Det gå bra för Sverige

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Vi färdas med svindlande hastighet uppåt i världens välståndsliga. Från att ha haft världens fjortonde högsta köpkraft 2006 gick vi till plats nio förra året. Visst är det roligt :)

"Sverige klättrar snabbt uppåt i välståndsligan
Sverige har tagit ett rejält kliv uppåt i OECD:s så kallade välståndsliga. På ett år har vi klättrat från fjortonde plats till en delad niondeplacering 2007. Finansminister Anders Borg har hittills inte gått ut med denna fördelaktiga nyhet. Gillar regeringen inte att skryta?"

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=743077

Ni i "det-går-utför-med-Sverige"-gänget, hur ser ni på denna glada nyhet? Det skulle också vara roligt att få en kommentar från "regeringen-är-värdelös"-gänget". Shoot boys, låt fantasin flöda (i sedvanlig negativt, gnällig stil). :D

Edit: kommentarer från gänget "man-kan bevisa-precis-vad-man-vill-med-statestik" välkomnas också.

Fast det är kanske samma personer i alla tre gängen :va

Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
det känns gött, även om jag personligen inte märkt av det direkt (men så är man fortfarande på studient-nivå och egenföretagare hehe).

sen tycker jag journalisten som skrev artikeln är lite korkad, är väl ganska självklart att regeringen/alliansen håller på att sprudla av glädje inför denna nyheten utan väntar med det tills det är dags för att pre-valkampanja eller så.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag ser iofs inte kopplingen mellan köpkraft och nuvarande regering. Vi kan ju inte heller säga hur det skulle se ut med en annan regering vid makten.
Och fortfarande så går det utför för Sverige med alla dessa jävla bistånd etc, vi måste sluta vara såna jävla mesar och se till vår egen överlevnad om vi vill fortsätta ha ett välmående samhälle som man ändå kan anse att vi har.
Men fortfarande så är vi inte så jävla bra som alla svenskar verkar tro.
Jag röstade på nuvarande regering och gör det nog igen om de andra alternativen är vad de är idag. Med Mona mfl vid makten så kommer kommunismen flöda över och allt ska vara jämnställt och 90% av lönen kommer gå till bidrag åt de som inte jobbar.

Edit/ Själv så köpte jag MINDRE prylar under 2007 jämfört med tidigare men det tar jag nog igen i år om plånboken slutar streta emot.

Last edited:

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Det här är en effekt av de 80 år våra kära röda kamrater arbetat hårt för oss.

:öga

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Bingo skrev:
Edit: kommentarer från gänget "man-kan bevisa-precis-vad-man-vill-med-statestik"

Det här gänget tillhör jag men jag tror inte jag tillhör de två andra. :va

Sverige går bättre och bättre, nuvarande regering eller ej, och det tänker jag inte klaga på.

Och USA på 3:e plats... Fy f-n vilket skitland! :mad:

Ja fyfan, USA suger. :mad:

Är inte det lite konstigt med tanke på bostadskrisen? Eller har media överhypat den 'krisen' också? :va

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Ja fyfan, USA suger. :mad:

Är inte det lite konstigt med tanke på bostadskrisen? Eller har media överhypat den 'krisen' också? :va

Bostadskrisen är väl egentligen en kreditkris som giriga kreditinstitut har bidragit till under de senaste åren. Man har helt enkelt i många fall lånat ut upp till 100% av säkerhetens värde. Inte helt ovanligt är det heller att man som låntagare försöker hålla nere sin månadskostnad genom att teckna ett "interest-only" lån, där man inte amorterar av skulden alls.
Tredje påverkande faktorn är att man låser lånet på en kortare period för att ytterligare få ner räntan/månadskostnaden.

Det som sedan hänt är att räntan gått upp och när det är dags att omförhandla lånen så har många inte råd med den högre månadskostnaden. Många hus tvångsförsäljs vilket bidrar till att huspriserna sjunker. Detta i sin tur bidrar till minskat låneutrymme på säkerheten för andra låntagare och i många fall så är man skyldig mer än vad huset är värt.

Själv bor jag i en del av landet som inte påverkats särskilt kraftigt av svängningarna på bostadsmarknaden och har precis omfinansierat mina lån mycket fördelaktigt. Äger man minst 20% av huset, har bra kredit och kan tänka sig att omfinansiera sitt boende så hör man till de som vinner på utvecklingen på bolånemarknaden idag. Min räntekostnad sjönk tex med $650 per månad... :yoparty

.

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Att Sverige klättrar uppåt på en lista behöver inte betyda att det blivit bättre i Sverige, det kan lika gärna betyda att det istället gått mer dåligt för övriga länder än vad det har för Sverige. Med andra ord kan det lika gärna ha blivit sämre i sedvanlig ordning.

/Man-kan-bevisa-vad-som-helst-med-statistik

torbjorn_75

Prospect
Gick med
12 May 2007
Hoj
.
Förstår ni inte hur orättvist det är mot andra länder att det går så bra för Sverige, vi klättrar i välståndsligan på deras bekostnad, de rika tar från de fattiga, blaha blaha osv.

Eller nåt. :va

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Hmmm ja vi kan diskutera detta till hösten igen, stålbadet för världsekonomin har bara börjat enligt mig. Men jag hoppas verkligen jag har fel.
Jag har sedan jul 07 inte sett mycket positiva signaler för Sveriges ekonomi eftersom vi följer USA dvs den globala ekonomin i ett väldigt kort koppel. När det vänder så vänder det snabbare än dom flesta tror. Det luktar för mycket 80tal för att jag skall sova riktigt gott.

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Frågan är vem som får ta del av den ökade välfärden.
Det är inte:
- sjuka
- arbetslösa
- pensionärer

Visa mig vad dom bidrar till samhället så kan jag hålla med dig,
men tills dess så har du ingen poäng hos mig iallafall :tummenupp

Alla som gnäller om att sjuka och arbetslös osv inte får pengar,
Man måste väl förhelvete göra sig förtjänt av pengarna?
Ett jävla sätt att bara gapa och gnälla.

Missvims

MrsVims
Gick med
24 Apr 2006
Hoj
Formally known as Gulan
När dom sjuka blir tillräckligt fattiga och börjar arbeta så blir Sverige riktigt.

Jag tror inte att dom som verkligen är sjuka börjar jobba igen.
Men man kan kanske säga att när det inte längre lönar sig att vara sjuk, så är det fler som väljer att arbeta. Själv väljer jag att arbeta trots att jag skulle kunna vara sjukskriven mycket och länge, men jag tar den smällen i framtiden istället.

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Bostadskrisen är väl egentligen en kreditkris som giriga kreditinstitut har bidragit till under de senaste åren. Man har helt enkelt i många fall lånat ut upp till 100% av säkerhetens värde. Inte helt ovanligt är det heller att man som låntagare försöker hålla nere sin månadskostnad genom att teckna ett "interest-only" lån, där man inte amorterar av skulden alls.
Tredje påverkande faktorn är att man låser lånet på en kortare period för att ytterligare få ner räntan/månadskostnaden.

Det som sedan hänt är att räntan gått upp och när det är dags att omförhandla lånen så har många inte råd med den högre månadskostnaden. Många hus tvångsförsäljs vilket bidrar till att huspriserna sjunker. Detta i sin tur bidrar till minskat låneutrymme på säkerheten för andra låntagare och i många fall så är man skyldig mer än vad huset är värt.

Lite OT men ändå intressant. CBS 60 Minutes handlade om detta förra helgen eller när det var. Det riktigt otäcka i den där soppan är att många av fordringarna klumpats ihop, styckats upp och sålts vidare till finansinstitut och banker världen över som räntebärande papper. Och nu helt plötsligt så är dessa papper inte värda nåt längre. I många fall vet man inte längre vem som är fastigheternas rättmätiga ägare, skulden är uppdelad på en myriad av delägare världen över och ingen verkar vilja kännas vid dem. :näsblod

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Visa mig vad dom bidrar till samhället så kan jag hålla med dig,
men tills dess så har du ingen poäng hos mig iallafall :tummenupp

Alla som gnäller om att sjuka och arbetslös osv inte får pengar,
Man måste väl förhelvete göra sig förtjänt av pengarna?
Ett jävla sätt att bara gapa och gnälla.

En pensionär som jobbat i ca 50 år av sitt liv och som har varit med om att föra upp Sverige från ett fattigt land i Europas periferi till ett av världens mest välmående länder brukar oftast ha bidragit betydligt mer än personer födda 1988.

Ajja, tråden tar sig, lite obildat gnäll har ni lyckats åstadkomma ändå.:tummenupp

Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...