1. Till min förvåning så påverkas inte längre tändningen på hojen av att lampan + fläkten + binkers är på. Förut stannade ju hojen när den var varm om man satte på ljuset.
Fortfarande lika svår att starta varm dock.
2. I andra änden av spolen sitter två kontakter, som jag antar, går direkt till batteriet.
3. Bara det att det är tråkigt att byta spolar om det är fel på laddningsrelät eller cdi boxen tex.
4. Tror ej man kan lossa tändhatten från tändkabeln.
5. CDI boxen var inte tillstymmelse till varm, så den kan det nog inte heller vara.
6. Försök med startmotor (varm motor): spänningen gick ned från 12v till 7-8v då man tryckte på knappen. Ska de vara så?
7. Testa att spraya kylspray på startmotorn och se om det gör nån skillnad.
8. Får den stå nån minut så startar den ju med startmotorn igen.
9. e det så den går ner till 7-8 v när du kör på starten så orkar nog inte tändspolar mm o leverara nån gnista
1. Tyder ju på att du fått bort lite kontaktproblem. Bra!
2. Ena kontakten på spolen går alltid till CDI-boxen, den andra går till plus (eller jord?)
3. Glöm laddrelät, det verkar funka ok.
4. Jodå, man kan lossa (avbitare) men inte återmontera tändhattarna!
Men det innebär ju att man kan alltid byta dom. Men jag tror inte att det är det som är felet.
5. Att CDI inte blir varm betyder inte att den är ok. Men eftersom felet verkar vara värme, körtid eller liknande så kan vi nog misstänka att
denna CDI:n är ok eftersom den inte blir varm.
6. Det är faktiskt ganska mycket spänning du tappar där. Det kan bero på:
* Slut batteri (men den kallstartar ju ok så jag tror vi glömmer det)
* Slut startmotor, se mitt tidigare inlägg. Dock gör ju inte slut start att den tjuvstannar eller går kass.
* Långt nötande på start gör ju att batterispänningen suckar markant.
7. Det går åt enorma mängder kylspray för att kyla flera kilo startmotor. Som dessutom tillförs värme från motorn hela tiden. Ta fram vattenslangen istället. Ja, den tål vatten även om det inte är det optimala men det blir alltså
inte omedelbar kortlsutning i den (vanligt missförstånd att vatten leder ström i massor). Åker man Corvetteturbo och blir sittande timtals i köerna på Power Big Meet i Västerås så kokar fuggen till slut. Då är det roligt med en startmotor (innanför grenrör och turbinhus) som är så varm att den inget orkar. Hur springer man igång en bil med TH350? Men starten går att kyla med två PET-flaskor saft! Been there, done that.
Och han som körde övningskörde. Och allt berodde på att han fegade när han skulle kola med baktofflorna.... Visst är vi barnsliga!
8. Batteri som suckat återhämtar sig om det får stå en stund. Startmotor som inte orkar kallnar lite och orkar därmed bättre. Spolar (med överslag) som kallnat lite "blir av" med överslaget (om man har tur).
9. Jag har inte hållt reda på vem som skrev men det är en alldeles korrekt iakttagelse att nånstans finns ju en gräns för vad spolarna klarar. Är dom dessutom lite halvkass så...
1. Mätte även motståndet i spolarna, inga konstigheter där heller.
2. Går det att rulla igång hojen när den är varm?
3. inte om den är riktigt varm...
1. Som sagt, svårt att mäta vad som händer när spolarna blir varma. Man kan säga så här:
Är mätvärdena åt helvete så är spolarna också det. Är mätvärdena korrekta så
kan spolarna vara åt helvete. Det kan ju alltså bli mer eller mindre överslag i dom när dom blir varma. Eller i den ena.
2 och 3. Japp. Då kan vi alltså glömma batteri, startmotor etc. Även ett riktigt jä*la slut batteri ger ström nog till tändsystemet så länge batteriet inte lastas ned av startmotorn som tar typ 10 ggr så mycket ström som tändsystemet.
inte om den är riktigt varm...
Ska jag tolka det som att det finns ett "temperaturområde" där det går att rulla igång puffran men inte att startmotorstarta (vilket ord!)? I så fall så tyder väl även det på nåt tändfel som är spänningsrelaterat. Dvs elsystemet + spolarna tillsammans orkar ge tillräcklig gnista så länge batterispänningen är rätt hög men så fort spänningen sjunker lite till (pga startmotor) så är det kört.
Mina slutsatser är att det möjligen kan vara batteriet men troligare spolarna. Jag tycker du ska försöka låna lite bitar. Ett batteri som är ungefär samma storlek eller ett par spolar. Spolarna måste inte vara från en sån hoj, det enda viktiga är att resistansen kall är ungefär densamma och det är den antagligen på de flesta hojar från samma tidperiod. Jag har dock märkt att vissa nyare hojar (90-talet) har spolar med lägre resistans än spolarna på äldre hojar (80-talet). Dessa spolar ger antagligen fetare gnista men de belastar troligen också CDI mer. Kan möjligen vara vanskligt.
Ang tändkablar, tändhattar etc:
Om puffran kallstartar och fungerar som den ska i fuktigt väder så kan vi säkert bortse från såna fel.
Ang att kolla gnistan på varm motor som någon föreslog:
Det åtgår högre tändspänning för att initiera gnistan under kompression (dvs i cylindern) och bland bränsleluftblandningen än i atmosfärstryck. Får du ingen gnista så är nåt åt helvete. Får du gnista utanför motorn så
kan nåt vara åt helvete likförbannat.
Ungefär som med mätning av spolarna med andra ord, det ena resultatet är ett solklart besked medan det andra resultatet inte är så solklart som det först verkar. Visst är det roligt att felsöka?
Oj vad långt det blev.
Och som sagt, skyll inte på mig!
Edit: Lite stavfel i både detta och föregående inlägg.
Samt en idé, kan du flytta spolarna så att de sitter i fartvinden? Ex montera dom utanför tanken eller nåt sånt? Blir ju snyggt!