Det gå bra för Sverige

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jag blir lite vred när jag läser sånt här. Men jag ska försöka låt bli att hålla en hel lektion i marxism :) .

Köpkraft är inget bra mått på välstånd. Om ett fåtal har råd att köpa en jävla massa så betyder inte det att folk i allmänhet har det gott ställt.

Ibland verkar det som om man måste vara högervriden för att få köra hoj, och jag är väl undantaget som bekräftar regeln antar jag.

Du är inte ensam:) Jag är inte lastgammal men har varit med om några perioder med sämre ekonomi i Sverige. Jag förespråkar inga medborgarlöner men i ett fungerande välmående samhälle krävs det ibland att massan tar ansvar för de utsatta. Fuskarna däremot skall bort. Fattar inte att vissa inte förstår att bidrag inte är samma sak som bidragsfusk.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Visa mig vad dom bidrar till samhället så kan jag hålla med dig,
men tills dess så har du ingen poäng hos mig iallafall :tummenupp

Alla som gnäller om att sjuka och arbetslös osv inte får pengar,
Man måste väl förhelvete göra sig förtjänt av pengarna?
Ett jävla sätt att bara gapa och gnälla.

du e lite blå å störd nånstans va:finger

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
Alla vi som har råd att bo och äta i fred och frihet och dessutom kör motorcykel får väl anse oss ha det tillräckligt bra. På en global skala alltså.
jodå jag klagar inte har jobb hus barn mc båt mm,menar bara är det någon större skillnad mot för fem år sedan? inte för mig i alla fall.
men lär väl bli om man skulle bli arbetslös kanske

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Vi får väl hoppas att du sett till att du är ekonomiskt oberoende om du en dag skulle bli sjuk. Eller hur tänkte du?

"frågan är vem som får ta del av den ökade välfärden"

Då menade jag att varför ska man få mer och mer pengar (än man redan får)
om man inte jobbar?

Men kom ni med en massa gnäll om att jag inte gjort det och det :D
Bryr mig inte :tummenupp

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
"frågan är vem som får ta del av den ökade välfärden"

Då menade jag att varför ska man få mer och mer pengar (än man redan får)
om man inte jobbar?

Men kom ni med en massa gnäll om att jag inte gjort det och det :D
Bryr mig inte :tummenupp

du behöver inte sitta uppe på nätterna å grubbla lilla oddjob, de arbetslösa, sjuka och pensionerade kommer inte att få ta del av den ökade välfärden så nu kan du gå å lägga dig:tummenupp

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
du behöver inte sitta uppe på nätterna å grubbla lilla oddjob, de arbetslösa, sjuka och pensionerade kommer inte att få ta del av den ökade välfärden så nu kan du gå å lägga dig:tummenupp

Näe, det är väl snarare så att ökningen i välfärd kommer sig av att man har gjort det sämre för dessa grupper (och jagat fuskare)

Eftersom man nu hävdar att man lyckats jaga bort en bunt fuskare från dom här systemen, så borde väl dom som blir kvar i systemet kunna få lite höjda ersättningar, för då går ju pengarna till dom som behöver dom!

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR

Så nu påstår du att det var jag som hetsade upp mig?

Jag har aldrig blivit citerad så mycket som av det inlägget.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Eftersom man nu hävdar att man lyckats jaga bort en bunt fuskare från dom här systemen, så borde väl dom som blir kvar i systemet kunna få lite höjda ersättningar, för då går ju pengarna till dom som behöver dom!

Det är roligt att man jagar fuskare genom att sänka ersättningar. En kompis till mig i Lund var ganska flitig bidragsfuskare för ett par år sen. Han stod skriven hos sin morsa men bodde hos sin tjej. Hon fick helt socialbidrag och bostadsbidrag och han jobbade deltid som telefonförsäljare. Totalt hade de en inkomst på ~15 kkr i månaden. Han drog upp exemplet med den långtidsarbetslösa trebarnsmamman i förorten som fick socialbidrag, bostadsbidrag och barnbidrag som då hade kanske ~10 kkr ut och har hyra, mat, kläder, blöjor osv till barnen. Vem skulle drabbas mest av en sänkning på tusen kronor? Inte är det fuskarna i alla fall. Men logik har väl aldrig varit politikernas starka sida.

Så nu påstår du att det var jag som hetsade upp mig?

Jag har aldrig blivit citerad så mycket som av det inlägget.

Det beror nog på att det där var bland det mest trångsynta du har skrivit. :tummenupp

Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Det är roligt att man jagar fuskare genom att sänka ersättningar. En kompis till mig i Lund var ganska flitig bidragsfuskare för ett par år sen. Han stod skriven hos sin morsa men bodde hos sin tjej. Hon fick helt socialbidrag och bostadsbidrag och han jobbade deltid som telefonförsäljare. Totalt hade de en inkomst på ~15 kkr i månaden. Han drog upp exemplet med den långtidsarbetslösa trebarnsmamman i förorten som fick socialbidrag, bostadsbidrag och barnbidrag som då hade kanske ~10 kkr ut och har hyra, mat, kläder, blöjor osv till barnen. Vem skulle drabbas mest av en sänkning på tusen kronor? Inte är det fuskarna i alla fall. Men logik har väl aldrig varit politikernas starka sida.

Det beror nog på att det där var bland det mest trångsynta du har skrivit. :tummenupp

:tummenupp problemet är han inte har fattat det ännu

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Det där får du gärna förklara...Försäkringskassan brukar ju ha koll på vad man har för inkomst.
Försäkringskassan 77% av årslönen
10% av någon försäkring genom jobbet
Resterande från privata försäkringar
Betalade även ut bonus som jag inte är berättigad till för att jag inte jobbat hela året även 3semesterdagar.
Även att jag hade halva hyran betald genom försäkring när jag var sjukskriven så 2500:- plus där.

Sugen på att börja jobba och gå back, självklart :)

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Försäkringskassan 77% av årslönen
10% av någon försäkring genom jobbet
Resterande från privata försäkringar
Betalade även ut bonus som jag inte är berättigad till för att jag inte jobbat hela året även 3semesterdagar.
Även att jag hade halva hyran betald genom försäkring när jag var sjukskriven så 2500:- plus där.

Sugen på att börja jobba och gå back, självklart :)

Jaha trodde du menade ersättning från FK. Även jag har privata försäkringar som täcker upp under en viss tid men skulle inte för en sekund tänka mig att gå hemma bara för att jag kan. Skulle känna mig som en parasit vilket jag iofs faktiskt skulle vara.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA