Det blir bara värre el. hojen startar inte varm 2

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Robban_C skrev:
Blandningen blir iofs fet direkt när du drar i choken.
Den borde kanske inte "stanna på sekunden" men den borde nog stanna inom ett par sekunder eller så.

Jo du har säkert rätt i det robban. Testade att koppla bort chokehandtaget (för att vara säker på att choken inte låg på lite hela tiden. Men gissa vad....jo just det -ingen skillnad. Börjar bli van :tungan

Jag testade också att dra av en tändkabel i taget när motorn kommit upp i temp. Det visade sig att om jag drog av någon av de två kablarna som gick från den vänstra spolen så dog hojen direkt. Drog jag däremot av någon av dom kablarna som gick från den högra spolen så kunde man knappt urskillja någon skillnad alls i varv och motorljud. Är inte det konstigt? Kan det vara så att den vänstra spolen är konstig trots allt? Kanske skall tilläggas att den högra spolen går till de yttersta cylindrarna.

/m
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
matte_mannen skrev:
Jo du har säkert rätt i det robban. Testade att koppla bort chokehandtaget (för att vara säker på att choken inte låg på lite hela tiden. Men gissa vad....jo just det -ingen skillnad. Börjar bli van :tungan

Jag testade också att dra av en tändkabel i taget när motorn kommit upp i temp. Det visade sig att om jag drog av någon av de två kablarna som gick från den vänstra spolen så dog hojen direkt. Drog jag däremot av någon av dom kablarna som gick från den högra spolen så kunde man knappt urskillja någon skillnad alls i varv och motorljud. Är inte det konstigt? Kan det vara så att den vänstra spolen är konstig trots allt? Kanske skall tilläggas att den högra spolen går till de yttersta cylindrarna.

/m
Hur gick det med CDI-boxen, har du testat någon annan? Av det du skrev ovan verkar det ju som om det är dålig gnista från spolen, ja. Kollat matarkabeln till spolen? Två lågspänningskablar går in i spolen, en av dem har konstant spänning, den andra styr timimgen av gnistan. Testa att switcha de två mellan spolarna och se om felet flyttar med...
/Hasse
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Det kan också vara så att dessa båda cylindrar har dålig kompression eller att fuggarna är gravt osynkade.
Egentligen ser man ju inte om nödvändigtvis om cyl fungerar när man drar bort en t-kabel. Man ser ju bara om cyl bidrar mycket, lite eller inget till motorns gång.

Det kan alltså vara så som HansJ säger men det behöver inte vara så.
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Robban_C skrev:
Det kan också vara så att dessa båda cylindrar har dålig kompression eller att fuggarna är gravt osynkade.
Egentligen ser man ju inte om nödvändigtvis om cyl fungerar när man drar bort en t-kabel. Man ser ju bara om cyl bidrar mycket, lite eller inget till motorns gång.

Det kan alltså vara så som HansJ säger men det behöver inte vara så.

Jag tänkte också att det kunde bero på kompressionen men det verkar inte vara så = kan vara interessant alltså. De kablar som går från vänsterspolen är dels den cylinder med sämst kompression och dels den med högst. Verkar alltså inte ha något samband. Verkar som om gnistan är starkare från vänsterspolen alltså. Mej veterligen så är förgasarna inte osynkade.

Spolarna borde ju vara likadana va? Om man byter vänster till höger som borde det ju bli tvärt om då va? om nu kablarna räcker.... men det gör dom säkert inte = :näsblod
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Spolarna borde vara samma men risken är ju att kablarna inte räcker. Testa!
 

Lorge

Fördomsfull
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Strömstad
Hoj
...
matte_mannen:
Blivit nå klokare?

Min cykel dör om jag kör inne i stan så den blir ordentligt varm. Då blir den svag som fan på låga varv och det brukar antingen bli så att jag får kärringstopp, eller så går det en liten stund till och den dör vid ett rödljus.


//Tobbe
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Lorge skrev:
matte_mannen:
Blivit nå klokare?

Min cykel dör om jag kör inne i stan så den blir ordentligt varm. Då blir den svag som fan på låga varv och det brukar antingen bli så att jag får kärringstopp, eller så går det en liten stund till och den dör vid ett rödljus.


//Tobbe

Kan du inte tricket lorge? Stäng av ljuset när du står vid rödljus och håll lite gas. Sen är det bara att dra på ljuset så fort du har börnat iväg :hihi

Nej jag har inte blivit så värst mkt klokare. Ska ju träffa den här killen i morgon och titta lite. Misstänker höger tändspole, möjligtvis cdi eller kanske "pick up coils"

Själv då? Har du någon teori än?

hade

/mattemannen
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Ok, tillbaka på sporthoj efter en dags mekande tillsammans med en annan stolt minigixxer ägare.

Mekrundan började runt 12 snåret och var inte avslutad fören runt 6-tiden.
Tycker nu att jag testat allt och börjar bli smått uppgiven.

Ska först tillägga att den andra hojen inte hade mitt varmstartningssproblem. Däremot började det hacka vid 8k rpm, men det är en annan historia.

Började i alla fall att testa med hans tändspolar, som ju bevisligen fungerar, men det gjorde ingen skillnad. Vi testade sedan att köra med varandras CDI boxar men ingenting ändrades. Jag hade fortfarande varmstratningsbroblem och han hack vid 8000 varv. Detta var ju en av mina starkare misstankar som gick upp i rök:mad:

Jag har ju tidigare i tråden fundrat på om det kunde vara de sk. "pickup/trigger coilsen" (svengelska ja vet) som var luriga. Vi testade och mätte resistansen men fick exakt samma värde. - inget fel där heller alltså.

Testade även att köra med hans batteri utan att det gjorde någon skillnad.
Dessutom mätte vi alla jordningar överallt på hojen. Från CDi till tändkablar osv. Inga problem.
Gjorde återigen ett nytt kompprov, och denna gång (när han gjorde det) så blev det ännu bättre :tungan . Verkar som man måste ha en stor portion personlig tallang för att få bra komp :va . Hur som helst så fick alla utom en cylinder runt 9-10, en fick nöja sig med runt 7,5.
På hans låg alla runt 9-10. Kan dock vara felmarginal deluxe :kocko .

Dagens mekande, provturer klurande osv resulterade alltså i princip i noll resultat! Känner mig klart mer villrådig nu än igår. Robban Hjälp!!!!!! :hihi
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Tycker att jag är värd lite kunnig respons nu! så det så! :D
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Jajaja. Jag ska försöka läsa om tråden (suck). Resistansmätning av spolar (ex vis pickuperna) säger inte alltid hela sanningen. Detta därför att de kan få överslag när de blir varma. Dock är jag skeptisk till att detta skulle vara felet.

Jag ska försöka läsa tråden igen men inte förrän tidigast i morrn eller så.
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Robban_C skrev:
Jajaja. Jag ska försöka läsa om tråden (suck). Resistansmätning av spolar (ex vis pickuperna) säger inte alltid hela sanningen. Detta därför att de kan få överslag när de blir varma. Dock är jag skeptisk till att detta skulle vara felet.

Jag ska försöka läsa tråden igen men inte förrän tidigast i morrn eller så.

Tjena!

Det låter kanon Robban! Du är en klippa :)
Tycker verkligen jag testat allt, men det har jag ju uppenbarligen inte eftersom jag inte hittat felet.

/mattemannen
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Låt mig börja med en snabb repetition av nåt som jag skrev i din första tråd:
Kanske kan vara värt att nämna att det är svårt att ställa diagnos utifrån beskrivna problem. Lättare utifrån upplevda problem.


Följande har vi alltså uteslutit:
Startmotor (eftersom den låter precis som vanligt).
Choken.
Batteriet.
Laddning.
CDI.
Spolarna.

Lite citat ur båda trådarna:
"Kan det vara nån typ av spärr som sätter in och gör så att motorn inte ´går att starta när den är varm? "
Betvivlar det. Har aldrig hört talas om det på nån hoj tidigare.

"Tänstiften kan det nog inte heller vara då dom gått ca 500 mil. länger ska dom väll hålla? "
Japp. Men om man har startproblem så kan man ju alltid kika på hur dom ser ut.
Dock går den ju igång kall och då har man ändå sämst förutsättningar såvitt det gäller stiften.

"Funderar också på om bensinen kanske blir för varm när man stänger av motorn så att den förångas och därför går motorn inte igång? "
Nix. Soppa borde rinna ner av sig själv. Ställ annars kranen på "pri"-läge så rinner soppan ner oberoende av om du har vakuum eller inte.

"Nån sa nått om bensinslangen dragning. Utveckla?"
Det var jag det. Nja, det jag tänkte på är om nån av slangarna går ogynnsamt nära nåt som blir riktigt varmt så att soppan är rejält varm (i stort sett så at soppan kokar) innan den kommer till fuggarna men det känns rätt långsökt.

"Tempmätaren mäter väll motortemp, inte fuggetemp? "
Japp.

"När den börjar komma upp i arbetstemperatur så börjar den gå ojämt. Står den på några minuter så dör den. Startar fortfarande hur enkelt som helst då den är kall. Man kan vänta ett tag, tíll den kallnat lite, så startar den igen.
Ingen svartrök eller liknande, inga "skjutningar". Tror inte det är något soppaproblem, blandningen verkar ok. "
Symtomen luktar att den får för mycket soppa på tomgång.

"Är det alltså möjligt att själva spolen blir för varm, och att motståndet därmed ökar eller nått? "
Ja, eller snarare att det blir överslag i spolen.

"Ang. ev batterifel: Kan det vara så att batteriet för sämmre kräm i sig då det är varmt?, jag trodde det var tvärt om. "
Tvärtom. Batteriet blir förhoppningsvis inte varmt men det ska bli mer laddat när du kör med det.

"Kan det helt enkelt vara så att det kan funka med kallare stift?"
Om stiften är för varma kan man få spikningar och glödtändning men det är ju inte det som är ditt problem. Däremot kan för kalla stift ge dirft/startproblem då de sotar igen men då får man startproblem även kall.

"Kanske ändå kan vara värt att kolla så att den inte drar tjuvluft. "
Riktigt long shot men det är enkelt att testa. Spraya startgas eller pensla bensin (ur ett kärl som endast innehåller lite bensin. Du vill inte stå med en halvliter soppa i famnen när den baktänder, tro mig!).

"Det verkar ju som om hojen behöver mer kraft för att tända när den är varm. När den är börjar bli varm så startar den ju (efter lite "gnäggande) om man stänger av lampan. Vad är det som kan tänkas göra att den behöver mer kräm när den är varm. FATTAR BARA INTE!!!!"
Taskiga spolar kan göra att det behövs mer power från batteriet när den är varm. Eller rättare sagt när spolarna är varma.

Lång o bra diskussion på sid 3!

Hallgivare enligt DJME på sid 4.

"Har isolerat spolarna med isoleringsmatta från biltema som är självhäftande. med denna på blir problemet mindre (eller så inbillar jag mig, det är alltid lika svårt att veta)"
Isolering gör att den utifrån tillförda värmen blir mindre. Å andra sidan så blir den inre värmen kvar i spolarna.

"vad motsvarar hallgivare på mc?"
Tändgivaren/givarna som borde sitta innanför nån kåpa i ena änden av veven. De talar om vevaxelposition för CDI-boxen.

Citerar mig själv angående ditt komptest:
"Det verkar alltså med största sannolikhet som om du har trassel med tätning mellan kolvar/ringar och foder. Iofs kanske precisionen i mätningen inte är den bästa men det spelar ingen roll med så stora avvikelser. "
Citatet är från sid 5 där vi diskuterar komptestet. Lång diskussion som tål att läsas igen av en viss lill-Gixxer-ägare!


Nu börjar citaten bli allt färskare:
"Varmkörde hojen tills den stannade av sig själv. Testade då att mäta motståndet i tänspolarna = Ingen skillnad mot kalla motsvarar alltså vad som beskrivs i boken."
Men du kan inte se om du får överslag genom resistansmätning. Resistansmätningen görs med lågspänning men stiften jobbar med högspänning.
Ett exempel:
Hade en gång en Fiat 125:a. Skitkul bil med rapp dubbelkams 1600. Om jag minns rätt gjorde den 160 redan innan jag fått stil på fuggens vakuumöppnade sekundärport.
Men i regn...
Prylen var ju att jag mätte allt och allt var ok, typ. På väg hem från garaget en kväll började fanstyget missa igen. Misstände, hoppade och levde rövare. Lyfte på läppen och då, i mörkret såg jag felet. Överslag genom isoleringen på tändkablarna. Det löpte blåa blixtar åt alla håll runt tändkablarna. Rena science-fiction!
Nya kablar och den fungerade i alla väder.
Och jag hade alltså mätt kablarna också!
Men nu tror ju inte jag att det är spolarna, se längre ner.

"Testade gnistan från alla kablar precis efter att hojen dog, men alla gav gnista. Kunde inte se att det blev sämre gnista från någon av kablarna. "
Glöm det. En gång till: Stiften kan ge gnista utanför motorn men inte orka (dvs slå över direkt till jord) när de utsätts för kompressionstrycket och soppan. Alltså kan du inte med säkerhet veta att de gnistrar i motorn bara för att de gör det utanför motorn. Däremot vet du att de inte fungerar i motorn om dom inte fungerar utanför. Men det var ju tvärtom.

Komptest:
"Har mätt upp till mellan 6-8 på alla cylindrar mot rekomenderat 11"
Där har vi felet. Jag är relativt säker på det. 6-8 kg är alltså rejält lågt!

"Jag har ju tidigare i tråden fundrat på om det kunde vara de sk. "pickup/trigger coilsen" (svengelska ja vet) som var luriga. Vi testade och mätte resistansen men fick exakt samma värde. - inget fel där heller alltså. "
Återigen: Spolar kan vara luriga att mäta. Här rör det sig ju dock om lågspänning = knappast överslag. Jag tycker att ni ska skifta pickuper. Inte för att jag tror på det utan därför att det tar bara några minuter att göra det. Dessutom kan det vara ett bra tillfälle att kolla av kablagets skick.


Usch vilken dryg läsning!

Seså, fixa nu så du har ordentligt med kompression på alla pipor. Kanske inte är det som är felet men det mesta (allt?) annat är ju undanröjt.
Och så dålig komp ska motorn inte ha, du har ju bevisligen rejält slitna ringar. Om din verkstadshandbok säger att 11 kg är normalt komp så skulle jag tro att slitgräns enligt boken ligger på 9-10 kilo och du hade 6-8 kilo enligt en mätning och ännu lägre enligt en annan mätning. Alltså börjar det bli dags att göra nåt nu!
 
Last edited:

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Hej igen!

Måste verkligen lyfta på hatten för dina ansträngningar. :)

Det där med kompmätning är ju svårt verkar det som, skulle haft en mätare som man kunde skruva ner i hålet för att eliminera osäkerheten.

Men i den senate mätningen som sagt så fick jag ju ännu bättre:

Från tidigare i tråden:

Gjorde återigen ett nytt kompprov, och denna gång (när han gjorde det) så blev det ännu bättre . Verkar som man måste ha en stor portion personlig tallang för att få bra komp . Hur som helst så fick alla utom en cylinder runt 9-10, en fick nöja sig med runt 7,5.
På hans låg alla runt 9-10. Kan dock vara felmarginal deluxe .

Kan det alltså vara den med ca 7,5 som spökar?
Vad är det som gör att dåligt kompression kan orsaka detta fel? Jag menar har det något med oljans temp att göra eller vadå?

jajaj blir väll att riva motorn då antagligen... lossa kamkedjan och sånt där svårt :näsblod

tack igen!!!!!

/mattemannen
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
matte_mannen skrev:
... 1. Det där med kompmätning är ju svårt verkar det som, skulle haft en mätare som man kunde skruva ner i hålet för att eliminera osäkerheten.

2. Men i den senate mätningen som sagt så fick jag ju ännu bättre:

Från tidigare i tråden:

Gjorde återigen ett nytt kompprov, och denna gång (när han gjorde det) så blev det ännu bättre . Verkar som man måste ha en stor portion personlig tallang för att få bra komp . Hur som helst så fick alla utom en cylinder runt 9-10, en fick nöja sig med runt 7,5.
På hans låg alla runt 9-10. Kan dock vara felmarginal deluxe .

3. Kan det alltså vara den med ca 7,5 som spökar?
4. Vad är det som gör att dåligt kompression kan orsaka detta fel? Jag menar har det något med oljans temp att göra eller vadå? ...
1. Japp. Dom man trycker dit är kass. Dom duger bara om man har jättegod åtkomlighet.

2. 9-10 är hyggligt, 7,5 är inget vidare. Men du hade skrivit att du hade 6-8 kilo.

3. Svårt att säga. 7,5 är på gärsgårn men 9-10 kilo ska fungera.

4. Med dålig kompression får man inte fyr på såsen.

Om du verkligen är säker på att du har 9-10 kg komp på 3 pipor så är jag tveksam till om det verkligen är det som är felet. Har svårt i nuläget att komma på vad det är. Är du säker på 9-10 kg?
Kan du fortsätta och låna komponenter för att på så sätt utesluta tänkbara felkällor?
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Tjena!

Jämförde ju med en annan minigixxer som inte har det här problemet. Han hade 9-10 på alla cyllar. När samma kille testade på min, så fick jag också 9-10 på tre stycken och alltså 7,5 på en. Tycker ändå att den isåfall borde gå på tre?
Visst har jag möjlighet att testa fler komponenter, men varken han eller jag kom på någonting att testa.
Kanske köper nya stift och testar, trots att jag inte tror det har någon effekt. (stiften är ju ganska nya)

Robban_C skrev:
1.
Med dålig kompressioion får man inte fyr på såsen.

Ok, men hur kommer det sig att det går bra när den är kall då? Har motorn högre komp då?

/mattemannen
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Borde kanske gå på tre om det är kompet som är felet men det kan ju också vara som så att tre inte räcker för att driva den fjärde men jag är verkligen inte säker.

Har ej erfarenhet av startproblem baserat på låg komp men man skulle ju kunna tänka sig att ringar etc tätat olika beroende på temp. Dock inte erfarenhet av det.
Sorry.
 

kawa1300

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Ort
Värmland
Hoj
Kawa z1300:or Totalt i dag 3900 cc,18 cylindrar o en massa att fixa med...
Hejsan...

En liten chansning här iom att jag inte läst tråden du hänvisade till osv och att jag ju har lite bråttom just nu o inte har hunnit läsa igenom allt exat...
MEN...avdet jag hunnit läsa pratar alla bara el i stort sett förutom här på slutet...

För mig är detta ett klassiskt ganska vanligt resultat av att man inte ställt ventilerna.
Har varit med om detta många gånger o alla hojar uppför exakt så i dessa fall...det kan ju som sagt vara nåt annat...

Annars är det så att när motorn är kall så håller alla ventiler stängt o tätt...så fort den blir varm så är det nån/nåra ventiler som inte orkar hålla tätt helt o hållet...

Så...jag har ju som sagt inte läst allt...har du redan kollat vetilerna så glöm detta...har du inte det så gör det!

Hadet o lycka till!
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Håller helt med men har för mig att han ställt ventilerna. Men det får vi snart veta. :)

Triss i kawsexor? Jaja. Vad vore världen utan entusiaster! :tummenupp
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Robban_C skrev:
Håller helt med men har för mig att han ställt ventilerna. Men det får vi snart veta. :)

Triss i kawsexor? Jaja. Vad vore världen utan entusiaster! :tummenupp

visst har jag ställt ventilerna! Ganska dåligt spel, men hade ingen påverkan på problemet tyvärr...
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Du kan ju alltid testa att ställa upp spelet till en tiondel över vad det ska vara. Inte så bra men det går ju alltid att testa en kortare sträcka bara för att vara på säkra sidan.
Säker på att den inte får för mycket sås när den är varm? Brukar kunna ge startsvårigheter. Iofs inte tjuvstopp om den inte går extremt fett. Dessutom brukar det behövas mer än några minuters svalnanden om det är det felet. Men ändå...

I övrigt känns det som om det bara är att fortsätta skifta grejor tills du hittar felet. Du hade väl fått tag på nån med en likadan knarr så du kan skifta bitar? (Kom ihåg att en back öl öppnar de flesta dörrar!)

Jag har nämligen inte så mycket mer att komma med. Den ska fungera i nuläget helt enkelt. :-(
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top