Det blir bara värre el. hojen startar inte varm 2

Solid snake

Guest
matte_mannen skrev:
visst har jag ställt ventilerna! Ganska dåligt spel, men hade ingen påverkan på problemet tyvärr...

Nu ska jag bara säga en sak o bli idiotförklarad. :tungan


Är du säker på att ventilsätena inte är ojämna/slitna?

Så att ventilerna inte stänger helt när den är varm?
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Robban_C skrev:
Du kan ju alltid testa att ställa upp spelet till en tiondel över vad det ska vara. Inte så bra men det går ju alltid att testa en kortare sträcka bara för att vara på säkra sidan.
Säker på att den inte får för mycket sås när den är varm? Brukar kunna ge startsvårigheter. Iofs inte tjuvstopp om den inte går extremt fett. Dessutom brukar det behövas mer än några minuters svalnanden om det är det felet. Men ändå...

I övrigt känns det som om det bara är att fortsätta skifta grejor tills du hittar felet. Du hade väl fått tag på nån med en likadan knarr så du kan skifta bitar? (Kom ihåg att en back öl öppnar de flesta dörrar!)

Jag har nämligen inte så mycket mer att komma med. Den ska fungera i nuläget helt enkelt. :-(

Tjena robban!
Ställde spelet i kring den övre gränsen så jag tror inte det är problemet, men man vet ju aldrig. Fett går den inte, stiften är bruna och fina, snarare på gränsen till lite ljusa (men ej vita) vid tomgång.
Har just köpt nya stift som jag kanske testar med imån. Tror dock inte på det.
Ska kolla igenom fuggarna och instalera ett nytt bränslefilter. Tror inte riktigt på det heller. :huvet :huvet

Snackade med Roland på RN mc igen men han var svarslös, trodde inte på komp. med de värden jag fått, enda han kunde tänka síg var förgasarknas. hmm.

Jodå Robban, visst har jag hittat en annan minigixxer att trixa med. Behöver inte ens muta honom då han inte får sin att gå ordentligt. Imorgon ska vi testa att byta spolar och fuggar. Vi får se hur det artar sig.
Tänkte knacka in tänstiften (de gamla) till 0,3 mm och se om det har nån skillnad.
Återkommer!

/mattemannen
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Solid snake skrev:
Nu ska jag bara säga en sak o bli idiotförklarad. :tungan


Är du säker på att ventilsätena inte är ojämna/slitna?

Så att ventilerna inte stänger helt när den är varm?


Tänker inte idiotförklara dig! :)
Men om det hade varit problemet hade det avslöjats genom kompprov.
 

JörgenT

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Blackbird-98
Har inte varit med hela vägen i denna tråden, och vet ej vad du har för årsmod på din..! Har själv en GSX550 årsmod 83 som jag köpte i våras! Även den dog när den blev varm, sedan fick jag snällt stå vid sidan om vägen och vänta! Pillade en hel del med elektroniken, men den fortsatte och va dum.. Rev isär förgasarna och tömde en burk med 556 i dom, sedan så fick alla delar sig en omgång med en grön svamp. Har gått som en klocka i 500mil denna sommar och inte tillstymmelse till att stanna!! Hoppas det löser sig för dig!!
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
JörgenT skrev:
Har inte varit med hela vägen i denna tråden, och vet ej vad du har för årsmod på din..! Har själv en GSX550 årsmod 83 som jag köpte i våras! Även den dog när den blev varm, sedan fick jag snällt stå vid sidan om vägen och vänta! Pillade en hel del med elektroniken, men den fortsatte och va dum.. Rev isär förgasarna och tömde en burk med 556 i dom, sedan så fick alla delar sig en omgång med en grön svamp. Har gått som en klocka i 500mil denna sommar och inte tillstymmelse till att stanna!! Hoppas det löser sig för dig!!

Hej jörgen!

Vi har väll ganska liknande hojar kan jag tro (iaf. samma suzuki). Jag har också varit inne mkt på elektroniken. Var det så för díg att det verkade påverka om lampan och blinkers var på osv. Du rengjorde alltså förgasarna, men vad är det för grön svamp du snackade om :va

Hittade du nått som skulle kunna förklara symtomen?

Edit: Jag har en 87:a, har du vakumfuggar?

hade gott
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Grön svamp = mögel. :)
Eller Scotch-Brite. Dvs sån där gul skumgummisvamp med en grön "vass" sida.
Har dock inte grepp om vad man har det till i fuggarna. Rengöra utsidan? Själv brukar jag koka husen i vatten + tvättmedel men det ska man göra sparsamt eftersom tvättmedlet (alkaliskt) går hårt åt godset.

Åter till ämnet:
Testa med nya stift även om jag inte tror på det. Testa gärna mindre elektrodavstånd också. Om det hjälper så tyder det på att du har nåt i tändsystemet som inte håller måttet och då är du ju mycket närmre det verkliga felet. Mindre elektrodavstånd är ju inte reparationen, det är ju bara symtomen (men kan vara nog så viktigt).
Kommer du inte längre med det så lutar det nog åt att ni byter bitar till symtomen "flyttar" till den andra knarren. Mödosamt men vad ska man annars ta sig till. Det mesta i övrigt är ju redan testat.
 

Snowjob

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2003
Ort
Helsingfors
Hoj
FZR1000
Jag lider med dig matte_mannen, fy fan va det är frustrerande när man inte får det att funka. Hoppas det löser sig snart. Jag har inga ideér va det kan vara, men det låter som en bra idé att byta föggar. :squid
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Snowjob skrev:
Jag lider med dig matte_mannen, fy fan va det är frustrerande när man inte får det att funka. Hoppas det löser sig snart. Jag har inga ideér va det kan vara, men det låter som en bra idé att byta föggar. :squid

tja!

Jo visst är det frustrerande alltid, men man kanske lär sig nått på kuppen :yoparty
Men det är klart, skulle inte tacka nej till att det fixade sig imån!
Byta fuggar blir det helt klart....
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Robban_C skrev:
Grön svamp = mögel. :)
Eller Scotch-Brite. Dvs sån där gul skumgummisvamp med en grön "vass" sida.
Har dock inte grepp om vad man har det till i fuggarna. Rengöra utsidan? Själv brukar jag koka husen i vatten + tvättmedel men det ska man göra sparsamt eftersom tvättmedlet (alkaliskt) går hårt åt godset.

Åter till ämnet:
Testa med nya stift även om jag inte tror på det. Testa gärna mindre elektrodavstånd också. Om det hjälper så tyder det på att du har nåt i tändsystemet som inte håller måttet och då är du ju mycket närmre det verkliga felet. Mindre elektrodavstånd är ju inte reparationen, det är ju bara symtomen (men kan vara nog så viktigt).
Kommer du inte längre med det så lutar det nog åt att ni byter bitar till symtomen "flyttar" till den andra knarren. Mödosamt men vad ska man annars ta sig till. Det mesta i övrigt är ju redan testat.

Tja!

Jasså en sån svamp. Inga sånna roliga svampar alltså...
jajaj...
Koka huset i vatten och tvättmedel???? Låter galet i mina öron. Lägger du fuggen i en kastrull med medel och kokar :va Du har dina speciella trick du robban :hihi

Allt ovan ska testats, är dock rädd för att vi tvingas byta motor ;) Hmmmm där kom jag kanske på något. Då kan man ju utesluta kompressionsfel. Enkelt och smidigt eller hur!

/mattemannen
 

JörgenT

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Blackbird-98
matte_mannen skrev:
Hej jörgen!

Vi har väll ganska liknande hojar kan jag tro (iaf. samma suzuki). Jag har också varit inne mkt på elektroniken. Var det så för díg att det verkade påverka om lampan och blinkers var på osv. Du rengjorde alltså förgasarna, men vad är det för grön svamp du snackade om :va

Hittade du nått som skulle kunna förklara symtomen?

Edit: Jag har en 87:a, har du vakumfuggar?

hade gott

Visst e dom härliga!! När dom funkar!! Meka är inte min starka sida!!

Inget med lampa eller blinkers vad jag vet!!?? kollade aldrig det.. Låter skit skumt.. Men rest av vad jag läst verkar stämma in på mitt problem. När jag tog isär "vakum fuggarna" så kunde jag inte med ögat se något spec, mer än att det blev mycket blankare när jag hade gnott klart!! Gnodde mycket försiktigt då man inte vill repa. Låt 556 göra jobbet!! Troligen så kärvade trottlarna och när motorn blir varm så får den inte rätt blandning!!??.. Smorde även in membranen med vanlig motor olja! Var lite stela och jag hade inga nya liggandes Om det var problemet vet jag inte!!
En annan sak!! Körde en del cross i yngre dagar och den jag hade då, åt stift som jag äter frukost! Samma prob där! Bytte till hårdare stift och problemet var borta!! Kan det vara något!!??.. Bara spånar!.. :confused: ! Vill även säga att det är ett helt nytt el system på den jag har. Men det var bytt innan jag köpte den och problemet uppstod!..

Lider med dig!!

MVH
Jörgen
 
Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
matte_mannen skrev:
... Lägger du fuggen i en kastrull med medel och kokar ...
Jag gör faktiskt det. Men då handlar det främst om att få bort gammalt fastbränt klet och elände. Det är faktiskt jätteeffektivt!
Dock ska man inte koka timtals, det räcker med 5-20 minuter. För länge så går det alkaliska gojset hårt åt alla fina detaljer som gängor etc.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Kom att tänka på en sak i samband med HansJ:s TRX, du bör definitivt blåsa rent i alla kanaler med tryckluft efter att du kokat fuggarna eftersom dom annars kan ärga ihop.
Iofs får du ju nya intressanta symptom att brottas med men...
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Hej!

Ännu en misslyckad mekdag. Eller jag kanske inte helt ändå. Fick rengjort föragasarna (lite skit fanns det allt) passade på att installera ett extra bränslefilter när jag ändå var igång.
Testade att byta båda förgasarna med Lars (andra minigixxerägaren) men utan resultat. Förvårnadsvärt var dock att min gick ungefär lika (när jag körde en sväng) som med mina fuggar trots att hans har betydligt större munstycke (120 mot mina orginal 100). Är inte det skumt...

Testade att ändra till 0,3mm gap på stiften, men då gick den som en påse nötter. Startade men gick i två sekunder och dog.

Testade sedan med de nya stiften. Gick faktiskt ganska bra. Fick inte hojen till att dö genom att bara stå på. Och då stod den på ett bra tag, ca 15 min kanske.
Däremot var den fortfarande ganska svårstartad när man stängt av den. Fick vila en stund innan man kunde få igång den igen (som vanligt alltså).

Den cylinder med sämst komp verkar bidra minst till motorgången (surprise :D )
När man drar av tändkabeln från den cylindern märker man nästan ingen skillnad alls. Drar man däremot bort någon av de andra så dör motorn. Säger i och för sig inte så mkt :näsblod.

Har väl egentligen bara kvar att plocka toppen, men det känns minst sagt drastiskt. Dessutom vet jag ju inte om det kommer att fixa skiten.



Det var vad jag hade att komma med för idag!
Tack för visat intresse och alla råd!

/mattemannen
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
matte_mannen skrev:
Min hoj dör inte längre av sig själv efter att jag bytte tändstift. Däremot är den fortfarande lite svårstartad, men då måste den stå ganska länge.
Hojen fick gå alldeles nyss i över 20 min utan att dö. Då stängde jag av, man vill ju inte slösa bort en hel tank
Men nu har jag fått problem med att den går ojämt på tomgång när den är kall. Den här hojen är bortom all logik.
Gjorde en kompmätning igen föresten och det var skrattretande. 3 cylindrarna hade exakt 11 (bland annat den som jag tidigare mätt till bla 3 och 6-7 ). En hade 8,5. Har alltså uteslutit kompproblem. Det gäller ju bara att trycka som 17 på kompmätaren!

Tog ut stiften efter att jag tomgångskört den ett ganska bra tag. 3 st var ljusa och ett var kolsvart. . De som var kolsvart var även de som var mest inskruvat på "pilot screw" alltså det som gick magrast. Som sagt ingen logik. Blir så trött när man inte kan dra slutsateser av sina observationer...

/mattemannen
Tjena,
bättre att posta dina senaste slutsatser i din tråd eller ;)
Är det ofta som du måste ha hojen på tomgång i 20 min? Jag skulle inte bry mig, det är säkert något i fuggarna som inte är optimalt, men i mina ögon inte nåt större problem...

Om hojen stannar av sig själv pga fet balndning/soppabrist eller liknande så är det inte så lustigt att det tar ett tag att starta den igen, hur svårstatad pratar vi om nu? Ryker den mycket svart då du får igång den, luktar det soppa i avgaseriet?

Vilken cylinder sotade stiftet, den med sämst komp? (Du är säker på att du har en cylinder med dålig komp och inte "slarvat" vid mätningarna?)
"Pilot screw", är du säker på att inskruvat är lika med tunnare blandning?

Riv direkt nästa gång du får problem, mät spolar, kolla efter överflödig soppa etc så snart som möjligt. Då är allt i arbetstemp/soppa har inte dunstat.

Tror på kombinationsproblem som på min, ev. låga kompet plus något annat.

Kom igen, ge inte upp, lista allt av intresse en gång till. Verkar som vissa sypmtom ändrat sig?

/Hasse
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
HansJ skrev:
Tjena,
bättre att posta dina senaste slutsatser i din tråd eller ;)
Är det ofta som du måste ha hojen på tomgång i 20 min? Jag skulle inte bry mig, det är säkert något i fuggarna som inte är optimalt, men i mina ögon inte nåt större problem...

Om hojen stannar av sig själv pga fet balndning/soppabrist eller liknande så är det inte så lustigt att det tar ett tag att starta den igen, hur svårstatad pratar vi om nu? Ryker den mycket svart då du får igång den, luktar det soppa i avgaseriet?

Vilken cylinder sotade stiftet, den med sämst komp? (Du är säker på att du har en cylinder med dålig komp och inte "slarvat" vid mätningarna?)
"Pilot screw", är du säker på att inskruvat är lika med tunnare blandning?

Riv direkt nästa gång du får problem, mät spolar, kolla efter överflödig soppa etc så snart som möjligt. Då är allt i arbetstemp/soppa har inte dunstat.

Tror på kombinationsproblem som på min, ev. låga kompet plus något annat.

Kom igen, ge inte upp, lista allt av intresse en gång till. Verkar som vissa sypmtom ändrat sig?

/Hasse

Hej!

Nej såklart har jag inte hojen på tomgång i 20 min speciellt ofta :) Och dessutom så dog den inte ens då...
Känns som man kan leva med det, om den nu håller sig såhär. Men det kan bero på nya stift, kanske blir den sämre med tiden? hmmm inte lätta att veta än...

Det där med kompression är lurigt. Alltså: Hojen ska enligt boken ha 11:1 i komp. Fick 11 på de tre första cylindrarna (mätt från Vänster). Det stiftet som var svart var det tredje. Ingen koppling till kompressionen alltså. Den fjärde cylinder mätte jag till 8,5 flera gånger (kan ändå inte vara säker på att jag hållit mätare exakt rätt så att den inte läckt någonstans). Det stiftet var dock inte svart utan såg ut som de två första, dvs ganska ljust. Har jag uttryckt mig förtåligt nu :va

Det nya problemet är att den går konstigt på tomgång när den är kall. Startar snorlätt går 2 sekunder och dör. Startar snorlätt igen dör igen osv... Detta kan ju klart bero på att jag kanske skruvat bort mig lite när det gäller "pilot screwarna" (svengelska deluxe :D )
Har skruvat alla till 2,5 ut nu vilket de va innan jag började labborera (hoppas jag) får se vad de har för inverkan. Kan inte meka nu eftersom jag ska skriva en hemtenta. Tycker också att om man ser till stiften så borde det logiska vara att fetare = innåt, men så kan det ju inte vara tänkte jag :tungan . Ska kolla upp det snarast.

Spolarna har jag mätt varma tre gånger redan men får dom inte att visa något konstigt.

Var menar du att jag ska mäta överfödig soppa?

nädu Hans jag tänker inte ge upp. Men ibland blir jag bara så trött, när ingenting är logiskt och symtomen ändras så konstigt....

/mattemannen
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
matte_mannen skrev:
Hej!
1. Det där med kompression är lurigt. Alltså: Hojen ska enligt boken ha 11:1 i komp. Fick 11 på de tre första cylindrarna (mätt från Vänster). Det stiftet som var svart var det tredje. Ingen koppling till kompressionen alltså. Den fjärde cylinder mätte jag till 8,5 flera gånger (kan ändå inte vara säker på att jag hållit mätare exakt rätt så att den inte läckt någonstans). Det stiftet var dock inte svart utan såg ut som de två första, dvs ganska ljust. Har jag uttryckt mig förtåligt nu :va

2. Det nya problemet är att den går konstigt på tomgång när den är kall. Startar snorlätt går 2 sekunder och dör. Startar snorlätt igen dör igen osv... Detta kan ju klart bero på att jag kanske skruvat bort mig lite när det gäller "pilot screwarna" (svengelska deluxe :D )
Har skruvat alla till 2,5 ut nu vilket de va innan jag började labborera (hoppas jag) får se vad de har för inverkan. Kan inte meka nu eftersom jag ska skriva en hemtenta. Tycker också att om man ser till stiften så borde det logiska vara att fetare = innåt, men så kan det ju inte vara tänkte jag :tungan . Ska kolla upp det snarast.

3. Spolarna har jag mätt varma tre gånger redan men får dom inte att visa något konstigt.

4. Var menar du att jag ska mäta överfödig soppa?

5. nädu Hans jag tänker inte ge upp. Men ibland blir jag bara så trött, när ingenting är logiskt och symtomen ändras så konstigt....

/mattemannen
1. OK, verkar rimligt (märk dock att 11:1 inte är samma som 11 kg/cm2, det först är förhållandet i volym med kolv högst upp respektive längst ned, det andra är specifikt 11kg per cm2 (borde iofs vara Newton)). Troligen har du något litet kompfel, tillräckligt för att ge sämre effekt eller liknande, men inte för att den ska stanna eller så. Kolvringar, brända ventiler, topplockspackning. Har du olja i kylarvattnet, glykol i oljan? Ryker den vattenånga (vitrök)? Tror dock inte att det direkt har med det andra att göra.
2. Ja, kolla eller testa. En cylinder borde dock inte påverka, men de ska ju stå något så när lika, samverkan med kompproblemet kanske gör att det faktiskt har någon inverkan.
3. Låter som det inte är någon fara på taket, möjligtvis kablar eller tändhattar, kan också bete sig lite olika beroende på värme etc.
4. Nja, inte mäta direkt, mina fuggar var genomblöta på "fel" sida, ser du något liknande så är det ett säkert tecken. Kom att tänka på en annan sak, flottörer och flottörventiler. Man kan mäta flottörhöjden, dvs den soppanivå som ska vara i förgasarhuset, står säkert om det i din manual. Kolla att ventilerna tätar helt när flottören är i topp.
5. Allt är logiskt, det är bara det att man inte ser det förrän efteråt, men det känns desto bättre då när man jobbat lite för det ;)

Lycka till med plugg och tenta!
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Vet inte om detta hjälper men jag har en jetta 89 som beter sig lika dant. Den har viserligen centralinsprut (ser ut som en förknaser med en stor insprutare). Jetta dör när den blir varm håller på så i 10-15min sen går den. Alla skrotar jag pratat med säger samma sak.
-Byt styrinheten
Kolla om du har en såda i kompiskretsen sen byt och prova.

Hoppas det löser sig snart ska byta på bilen i morgon och se om det funkar
 

Snowjob

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2003
Ort
Helsingfors
Hoj
FZR1000
matte_mannen skrev:
Den cylinder med sämst komp verkar bidra minst till motorgången (surprise :D )
När man drar av tändkabeln från den cylindern märker man nästan ingen skillnad alls. Drar man däremot bort någon av de andra så dör motorn. Säger i och för sig inte så mkt :näsblod.

/mattemannen

Kanske ute och kanotar nu men. DUH! Verkar som en solklar toppackning eller ventil/kolvring på den cyllen som inte reagerar på tomgång. Du kan ju testa med att mäta grenröret på den cylindern jämfört med dom andra, om det grenröret är svalare än dom andra så är det tändfel (eftersom du kollat föggarna så vet vi att det kommer benzin) om det är så gott som lika varmt så skulle jag sätta pengar på att det är kolv/ventil/packningsproblem.
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Snowjob skrev:
Kanske ute och kanotar nu men. DUH! Verkar som en solklar toppackning eller ventil/kolvring på den cyllen som inte reagerar på tomgång. Du kan ju testa med att mäta grenröret på den cylindern jämfört med dom andra, om det grenröret är svalare än dom andra så är det tändfel (eftersom du kollat föggarna så vet vi att det kommer benzin) om det är så gott som lika varmt så skulle jag sätta pengar på att det är kolv/ventil/packningsproblem.


Hej!

Den här tråden är smått förvirrande, jag vet det...
Det visade sig vid en nogrannare kompmätning att den cylinder som inte påverkar motorgången nämnvärt vid tomgång faktiskt har perfekt komp :va
Skulle ju i och för sig kunna testa om det grenröret är kallare än de övriga. Bra ide!
Tror inte förgasarna är roten till det onda ändå. Testade ju som sagt var andra fuggar men utan någon skillnad...

Var ute en ganska bra sväng idag och allting verkar funka bra. :tungan
Startar alltid kall, gick bra på tomgång kall. När vi kört en bra runda och kommit hem lät jag den stå på tomgång ett bra tag utan att den dog. Dessutom startade den förvårdnadsvärt lätt när den var varm. På andra eller tredje försöket. Krävdes dock att man slog av lampan (som vanligt).

Det enda ny jag gjort är att jag rengjort jordningen från batteriet och stoppat i nya stift (för ett par dagar sedan).

Egentligen är problemet borta nu, alltså det hindrar mig inte i körningen (behöver inte oroa mig för att fastna i kö i stan och sånt) men helt borta är det ju inte.

Kanske nya spolar ändå....

/mattemannen
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
HansJ skrev:
1. OK, verkar rimligt (märk dock att 11:1 inte är samma som 11 kg/cm2, det först är förhållandet i volym med kolv högst upp respektive längst ned, det andra är specifikt 11kg per cm2 (borde iofs vara Newton)). Troligen har du något litet kompfel, tillräckligt för att ge sämre effekt eller liknande, men inte för att den ska stanna eller så. Kolvringar, brända ventiler, topplockspackning. Har du olja i kylarvattnet, glykol i oljan? Ryker den vattenånga (vitrök)? Tror dock inte att det direkt har med det andra att göra.
2. Ja, kolla eller testa. En cylinder borde dock inte påverka, men de ska ju stå något så när lika, samverkan med kompproblemet kanske gör att det faktiskt har någon inverkan.
3. Låter som det inte är någon fara på taket, möjligtvis kablar eller tändhattar, kan också bete sig lite olika beroende på värme etc.
4. Nja, inte mäta direkt, mina fuggar var genomblöta på "fel" sida, ser du något liknande så är det ett säkert tecken. Kom att tänka på en annan sak, flottörer och flottörventiler. Man kan mäta flottörhöjden, dvs den soppanivå som ska vara i förgasarhuset, står säkert om det i din manual. Kolla att ventilerna tätar helt när flottören är i topp.
5. Allt är logiskt, det är bara det att man inte ser det förrän efteråt, men det känns desto bättre då när man jobbat lite för det ;)

Lycka till med plugg och tenta!


Tjena!

1.Någon olja i kylarvattnet har jag inte. Oljan ser fin ut (dränerar den lite då och då när jag testa och tittar på olika grejer :tungan )
Den kan ryka lite vitt ibland, mest när den är kall tror jag.
Har jag ett kompfel så är det ett litet ett på en cylinder, vilken påverkar motorgången mkt.

2. Har ju skruvat ut alla 2,5 varv och nu går det ju ganska bra som sagt. Man kan ju inte anklaga hojen för att gå överdrivet jämt på tomgång, men det tycker jag det är många hojar som inte gör.

3. Läste just vad Robban skrivit i din tråd, tydligen kan man inte helt utesluta spolar trots att de visar rätt när man mäter....

4. Hmmm. Hur menar du blöta på fel sida?

5. Jo de e klart, men ibland tvivlar man på det. :näsblod

Tack för alla tips!

/mattemannen
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top