1. Du kan troligen släppa kompet tills vidare. (Har du mätt på varm eller kall motor?) Kan vara att kompet påverkar jämnheten i gången, och förvärrar resten av felet, men i sig tror jag inte det är orsaken. Något bör göras, men det kan nog vänta till i vinter. Låter som kolvring/bränd ventil, lite vitrök med kall motor är inget jag skulle oroa mig för.matte_mannen skrev:Tjena!
1.Någon olja i kylarvattnet har jag inte. Oljan ser fin ut (dränerar den lite då och då när jag testa och tittar på olika grejer )
Den kan ryka lite vitt ibland, mest när den är kall tror jag.
Har jag ett kompfel så är det ett litet ett på en cylinder, vilken påverkar motorgången mkt.
2. Har ju skruvat ut alla 2,5 varv och nu går det ju ganska bra som sagt. Man kan ju inte anklaga hojen för att gå överdrivet jämt på tomgång, men det tycker jag det är många hojar som inte gör.
3. Läste just vad Robban skrivit i din tråd, tydligen kan man inte helt utesluta spolar trots att de visar rätt när man mäter....
4. Hmmm. Hur menar du blöta på fel sida?
5. Jo de e klart, men ibland tvivlar man på det.
Tack för alla tips!
/mattemannen
2. Nej, de flesta ruskar och bluddrar lite. Har kompis som i princip aldrig justerat eller synkat fuggarna, men den tuffar och går , visst skulle den säkert gå bättre med en genomgång men går OK gör den i vilket fall som helst.
3. Så riktigt så, min spole gav ju hela tiden gnista, som mätningen i bänk visade, men uppenbarligen inte tillräcklig. Gamla testet med att kolla gnista på stiftet när det är uttaget är inte heller klockrent, gnistan ska vara tillräcklig under kompression och och i bränsleblandning... Men du hade bytt sida på spolarna? Bytt alla tillhörande kablar också? Pick-up coils, dvs givarna som sitter på veven som ger impuls till CDI-box/tändning att ge gnista? Mät motstånd i dem enl. manual. Hur många spolar har du?
4. Blöta på "luftfiltersidan", normalt ska ju soppan portioneras ut där nålen går ned och sen sugas vidare inåt i motorn. Mina var blöta "innan" nål/munstycke, dvs det har varit så mkt soppa att det t.o.m. blött ner åt fel håll, dvs mot luftströmmen. Det var nog iofs extremt...