Det gå bra för Sverige

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Och USA på 3:e plats... Fy f-n vilket skitland! :mad:

Jag är själv smått skrämd över det landets utveckling. USA:s ökade välstånd de sista 20 åren har knappt tillfört ett skit till människorna i de lägre inkomstkvartilerna. Faktum är att vissa trender tyder på att de fattiga blivit allt fattigare. Vill vi ha ett klassamhälle?

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
En pensionär som jobbat i ca 50 år av sitt liv och som har varit med om att föra upp Sverige från ett fattigt land i Europas periferi till ett av världens mest välmående länder brukar oftast ha bidragit betydligt mer än personer födda 1988.

Ajja, tråden tar sig, lite obildat gnäll har ni lyckats åstadkomma ändå.:tummenupp

Läser du längre ner upptäcker du att jag koncentrerade mig på sjuka och arbetslösa :arsele

Kul att läsförståelsen sviktar även för personer födda -81 :tummenupp

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Läser du längre ner upptäcker du att jag koncentrerade mig på sjuka och arbetslösa :arsele

Kul att läsförståelsen sviktar även för personer födda -81 :tummenupp

De som är sjuka, varför de personerna inte gjort sig förtjänta till pengar?

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Långtidssjuka, hur gör sig dessa förtjänta av pengar?
Är en bättre fråga.

De lär ju knappast ha blivit långtidssjuka av att gå hemma och vara arbetslösa. :rolleyes:

Välkommen att jobba 10 år på ett oergonomiskt industriföretag så ska du nog se att dina förslitningsskador kommer också.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
They are going down dude.. Sakta men säkert.
Jag myser även om jag på intet sätt är kommunist.
Gillar bara inte deras skräpkultur och "the american dream"-tramset.

Gar det daligt for USA sa kan du rakna med det kommer kannas av i Sverige. Allvarligt talat sa verkar svenska experter oftast mer oroade over vad som hander med USA an vad de ar har borta.

"The American dream" som i "vem som helst kan lyckas" ar det det du inte gillar? Och skrapkulturen, ar det alla filmer som envisas med att inneha forstaplatsen pa biotoppen i Sverige?

Jag ar inte intresserad av ytterligare en Sverige vs. USA trad. Det finns for- och nackdelar med bada landerna och vilket som ar "bast" ar inget vi kommer reda ut har anda.

Jag är själv smått skrämd över det landets utveckling. USA:s ökade välstånd de sista 20 åren har knappt tillfört ett skit till människorna i de lägre inkomstkvartilerna. Faktum är att vissa trender tyder på att de fattiga blivit allt fattigare. Vill vi ha ett klassamhälle?

Nej, det ar tydligt att man inte vill det i Sverige och darfor later pengarna flyta fran de som tjanar mer till de som inget tjanar alls. Vilket som ar mest fordelaktigt ar givetvis individuellt och beror pa i vilket samhallsskikt man befinner sig. Personligen skulle jag inte ha nagot emot att betala lite extra for att alla ska fa tillgang till battre vard, men da ska det fungera battre an det gor i Sverige.

Det som ar intressant ar egentligen att jankarna kan astadkomma sa pass mycket med relativt laga skatter. Undrar vad de skulle kunna gora om vi hojde inkomstskatten 5%. Som jamforelse sa betalade jag ~10% effektiv inkomstskatt under 2007 och 5.5% i moms.

Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Det som ar intressant ar egentligen att jankarna kan astadkomma sa pass mycket med relativt laga skatter. Undrar vad de skulle kunna gora om vi hojde inkomstskatten 5%. Som jamforelse sa betalade jag ~10% effektiv inkomstskatt under 2007 och 5.5% i moms.

Inte alls för att starta debatt utan av ren nyfikenhet måste jag bara fråga: Hur mycket betalade du i sjukförsäkring under 2007?

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Lite OT men ändå intressant. CBS 60 Minutes handlade om detta förra helgen eller när det var. Det riktigt otäcka i den där soppan är att många av fordringarna klumpats ihop, styckats upp och sålts vidare till finansinstitut och banker världen över som räntebärande papper. Och nu helt plötsligt så är dessa papper inte värda nåt längre. I många fall vet man inte längre vem som är fastigheternas rättmätiga ägare, skulden är uppdelad på en myriad av delägare världen över och ingen verkar vilja kännas vid dem. :näsblod

Stammer bra och det ar efterfragan pa dessa "bonds" som styr den langa rantan och darmed den langsiktiga bolanerantan.

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Gar det daligt for USA sa kan du rakna med det kommer kannas av i Sverige. Allvarligt talat sa verkar svenska experter oftast mer oroade over vad som hander med USA an vad de ar har borta.

"The American dream" som i "vem som helst kan lyckas" ar det det du inte gillar? Och skrapkulturen, ar det alla filmer som envisas med att inneha forstaplatsen pa biotoppen i Sverige?

Jag ar inte intresserad av ytterligare en Sverige vs. USA trad. Det finns for- och nackdelar med bada landerna och vilket som ar "bast" ar inget vi kommer reda ut har anda.

Nej, det ar tydligt att man inte vill det i Sverige och darfor later pengarna flyta fran de som tjanar mer till de som inget tjanar alls. Vilket som ar mest fordelaktigt ar givetvis individuellt och beror pa i vilket samhallsskikt man befinner sig. Personligen skulle jag inte ha nagot emot att betala lite extra for att alla ska fa tillgang till battre vard, men da ska det fungera battre an det gor i Sverige.

Det med inkomstskatten i USA fattar jag inte. Vart får de alla pengar från

Att de borde ordna om allt va sjukvård heter där borta är väl bara sunt förnuft. Jag är ingen vänsterpartist, men jag tycker att när det gäller sjukhus så kan alla vara med och betala för de som inte har råd. Ett land där många miljoner inte har råd att gå till sjukhus är inget bra land.

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
[YOUTUBE-ID]C0jDJ-wsMYI[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]ohHNONAbheE[/YOUTUBE-ID]

:rolleyes:

Vi diskuterade han för typ ett halvår sedan och de flesta verkade mest bekymrade att han pratade så otydligt... :huvet (Han har visst vunnit något pris för bäste talare.) Skit i det och lyssna på vad han säger istället.

Jag rekommenderar verkligen alla att se hela båda filmerna så kanske det går upp ett ljus om hur verkligheten kommer se ut i framtiden.

Ang, USA och rankingen. För att ett lands BNP ligger högt så innebär det inte per automatik att individerna har det bra. Om BNP-måttet är rätt måttstock för välfärd kan diskuteras.

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
jodå låter bra men vem går det bra för? jag har väl som förut ungefär har inte märkt så stor skillnad....man brukar säga att man ska döma ett samhälle efter de som har det sämst i samhället...

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Hoj
En Pippigul 600.
Det med inkomstskatten i USA fattar jag inte. Vart får de alla pengar från

Att de borde ordna om allt va sjukvård heter där borta är väl bara sunt förnuft. Jag är ingen vänsterpartist, men jag tycker att när det gäller sjukhus så kan alla vara med och betala för de som inte har råd. Ett land där många miljoner inte har råd att gå till sjukhus är inget bra land.
Senaste siffran 46miljoner varvid 10 miljoner barn står utan sjukförsäkring.

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
Visa mig vad dom bidrar till samhället så kan jag hålla med dig,
men tills dess så har du ingen poäng hos mig iallafall :tummenupp

Alla som gnäller om att sjuka och arbetslös osv inte får pengar,
Man måste väl förhelvete göra sig förtjänt av pengarna?
Ett jävla sätt att bara gapa och gnälla.
du är inte så lite cynisk,visst finns en och enn annan latmask men álla kommer bli gamla och sjuka även du,ska vi slå ihjäl dom bara för de inte kan jobba?
men en sak håller jag med om det ska löna sig att jobba jämfört med bidrag

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Inte alls för att starta debatt utan av ren nyfikenhet måste jag bara fråga: Hur mycket betalade du i sjukförsäkring under 2007?

Ca $1000 totalt for oss bada. Da tacker det fria tandlakarundersokningar var 6:e manad, arlig synundersokning (inkl $120 kredit/person vid behov av linser).
Lakarbesok kostar $15 och vid operationer och liknande sa tillkommer en sjalvrisk pa $100 per ar.
Den stora fordelen ar givetvis att vantetiden ar mycket kort.
Planerar du i forvag sa ar mediciner, lakarbesok mm aven avdragsgilla nar du deklarerar. Forsakringen i sig ar ocksa avdragsgill om jag inte minns fel.

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Hoj
R1
Jag blir lite vred när jag läser sånt här. Men jag ska försöka låt bli att hålla en hel lektion i marxism :) .

Köpkraft är inget bra mått på välstånd. Om ett fåtal har råd att köpa en jävla massa så betyder inte det att folk i allmänhet har det gott ställt.

Ibland verkar det som om man måste vara högervriden för att få köra hoj, och jag är väl undantaget som bekräftar regeln antar jag.

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Visa mig vad dom bidrar till samhället så kan jag hålla med dig,
men tills dess så har du ingen poäng hos mig iallafall :tummenupp

Alla som gnäller om att sjuka och arbetslös osv inte får pengar,
Man måste väl förhelvete göra sig förtjänt av pengarna?
Ett jävla sätt att bara gapa och gnälla.

Vi får väl hoppas att du sett till att du är ekonomiskt oberoende om du en dag skulle bli sjuk. Eller hur tänkte du?

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA