Det börjar närma sig... Jerez!

sandstream

Guest
Goodstuff skrev:
Jag tycker iofs att Sete gör en miss som inte kör mer defensivt i den kurvan och försvåra för Rossi att komma om på innern, yttern hade han aldrig kunnat köra om på. Så man kan se det som att Sete lämnar lucka men Rossi är sent ute men Sete måste ha sett honom innan han lägger över hojen och de krockar. Mest Rossis fel men Sete kunde kört smartare, och som Oscar skriver tycker det varit bättre om han bett Rossi dra åt helvete istället för att sura som en två-åring.
Jag tycker inte att efterspelet har någon betydelse oavsett om Sete lagt sig ner och gråtit.
Rossi var för sen, Sete hade redan börjat sin sväng och krockar man då är det väl den som befinner sig längst bak som är vållande?
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Torkel skrev:
Kommentar om Sete, inte av Sete... Big difference!

Förstår fortfarande inte vad som menas.... :va

"He clearly has extraordinary talent – he clearly is good enough to take the ultimate prize – but like Max Biaggi, he may find at the end of his career that he was racing motorcycles at exactly the wrong time in history. "

Fritt översatt:

Han är uppenbarlligen en extraordinär talang - uppenbarligen tillräckligt bra för att ta det ultimata priset/segern - Men som Max Biaggi, så kan han sitta i slutet på sin karriär och inse att han rejsade motorcyklar i precis helt fel tid i historien....

Vaddå helt fel tid??? :va
Skulle han ha kört på 70-talet istället? :va

Hmmm....
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Macke skrev:
Förstår fortfarande inte vad som menas.... :va

"He clearly has extraordinary talent – he clearly is good enough to take the ultimate prize – but like Max Biaggi, he may find at the end of his career that he was racing motorcycles at exactly the wrong time in history. "

Fritt översatt:

Han är uppenbarlligen en extraordinär talang - uppenbarligen tillräckligt bra för att ta det ultimata priset/segern - Men som Max Biaggi, så kan han sitta i slutet på sin karriär och inse att han rejsade motorcyklar i precis helt fel tid i historien....

Vaddå helt fel tid??? :va
Skulle han ha kört på 70-talet istället? :va

Hmmm....

Nä, men hade han kört i en tid utan Rossi hade han varit en stjärna. Kanske den största...
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Det menas att kör man samtidigt som Rossi blir man inte världsmästare även om man egentligen är bra nog. Precis som Biaggi som kört samtidigt som Doohan och Rossi, han blir aldrig världsmästare heller.

Jämför Thomas Johansson (visst hette han så?), tungviktsbrottaren som under hela sin karriär aldrig tog en poäng mot Karelin...om inte Karelin funnits så hade han nog haft en del guld i stället för silver.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
sandstream skrev:
Rossi var för sen, Sete hade redan börjat sin sväng och krockar man då är det väl den som befinner sig längst bak som är vållande?
Rossi var inte sen. När Sete började svänga var inte vägen fri längre. Kör man så öppet med en dåre som Rossi bakom sig ber man nästan om det...
Titta noggrannare, det är Sete som kör på Rossi, inte tvärtom...
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
CorbenDallas skrev:
Rossi var inte sen. När Sete började svänga var inte vägen fri längre. Kör man så öppet med en dåre som Rossi bakom sig ber man nästan om det...
Titta noggrannare, det är Sete som kör på Rossi, inte tvärtom...
Psssssst.... Kör en repris själv, Sete är först in i kurvan, inget snack om saken, det är rossi som valt ett omöjligt spår och tvingas stöta in i Sete.
En racingincident, men långt ifrån Setes fel.....!
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Nyteknik skrev:
Hayden lowsidade när han blev för hårt pressad. Det låter bekant från något annat sammanhang...
Nja, det lustiga är att när han inte riktigt kunde hänga med Sete och Valentino, verkade han inse att det var bättre att ligga på några tiondelars sämre varvtider, och bevaka tredjeplatsen. Melandri var ju på betryggande avstånd också.
Så helt plötsligt skruvade Nicky upp tempot, och var snabbast på banan ett antal varv, fast knappast så snabb att han hade kunnat komma i kapp tätduon. För sen bromsning, framändan försvann, ridå. Otroligt klantigt, och orutinerat; en bevakad tredjeplats hade varit en fin start för Honda Repsol. Han borde veta bättre.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
fezt skrev:
Psssssst.... Kör en repris själv, Sete är först in i kurvan, inget snack om saken, det är rossi som valt ett omöjligt spår och tvingas stöta in i Sete.
En racingincident, men långt ifrån Setes fel.....!
Jupp, Sete är först in men han går brett och lämnar en lucka. Hade han hållt in spåret hade inte Rossi haft plats nånstans...
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
sandstream skrev:
Jag tycker inte att efterspelet har någon betydelse oavsett om Sete lagt sig ner och gråtit.
Rossi var för sen, Sete hade redan börjat sin sväng och krockar man då är det väl den som befinner sig längst bak som är vållande?
Angående efterspelet så har det ingen inverkan på hur jag ser på själva incidenten.
Det jag menade var att Sete borde ha förstått att Rossi skulle förska bromsa om i den kurvan och kört ett defensivare spår än han gör. Dessutom måste han ha sett Rossi innan han lägger över till vänster. Visst är Rossi mest vållande till krocken men Sete kunde ha unvikit situationen helt om han kört smartare.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Goodstuff skrev:
Angående efterspelet så har det ingen inverkan på hur jag ser på själva incidenten.
Det jag menade var att Sete borde ha förstått att Rossi skulle förska bromsa om i den kurvan och kört ett defensivare spår än han gör. Dessutom måste han ha sett Rossi innan han lägger över till vänster. Visst är Rossi mest vållande till krocken men Sete kunde ha unvikit situationen helt om han kört smartare.
Äggsagtly my point of fiew...
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
RACE RESULTS - Spanish GP, Jerez, April 10, 2005 - Round 1/17

Weekend Crowd Attendance: 237,232

A WEEKEND OF HIGHS AND LOWS FOR THE REPSOL HONDA TEAM


In a dramatic season-opening race played out in front of 127,089 partisan fans, the Repsol Honda Team was left with mixed emotions. Bitter disappointment for Nicky Hayden who crashed out of a safe third place after 19 of the 27-lap race and mild satisfaction that his team mate, Max Biaggi ended the race in seventh place after qualifying 16th.


23 year-old Hayden felt comfortable all weekend and finished in the top three in all three Free Practices under guidance of new crew-chief Pete Benson. The American qualified fractionally off the front row and made a good start to dive under the eventual race-winner Valentino Rossi on the first lap to hold second place until lap five when the Italian slipped past. Hayden rode with confidence only to lose the front end of his RC211V under braking for the last corner of the track, eight laps from the end of the race. He sustained a blow to his thumb which will be checked out as a medical precaution.


Biaggi endured a difficult start to the 2005 season. The four-time world champion experienced front-end chatter problems to his RC211V all weekend, a result of which left him starting the first race in the Repsol Honda Team from an unfamiliar sixth row of the grid. The 33-year-old carved his way through the field and finished the first race of the season in seventh place with nine points in the bag.


The race was won by world champion Valentino Rossi (Yamaha) from local hero Sete Gibernau with his team-mate Marco Melandri (both Honda) inheriting third place after Hayden fell.


Makoto Tanaka, Repsol Honda Team Manager

"We have to take the positives from the weekend. Nicky and his team have done a great job and Nicky looked very comfortable running with the fast guys. His time will come and it is not far away. I was very pleased with the way his new team have worked and there is a really strong team sprit under Pete Benson. Max has had a very difficult weekend and we have to look at his race performance with some satisfaction. He was not totally happy with the set-up of his bike but he rode round the problems and finished respectively."

Max Biaggi

Position: 9th - Best lap: 1m 41.525s

Front: 16.5" slick Michelin

Rear 16.5" sl;ick Michelin

"This is not a GP to forget about: this is a GP to remember very well. It's not the situation to describe my race. In Italy we say that you don't have to move the knife inside the scar. I don't want to do it. From the place we started our result could have been much worse. I'm not even satisfied with my coming back. But I'm serene, because I know I gave the best until the chequered flag. Anything more could not be possible. With my riding condition it's already a result that I didn't fall. I leave with a big question mark on my shoulder, heavy like rock. Not only for me, I hope."

Nicky Hayden

Position: DNF - Best lap: 1m 40.892

Front: 16.5 slick Michelin

Rear: 16.5" slick Michelin

"I'm just so frustrated! Most of the weekend we had been going real well. I gotta' good start and was right there. The boys pulled a bit of a gap but I managed to close it up again. It all felt pretty comfortable really. I had a good lead on fourth but I was pushing and in the end crashed on the brakes at the last corner. I'm so disappointed. We all worked so hard over the winter and to be so close at the first race and get no points is hard. My thumb's a bit of a worry. I need to get it checked out."
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nyteknik skrev:
Detta var om Sete. Inte sagt av honom själv. Tycker det var bra formulerat.
Läste slarvigt.

Någon som håller med Sete i följande citat.
"I wanted to have a look at Rossi's pace and I think it was the right strategy. We have to keep going now."

Sete skulle alltså ha släppt förbi Rossi för att bevaka. Tyckte det såg ut som om han inte hade tagit sig förbi om inte Rossi dabbat sig i inbromsningen.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Goodstuff skrev:
Läste slarvigt.

Någon som håller med Sete i följande citat.
"I wanted to have a look at Rossi's pace and I think it was the right strategy. We have to keep going now."

Sete skulle alltså ha släppt förbi Rossi för att bevaka. Tyckte det såg ut som om han inte hade tagit sig förbi om inte Rossi dabbat sig i inbromsningen.

Efterkonstruktion låter det dom.....
 

sandstream

Guest
CorbenDallas skrev:
Rossi var inte sen. När Sete började svänga var inte vägen fri längre. Kör man så öppet med en dåre som Rossi bakom sig ber man nästan om det...
Titta noggrannare, det är Sete som kör på Rossi, inte tvärtom...
Ingen idé att diskutera detta längre känns det som.
Tycker den här bilden säger allt om vem som har rätt fart och rätt nedlägg i kurvan.
 

Bifogat

  • rossi_sete_jerez.jpg
    rossi_sete_jerez.jpg
    12.9 KB · Visningar: 66

sandstream

Guest
Goodstuff skrev:
Angående efterspelet så har det ingen inverkan på hur jag ser på själva incidenten.
Det jag menade var att Sete borde ha förstått att Rossi skulle förska bromsa om i den kurvan och kört ett defensivare spår än han gör. Dessutom måste han ha sett Rossi innan han lägger över till vänster. Visst är Rossi mest vållande till krocken men Sete kunde ha unvikit situationen helt om han kört smartare.
Förstår vad du menar men håller inte med :D
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
sandstream skrev:
Ingen idé att diskutera detta längre känns det som.
Tycker den här bilden säger allt om vem som har rätt fart och rätt nedlägg i kurvan.
Bilden säger väldigt lite jämfört med filmen.
Det syns klart o tydligt, när Sete börjar svänga är inte vägen fri längre. Han kan inte ha missat att Rossi fanns där, han är ingen rookie precis. Sete kör på Rossi, inte tvärtom. Rossi borde kanske inte varit där men även Sete hade kunnat undvika den där kollisionen. Båda ville vinna, ingen slog av, därför körde dom ihop...
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
CorbenDallas skrev:
Jupp, Sete är först in men han går brett och lämnar en lucka. Hade han hållt in spåret hade inte Rossi haft plats nånstans...
Som du ser håller Sete inte ett ovanligt brett spår, han håller ngt snålare spår än vanligt t om. Rossi däremot.. host, ja bilden talar för sig själv som ngn annan sa...
Visst ska Sete "stänga" kurvan för rossi, men han kunde ju knappast tagit rossis spår, då hade ju utgången blivit kass, och han hade garanterat torskat...
 

Bifogat

  • rossi_sete_jerez.jpg
    rossi_sete_jerez.jpg
    12.9 KB · Visningar: 34

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Såld :(
Nån som kan lägga upp racet från i söndags?
Varken jag eller Isse hade möjlighet att se det.
Ligger redan de uppe så skäll gärna på mig för jag har ej kollat runt såååå mycket.

RQ
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top