Det blir bara värre el. hojen startar inte varm 2

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Köp kylsprej och prova på spolar och cdi. Är det nåt temp.beroende fel borde du hitta det då.
/u

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
ulf_lundin skrev:
Köp kylsprej och prova på spolar och cdi. Är det nåt temp.beroende fel borde du hitta det då.
/u

Hmm det kanske är ett bra sätt att felsöka. Ingen risk att grejerna tar skada?

Testade att rengöra alla tänkara sladdar/kablar till laddningsrelä, tändhattar, tänspolar osv. Till min förvåning så påverkas inte längre tändningen på hojen av att lampan + fläkten + binkers är på. Förut stannade ju hojen när den var varm om man satte på ljuset.
Fortfarande lika svår att starta varm dock.

Kände att laddningsrelät var reält varmt, men så blir det vara? :va anntar jag, har ju trots allt kylflänsar för att det inte ska bli för varmt.

ska kolla om cdi boxen blir varm också...

/ :banana

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Suzuki SV650S
matte_mannen skrev:
Testade att rengöra alla tänkara sladdar/kablar till laddningsrelä, tändhattar, tänspolar osv.

Hur gjorde du när du rengjorde kablarna ? Vad har du för typ av anslutningar kabel/tändhatt kabel/tändspole ??

Melin

Gasar till det rasar!!!!
Gick med
27 Jul 2003
Hoj
HONDA CRF 450 -04
hur vore det om du tog och bytte tändspole/ar...
låter som ett typiskt tändspole fel...

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
SV-RIDER skrev:
Hur gjorde du när du rengjorde kablarna ? Vad har du för typ av anslutningar kabel/tändhatt kabel/tändspole ??

tja!

Jag sprejade med elektronikspray i alla anslutningar osv.
Tändhatten sitter fast i en enkel sladd som går in i spolen. Inga synliga skador där. Tror ej man kan lossa tändhatten från tändkabeln. Såg ej heller ut som man kunde lossa tändkabeln från spolen. I andra änden av spolen sitter två kontakter, som jag antar, går direkt till batteriet.

Rengjorde även jordlednigarna från tändspolen. Detta kan kanske haft effekt. Dessa var jätteskitiga (ser ut som 1 cm lindad metalltråd)

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Melin skrev:
hur vore det om du tog och bytte tändspole/ar...
låter som ett typiskt tändspole fel...

Bara det att det är tråkigt att byta spolar om det är fel på laddningsrelät eller cdi boxen tex. :)
Har du egen erfarenhet av detta?

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Laddrelät inget relä, men väl en regulator, eldar upp en del effekt och blir varm av det. Håll flänsarna rena för bästa kylning.
Beroende på mekaniska konstruktionen så kan lite kiselpasta (f montering av t.ex. effekttransistorer) mellan dosan och chassiet hjälpa lite.
Inte för att det löser det här problemet, men elektronik håller bättre om den går kall.

Kylsprej används för felsökning i elektronik, fusklödning ger sig till känna, överhettningar kan man hitta mm mm
/u

Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Jag är inte med helt från börjar men vill gärna påminna om att startproblem varm även kan bero på att motorn får för mycket soppa. Detta gäller då oftast tomgångsnålarna (kallas ibland luftskruvar) eller tomgångsmunstyckena.

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Hej igen!

Nu har jag inhandlat kylspray + en multimeter.

Har precis varit ute och felsökt, detta är vad som hände:

Först körde jag hojen ordentligt varm så att den inte gick att starta.

Testade först med kylspray på laddnigsregulatorn. Ingen förändring.
Testade sedan med sprayen på tändspolarna och anslutniningarna där. Ingen förändring heller.
CDI boxen var inte tillstymmelse till varm, så den kan det nog inte heller vara.

Mätte även batterispänningen:

Motorn på : 13-14 v
Motor av samt ljus på ca 11v
Motor av, tändning av ca 12v
Försök med startmotor (varm motor): spänningen gick ned från 12v till 7-8v då man tryckte på knappen. Ska de vara så?

sw-rider: man kan inte lossa tändhattarna från kablarna, tyvärr. Ser fina ut dock.

Har ingen aning om vad jag ska dra för slutsats av ovanstående info. :va
Fattar bara inte vad som är fel
!

Kan det vara batteriet som är dåligt? Dåliga stift el. fel värmetal på dessa?

Ska rengöra kontakterna till tändspolarnas jordledningar ännu nogrannare (fanns lite beläggningar där)

Nån som kan dra några slutsateser av mina ansträngningar? :Bugar

/mattemannen

f.lofgren

medlem
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
Hayabusa -01
Ta och kolla upp övriga kopplingar,anslutningar på vägen till tändning,tändspolar.Rengör med elspray el dyl.Pga av skit i kontakter så kan det ju bli kortis.

Gabor

Guest
Gör så här.......åk ner till RN mc om du bor i GB. Be att få låna en tändspole att få prova med...Rolle är inte omöjlig. hälsa från oss på SH att om han inte lånar ut detta till dig kommer vi ner och burnar tills ditt problem är löst..ok?

Nappe

be your self
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
ninja special med extra mos
Försök med startmotor (varm motor): spänningen gick ned från 12v till 7-8v då man tryckte på knappen. Ska de vara så?

troligen nått fel på startmotorn

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Testa att spraya kylspray på startmotorn och se om det gör nån skillnad.

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Napsyl skrev:

troligen nått fel på startmotorn

Varför då?
Är det inte batteriet som är kass?
Får den stå nån minut så startar den ju med startmotorn igen. Problemet är ju att den på kan dö på tomgång när den är ordentligt varm. tror inte på startmotorn, men man vet ju aldrig :va

Nappe

be your self
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
batteri spänningen skall inte gå så lågt ner när man kör på starten

troligen nått som går trögt i startmotorn när den blir varm

batteriet tror jag inte det e pg av då skulle den varigt lika svår när hojen e kall

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
En sak som kan vara värt att testa när den dör, är att öppna tanklocket och se om den går igen då, vid igensatt luftning i tanklocket så kommer undertrycket som bildas i tanken förhindra att bensin kommer till förgasarna. Har själv haft detta problem på en gammal harv.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
matte_mannen skrev:
Varför då?
Är det inte batteriet som är kass?
Får den stå nån minut så startar den ju med startmotorn igen. Problemet är ju att den på kan dö på tomgång när den är ordentligt varm. tror inte på startmotorn, men man vet ju aldrig :va
Ett kass batteri är lika kasst vid kallstart. Det är ju uppenbarligen inte ditt batteri.

En kass startmotor kan vara orkeslös när den blir het för att därefter kallna och då börja orka igen. Då startmotorn jobbar utan att orka skenar strömförbrukningen med resultat att batterispänningen sjunker markant medan starten jobbar (försöker jobba). Du borde också märka att startmotorn går saktare (eller inte alls) i dessa situationer.

Köp en beg startmotor (eller låna av nån) och peta dit så blir det med stor säkerhet bättre.

Edit: Att den dör ibland låter som ett helt annat fel.

Nappe

be your self
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
e det så den går ner till 7-8 v när du kör på starten så orkar nog inte tändspolar mm o leverara nån gnista

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Napsyl skrev:
e det så den går ner till 7-8 v när du kör på starten så orkar nog inte tändspolar mm o leverara nån gnista

Alltså, när den är kall så behöver jag ju bara köra en liten stund på startmotorn = spänningen hinner inte gå ner längre än till ca 9-10v (1-2sekunder på startmotorn).

Det som gör att spänningen går ner så lågt när den är varm var ju att jag körde med startmotorn flera gånger á 5-6 sekunder.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati