Det blir bara värre el. hojen startar inte varm 2

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
matte_mannen skrev:
Tjena!

1.Någon olja i kylarvattnet har jag inte. Oljan ser fin ut (dränerar den lite då och då när jag testa och tittar på olika grejer :tungan )
Den kan ryka lite vitt ibland, mest när den är kall tror jag.
Har jag ett kompfel så är det ett litet ett på en cylinder, vilken påverkar motorgången mkt.

2. Har ju skruvat ut alla 2,5 varv och nu går det ju ganska bra som sagt. Man kan ju inte anklaga hojen för att gå överdrivet jämt på tomgång, men det tycker jag det är många hojar som inte gör.

3. Läste just vad Robban skrivit i din tråd, tydligen kan man inte helt utesluta spolar trots att de visar rätt när man mäter....

4. Hmmm. Hur menar du blöta på fel sida?

5. Jo de e klart, men ibland tvivlar man på det. :näsblod

Tack för alla tips!

/mattemannen
1. Du kan troligen släppa kompet tills vidare. (Har du mätt på varm eller kall motor?) Kan vara att kompet påverkar jämnheten i gången, och förvärrar resten av felet, men i sig tror jag inte det är orsaken. Något bör göras, men det kan nog vänta till i vinter. Låter som kolvring/bränd ventil, lite vitrök med kall motor är inget jag skulle oroa mig för.
2. Nej, de flesta ruskar och bluddrar lite. Har kompis som i princip aldrig justerat eller synkat fuggarna, men den tuffar och går , visst skulle den säkert gå bättre med en genomgång men går OK gör den i vilket fall som helst.
3. Så riktigt så, min spole gav ju hela tiden gnista, som mätningen i bänk visade, men uppenbarligen inte tillräcklig. Gamla testet med att kolla gnista på stiftet när det är uttaget är inte heller klockrent, gnistan ska vara tillräcklig under kompression och och i bränsleblandning... Men du hade bytt sida på spolarna? Bytt alla tillhörande kablar också? Pick-up coils, dvs givarna som sitter på veven som ger impuls till CDI-box/tändning att ge gnista? Mät motstånd i dem enl. manual. Hur många spolar har du?
4. Blöta på "luftfiltersidan", normalt ska ju soppan portioneras ut där nålen går ned och sen sugas vidare inåt i motorn. Mina var blöta "innan" nål/munstycke, dvs det har varit så mkt soppa att det t.o.m. blött ner åt fel håll, dvs mot luftströmmen. Det var nog iofs extremt...
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Om en cyl har bra komp men ändå inte påverkar särskilt mycket när du rycker t-kabeln så tyder ju det på att den fuggen är mer stängd än de andra, dvs att fuggarna är dåligt synkade.

Vit ryk på kall puffra är, som HansJ skrev, helt naturligt. Det beror på att avgassystemet är så kallt att vattnet i avgaserna kondenseras till vattendimma. Vit ryk på varm puffra däremot, det luktar bekymmer.

Refererande till punkt 2 ovan:
Osynk ger knappast start- eller driftsäkerhetsproblem, det ger snarare sånt som rusk och hopp samt ibland något långsam nedgång till tomgång. Däremot kan ju fel blandning ge sådana problem. Låt oss hypotetiskt skissa på ett kombinationsproblem:
Lite för fet blandning i kombination med ett sisådär batteri och lite halvkass kontakt här och var i elsystemet så...
Nu menar jag inte att det är detta som är felet, det var mer ett exempel.

3. Och det är alldeles korrekt att det ställs högre krav på gnista under kompression och med en massa soppa/luftblandning i omgivningen. Är det dessutom en fet och/eller dåligt heterogen blandning (dvs med varierande "fethet") så blir det ännu värre. Blandningens grad av heterogenitet behöver vi inte bekymra oss så mycket om så länge det är otrimmade puffror. Det har tillverkarna redan fixat. Men blandningen....

4. Att fuggarna "dammar" soppa även utåt är helt normalt eftersom man på ogynnsamma kombinationer av trottelöppning och varvtal (oftast benet på lågt varv) kan få rätt mycket flöde åt fel håll. Tror iofs att detta är allvarligare på mekaniska fuggar än på vakuumfuggar. Och allvarligare ju större fuggarna är relaterat motorns volym.
Min Alfa Romeo GTV (Dellorto 45:eek:r med 40 mm halsringar) hade en 1,5 dm bakvänd "strut" av bränsledimma ut ur fuggarna i luftburken om man gav benet under sisådär 3-4000 rpm.
Men så mycket att det blir påtagligt blött, då får man kanske börja fundera lite...
 
Last edited:

vonstefan

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2004
Ort
åreskutan 5
Hoj
vmax
ojämt gång

:tuttar lämna hojen till en bra verkstad
då man bara blir förvirrad av alla tips gissningar o förslag eller låt dom
bara göra en felsökning o fixa resten själv om de e en bra mek vill säga
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
vonstefan skrev:
...om de e en bra mek vill säga
Jo, det var just det. Mc-verkstäder med bra mekar (dvs riktiga mekar) växer inte på trän. Dom är faktiskt ytterst sällsynta eftersom prispressen har gjort att riktiga mekar får bättre pröjs i andra branscher. (min egen åsikt som jag inte kan styrka men fakta är att det är dåligt med riktiga mekar i mc-branschen).

Jag vill inte vara otrevlig men det är faktiskt inte förvirrande gissningar vi håller på med. Vi försöker hitta ett lurigt fel på en motorcykel. Bara så du vet. :7peta
Men vi kan ju alltid lägga ner mekforumet? (just kiddi´n)

Att lämna komplicerad felsökning till verkstad är oftast ett misstag då de flesta (inte alla) mekaniker på mc-verkstäder är jättebra på att byta belägg och byta tofflor med mer men felsöka är liksom en annan sak. Speciellt då alla "vanliga" metoder och diagnoser har fallerat.
Sen ska jag väl till ditt (och vårat) försvar säga att det är väsentligt svårare att ställa diagnos utifrån på ett forum beskrivna symptom än utifrån irl upplevda symptom men det ligger ju liksom i sakens natur.
 
Last edited:

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Tja!

Nää ingen halvkass mekaniker ska få sätta tänderna i min lilla älskling :D
Tror att en mekaniker hade behövt 20+ h bara för att konstarera saker jag redan vet klurat mig till :) tack vare det här forumet och då framrörallt Robban!. Detta är intet vanligt standardfel som man löser på en kvart från det att man fått hojen till förfogande.
Har ju typ testat att byta ut nästan allt...

hmm måste återgå till hemtentan :huvet :huvet

/mattemannen
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Hej igen!

Var ute och körde en sväng med hojen idag. Tog en lite paus i hemtenta pluggandet och var ute och börnade på den nya favoritvägen. Helt underbart gött! solen sken och temperaturen var precis lagom. Körningen tycktes flyta på som aldrig förr. Härligt :)

Hojen verkade också trivas. Förstår inte vad som händer men problemet är som bortblåst :va
Har inte gjort något speciellt med den, bara rengjort en jordning till batteriet vilken inte såg speciellt dålig ut. Hade inga problem med att den ens gick ojämt på tomgång. Fick startat den enkelt varm, även med ljuset på. Det brukar aldrig funka. hmmm. Vet inte vad jag ska säga. Mycket möjligt att problemet kommer tillbaka, men i nuläget är det inga problem. Mystiskt men faktiskt ganska skönt! :D

Hans J: Var vad det ja sa, jo just det ologiskt är vad det är :hihi

/mattemannen
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Jag vill inte förta din glädje men tänk gärna på att det är kallare ute nu. I alla fall hos oss. Om det är det hos dig också så kan detta vara ytterligare en ledtråd. Kallare luft innehåller mer syre och kan därmed förbränna mer bränsle. Kan det vara så att den går lite fett ändå?
Eller att den går lite för varmt?
Eller att nåt går för varmt.
Å andra sidan har du nyligen bytt stift och det kan lika gärna vara det som är prylen som gör att knarren fungerar.

Men jag ville liksom tipsa om att även väder etc kan vara ledtråd till felet.
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Robban_C skrev:
Jag vill inte förta din glädje men tänk gärna på att det är kallare ute nu. I alla fall hos oss. Om det är det hos dig också så kan detta vara ytterligare en ledtråd. Kallare luft innehåller mer syre och kan därmed förbränna mer bränsle. Kan det vara så att den går lite fett ändå?
Eller att den går lite för varmt?
Eller att nåt går för varmt.
Å andra sidan har du nyligen bytt stift och det kan lika gärna vara det som är prylen som gör att knarren fungerar.

Men jag ville liksom tipsa om att även väder etc kan vara ledtråd till felet.

Hej!

Jo det är klart att det kan vara temperaturen som påverkar lite, men det är nog inte bara den. Körde när det var ganska varmt ute ca 15. Men det är klart det är ju ingen högsommarvärme. En mer ingående testa ska göras. Klar med tentan nu så det blir förhoppningsvis lite mektime framöver....

Igentiligen skulle jag ju få den bänkad, men det kostar ju lite väl :död

/mattemannen
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Resultatet av bänkning är mycket beroende av vem som bänkar.
Min TLR bänkades av förra ägaren men meken klarar ju ingenting. Några extra pållar på topp men knarren går som kyss mig i arschlet under 4000 rpm. Helt okörbar under 2500 rpm. Man riskerar hela tiden att motorn stannar och när en fullstor twin stannar så stannar den. Jag var tvungen att ta bort PCII:an för att kunna använda hojen överhuvudtaget. Kör alltså med standardmappning ist f den bänkade eftersom hojen knappt går att köra annars. Nu går den silkeslent (så silkeslent som man kan begära av en twin).
Resultatet av en bänkning hänger med andra ord väldigt mycket på meken. Det kan bli kanon och det kan uppenbarligen även bli kalkon. Jag tror (och hoppas) ju dock att det goda resultatet är vanligare.
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Robban_C skrev:
Resultatet av bänkning är mycket beroende av vem som bänkar.
Min TLR bänkades av förra ägaren men meken klarar ju ingenting. Några extra pållar på topp men knarren går som kyss mig i arschlet under 4000 rpm. Helt okörbar under 2500 rpm. Man riskerar hela tiden att motorn stannar och när en fullstor twin stannar så stannar den. Jag var tvungen att ta bort PCII:an för att kunna använda hojen överhuvudtaget. Kör alltså med standardmappning ist f den bänkade eftersom hojen knappt går att köra annars. Nu går den silkeslent (så silkeslent som man kan begära av en twin).
Resultatet av en bänkning hänger med andra ord väldigt mycket på meken. Det kan bli kanon och det kan uppenbarligen även bli kalkon. Jag tror (och hoppas) ju dock att det goda resultatet är vanligare.

Tja!

Det där lät inget vidare...
Hur kul är det med nån extra polle på topp om man inte kan köra under 4000 rpm (det gör jag i och för sig aldrig :D men det beror "nog" på motorstorleken)

Idag har jag satt på mitt viper slipon med hjälp av 2 st rostfria 30 graders böjar. Blev helt klart över förväntan. Och ljudet = :banana
Lät nästen mindre än orginalet på tomgång men betydligt dovare. Känns som jag plötsligt fick ytterligare 400 cc :hihi
Nu ska jag bara täta lite och skruva fast det ordentligt...

På den årsmodell jag har så lyckades suzukis konstruktörer med det vansinniga i att inte tillveka andra dimensioner på huvudmunstycken. Kan alltså inte byta detta utan väldigt mkt jobb. (man kan göra som en kompis, som gängade sina förgasare och fick mikunimunstycken att passa)
Frågan är alltså: måste jag byta huvudmunstycke? Har hört att det är mer kritiskt om man byter luftfilter, vilket jag inte tänker göra...

Ang. felet: När jag körde en lite längre tur i förrgår som kom det förhatliga felet tillbaka lite igen. Något lite svårtartad när den stått på ett tag efter att jag kört en 1/2 timme. Fortfarande inget direkt problem dock...

/mattemannen
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Motorstorlek påverkar givetvis orken. Men sen är TLR en hoj/motor som i sig fungerar rätt behagligt även på måttliga varvtal. Mycket ork i mellanregistret etc.
Sen kanske jag börjar bli gubbig också. :)

Vet ej om du måstre byta munstycken men det är rätt vanligt i samband med slipon.
Sen är det inte Suz du ska fråga efter munstycken. Kolla det med nån som importerar ditt förgasarfabrikat. Suz konstruerar ju liksom inga fuggar.
Munstycken går ju iofs att borra också men det ger oftast sämre precision än färdiga munstycken. Dessutom vill det till att man får tag på borrar i rätt dimension. Och så
är det svårt att borra så dom blir mindre. :)
Om du måste bestycka om så ska du nog surfa tills du hittar nån som tar in fuggar av samma fabrikat. De borde kunna ha munstycken.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Apropå bänkning, jag hade samma erfarenhet som dig Robban, de hittade en hel del topp, men kollade aldrig lågvarvsegenskaperna. Jag åkte tillbaka och påpekade detta, och de gjorde om och gjorde rätt utan extra kostnad. Nu har ju jag flatslide som tydligen ska vara lite bängligare att få att gå rätt över hela registret, men de lyckades skitbra tycker jag!

Konstigt iofs att behöva påpeka detta, men visst, vi är alla olika, det finns de som skiter i lågvarv bara de har ett diagram med 0,3 häst mer än polaren...

Och hojen funkar numera som den ska, Matte_mannen?
Min går fint numer, även om den känns lite fet, men det kan jag ta, har ändå funderat på att öppna upp luftburken lite.
/Hasse
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Tjena grabbar!

Nu är viper burken påsatt på hojen. Använde två rosfria krökar som jag efter lite krångel lyckades få dit med en bra vinkel. Känns som hojen går bättre, men det är ju som vi alla vet ytterst subjektivt och sammankopplat med den mustigare ljudnivån :D

Har inte haft några problem med att den stannar på tomgång, men det kan ju (som Robban påpekade) ha att göra med att det är lite kyligare nu.

Har inte kollat stiften än, men när jag var ute och körde igår så kunde jag inte känna att det gick snålt. Drar bra ända upp till rödsträcket, men det är klart att man kanske skulle få lite till om man bestyckade om.

Robban: På min hoj sitter det förgasare av märket AISAN. Till dessa förgasare som tydligen också satt på bandit 400 gjordes inga överdimensionerade munstycken :mad: Tvivlar starkt på att jag kan hitta några eftermarknadsgrejor då förgasarna är så ovanliga. Lars (min hojpolare med likadan hoj som jag) har frågar runt överallt utan att hitta något. Det slutade med att han jängade om sina huvudmunstyckes-hålen och satte dit mikunis standard munstycken. Verkade inte helt lätt samt väldigt riskfyllt :huvet

Det bästa kanske är att traska iväg till någon hojaffär med munstycket i högsta hugg och se om dom har något som kan tänkas passa, vad tror ni?

/Mattemannen
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
matte_mannen skrev:
Tjena grabbar!

Nu är viper burken påsatt på hojen. Använde två rosfria krökar som jag efter lite krångel lyckades få dit med en bra vinkel. Känns som hojen går bättre, men det är ju som vi alla vet ytterst subjektivt och sammankopplat med den mustigare ljudnivån :D

Har inte haft några problem med att den stannar på tomgång, men det kan ju (som Robban påpekade) ha att göra med att det är lite kyligare nu.

Har inte kollat stiften än, men när jag var ute och körde igår så kunde jag inte känna att det gick snålt. Drar bra ända upp till rödsträcket, men det är klart att man kanske skulle få lite till om man bestyckade om.

Robban: På min hoj sitter det förgasare av märket AISAN. Till dessa förgasare som tydligen också satt på bandit 400 gjordes inga överdimensionerade munstycken :mad: Tvivlar starkt på att jag kan hitta några eftermarknadsgrejor då förgasarna är så ovanliga. Lars (min hojpolare med likadan hoj som jag) har frågar runt överallt utan att hitta något. Det slutade med att han jängade om sina huvudmunstyckes-hålen och satte dit mikunis standard munstycken. Verkade inte helt lätt samt väldigt riskfyllt :huvet

Det bästa kanske är att traska iväg till någon hojaffär med munstycket i högsta hugg och se om dom har något som kan tänkas passa, vad tror ni?

/Mattemannen
Tja!
Skönt att det löst sig. Ang. förgasare, skulle det inte vara idé att kika efter ersättningsförgasare (jag vet att du pluggar och kanske har knalt med pluring, men...). Har du tur kanske du kan hitta originalförgasare till nån dussinhoj som inte kostar skjortan på skroten?
/Hasse
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top