Låt mig börja med en snabb repetition av nåt som jag skrev i din första tråd:
Kanske kan vara värt att nämna att det är svårt att ställa diagnos utifrån beskrivna problem. Lättare utifrån upplevda problem.
Följande har vi alltså uteslutit:
Startmotor (eftersom den låter precis som vanligt).
Choken.
Batteriet.
Laddning.
CDI.
Spolarna.
Lite citat ur båda trådarna:
"Kan det vara nån typ av spärr som sätter in och gör så att motorn inte ´går att starta när den är varm? "
Betvivlar det. Har aldrig hört talas om det på nån hoj tidigare.
"Tänstiften kan det nog inte heller vara då dom gått ca 500 mil. länger ska dom väll hålla? "
Japp. Men om man har startproblem så kan man ju alltid kika på hur dom ser ut.
Dock går den ju igång kall och då har man ändå sämst förutsättningar såvitt det gäller stiften.
"Funderar också på om bensinen kanske blir för varm när man stänger av motorn så att den förångas och därför går motorn inte igång? "
Nix. Soppa borde rinna ner av sig själv. Ställ annars kranen på "pri"-läge så rinner soppan ner oberoende av om du har vakuum eller inte.
"Nån sa nått om bensinslangen dragning. Utveckla?"
Det var jag det. Nja, det jag tänkte på är om nån av slangarna går ogynnsamt nära nåt som blir riktigt varmt så att soppan är rejält varm (i stort sett så at soppan kokar) innan den kommer till fuggarna men det känns rätt långsökt.
"Tempmätaren mäter väll motortemp, inte fuggetemp? "
Japp.
"När den börjar komma upp i arbetstemperatur så börjar den gå ojämt. Står den på några minuter så dör den. Startar fortfarande hur enkelt som helst då den är kall. Man kan vänta ett tag, tíll den kallnat lite, så startar den igen.
Ingen svartrök eller liknande, inga "skjutningar". Tror inte det är något soppaproblem, blandningen verkar ok. "
Symtomen luktar att den får för mycket soppa på tomgång.
"Är det alltså möjligt att själva spolen blir för varm, och att motståndet därmed ökar eller nått? "
Ja, eller snarare att det blir överslag i spolen.
"Ang. ev batterifel: Kan det vara så att batteriet för sämmre kräm i sig då det är varmt?, jag trodde det var tvärt om. "
Tvärtom. Batteriet blir förhoppningsvis inte varmt men det ska bli mer laddat när du kör med det.
"Kan det helt enkelt vara så att det kan funka med kallare stift?"
Om stiften är för varma kan man få spikningar och glödtändning men det är ju inte det som är ditt problem. Däremot kan för kalla stift ge dirft/startproblem då de sotar igen men då får man startproblem även kall.
"Kanske ändå kan vara värt att kolla så att den inte drar tjuvluft. "
Riktigt long shot men det är enkelt att testa. Spraya startgas eller pensla bensin (ur ett kärl som endast innehåller lite bensin. Du vill inte stå med en halvliter soppa i famnen när den baktänder, tro mig!).
"Det verkar ju som om hojen behöver mer kraft för att tända när den är varm. När den är börjar bli varm så startar den ju (efter lite "gnäggande) om man stänger av lampan. Vad är det som kan tänkas göra att den behöver mer kräm när den är varm. FATTAR BARA INTE!!!!"
Taskiga spolar kan göra att det behövs mer power från batteriet när den är varm. Eller rättare sagt när spolarna är varma.
Lång o bra diskussion på sid 3!
Hallgivare enligt DJME på sid 4.
"Har isolerat spolarna med isoleringsmatta från biltema som är självhäftande. med denna på blir problemet mindre (eller så inbillar jag mig, det är alltid lika svårt att veta)"
Isolering gör att den utifrån tillförda värmen blir mindre. Å andra sidan så blir den inre värmen kvar i spolarna.
"vad motsvarar hallgivare på mc?"
Tändgivaren/givarna som borde sitta innanför nån kåpa i ena änden av veven. De talar om vevaxelposition för CDI-boxen.
Citerar mig själv angående ditt komptest:
"Det verkar alltså med största sannolikhet som om du har trassel med tätning mellan kolvar/ringar och foder. Iofs kanske precisionen i mätningen inte är den bästa men det spelar ingen roll med så stora avvikelser. "
Citatet är från sid 5 där vi diskuterar komptestet. Lång diskussion som tål att läsas igen av en viss lill-Gixxer-ägare!
Nu börjar citaten bli allt färskare:
"Varmkörde hojen tills den stannade av sig själv. Testade då att mäta motståndet i tänspolarna = Ingen skillnad mot kalla motsvarar alltså vad som beskrivs i boken."
Men du kan inte se om du får överslag genom resistansmätning. Resistansmätningen görs med lågspänning men stiften jobbar med högspänning.
Ett exempel:
Hade en gång en Fiat 125:a. Skitkul bil med rapp dubbelkams 1600. Om jag minns rätt gjorde den 160 redan innan jag fått stil på fuggens vakuumöppnade sekundärport.
Men i regn...
Prylen var ju att jag mätte allt och allt var ok, typ. På väg hem från garaget en kväll började fanstyget missa igen. Misstände, hoppade och levde rövare. Lyfte på läppen och då, i mörkret såg jag felet. Överslag genom isoleringen på tändkablarna. Det löpte blåa blixtar åt alla håll runt tändkablarna. Rena science-fiction!
Nya kablar och den fungerade i alla väder.
Och jag hade alltså mätt kablarna också!
Men nu tror ju inte jag att det är spolarna, se längre ner.
"Testade gnistan från alla kablar precis efter att hojen dog, men alla gav gnista. Kunde inte se att det blev sämre gnista från någon av kablarna. "
Glöm det. En gång till: Stiften kan ge gnista utanför motorn men inte orka (dvs slå över direkt till jord) när de utsätts för kompressionstrycket och soppan. Alltså kan du inte med säkerhet veta att de gnistrar i motorn bara för att de gör det utanför motorn. Däremot vet du att de inte fungerar i motorn om dom inte fungerar utanför. Men det var ju tvärtom.
Komptest:
"Har mätt upp till mellan 6-8 på alla cylindrar mot rekomenderat 11"
Där har vi felet. Jag är relativt säker på det. 6-8 kg är alltså rejält lågt!
"Jag har ju tidigare i tråden fundrat på om det kunde vara de sk. "pickup/trigger coilsen" (svengelska ja vet) som var luriga. Vi testade och mätte resistansen men fick exakt samma värde. - inget fel där heller alltså. "
Återigen: Spolar kan vara luriga att mäta. Här rör det sig ju dock om lågspänning = knappast överslag. Jag tycker att ni ska skifta pickuper. Inte för att jag tror på det utan därför att det tar bara några minuter att göra det. Dessutom kan det vara ett bra tillfälle att kolla av kablagets skick.
Usch vilken dryg läsning!
Seså, fixa nu så du har ordentligt med kompression på alla pipor. Kanske inte är det som är felet men det mesta (allt?) annat är ju undanröjt.
Och så dålig komp ska motorn inte ha, du har ju bevisligen rejält slitna ringar. Om din verkstadshandbok säger att 11 kg är normalt komp så skulle jag tro att slitgräns enligt boken ligger på 9-10 kilo och du hade 6-8 kilo enligt en mätning och ännu lägre enligt en annan mätning. Alltså börjar det bli dags att göra nåt nu!