Det blir bara värre el. hojen startar inte varm 2

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Oftast är det väl så att ventilspelet är för stort, det hör man på motorn genom att den tickar ifrån toppen, detta hörs tydligast när hojen är kall då spelet är som störst!

/ Hannes[/QUOTE]
På en stötstångsmotor kan ventilspelet öka. En motor med överliggade
kam som trycker direkt mot ett shims så blir spelet mindre,ventilen
kryper längre in i ventilsätet.
 

Excalibur

Hata höst o vinter
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda CBR600FSport-01
När det rör sig om så j*vla konstiga fel som du beskriver så talar det lite för ett jordningsfel någonstans.

Problemet är att detta fel kan sitta precis var som helst vilket är ett helvete. En kollega hade en krånglande hoj, han fattade ingenting om var felet kunde ligga. Det visade sig senare, vid ett lampbyte av höger baklampa, att det var dess kablar som var slita och låg emot varandra och ramen i vissa lägen.

Gå igenom hela elsystemet på hojen, ALLA kablar. Dra ut och sätt i kontakter, kolla så att kontakterna sjävla är OK, kolla lampkopplingar, tändningskopplingar osv.
Jordningsfel kan skapa de mest skumma bekymmer...

MvH
Excalibur
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Excalibur skrev:
När det rör sig om så j*vla konstiga fel som du beskriver så talar det lite för ett jordningsfel någonstans.

Problemet är att detta fel kan sitta precis var som helst vilket är ett helvete. En kollega hade en krånglande hoj, han fattade ingenting om var felet kunde ligga. Det visade sig senare, vid ett lampbyte av höger baklampa, att det var dess kablar som var slita och låg emot varandra och ramen i vissa lägen.

Gå igenom hela elsystemet på hojen, ALLA kablar. Dra ut och sätt i kontakter, kolla så att kontakterna sjävla är OK, kolla lampkopplingar, tändningskopplingar osv.
Jordningsfel kan skapa de mest skumma bekymmer...

MvH
Excalibur


Det kan säkert vara något sånt skumt...
Har dock redan förökt gått igenom alla kontakter som kan tänkas skapa problem, och sprayat med elektronikspray.
Tändspolarnas jordningsytor har fått sig en reäl omgång.

Kom att tänka på en skum grej när du sa det där om lampan...
Det är ju som sagt lättare att starta hojen när lampan är av.
Tror inte det kan påverka, men glaset på framlampan blir väldigt varmt. Så varmt att man inte kan hålla handen på efter ett tag. Kan det tyda på någon form av kortslutning :va

nääää det här var en konstig teori.

Får försöka fixa ventilerna först...

återkommer

/mattemannen
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Silwer skrev:
el hojen
Vad är det för elmotor på den?:lol

:spammer Har du inget viktigare att säga kan du hålla dig utanför den här tråden. Det är faktiskt en ytterst seriös tråd :7peta

el. = förkortning av eller :hihi
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
matte_mannen skrev:
... glaset på framlampan blir väldigt varmt. Så varmt att man inte kan hålla handen på efter ett tag. Kan det tyda på någon form av kortslutning ...
Inte kortslutning men möjligen lampa med för hög effekt. Ex vis en sån där 110/100w ist f 60/55w. Men jag kan knappast tänka mig att det är där ditt problem ligger.

Edit: Vissa bilar har haft dyra problem (tror det bland annat gällde tidiga Golfar) med lampor med hög effekt. Glaset blev så varmt att det sprack när man slog igång strålkastarspolningen!
 

DJME

Medlem
Gick med
23 Apr 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSX-R 1000-02
Chansning

matte_mannen skrev:
Hej!

Har tidigare i år skrivit en tråd om mina mystiska startproblem då hojen var varm.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=38534

När jag skrev den tråden hade jag som sagt bara problem med att hojen var svårstartad om man stängt av den då den var varm. Nu har problemet förvärrats. När den börjar komma upp i arbetstemperatur så börjar den gå ojämt. Står den på några minuter så dör den. Startar fortfarande hur enkelt som helst då den är kall. Man kan vänta ett tag, tíll den kallnat lite, så startar den igen.
Ingen svartrök eller liknande, inga "skjutningar". Tror inte det är något soppaproblem, blandningen verkar ok.
Batteriet har också bra med kraft. I tråden ovan skrev någon att det kunde vara laddningsrelät som spökade, men batteriet mår som sagt bra och vätske nivån är inga problem.
Hade en teori om att förgasarna blev så varma att soppan i dom började koka vilket gjorde den svårstartad. Har nu testat att värmeisolera dom, men det gjorde ingen skillnad.

Börjar mer och mer tro på tändfel. Stiften har dock inte gått längre än 500mil, mer ska dom väll hålla?
Tändkablar och tändhattar vad det nån som föreslog i förra tråden. Kan det påverka?

Problemet uppenbara sig bara när man den går på tomgång. Kör man utan att stanna så spinner den som en katt :hihi
En märklig sak är att då den börjar bli varm och står på tomgång så påveras motorgången om man stänger av/sätter på ljuset. Har man ljuset av och sätter på ljuset då den är varm så går den märkbart ojämnare och dör ännu fortare än om man han ljuset av. När hojen är kall så är detta inget problem, dvs motorgången påverkas ej av om ljuset är på eller ej.
Misstänker att den kanske börjar halta på en cylinder eller mer då den blir varm, och därför behöver mer spänning för att tända?

Kom igen nu kära hojbröder! Jag behöver eran hjälp! :Bugar

/mattemannen

Har haft precis samma symptom fast på bilen. Då var det hallgivaren som lade av när bilen blev varm. Om den fick stå 10-20 min. så gick den igång igen. Vet inte hur det är på din Gixxer men om jag inte är helt ute och snurrar så är signalgivarna till tändningen hallgivare och kanske att det kan vara där problemet ligger.

Mikael
 

kawazxr

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2004
Ort
Umeå
Hoj
ZX10R 2004
hade en kawa z500 som hade det där problemet- började med att den slutade gå på två av cylindrarna när vi justerade förgasarna-ena tändspolen började vara slut och kalrade inte av värmen-man kunde fixa det tillfälligt genom att blåsa luft på spolen (kompressor) så at den kallnade, tyvärr dog den helt till slut och fick bytas! kanske det kan vara samma problem du har?
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Den här tråden har alltså uppstått igen!

Jag har fortfarande inte fått tummen ur gjort speciellt mkt, men problemet blir värre så jag ska allt fixa det nu!
Har isolerat spolarna med isoleringsmatta från biltema som är självhäftande. med denna på blir problemet mindre (eller så inbillar jag mig, det är alltid lika svårt att veta) Spolar kan jag annar få från mc shopen för dryrga 600 spänn. inte alltför dyrt faktiskt.

Snackade med en mc mekaniker i dag, han hade inte alltför mkt tid att lyssna men han snacka något om att dålig komp eller att det behövdes en ventiljustering. Dålig komp känner jag mig tveksam till eftersom motorgången påverkas av om lampan är på eller ej. ventiljustering? ja kanske det men det kan nog inte vara den primära orsaken?

Micke: vad motsvarar hallgivare på mc? CDI boxen? -hope not då blir det dyrt...

Kawazxr: Kan mkt väl vara samma problem på min. spolarna liggerju precis över motorblocket där det är varmt och skönt.'

Hur som helst verkar vara lite av en standardfel på denna hoj, har läst en del på ett engelskt forum för ägare av likadana hojar. Flera där + lorge och silverryggen och i viss mån kenta här på sporthoj har upplevt samma problem. När det väl är löst blir med andra ord säkert många glada
:)

sov gott!
/mattias
 

DJME

Medlem
Gick med
23 Apr 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSX-R 1000-02
Hallgivare

matte_mannen skrev:
Den här tråden har alltså uppstått igen!


Micke: vad motsvarar hallgivare på mc? CDI boxen? -hope not då blir det dyrt...

Kawazxr: Kan mkt väl vara samma problem på min. spolarna liggerju precis över motorblocket där det är varmt och skönt.'

Hur som helst verkar vara lite av en standardfel på denna hoj, har läst en del på ett engelskt forum för ägare av likadana hojar. Flera där + lorge och silverryggen och i viss mån kenta här på sporthoj har upplevt samma problem. När det väl är löst blir med andra ord säkert många glada
:)

sov gott!
/mattias

På min sitter de innanför den lilla kåpan på högersidan sett bakifrån. Det är de som skickar signal så det tänder vid rätt position på kolvarna. Förmodligen lite mer kostsamt än tändspolarna så mitt råd är nog att testa dessa först.
/Mikael
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Tja!

Nu är det nya grejer på gång!
Var inne på ett engelsk formum för gsxr 400 bikes! Dom är ju grymt mkt vanligare där! I alla fall var det en kille där som haft samma fel som jag haft!

I hans fall var det tydligen dålilgt kompression! det visade sig att han behövde byta "piston rings" - betyder det kolvringar? -shit vet ej om jag vågar mig på det...

Någon som vet nån som har en kompmätare (i gbg), eller om det går att köpa billigt någonstans.

En annan kille där hade haft samma problem, men det hade löst sig med en ventiljustering....

over and out

Mattemannen
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Har du aldrig justerat verntilerna är det nog dags. Har du otur är ventilerna redan brända. Kolvringarna behöver du inte oroa dig för annat än om den drar mycket olja (1 liter eller mer på 200 mil).

matte_mannen skrev:
Tja!

Nu är det nya grejer på gång!
Var inne på ett engelsk formum för gsxr 400 bikes! Dom är ju grymt mkt vanligare där! I alla fall var det en kille där som haft samma fel som jag haft!

I hans fall var det tydligen dålilgt kompression! det visade sig att han behövde byta "piston rings" - betyder det kolvringar? -shit vet ej om jag vågar mig på det...

Någon som vet nån som har en kompmätare (i gbg), eller om det går att köpa billigt någonstans.

En annan kille där hade haft samma problem, men det hade löst sig med en ventiljustering....

over and out

Mattemannen
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
andersbrink skrev:
Har du aldrig justerat verntilerna är det nog dags. Har du otur är ventilerna redan brända. Kolvringarna behöver du inte oroa dig för annat än om den drar mycket olja (1 liter eller mer på 200 mil).


Har aldrig justerat ventilerna :död
Hur vet man om dom är brända eller trasiga?

Snackade med en verkstad och dom ville ha 2000 spänn för en ventiljustering.... lät lite väl expensive för mig så jag får väl muta farsan och försöka själv...


ang kompression: Har haft hojen i några hundra mil och hitills har den inte dragit nån olja, bytte olja och filter för ett par mil sedan dessutom... Kan den inte ändå ha dålig kompression då?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Brända ventiler märks på kompprov.

Ringar kan iofs ge dålig kompression utan att oljeförbrukningen skenar men det vanliga på hojmotorer är att man först märker problemet i form av oljeförbrukning. Men din hoj kan ju vara undantaget som bekräftar.
(Dessutom är ju små motorer ofta känsligare för slitna ringar vad gäller kompressionen.)
Mät kompet, är det bra så är den saken ur världen.


Jag tror att orsaken till att din hoj är vanligare i England är att deras försäkringspremier baseras på cylindervolym, dvs så som det var förr i Sverige.
Det var åtminstone så i England för 5-6 år sen.
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Yo!

Tänkte ta och kolla kompet. Såg att dom hade en kompressionsmätare på biltema för 179 spänn... Kan det vara något?

Har förstått att man skruvar i en grej i tändstiftshålet (ett av dom bara?) vad händer sen är frågan???? Ska man rulla fram på en växel????

Brorsans tzr skar just så han kanske också kan ha nytta av en kompmätare :tungan

/mattias
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
På torsdag smäller det!

Har nu inhandlat kompmätare och bladmått från allas vårat "kära" biltema... :)
På tordag blir det en helmeckardag, eller ja, åtminståne kolla ventilspel + göra kompmätning.

Anar att en del av er inte läser den här tråden längre men frågar ändå:

I min manual står det att ventiljustering skall göras då hojen är kall. Räcker det att den står nån timme? Kompmätningen ska tydligen göras på varm motor....

Tack för all hjälp! ska bli så gött när allt är fixat! Var faktiskt riktigt länge sedan jag startade den här tråden.

peace!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
matte_mannen skrev:
I min manual står det att ventiljustering skall göras då hojen är kall. Räcker det att den står nån timme? Kompmätningen ska tydligen göras på varm motor....

Gör först kompmätningen med riktigt varm motor (kör minst 2 mil). Efter att ni har kompmätt den - spola motorn (både block och cylle/topp) med kallt vatten tills den inte längre känns ens fesljummen. Den är då så pass kall (well, under 100 grader iaf) att den kan spolas friskt utan risk för sättningar/spänningar. Låt den stå i 30 minuter (dvs medans ni skruvar av ventilkåpan) så att tempen internt har sjunkit till under 35 grader (det är minst 30 i skuggan på sommaren i de flesta hoj-åkar-länder i världen). Ställ ventilerna åt det lösa hållet.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
matte_mannen skrev:
... Har förstått att man skruvar i en grej i tändstiftshålet (ett av dom bara?) vad händer sen är frågan???? Ska man rulla fram på en växel???? ...
Ett av stifthålen i taget.

Har du elstart? Man kör startmotor.
Annars blir det nog till att rulla rätt friskt (ta hjälp av nån som skjuter på).
Alla stift urtagna, full gas (du vill inte att kompprovet blir fel pga stängda trottlar).

Ni andra:
Hur gör ni med kompprov på hojar med vakuumfuggar? Lyfter ni trotteln också eller nöjer ni er med att hålla öpppet spjäll?
Själv brukar jag försöka lyfta trotteln om jag kommer åt eftersom stängd trottel ger lägre flöde.
 

Uffe Gotland

för mycket jobb och för lite köra
Gick med
9 Dec 2003
Ort
Visby/Gotland
Hoj
Suzuki GSXR1100W -93
Robban_C skrev:
Ett av stifthålen i taget.

Har du elstart? Man kör startmotor.
Annars blir det nog till att rulla rätt friskt (ta hjälp av nån som skjuter på).
Alla stift urtagna, full gas (du vill inte att kompprovet blir fel pga stängda trottlar).

Ni andra:
Hur gör ni med kompprov på hojar med vakuumfuggar? Lyfter ni trotteln också eller nöjer ni er med att hålla öpppet spjäll?
Själv brukar jag försöka lyfta trotteln om jag kommer åt eftersom stängd trottel ger lägre flöde.
Jag känner igen problemet med difusa symtomer och att man provar allt möjligt utan att det blir bättre. Jag gjorde komptest på min och då såg vi att två cyl nästan var utan komp. Rivning av motorn (på verkstad, dyrt) och konstanterar att allt avgasventiler är brända men att kolvar och ringar är ok. Rengöring och slipning av ventilerna (både insug och avgas) och sedan inslipning. Nu går hojen som en raket igen :D
När det gäller kompprov för att kolla om något är tokigt så har det ingen betydelse (vad jag vet) om trottlarna är öppna eller inte då det enda man är ute efter är ju att se om det saknas komp i någon cylinder.
Är nyfiken på hur det kommer att gå. I mitt fall så slöt kostnaden på 11500kr :( där materialkostnaden är ca hälften.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top