Det blir bara värre el. hojen startar inte varm 2

Lorge

Fördomsfull
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Strömstad
Hoj
...
Skall väl snart ta och börja riva in min minigixxer med nu, synd att det inte bara var ventilspelet som va felet. :/

//Tobbe
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Tjena!

Förstår mig bara inte på den här hojen. Var ute och mekade lite mer idag.

Varmkörde hojen tills den stannade av sig själv. Testade då att mäta motståndet i tänspolarna = Ingen skillnad mot kalla motsvarar alltså vad som beskrivs i boken. Testade gnistan från alla kablar precis efter att hojen dog, men alla gav gnista. Kunde inte se att det blev sämre gnista från någon av kablarna.

Frågan är alltså: Kan det verkligen vara cdi boxen som spökar när alla kablar ger gnista? Och varför skulle cdi boxen fungera sämre i värme? Själva boxen blir det minsta varm.

Battriet kan inte heller vara problemet. Mätaren visade på 14 då hojen dog.

Tännstiften ser fina ut, lite mörka men inte alls sotiga eller smutsiga på något sätt.

Verkligen ingen aning...
Om det nu trots allt skulle vara dålig kompression. (Har mätt upp till mellan 6-8 på alla cylindrar mot rekomenderat 11). Vad är det som skulle göra att hojen isåfall skulle dö av detta?

Lorge; Ledsen att det inte var ventilspelet som var problemet, trodde verkligen det ett tag :mad: Kanske bra att titta över endå dock.

Andersbrink med flera: Någon aning?

/mattemannen
 

OH-

Bromskloss
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
WRF1250FGS
Eftersom det finns gnista och anständig komp så återkommer jag med en dåres envishet till bränslesystemet.

- Om du kopplar loss slangen från förgasarna, rinner det bra (om du har vakuumstyrd kran så lär du behöva testa på läge "pri", försök även verifiera att kranen öppnar om du suger i vakuumslangen på "normal" och att du inte får mun full av bensin).

- Kan du koppla in ett genomskinligt bensinfilter så att du kan se det ? Då ser du åtminstone om det "sinar".

- Har du gjort testet jag föreslog med öppnat tanklock ?

- Är tanken full av rost, vatten och annat gunk ? Hur ser silen inne i tanken ovanför bensinkranen ut (brukar gå enkelt att demontera, skaffa ny packning innan bara) ?
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
OH- skrev:
Eftersom det finns gnista och anständig komp så återkommer jag med en dåres envishet till bränslesystemet.

- Om du kopplar loss slangen från förgasarna, rinner det bra (om du har vakuumstyrd kran så lär du behöva testa på läge "pri", försök även verifiera att kranen öppnar om du suger i vakuumslangen på "normal" och att du inte får mun full av bensin).

- Kan du koppla in ett genomskinligt bensinfilter så att du kan se det ? Då ser du åtminstone om det "sinar".

- Har du gjort testet jag föreslog med öppnat tanklock ?

- Är tanken full av rost, vatten och annat gunk ? Hur ser silen inne i tanken ovanför bensinkranen ut (brukar gå enkelt att demontera, skaffa ny packning innan bara) ?

tja!

Om det skulle vara att det inte kommer någon soppa så skulle det ju funka att ge lite choke. Det går inte.
Har testat med att tanklocket, inte heller någon effekt.
Soppafiltret kollade jag för ett tag sedan, inga problem där heller.

Kan det vara så att gnistan kommer vid fel tillfälle eller nåt?

Känns ändå som om det är något elektriskt...
Alltid samma sak: hojen får stå på tomgång i ca 5 min tills värmemätaren visar precis mellan cold och warm på mätaren, då kommer första lilla "tändningsdumpen" eller vad man ska kalla det... Dock går den bra ca 30 sekunder till innan den dör. Man väntar sedan ett par minuter och hojen startar igen.

Funderar på att ta en koll på alla sladdar från batteriet osv, kan ju hända att någon är lite trasig någonstan och därmed kortsluts...

/mattemannen
 

OH-

Bromskloss
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
WRF1250FGS
matte_mannen skrev:
tja!

Om det skulle vara att det inte kommer någon soppa så skulle det ju funka att ge lite choke. Det går inte.
Inte om det är tomt i flottörhuset.


Har testat med att tanklocket, inte heller någon effekt.
OK, då kan vi utesluta det.


Soppafiltret kollade jag för ett tag sedan, inga problem där heller.
I så fall återstår väl bara vakuumkranen (om du har sån).


Kan det vara så att gnistan kommer vid fel tillfälle eller nåt?
Väldigt enkelt att kolla om du har / kan låna en bra stroboskoplampa. Då förutsätter jag i o f s att din motor har ett lämpligt "titthål" så du kan se märkena på svänghjulet.


Känns ändå som om det är något elektriskt...
Alltid samma sak: hojen får stå på tomgång i ca 5 min tills värmemätaren visar precis mellan cold och warm på mätaren, då kommer första lilla "tändningsdumpen" eller vad man ska kalla det... Dock går den bra ca 30 sekunder till innan den dör. Man väntar sedan ett par minuter och hojen startar igen.
Ytterligare en tanke, denna gång elektrisk: Du har nog en liten "pickup-spole" inne vid svänghjulet som berättar för CDI:n när det är dax att gnista till. Den skulle ju kunna vara trött och ge upp när den blir varm, där inne blir det ju garanterat varmt


Funderar på att ta en koll på alla sladdar från batteriet osv, kan ju hända att någon är lite trasig någonstan och därmed kortsluts...
Gör det, men "utvärtes" kablage brukar vara mer beroende av skakningar, styrutslag och väder än motortemperatur.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
OH- skrev:
I så fall återstår väl bara vakuumkranen (om du har sån).

Kan nästan svära på att det inte är vakumstyrd bränslekran på minigixxer. Det går bara en slang mellan tank till förgasare och ur den rinner det soppa utav gravitation allena.


Mattemannen>> Personligen så litar jag inte på filtret som sitter i tanken och tänker ta bort mitt. Det är pissenkelt att koppla in ett genomskinligt plastfilter direkt på soppaslangen och då kan man enklare se hur mycket skit som fastnar där.
Har du förresten prövat att rengöra förgasarna? Dom är ju ganska enkla att både plocka loss och skruva isär så en förgasarrengöring gör du på någon timme. Använd startgas för att blåsa rent i alla små kanaler innuti. Kom ihåg att memorera hur trottlarna satt. Undvik helst att skruva bort tvärpinnarna mellan förgasarna för då ändrar du synkningen. Om du kan se att förgasarna är osynkade så kan du göra en "optisk" synkning, fråga om du vill veta hur.

Har f.ö. märkt ett udda problem på min: Om man finkör i 60-110 med blandat gaspådrag (följa trafikrytmen) så vill ibland hojen börja dö. Detta löser man genom att vrida om till reserven, även om tanken är full, halvfull eller whatever. Kanske något med att flottörerna reglerar nivån dåligt.
Om man gasar fullt eller håller jämn gas inträffar aldrig problemet.
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Wunder skrev:
Kan nästan svära på att det inte är vakumstyrd bränslekran på minigixxer. Det går bara en slang mellan tank till förgasare och ur den rinner det soppa utav gravitation allena.


Mattemannen>> Personligen så litar jag inte på filtret som sitter i tanken och tänker ta bort mitt. Det är pissenkelt att koppla in ett genomskinligt plastfilter direkt på soppaslangen och då kan man enklare se hur mycket skit som fastnar där.
Har du förresten prövat att rengöra förgasarna? Dom är ju ganska enkla att både plocka loss och skruva isär så en förgasarrengöring gör du på någon timme. Använd startgas för att blåsa rent i alla små kanaler innuti. Kom ihåg att memorera hur trottlarna satt. Undvik helst att skruva bort tvärpinnarna mellan förgasarna för då ändrar du synkningen. Om du kan se att förgasarna är osynkade så kan du göra en "optisk" synkning, fråga om du vill veta hur.

Har f.ö. märkt ett udda problem på min: Om man finkör i 60-110 med blandat gaspådrag (följa trafikrytmen) så vill ibland hojen börja dö. Detta löser man genom att vrida om till reserven, även om tanken är full, halvfull eller whatever. Kanske något med att flottörerna reglerar nivån dåligt.
Om man gasar fullt eller håller jämn gas inträffar aldrig problemet.


Tjena!

Nä någon vakumstyrd bränslekran är det inte. Har inget "pri" läge...

Angående bärnslefilteret: Varför Litar du inte på det som finns i tanken? Och hur kopplar man in ett sånt som finns på biltema? Precis efter bensinkranen eller?
Förgasarna har jag rengjort för ett tag sedan. Såg väldgit fina ut. Dock fanns det tillstymelse till lite skräp i en av chokekanalerna, blåste bort det och därmed var kallstattsproblemen jag haft på hösten borta.

Wurder du har alldrig haft problem att starta din varm eller?
Fattar fortfarande inte varför det påverkas så mkt om jag har ljuset påkopplat eller ej... Borde det inte tyda på något elektriskt?
Har du föresten testat kompressionen eller kollat ventilspelet på din?

Ang. ditt problem wurder: Om du alltid kör på reserven fungerar den som den ska då? Isåfall borde det väl ha någonting med kranen eller någonting innuti tanken att göra. Hade det varit att trottelhöjden som var fel hade det väl inte påverkats av att du sätter på reserven.

/mattemannen
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
OH- skrev:
Inte om det är tomt i flottörhuset.
I så fall återstår väl bara vakuumkranen (om du har sån).
Väldigt enkelt att kolla om du har / kan låna en bra stroboskoplampa. Då förutsätter jag i o f s att din motor har ett lämpligt "titthål" så du kan se märkena på svänghjulet.
Ytterligare en tanke, denna gång elektrisk: Du har nog en liten "pickup-spole" inne vid svänghjulet som berättar för CDI:n när det är dax att gnista till. Den skulle ju kunna vara trött och ge upp när den blir varm, där inne blir det ju garanterat varmt
Gör det, men "utvärtes" kablage brukar vara mer beroende av skakningar, styrutslag och väder än motortemperatur.

Om det är tomt i flottörhuset så bordet det ju inte gå lättare att få igång den om man stänger av lampan och blinkers....

Det där med stroboskoplampa låter svårt, men tror faktiskt vi har en liggande någonstans.
Hur vet man om pickup spolen är slut?

Du har säket rätt angående utvärtes slangar, låter långsökt att dom skulle påverkas av motortemp...

tack för alla funderingar och visdomsord :)
 

Lorge

Fördomsfull
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Strömstad
Hoj
...
Den kyler ju bättre om du stänger av ljuset, elfläkten får mer ström.
Så är det på min iaf, man hör en jävla skillnad.

//Tobbe
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Lorge skrev:
Den kyler ju bättre om du stänger av ljuset, elfläkten får mer ström.
Så är det på min iaf, man hör en jävla skillnad.

//Tobbe


Jo det gör den, men jag kan inte se att det är det som är problemet...
Hur går det för dig föresten?
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
matte_mannen skrev:
Tjena!

Nä någon vakumstyrd bränslekran är det inte. Har inget "pri" läge...

Angående bärnslefilteret: Varför Litar du inte på det som finns i tanken? Och hur kopplar man in ett sånt som finns på biltema? Precis efter bensinkranen eller?
Därför att det som sitter i tanken har suttit där sedan stenåldern, eller i.a.f. sedan tanken tillverkades. Det är inte säkert att det är helt intakt efter alla år. Om man inte tar loss det kan man knappast se vilket skick det är i heller, hur mycket smuts som fastnat osv osv. Dessutom är de oftast gjorda av stålnät eller perforerad plast, med mycket större porstorlek än de genomskinliga cellulosafiltren. Den stora porerna i tankfiltren gör att bajs kan ta sej in till förgasaren...

De genomskinliga filtren kan du montera vart du vill mellan tank och förgasare så länge det inte blir veck på slangen eller att filtret trycker på nån vajer eller annan mojäng.

matte_mannen skrev:
Förgasarna har jag rengjort för ett tag sedan. Såg väldgit fina ut. Dock fanns det tillstymelse till lite skräp i en av chokekanalerna, blåste bort det och därmed var kallstattsproblemen jag haft på hösten borta.

Wurder du har alldrig haft problem att starta din varm eller?
Fattar fortfarande inte varför det påverkas så mkt om jag har ljuset påkopplat eller ej... Borde det inte tyda på något elektriskt?
Har du föresten testat kompressionen eller kollat ventilspelet på din?
Har haft problem med varmstart nån enstaka gång, men då har det berott på "fulstopp" så att den surat ner sej. Det skulle ju kunna vara nåt problem hos din också, kanske att bränsleskruven är för fett ställd så den surar när den e varm?
Förresten drabbades jag av ett elektriskt problem en gång. Hade surat ner hojen (råkat lämna soppakranen öppen över natten) och drog den på startmotorn till batteriet dog. Fick igång den med startkablar, men hur långt jag än körde så laddades batteriet bara ur mer och mer, alltså den gick fint med motorn igång, men orkade inte ladda batteriet så man kunde starta med startmotorn. Fick ladda batteriet ordentligt med laddare och så var problemet ur världen.
Minigixxer tycks ju känsliga för batterispänningen, om den är bara aningens för låg så kan den dra runt startmotorn men inte ge gnista. Här är en tanke: Ta ett hyffsat nytt & fräscht (fet spänning) bilbatteri och koppla in, se om problemet kvarstår.
Angående CDI så bör du ju kunna låna en från vilken japsfyra som helst, även om den inte passar så kan man ju fulkoppla och köra stillastående till den blir varm. Det ger ju iaf möjlighet att utesluta eller innesluta problemet.

Har inte testat kompression och ventilspel, det får vänta till jag får tag på mekplats och fritid.

matte_mannen skrev:
Ang. ditt problem wurder: Om du alltid kör på reserven fungerar den som den ska då? Isåfall borde det väl ha någonting med kranen eller någonting innuti tanken att göra. Hade det varit att trottelhöjden som var fel hade det väl inte påverkats av att du sätter på reserven.

/mattemannen
Nu när jag tänker efter så slår jag alltid av på gasen när jag vrider på reserven, och avslaget kanske "fixar" förgasarna igen... Jag har testat flödet från tanken på normalläget (det forsar som ett vattenfall) så där lär det knappast vara nåt fel.

Lycka till! :)
 

Lorge

Fördomsfull
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Strömstad
Hoj
...
matte_mannen skrev:
Jo det gör den, men jag kan inte se att det är det som är problemet...
Hur går det för dig föresten?

Har ställt cykeln för vintern.
När det börjar varva lite går den bara på 3cyl.
Inga problem alls med kallstarter å så men när den är varm får man nöta lite på starten eller rulla igång den. Gasar man det minsta när man skall starta den varm så vill den inte och man måste vänta på att den svalnat.

Den har inga problem att varva när den är kall eller på kyliga kvällar då går den fint, men när det är varmare ute eller när den börjar bli varm då vill den inte.

Enda jag gjort är att byta tändstift. Gjorde det hos farsan som bor 2 mil härifrån, körde hem därifrån en kall natt å då gick den som aldrig förr. Men dagen efter så var det samma igen.

Tändstiften jag bytta till är dom rekommenderade NGK stiften CR8HS tror jag dom heter.

Just nu så har jag inte hunnit skruva så mycket, vinterbilen har första prioritet just nu. Sen så tryter det med pengar så har inte råd att köpa nåt nytt att prova just nu. Men får se i vinter hur det blir, satsar på nästa säsong!

//Tobbe
 

Lorge

Fördomsfull
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Strömstad
Hoj
...
Wunder skrev:
Förresten drabbades jag av ett elektriskt problem en gång. Hade surat ner hojen (råkat lämna soppakranen öppen över natten) och drog den på startmotorn till batteriet dog.

Min står alltid med soppakranen öppen över natten men den har inga problem att starta kall på morgonen, man får choka lite i början men sen är går den bra tills den blir varm.

Har samma problem som dej med att man får slå på reserven lite titt som tätt, strax efter halv tank så börjar den gå dåligt.

Annars så har jag samma problem som matte.

Skall ta och kolla ventilspel och komp snart, verkar ju inte vara så jättekrångligt.

//Tobbe
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Lorge skrev:
Den har inga problem att varva när den är kall eller på kyliga kvällar då går den fint, men när det är varmare ute eller när den börjar bli varm då vill den inte.
//Tobbe
Även min går bättre innan motorn uppnått arbetstemp och när det är kallt ute. Är motorn varm känns det som den tappar kraft vid mycket gaspådrag och vill inte varva till stoppet.
Lorge skrev:
Min står alltid med soppakranen öppen över natten men den har inga problem att starta kall på morgonen, man får choka lite i början men sen är går den bra tills den blir varm.

Har samma problem som dej med att man får slå på reserven lite titt som tätt, strax efter halv tank så börjar den gå dåligt.

Annars så har jag samma problem som matte.

Skall ta och kolla ventilspel och komp snart, verkar ju inte vara så jättekrångligt.

//Tobbe
Dina flottörer stänger nog bättre än mina isåfall.

Nästa gång problemet med reserven uppstår, testa att jucka på gasen från botten till stopp istället för att vrida på reserven.
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Wunder skrev:
Även min går bättre innan motorn uppnått arbetstemp och när det är kallt ute. Är motorn varm känns det som den tappar kraft vid mycket gaspådrag och vill inte varva till stoppet.

Dina flottörer stänger nog bättre än mina isåfall.

Nästa gång problemet med reserven uppstår, testa att jucka på gasen från botten till stopp istället för att vrida på reserven.

Vi verkar ju alla ha mer eller midre samma problem.... men det är bara min som stannar lr? Dessutom verkar memsan på forumet och silverryggen (med likadana hojar) ha samma problem. Att den inte startar varm alltså. Memsans dör dessutom.
Har vi samma problem så tror jag inte vi ska oroa oss angående startmotorn. helt enkelt eftersom det handlar om att hojen går dåligt/varvardåligt /dör när den är varm.
Tycker dock att det är konstigt att jag fick gnista när hojen var varm. Kan i och för sig vara att den tänder vid fel tillpukt eller inte tillräckligt starkt.

Angående batteriet så hade jag ju 14v när den dog. Enda problemet jag kan tänka mig där är att spänningen inte kommer fram från batteriet, för själva batteriet är det ingenting fel på.

Wurder: tycker att om hojen gick fett så borde den ju svartryka lite när man får igång den då den är varm? Angående ditt batteri så låter det lite som du kanske har problem med laddningsrelät. Men om batteriet laddas nu så kanske det är ok endå...

Hittat en kille i göteborg med likadan hoj. Han verkar inte ha samma problem så jag tänkte testa hans box. Wish me luck!
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
hej igen!

Hur många varv har du på blandskruven wurder? och vad sitter den? (eller det borde jag kunna lista ut :) )
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag lägger min röst på tändningspickuperna ( som ngn skrev ) eftersom dina symptom motsvarar de jag hade förut, sen bytte jag pickuper och allt blev frid och fröjd.

En annan sak som talar för det är att det är bara INUTI motorn det blir så extrema värmeskillnader så grejerna påverkas. Typ.
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Chronic skrev:
Jag lägger min röst på tändningspickuperna ( som ngn skrev ) eftersom dina symptom motsvarar de jag hade förut, sen bytte jag pickuper och allt blev frid och fröjd.

En annan sak som talar för det är att det är bara INUTI motorn det blir så extrema värmeskillnader så grejerna påverkas. Typ.

Hmmm det kanske kan vara något. Vad kostade det att byta dessa. Gjorde du det själv? Vad måste man ta bort för att komma in och kolla :va

Tack för tipset. Är nog värt att kolla upp!
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
tja!

Föresten guys! Körde hem från flickan i morse och när jag kom hem så var hojen varm och fin :hihi Lät den gå på tomgång ett tag och testade att dra i choken när den var varm. Dog på sekunden. Är inte det lite konstigt. Jag menar... det borde väl ta ett litet tag i alla fall innan blandningen blir så fet att den dör?

Även om jag tycker att jag kollat det ordentligt så kanske det är så att choken trots allt ligger på lite hela tiden. Ska testa och koppla bort den helt och se vad som händer.

chip o hej
 
Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Blandningen blir iofs fet direkt när du drar i choken.
Den borde kanske inte "stanna på sekunden" men den borde nog stanna inom ett par sekunder eller så.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top