Det blir bara värre el. hojen startar inte varm 2

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Hej!

Har tidigare i år skrivit en tråd om mina mystiska startproblem då hojen var varm.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=38534

När jag skrev den tråden hade jag som sagt bara problem med att hojen var svårstartad om man stängt av den då den var varm. Nu har problemet förvärrats. När den börjar komma upp i arbetstemperatur så börjar den gå ojämt. Står den på några minuter så dör den. Startar fortfarande hur enkelt som helst då den är kall. Man kan vänta ett tag, tíll den kallnat lite, så startar den igen.
Ingen svartrök eller liknande, inga "skjutningar". Tror inte det är något soppaproblem, blandningen verkar ok.
Batteriet har också bra med kraft. I tråden ovan skrev någon att det kunde vara laddningsrelät som spökade, men batteriet mår som sagt bra och vätske nivån är inga problem.
Hade en teori om att förgasarna blev så varma att soppan i dom började koka vilket gjorde den svårstartad. Har nu testat att värmeisolera dom, men det gjorde ingen skillnad.

Börjar mer och mer tro på tändfel. Stiften har dock inte gått längre än 500mil, mer ska dom väll hålla?
Tändkablar och tändhattar vad det nån som föreslog i förra tråden. Kan det påverka?

Problemet uppenbara sig bara när man den går på tomgång. Kör man utan att stanna så spinner den som en katt :hihi
En märklig sak är att då den börjar bli varm och står på tomgång så påveras motorgången om man stänger av/sätter på ljuset. Har man ljuset av och sätter på ljuset då den är varm så går den märkbart ojämnare och dör ännu fortare än om man han ljuset av. När hojen är kall så är detta inget problem, dvs motorgången påverkas ej av om ljuset är på eller ej.
Misstänker att den kanske börjar halta på en cylinder eller mer då den blir varm, och därför behöver mer spänning för att tända?

Kom igen nu kära hojbröder! Jag behöver eran hjälp! :Bugar

/mattemannen
 
Last edited:

Solid snake

Guest
matte_mannen skrev:
En märklig sak är att då den börjar bli varm och står på tomgång så påveras motorgången om man stänger av/sätter på ljuset. Har man ljuset av och sätter på ljuset då den är varm så går den märkbart ojämnare och dör ännu fortare än om man han ljuset av.

/mattemannen


Tycker det låter som din generator eller dylikt e kasst, kanske fördelaren som e kass eller tändspolen, när det blir varmt på spolen eller fördelaren så kanske nått börjar glappa av värmen (utvidgar sig av värmen).


Kolla efter vid spolen o fördelaren.
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Solid snake skrev:
Tycker det låter som din generator eller dylikt e kasst, kanske fördelaren som e kass eller tändspolen, när det blir varmt på spolen eller fördelaren så kanske nått börjar glappa av värmen (utvidgar sig av värmen).


Kolla efter vid spolen o fördelaren.

Om generatorn hade varit kass så skulle ju batteriet urladdats ju...
Möjligt att nått ligger och glappar, värt att kolla upp.
 

All_to_slow

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2003
Ort
Växjö
Hoj
Såld
fördelare?? lär knappast sitta en sån på hojen... däremot en spole kanske men då borde den hoppaigång på två cyl iaf...
 

Solid snake

Guest
All_to_slow skrev:
fördelare?? lär knappast sitta en sån på hojen... däremot en spole kanske men då borde den hoppaigång på två cyl iaf...



Menade spole, tack, nog lite trött :3freak


Man skriver fel om man e trött, förväxlar det med bil. :3freak
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Tändspolarna kan vara dåliga. Det finns de som haft problem med detta när hojen är varm, så som du säger.

Mät upp & kolla.

/J
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
RG500-Johannes skrev:
Tändspolarna kan vara dåliga. Det finns de som haft problem med detta när hojen är varm, så som du säger.

Mät upp & kolla.

/J

Låter ju inte helt otroligt. Hjälper det att rengöra? Vad är det man mäter, och hur?
Vad kostar det att köpa nya spolar om det ny skulle behövas. Finns det "universal" eller bara modellspecifika asdyra?
 

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Kolla chokevajern så inte den kärvar o typ fastnar. Då skulle den var lätt startad när den var kall o svår startad när den blivit varm + gå ojämt mm.

Jag har haft liknade symptom o då hade chokevajern blivit fransig o fastnade då å då.
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Robban W skrev:
Kolla chokevajern så inte den kärvar o typ fastnar. Då skulle den var lätt startad när den var kall o svår startad när den blivit varm + gå ojämt mm.

Jag har haft liknade symptom o då hade chokevajern blivit fransig o fastnade då å då.

Har redan kollat det. Inga problem med choken. Startar inte heller utan choke vid kallstart.
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
matte_mannen skrev:
Låter ju inte helt otroligt. Hjälper det att rengöra? Vad är det man mäter, och hur?
Vad kostar det att köpa nya spolar om det ny skulle behövas. Finns det "universal" eller bara modellspecifika asdyra?

Rengöring blir nog svårt. Man mäter motståndet i primär och sekundärspolen. Har du verkstadshandbok? Hur många ledningar går det till spolarna?

Är de paj så finns det eftermarknadsgrejor som borde funka. Men det är inte billigt med spolar. :(

/J
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Mät spänningen över batteriet vid varm motor och tomgång med och utan lyse på. Är den ok så är det inte laddningen som spökar.
Kanske prova kyla en spole m kylsprej för att se om nåt ändrar sig.
/u
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
ulf_lundin skrev:
Mät spänningen över batteriet vid varm motor och tomgång med och utan lyse på. Är den ok så är det inte laddningen som spökar.
Kanske prova kyla en spole m kylsprej för att se om nåt ändrar sig.
/u

Är det alltså möjligt att själva spolen blir för varm, och att motståndet därmed ökar eller nått?

Ang. ev batterifel: Kan det vara så att batteriet för sämmre kräm i sig då det är varmt?, jag trodde det var tvärt om.

tack för alla svar föresten! :Bugar
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
matte_mannen skrev:
Är det alltså möjligt att själva spolen blir för varm, och att motståndet därmed ökar eller nått?

Ang. ev batterifel: Kan det vara så att batteriet för sämmre kräm i sig då det är varmt?, jag trodde det var tvärt om.

tack för alla svar föresten! :Bugar


ingen som har koll??????
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Hej igen!

En grej som kom upp när jag snackade med farsan var dåliga lödningar. Då temperaturen ökar i lödningen i kontatk mellan tändkapel och tändspole eller någon annastans så gör inte tillräckligt med ström igenom spolarna = förlite kräm till tändningen = motorn dör.

Vad tror ni? kan det vara dåliga lödningar som spökar???????
 

Gabor

Guest
Byt tändspolarna någongång då, så vi får slut på denna tråd..... :4skrika

(skämtar bara, kunde inte låta bli)har du provat med ett par andra spolar, om inte gör det omgående........
 

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Suzuki SV650S
matte_mannen skrev:
Hej igen!

En grej som kom upp när jag snackade med farsan var dåliga lödningar. Då temperaturen ökar i lödningen i kontatk mellan tändkapel och tändspole eller någon annastans så gör inte tillräckligt med ström igenom spolarna = förlite kräm till tändningen = motorn dör.

Vad tror ni? kan det vara dåliga lödningar som spökar???????


Återigen kablarna / tändhattarna...
På min gamla FWS så satt kablarna fast i tändspolen på ett sånt sätt att man inte kunde byta, men tändhattarna bestod av en skruv som man skruvade in i kabeln. när jag tog bort dom gamla tändhattarna såg jag att kabeln var helt bränd och såg allmänt förjävlig ut vid anslutningen till hatten. så jag kapade av en bit på kabeln så att den blev "frisk" igen och skruvade på nya tändhattar... Gjorde underverk för hojen.
Billigt vad det också....

/ Dan
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Tror jag skrev nåt om detta i din förra tråd oxo, men inte säker. En polare till mig, Matzzon här på forumet hade mystiska startproblem med sin gixxer 400, som verkade bero på nåt fel inuti den oöppningsbara CDI-boxen(tror jag det var). Hoppas du hittar felet!
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
HanneZ skrev:
alla cdi-boxar går o öppna!


har hört att det skulle vara problem med cdi boxarna. Förut var den svårstartad kall. Har hört att cdi boxen på minigixxrar kan göra hojen svårstartad när det är regnigt. Sedan dess isolerade jag kretskorten i boxen med "kretskortsisoleringsspray". Funkar fint i kallt och fuktigt väder :tummenupp

Sorry om jag är jobbig :hihi
Lovar att sluta skirva, när det är fixat :banana

Var 17 ska jag börja då? man kan ju inte bara köpa nya spolar, det kostar ju apa! Kanske börjar med att köpa nya tändkablar och hattar trots allt....

tack för all hjälp gubbar!
(jag tänker inte ge mig! det här ska fixas!)
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top