OH- skrev:Eftersom det finns gnista och anständig komp så återkommer jag med en dåres envishet till bränslesystemet.
- Om du kopplar loss slangen från förgasarna, rinner det bra (om du har vakuumstyrd kran så lär du behöva testa på läge "pri", försök även verifiera att kranen öppnar om du suger i vakuumslangen på "normal" och att du inte får mun full av bensin).
- Kan du koppla in ett genomskinligt bensinfilter så att du kan se det ? Då ser du åtminstone om det "sinar".
- Har du gjort testet jag föreslog med öppnat tanklock ?
- Är tanken full av rost, vatten och annat gunk ? Hur ser silen inne i tanken ovanför bensinkranen ut (brukar gå enkelt att demontera, skaffa ny packning innan bara) ?
Inte om det är tomt i flottörhuset.matte_mannen skrev:tja!
Om det skulle vara att det inte kommer någon soppa så skulle det ju funka att ge lite choke. Det går inte.
OK, då kan vi utesluta det.Har testat med att tanklocket, inte heller någon effekt.
I så fall återstår väl bara vakuumkranen (om du har sån).Soppafiltret kollade jag för ett tag sedan, inga problem där heller.
Väldigt enkelt att kolla om du har / kan låna en bra stroboskoplampa. Då förutsätter jag i o f s att din motor har ett lämpligt "titthål" så du kan se märkena på svänghjulet.Kan det vara så att gnistan kommer vid fel tillfälle eller nåt?
Ytterligare en tanke, denna gång elektrisk: Du har nog en liten "pickup-spole" inne vid svänghjulet som berättar för CDI:n när det är dax att gnista till. Den skulle ju kunna vara trött och ge upp när den blir varm, där inne blir det ju garanterat varmtKänns ändå som om det är något elektriskt...
Alltid samma sak: hojen får stå på tomgång i ca 5 min tills värmemätaren visar precis mellan cold och warm på mätaren, då kommer första lilla "tändningsdumpen" eller vad man ska kalla det... Dock går den bra ca 30 sekunder till innan den dör. Man väntar sedan ett par minuter och hojen startar igen.
Gör det, men "utvärtes" kablage brukar vara mer beroende av skakningar, styrutslag och väder än motortemperatur.Funderar på att ta en koll på alla sladdar från batteriet osv, kan ju hända att någon är lite trasig någonstan och därmed kortsluts...
OH- skrev:I så fall återstår väl bara vakuumkranen (om du har sån).
Wunder skrev:Kan nästan svära på att det inte är vakumstyrd bränslekran på minigixxer. Det går bara en slang mellan tank till förgasare och ur den rinner det soppa utav gravitation allena.
Mattemannen>> Personligen så litar jag inte på filtret som sitter i tanken och tänker ta bort mitt. Det är pissenkelt att koppla in ett genomskinligt plastfilter direkt på soppaslangen och då kan man enklare se hur mycket skit som fastnar där.
Har du förresten prövat att rengöra förgasarna? Dom är ju ganska enkla att både plocka loss och skruva isär så en förgasarrengöring gör du på någon timme. Använd startgas för att blåsa rent i alla små kanaler innuti. Kom ihåg att memorera hur trottlarna satt. Undvik helst att skruva bort tvärpinnarna mellan förgasarna för då ändrar du synkningen. Om du kan se att förgasarna är osynkade så kan du göra en "optisk" synkning, fråga om du vill veta hur.
Har f.ö. märkt ett udda problem på min: Om man finkör i 60-110 med blandat gaspådrag (följa trafikrytmen) så vill ibland hojen börja dö. Detta löser man genom att vrida om till reserven, även om tanken är full, halvfull eller whatever. Kanske något med att flottörerna reglerar nivån dåligt.
Om man gasar fullt eller håller jämn gas inträffar aldrig problemet.
OH- skrev:Inte om det är tomt i flottörhuset.
I så fall återstår väl bara vakuumkranen (om du har sån).
Väldigt enkelt att kolla om du har / kan låna en bra stroboskoplampa. Då förutsätter jag i o f s att din motor har ett lämpligt "titthål" så du kan se märkena på svänghjulet.
Ytterligare en tanke, denna gång elektrisk: Du har nog en liten "pickup-spole" inne vid svänghjulet som berättar för CDI:n när det är dax att gnista till. Den skulle ju kunna vara trött och ge upp när den blir varm, där inne blir det ju garanterat varmt
Gör det, men "utvärtes" kablage brukar vara mer beroende av skakningar, styrutslag och väder än motortemperatur.
Lorge skrev:Den kyler ju bättre om du stänger av ljuset, elfläkten får mer ström.
Så är det på min iaf, man hör en jävla skillnad.
//Tobbe
Därför att det som sitter i tanken har suttit där sedan stenåldern, eller i.a.f. sedan tanken tillverkades. Det är inte säkert att det är helt intakt efter alla år. Om man inte tar loss det kan man knappast se vilket skick det är i heller, hur mycket smuts som fastnat osv osv. Dessutom är de oftast gjorda av stålnät eller perforerad plast, med mycket större porstorlek än de genomskinliga cellulosafiltren. Den stora porerna i tankfiltren gör att bajs kan ta sej in till förgasaren...matte_mannen skrev:Tjena!
Nä någon vakumstyrd bränslekran är det inte. Har inget "pri" läge...
Angående bärnslefilteret: Varför Litar du inte på det som finns i tanken? Och hur kopplar man in ett sånt som finns på biltema? Precis efter bensinkranen eller?
Har haft problem med varmstart nån enstaka gång, men då har det berott på "fulstopp" så att den surat ner sej. Det skulle ju kunna vara nåt problem hos din också, kanske att bränsleskruven är för fett ställd så den surar när den e varm?matte_mannen skrev:Förgasarna har jag rengjort för ett tag sedan. Såg väldgit fina ut. Dock fanns det tillstymelse till lite skräp i en av chokekanalerna, blåste bort det och därmed var kallstattsproblemen jag haft på hösten borta.
Wurder du har alldrig haft problem att starta din varm eller?
Fattar fortfarande inte varför det påverkas så mkt om jag har ljuset påkopplat eller ej... Borde det inte tyda på något elektriskt?
Har du föresten testat kompressionen eller kollat ventilspelet på din?
Nu när jag tänker efter så slår jag alltid av på gasen när jag vrider på reserven, och avslaget kanske "fixar" förgasarna igen... Jag har testat flödet från tanken på normalläget (det forsar som ett vattenfall) så där lär det knappast vara nåt fel.matte_mannen skrev:Ang. ditt problem wurder: Om du alltid kör på reserven fungerar den som den ska då? Isåfall borde det väl ha någonting med kranen eller någonting innuti tanken att göra. Hade det varit att trottelhöjden som var fel hade det väl inte påverkats av att du sätter på reserven.
/mattemannen
matte_mannen skrev:Jo det gör den, men jag kan inte se att det är det som är problemet...
Hur går det för dig föresten?
Wunder skrev:Förresten drabbades jag av ett elektriskt problem en gång. Hade surat ner hojen (råkat lämna soppakranen öppen över natten) och drog den på startmotorn till batteriet dog.
Även min går bättre innan motorn uppnått arbetstemp och när det är kallt ute. Är motorn varm känns det som den tappar kraft vid mycket gaspådrag och vill inte varva till stoppet.Lorge skrev:Den har inga problem att varva när den är kall eller på kyliga kvällar då går den fint, men när det är varmare ute eller när den börjar bli varm då vill den inte.
//Tobbe
Dina flottörer stänger nog bättre än mina isåfall.Lorge skrev:Min står alltid med soppakranen öppen över natten men den har inga problem att starta kall på morgonen, man får choka lite i början men sen är går den bra tills den blir varm.
Har samma problem som dej med att man får slå på reserven lite titt som tätt, strax efter halv tank så börjar den gå dåligt.
Annars så har jag samma problem som matte.
Skall ta och kolla ventilspel och komp snart, verkar ju inte vara så jättekrångligt.
//Tobbe
Wunder skrev:Även min går bättre innan motorn uppnått arbetstemp och när det är kallt ute. Är motorn varm känns det som den tappar kraft vid mycket gaspådrag och vill inte varva till stoppet.
Dina flottörer stänger nog bättre än mina isåfall.
Nästa gång problemet med reserven uppstår, testa att jucka på gasen från botten till stopp istället för att vrida på reserven.
Chronic skrev:Jag lägger min röst på tändningspickuperna ( som ngn skrev ) eftersom dina symptom motsvarar de jag hade förut, sen bytte jag pickuper och allt blev frid och fröjd.
En annan sak som talar för det är att det är bara INUTI motorn det blir så extrema värmeskillnader så grejerna påverkas. Typ.
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |