matte_mannen skrev:
... Är inte det konstigt? alltså jag menar två cyllar nästan utan komp och ändå går den så bra som den trots allt gör. ...
För det första har farfar koll vad gäller det där med oljan. Den lägger sig vid ringarna och hjälper till att täta = högre kompvärden.
För det andra är det inte så konstigt. När du ligger på tanken och kranar ur knarren till 17 500 rpm (
) så hinner det inte läcka lika mycket under varje kolvslag som det gör vid långsam startmotorgång. Varje kompressionstakt varar ju liksom kortare tid när du har horn i pannan (
) och blåvarvar.
Det verkar alltså med största sannolikhet som om du har trassel med tätning mellan kolvar/ringar och foder. Iofs kanske precisionen i mätningen inte är den bästa men det spelar ingen roll med så stora avvikelser.
Du har endera av följande båda fel:
1. Slitna ringar, lopp (dvs foder), kolvar eller nåt sånt. Riv isär, kolla exakt vad som är felet och åtgärda.
2. Ringarna kan faktiskt ha fastnat i kolvringsspåren. Det händer ibland, framförallt på motorer som får stå still en längre tid. (egentligen längre än en vinter men...)
Åtgärdas antingen genom samma som 1 ovan eller som jag gjorde:
Ringarna koksar/rostar/ärgar alltså fast i spåren. Diesel löser i viss koks. Min Alfa Romeo GTV (som hade stått still ett par år) hade ungefär samma komp som din motor. Om jag minns rätt låg den bästa på 7-8 kg, och den sämsta på 2,5. Ska väl vara nånstans runt 10-11 kg på en sån skulle jag tro.
Jag slog i 1 dl diesel i varje cylinder och åkte hem. Nästa dag körde jag några varv på startmotor (utan tändstift) för att skvätta ut så mycket diesel att den skulle gå runt med tändstiften på plats. Ingen diesel kom ut, antagligen hade det mesta runnit ner i motoroljan via ringarna. Satte dit tändstiften och startade, rappade motorn ett antal gånger från förhöjd tomgång upp till 5-6000 rpm i förhoppning om att ringarna skulle släppa.
Tog nytt kompprov, ingen cylinder under 9,5 kg. Varmkörde och bytte olja. Åkte sen 1/2 sommar med den motorn innan den rasade av helt andra orsaker. Råkade peta i ettan ist f trean på depårakan på Mantorp. Vilket ras!
Den här metoden kan hjälpa om felet är att dina ringar sitter fast men det är inte säkert att det hjälper. Det är liksom en bonnametod som man kan testa med, går det så går det. Det enda man egentligen riskerar är att söla ner sig och knarren med diesel men det får man ta.
Metoden hjälpte ex vis inte på min förra Renaultmotor. Å andra sidan satt ringarna så hårt att det inte alls gick att få loss dom med mindre än att jag bröt loss dom bit för bit ur kolvarna.
Det är alltså ingen universalmetod, det hjälper
ibland åt fast
brända kolvringar men inte mot fast
klämda (pga spikning) ringar och givetvis inte heller mot slitna delar.
En rejäl batteriladdare (till bil) kopplad på batteriet gör att man kan köra startmotor längre vid komptest innan man batteriet dör. Man har ju så att säga egen kabel till Barsebäck då.
För övrigt är de kompmätare som man gängar ner i stifthålet bättre än de med gummikona men det spelar ingen roll när mätvärdena skiljer sig åt så mycket.
Och som vanligt: Skyll inte på mig!