Det blir bara värre el. hojen startar inte varm 2

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
zilog skrev:
En sak som kan vara värt att testa när den dör, är att öppna tanklocket och se om den går igen då, vid igensatt luftning i tanklocket så kommer undertrycket som bildas i tanken förhindra att bensin kommer till förgasarna. Har själv haft detta problem på en gammal harv.


Tack för tipset, helt klart värt att testa! Något konstigt är det ju som är fel, varför inte tankventilationen. ska testa det i eftermiddag!
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Skruva ur tändstiften och kolla att det gnistrar när motorn är varm.
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
sökandet fortsätter...

Var ute idag och testade tankventilationshypotesen. Tyvärr så gjorde det ingen skillnad. Mätte även motståndet i spolarna, inga konstigheter där heller.

Kan det helt enkelt vara så att det kan funka med kallare stift? Jag ska enligt NGK ha CR8HSA. Kan jag byta till till tex CR6HSA? Nån som vet?
 

Excalibur

Hata höst o vinter
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda CBR600FSport-01
Suger den tjuvluft någonstans??? Testa med startgas!

Det kan ju vara så att den drar tjuvluft vilket gör att luftblandningen blir för hög för bensinmängden.
När du kallstartar motorn går choken (automatchoke???) igång vilket höjer bränsleinförseln till motorn vilket ger en bättre luft/bränsle blandning, och hojen går bättre.

När den är varm har du ingen choke vilket gör att den går sämre...
När du gasar trycker du in mer bränsle och då bör hojen gå bättre...
Om den bara står och går på tomgång kommer luften mer och mer rensa bort bränslet och den kommer så småningom att stanna...

Spruta på startgas runt förgasarfoten och på övriga ställen om motorn varvar har du funnit ditt bekymmer...

Hoppas du finner felet! :tummenupp
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Excalibur skrev:
Suger den tjuvluft någonstans??? Testa med startgas!

Det kan ju vara så att den drar tjuvluft vilket gör att luftblandningen blir för hög för bensinmängden.
När du kallstartar motorn går choken (automatchoke???) igång vilket höjer bränsleinförseln till motorn vilket ger en bättre luft/bränsle blandning, och hojen går bättre.

När den är varm har du ingen choke vilket gör att den går sämre...
När du gasar trycker du in mer bränsle och då bör hojen gå bättre...
Om den bara står och går på tomgång kommer luften mer och mer rensa bort bränslet och den kommer så småningom att stanna...

Spruta på startgas runt förgasarfoten och på övriga ställen om motorn varvar har du funnit ditt bekymmer...

Hoppas du finner felet! :tummenupp

Tja!

Ingen automatchoke på en 87:a :hihi
Kanske ändå kan vara värt att kolla så att den inte drar tjuvluft.


Tack för alla svar kära sporthojare!
Lovar att medela alla som följt tråden var som var fel, när det är fixat!

får fortsätta grubbla och testa....
Vägrar att lämna in den :yoparty

to be continued
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Eftersom det är manuell choke så kan du testa om felet ligger i att den går för magert genom att ge lite choke. Choken gör ju bränsleblandningen lite fetare.
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Robban_C skrev:
Eftersom det är manuell choke så kan du testa om felet ligger i att den går för magert genom att ge lite choke. Choken gör ju bränsleblandningen lite fetare.

Har kollat alla tänkbara lägen på choken, men tack för tipset ändå :tummenupp
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Robban: du som är lite av gurun här på mekforumet:

Det verkar ju som om hojen behöver mer kraft för att tända när den är varm. När den är börjar bli varm så startar den ju (efter lite "gnäggande) om man stänger av lampan. Vad är det som kan tänkas göra att den behöver mer kräm när den är varm. FATTAR BARA INTE!!!! :huvet :huvet

Förlåt att jag brusade upp :hihi

Blir att testa med bilbatteri,när den är varm imån.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Jag ska läsa om hela tråden innan jag svarar men det hinner jag inte nu.
Sätter jag mig och läser om hela tråden nu så får jag stryk av Tina så det får vara ett litet tag. Men jag ska försöka hinna med ikväll eller senast imorrn bitti.
Tills dess kan du ju alltid testa med startkablar från bilbatteri. Om det hjälper så luktar det ju troligen slitet batteri.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
matte_mannen skrev:
Robban: du som är lite av gurun här på mekforumet:

Det verkar ju som om hojen behöver mer kraft för att tända när den är varm. När den är börjar bli varm så startar den ju (efter lite "gnäggande) om man stänger av lampan. Vad är det som kan tänkas göra att den behöver mer kräm när den är varm. FATTAR BARA INTE!!!! :huvet :huvet

Förlåt att jag brusade upp :hihi

Blir att testa med bilbatteri,när den är varm imån.
Guru? Nu tog du allt i!
Hela jag rodnar.
Och en hel del andra här är mycket kompetenta, tro mig!
Och några (inga namn) tror sig vara kompetenta. :(

För det första: Även om jag är händig så är det inte säkert att jag hittar felet. Och framför allt: Skyll inte på mig om det går åt skogen. (Men skyll gärna på mig om det går bra :D )


Lite citat från diverse författare:
1. När den börjar komma upp i arbetstemperatur så börjar den gå ojämt. Står den på några minuter så dör den.
2. Ingen svartrök eller liknande, inga "skjutningar".
3. Batteriet har också bra med kraft. I tråden ovan skrev någon att det kunde vara laddningsrelät som spökade
4. Hade en teori om att förgasarna blev så varma att soppan i dom började koka vilket gjorde den svårstartad. Har nu testat att värmeisolera dom, men det gjorde ingen skillnad.
5. Stiften har dock inte gått längre än 500mil, mer ska dom väll hålla?
Tändkablar och tändhattar vad det nån som föreslog i förra tråden. Kan det påverka?
6. En märklig sak är att då den börjar bli varm och står på tomgång så påveras motorgången om man stänger av/sätter på ljuset. Har man ljuset av och sätter på ljuset då den är varm så går den märkbart ojämnare och dör ännu fortare än om man han ljuset av. När hojen är kall så är detta inget problem, dvs motorgången påverkas ej av om ljuset är på eller ej.
7. Misstänker att den kanske börjar halta på en cylinder eller mer då den blir varm, och därför behöver mer spänning för att tända?


1. Luktar fel i spolarna eller möjligen fel inställda fuggar.
2. Uppenbarligen går den inte tokfett men det behövs inte så mycket för att det ska bli svårstartat varm. Blir den svårstartad varm kan man alltid testa att hålla lite gas, 1/4 eller 1/2gas, då magras blandningen ut lite eftersom motorvarvet (vid startmotorgång) och därmed även flödet genom fuggarna är avsevärt mindre än fuggarna, och bestyckningen, är tänkta för. Detta gör att insugsluften suger med sig soppan sämre.
3. Om laddrelät spökar så påverkar det endast när batteriet börjar bli urladdat och ett friskt batteri räcker en stund även helt utan laddning. Tvivlar på att det skulle vara laddrelät som är inblandat i det här.
4. Det skulle ju då vara en konstruktionsmiss och det borde vi ha hört talas om. Man vill ju gotta sig åt tillverkarnas missar! :)
5. Japp. Borde hålla längre än 500 mil. Men det går ju alltid att ta ur och inspektera, mycket tjyvstopp och kallstarter etc kan göra att de slaggar igen. Men såvitt jag förstått startar den bra kall i alla lägen, då är stiften säkert inget problem.
6. Intressant. Förutom dålig kontakt här och var så kan man ju åter misstänka spolarna. Dvs om de är gränsfall så blir det ju inte bättre av om systemspänningen sjunker (till följd av ökad belastning på systemet).
7. Ja, eller att dåliga spolar gör att tändspänningen blir gränsande till låg.

Men som nån skrev, om en spole är kass så borde den gå på två cylindrar men men...
Att båda spolarna kan vara kass är lite långsökt men vafan ska man tro?
De har ju antagligen gått lika långt i alla fall.
Och spolarna på tidiga större 750/1100R ger ju upp ibland, dels har de gått långt, dels sitter de rätt varmt och gött där ovanför toppen. Jag vet inte var de sitter på lillgixxer men det är säkert likadana/liknande spolar.

1. Fel värmetal på stiften?
2. Startar inte heller utan choke vid kallstart.
3. Är det alltså möjligt att själva spolen blir för varm, och att motståndet därmed ökar eller nått?
4. Ang. ev batterifel: Kan det vara så att batteriet för sämmre kräm i sig då det är varmt?, jag trodde det var tvärt om.
5. Var 17 ska jag börja då? man kan ju inte bara köpa nya spolar, det kostar ju apa! Kanske börjar med att köpa nya tändkablar och hattar trots allt....
6. (jag tänker inte ge mig! det här ska fixas!)

1. Knappast fel värmetal. Dvs visst kan det vara fel värmetal men inte som ger dessa symtom. För kalla stift slaggar igen trots fel blandning, för varma stift gör att puffran kan börja spika under belastning men dessa fel? Nä.
2. Utmärkt, det tyder ju på att den inte går särskilt fett i botten (dvs i de områden på fuggarna som rör start+tomgång, hur den går på topp är en annan sak men det spelar ingen roll här).
3. Japp, värme kan göra att spolarna får överslag. Dvs trots att de har korrekta mätvärden. Been there, done that! På Mantorp, med Alfa Romeo. Vad göra, jo man snor ju spolen ur den lånade dragbilen (Volvo 245), racear som faan hela dagen och sätter sen tillbaks spolen innan man ska åka hem. :tummenupp
4. Japp, det borde vara tvärtom. Dvs batteriet blir ju inte varmt men det blir ju piggare än vid kallstart av att nyligen ha fått sig en omgång av generator och laddregulator.
5. Låna spolar?
6. Just det! :tummenupp
 
Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
1. Till min förvåning så påverkas inte längre tändningen på hojen av att lampan + fläkten + binkers är på. Förut stannade ju hojen när den var varm om man satte på ljuset.
Fortfarande lika svår att starta varm dock.
2. I andra änden av spolen sitter två kontakter, som jag antar, går direkt till batteriet.
3. Bara det att det är tråkigt att byta spolar om det är fel på laddningsrelät eller cdi boxen tex.
4. Tror ej man kan lossa tändhatten från tändkabeln.
5. CDI boxen var inte tillstymmelse till varm, så den kan det nog inte heller vara.
6. Försök med startmotor (varm motor): spänningen gick ned från 12v till 7-8v då man tryckte på knappen. Ska de vara så?
7. Testa att spraya kylspray på startmotorn och se om det gör nån skillnad.
8. Får den stå nån minut så startar den ju med startmotorn igen.
9. e det så den går ner till 7-8 v när du kör på starten så orkar nog inte tändspolar mm o leverara nån gnista

1. Tyder ju på att du fått bort lite kontaktproblem. Bra! :tummenupp
2. Ena kontakten på spolen går alltid till CDI-boxen, den andra går till plus (eller jord?)
3. Glöm laddrelät, det verkar funka ok.
4. Jodå, man kan lossa (avbitare) men inte återmontera tändhattarna! :7peta Men det innebär ju att man kan alltid byta dom. Men jag tror inte att det är det som är felet.
5. Att CDI inte blir varm betyder inte att den är ok. Men eftersom felet verkar vara värme, körtid eller liknande så kan vi nog misstänka att denna CDI:n är ok eftersom den inte blir varm.
6. Det är faktiskt ganska mycket spänning du tappar där. Det kan bero på:
* Slut batteri (men den kallstartar ju ok så jag tror vi glömmer det)
* Slut startmotor, se mitt tidigare inlägg. Dock gör ju inte slut start att den tjuvstannar eller går kass.
* Långt nötande på start gör ju att batterispänningen suckar markant.
7. Det går åt enorma mängder kylspray för att kyla flera kilo startmotor. Som dessutom tillförs värme från motorn hela tiden. Ta fram vattenslangen istället. Ja, den tål vatten även om det inte är det optimala men det blir alltså inte omedelbar kortlsutning i den (vanligt missförstånd att vatten leder ström i massor). Åker man Corvetteturbo och blir sittande timtals i köerna på Power Big Meet i Västerås så kokar fuggen till slut. Då är det roligt med en startmotor (innanför grenrör och turbinhus) som är så varm att den inget orkar. Hur springer man igång en bil med TH350? Men starten går att kyla med två PET-flaskor saft! Been there, done that. :tummenupp Och han som körde övningskörde. Och allt berodde på att han fegade när han skulle kola med baktofflorna.... Visst är vi barnsliga!
8. Batteri som suckat återhämtar sig om det får stå en stund. Startmotor som inte orkar kallnar lite och orkar därmed bättre. Spolar (med överslag) som kallnat lite "blir av" med överslaget (om man har tur).
9. Jag har inte hållt reda på vem som skrev men det är en alldeles korrekt iakttagelse att nånstans finns ju en gräns för vad spolarna klarar. Är dom dessutom lite halvkass så...


1. Mätte även motståndet i spolarna, inga konstigheter där heller.
2. Går det att rulla igång hojen när den är varm?
3. inte om den är riktigt varm...

1. Som sagt, svårt att mäta vad som händer när spolarna blir varma. Man kan säga så här:
Är mätvärdena åt helvete så är spolarna också det. Är mätvärdena korrekta så kan spolarna vara åt helvete. Det kan ju alltså bli mer eller mindre överslag i dom när dom blir varma. Eller i den ena.
2 och 3. Japp. Då kan vi alltså glömma batteri, startmotor etc. Även ett riktigt jä*la slut batteri ger ström nog till tändsystemet så länge batteriet inte lastas ned av startmotorn som tar typ 10 ggr så mycket ström som tändsystemet.

inte om den är riktigt varm...
Ska jag tolka det som att det finns ett "temperaturområde" där det går att rulla igång puffran men inte att startmotorstarta (vilket ord!)? I så fall så tyder väl även det på nåt tändfel som är spänningsrelaterat. Dvs elsystemet + spolarna tillsammans orkar ge tillräcklig gnista så länge batterispänningen är rätt hög men så fort spänningen sjunker lite till (pga startmotor) så är det kört.

Mina slutsatser är att det möjligen kan vara batteriet men troligare spolarna. Jag tycker du ska försöka låna lite bitar. Ett batteri som är ungefär samma storlek eller ett par spolar. Spolarna måste inte vara från en sån hoj, det enda viktiga är att resistansen kall är ungefär densamma och det är den antagligen på de flesta hojar från samma tidperiod. Jag har dock märkt att vissa nyare hojar (90-talet) har spolar med lägre resistans än spolarna på äldre hojar (80-talet). Dessa spolar ger antagligen fetare gnista men de belastar troligen också CDI mer. Kan möjligen vara vanskligt.

Ang tändkablar, tändhattar etc:
Om puffran kallstartar och fungerar som den ska i fuktigt väder så kan vi säkert bortse från såna fel.

Ang att kolla gnistan på varm motor som någon föreslog:
Det åtgår högre tändspänning för att initiera gnistan under kompression (dvs i cylindern) och bland bränsleluftblandningen än i atmosfärstryck. Får du ingen gnista så är nåt åt helvete. Får du gnista utanför motorn så kan nåt vara åt helvete likförbannat.
Ungefär som med mätning av spolarna med andra ord, det ena resultatet är ett solklart besked medan det andra resultatet inte är så solklart som det först verkar. Visst är det roligt att felsöka? :huvet

Oj vad långt det blev.

Och som sagt, skyll inte på mig!

Edit: Lite stavfel i både detta och föregående inlägg.
Samt en idé, kan du flytta spolarna så att de sitter i fartvinden? Ex montera dom utanför tanken eller nåt sånt? Blir ju snyggt! :D
 
Last edited:

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Tjena!

Tack för ett fantastiskt utförligt svar robban! :tummenupp :Bugar

mycket tänkvärda grejer...

Stiften
1.Anledningen till att jag fick för mig att byta tändstiften till ett steg kallare var att silverryggen här på forumet haft samma problem som jag med hans flickas gsxr 400. Enligt honom gick det bättre med kallare stift, men problemet var inte helt löst...
Något säger mig att detta kanske är lite av ett standardfel på dessa hojar.

Laddningsrelät
2. Du har säker rätt angående laddningsrelät Robban. Tycket också att det verkade långsökt att det skulle vara fel på det, eftersom batteriet har bra med kräm och verkar laddas upp direkt. Vätskenivån är inte heller nått problem.

Förgasarproblem
3. Om det skulle vara för fet blandning så borde ju hojen mkt riktigt gå igång med lite gas, har testat såväl lite- halv mkt- och fullgas, men detta avhjälper inte problemet. Tror således inte på fuggeproblem.

CDI boxen
4. CDI boxen skulle ju helt hypotetiskt kunna vara knas. Har dock hört att detta ska avslöja sig vid kallstart och då det är regningt och fuktigt ute, dessa problem har jag ju inte haft. Att det verkar(är) vara ett temperaturberoende fel gör ju att det, som du säger, inte är så troligt.

Batteriet
5.Har precis som du svårt att se att batteriet skulle vara roten till allt ont :hihi
Kallstart borde ju vara det stora problemet då. Och spänningen sjunker ju som sagt efter en del nötande på startmotorn, vilket inte behövs då den är kall.

Spolarna
6.Är det så att båda spolarna måste vara knas för att man ska få mina symtom? Kan det tex inte vara en spole kass + dåligt ventilspel som är problemet?
Spolarna blir ju helt klart varma, men jag testade att felsöka med kylspray utan resultat. Detta var ytterst irriterande då jag trodde jag hittat felet :huvet
Men men... Vad är det som gör att spolarna blir varma? är det spänningen eller att de sitter mysigt ovanför motorn? Om det är motorn som gör dom varma så kan man ju testa att isolera spolarna med värmebeständigt material... Det ska jag nog testa :tungan
Vilka spolar kan tänkas fungera till min hoj då? ska man springa runt på skrotar och kolla (från mina spolar sitter ju två tändkablar med hattar som inte går att ta bort utan avbitartång)

7.Ventilspelet
Ventilspelet kan ju kanske också vara boven. Var inne hos RN mc igår och snackade med den gamle räven Roland där. Han trodde att problemet kunde vara obefintligt ventilspel på alla ventiler.
Är det svårt att justera ventilerna? Är ju ingen mekguru även om jag har lite mekvana. Har hört att det ska vara specielt krångligt på min hoj pga att den är så kompakt :(

8.Kompinationsproblem?

Finns väl alltid en möjligthet att det är för lite ventilspel i kombination med dåligt spolar, småkläggiga stift samt ett halvdassigt batteri som är problemet :död

9.Övriga problem

Någon som har någon annan galen idé?


Från Robban:
Ska jag tolka det som att det finns ett "temperaturområde" där det går att rulla igång puffran men inte att startmotorstarta (vilket ord!)? I så fall så tyder väl även det på nåt tändfel som är spänningsrelaterat. Dvs elsystemet + spolarna tillsammans orkar ge tillräcklig gnista så länge batterispänningen är rätt hög men så fort spänningen sjunker lite till (pga startmotor) så är det kört.

Det finns ju ett temperaturintervall där det börjar bli kritiskt. Har man varit och kört en längre sväng utan att stanna, eller utan att krypköra så är det aldrig några problem. Men stannar man ett litet tag och står på tomgång så ökar tempen(inte mkt men det är inte så mkt som behövs) och hojen blir knas.


Reserverar mig före eventuella ( :va ) stavfel jag med.

Nu blir det väl att föröka kolla ventilspel, isolera spolarna, kanske köp nya stift trots allt eller fixa nya spolar...puh :rolleyes:

tack igen föresten :Bugar

/mattemannen
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
6. Spolarna. De blir varma av två orsaker:
A) Värme alstrad av strömmen som går genom dom. Detta är nog rätt lite uppvärmning på hoj tror jag.
B) Varmt och gött där under tanken.
Kan säkert vara bara den ena spolen som är kass. Eller kombinationsfel.

7. Ventilspel?
Tja, varför inte. Har aldrig varit med om dessa symtom till följd av fel ventilspel men skulle kunna tänka mig att för litet spel kan göra att ventilerna ligger på när de är som varmast. Ventilerna (framförallt avgas) blir ju rätt varma = expanderar då något. Om expansionen överstiger ventilspelet så kommer dom ju att ligga smygöppna tills de har kallnat något (det där kritiska temperaturintervallet som avgör om den kan skjutas igång men inte startmotorstarta) vilket borde kunna röra sig om några minuter.
Som sagt, har aldrig varit med om det själv men det låter ju inte helt ologiskt.

Edit: Å andra sidan expanderar ju tallrikarna mer än resten av ventilen (tallriken är varmast). Eftersom sätet är vinklat (oftast 45 gr) så kan man ju tänka sig att en riktigt het ventil till följd av detta kryper uppåt.
Men oftast brukar spelen vara tightare på varm motor.
//Edit

Justera ventilspel på moderna sporthojar är alltid pilligt. Man skaver sönder knogar och svär rätt friskt. Om du är osäker så rekommenderar jag definitivt en verkstadshandbok. Dvs om du inte väljer att lämna in den för justering.

Det här brukar sällan stå i verkstadshandböckerna:
Gör ordentligt rent (tvätta) runt ventilkåpa och den kåpa du måste öppna för att kunna vrida på veven. Du vill ju inte ha in mer goja än nödvändigt i puffran.
Demontera gärna lite extra bitar i närheten av ventilkåpan så spar du några skavda knogar.

Och det är farligt att köra med för lite ventilspel, ventilerna behöver lite tid för att avleda värme till sätet. Har man för lite spel så blir inte ventilerna av med värmen = de lever hårt, riktigt hårt. Resultatet kan i allra värsta fall bli bärnda ventiler vilket innebär att mindre partier av tallriken smälter bort och försvinner ut i avgassystemet. Sen är det garanterat otätt!

Kolla ventilspelet innan du gör nåt mer tycker jag.
 

capi

en broms på samhällshästen
Gick med
6 Oct 2003
Ort
s-tälje
Hoj
zx6r 98
Halloj, jag har ju haft ungefär samma startproblem med min hoj när den är varm. Idag kom lösningen, något ofrivilligt. Åkte in till södertälje för att trixa lite, kommer tillbaka till hojen 10 minuter senare och då händer det inte ett skit när jag ska starta den. Ringde en polare som kom med startkablar, inga problem, hojen startar. När man plockar bort startkabeln så tokdör den igen. Drar iväg till AVA, köper ett nytt jävla batteri. O nu fungerar allt perfekt :) :)
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
capi skrev:
...då händer det inte ett skit när jag ska starta den. ...
Jag vill inte vara otrevlig men läs gärna tråden igen. matte_mannens batteri fungerar ju uppenbarligen åtminstone skapligt men tillräckligt varm så startar den ju inte ens om han försöker springa igång den!

matte_mannen:
En till tänkbar orsak till att den vid vissa temperaturer startar om du springer igång den kan vara att du får högre vevaxelhastighet än vid startmotorstart. Detta beror ju givetvis på hur bra sprinter du är. :D
Med högre vevaxelhastighet under startförsök får du bland annat mindre läckage om nu ventilerna är på gränsen. Dvs du får ett högre effektivt kompressionstryck.
Å andra sidan innebär springstart som vi tidigare konstaterat att du får mer drag till tändningen (batteriet behöver ju inte driva startmotorn).

Fortfarande svårt att säga vad som är fel men tycker som sagt att du borde kolla ventilerna innan du gör nåt mer.
Om du har möjlighet att ta ett kompressionsprov också så är ju det aldrig fel.
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Tja!

Tog fram mekboken igår och försökte förstå hur man skulle göra, tror jag kan fixa det men måste införskaffa bladmått + nått specialverktyg som man skulle ha ( :va )

Är det så att för lite ventilspel kan göra att hojen dör? Låter ju lite småkonstigt...

Kallare tännstift med samma beteckningar verkar inte finnas, får väl prova nått annat stift...

Testade igår att värmeisoler spolarna, tyckte det gick lite bättre :va , men efter ett tag kom dom välkända symtomen tillbaka :huvet :huvet

I mekboken står det att man ska kolla ventilspelet var 600:e mil. Det låter ju vansinnigt ofta. Men då borde det ju inte vara så svårt.

som sagt, jag ger mig inte :D

tack för all hjälp Robban + andra :Bugar
 

HanneZ

Guest
Att kolla ventilerna går snabbt!!! Det tar lite längre tid att justera dom, framför allt omman gör som jag och vänder upp o ner på toppen o allt ventilhattar o chims flyger omkring så man inte vet vilken som ska sitta vart :D

Oftast är det väl så att ventilspelet är för stort, det hör man på motorn genom att den tickar ifrån toppen, detta hörs tydligast när hojen är kall då spelet är som störst!

/ Hannes
 

capi

en broms på samhällshästen
Gick med
6 Oct 2003
Ort
s-tälje
Hoj
zx6r 98
Robban_C skrev:
Jag vill inte vara otrevlig men läs gärna tråden igen. matte_mannens batteri fungerar ju uppenbarligen åtminstone skapligt men tillräckligt varm så startar den ju inte ens om han försöker springa igång den!

QUOTE]

Ja, just det. EXAKT så var det för mig också, TILLS det dog......
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top