"Det här köpte jag idag!"-tråden

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...diverse slumpartade händelser ledde till lite frosseri i fox-utrustning för geggmopperiet.

Beggat axelskydd shoppades igår, idag var man på jobb bredvid fox-rea, och jag behövde crosskläder (oväntat billigt blev det med). :D

Bifogat

• 2008_Fox_Racing_Airframe_Roost_Deflector_Black.jpg
    2008_Fox_Racing_Airframe_Roost_Deflector_Black.jpg
    114.6 KB · Visningar: 56
  • 2010-Fox-Racing-Titan-Race-Elbow-Guard.jpg
    2010-Fox-Racing-Titan-Race-Elbow-Guard.jpg
    52.6 KB · Visningar: 60
  • 02113_003_front_753.jpg
    02113_003_front_753.jpg
    95.2 KB · Visningar: 62
  • 04210_003_front_759.jpg
    04210_003_front_759.jpg
    127.2 KB · Visningar: 56
  • 03170001015.jpg
    03170001015.jpg
    32.6 KB · Visningar: 61

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Återkom gärna med utvärdering av skon då mina fötter säger ifrån det mesta i skoväg.

Mitt tips är att du går till löplabbet, de har sjukt bra service och deras kunnande är enormt. De kollar dels hur du belastar foten när du står rakt upp och ner, och dels hur dina fötter rör sig i förhållande till dina ben när du springer och sätter ner foten (de spelar in din när du springer på ett löpande band och kollar in fotrörelserna i slow-mo). Sen plockar de fram ett par skor som ger ordentligt stöd och som rättar till eventuella belastningsfel. Och de tar inte ens något för själva undersökningen, det ingår när du kollar skor! Jag fick veta dels att jag hade ganska grav överpronation, dvs att mina fötter rör sig ganska mycket i sidled nere vid lederna vilket ger belastningsskador, och dels att jag har en ganska öppen hålfot (trots mina breda fötter och stora belastningsyta så var det gott om öppen hålfot), så de plockade fram ett par skor som rättade till stegen (pronationen) och stödde hålfoten. Skillnaden syntes direkt på deras kamera. Först så får man ju springa med en helt neutral sko, och det såg ut som om jag skulle bryta fötterna av mig vid varenda steg (trots att jag inte kände att något var fel med själva steget så gled fötterna och benen isär flera centimeter i sidled varje gång jag satte ner fötterna, såg skitskumt ut). Men med de nya skorna så var det i princip helt rakt och rörde sig inte alls som innan. Och detta ska förhoppningsvis råda bot på alla problem jag får av att springa.

Så, testa att gå dit och prata med dem. De vet vad de gör och jag är säker på att de kan hjälpa dig:tummenupp

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Dyra var de också:huvet Jaja, får verkligen hoppas att de löser mina fot-/vad-/ryggproblem. I så fall är de definitivt värda sitt pris.
Asics är bra skit, är inne på mitt 4e par "bruksskor" sen är de nog lika många avverkade i löparspåret, dom kostar lite men är helt klart värt de :)

manglan

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2010
Hoj
Honda CB 400N
Mitt tips är att du går till löplabbet, de har sjukt bra service och deras kunnande är enormt. De kollar dels hur du belastar foten när du står rakt upp och ner, och dels hur dina fötter rör sig i förhållande till dina ben när du springer och sätter ner foten (de spelar in din när du springer på ett löpande band och kollar in fotrörelserna i slow-mo). Sen plockar de fram ett par skor som ger ordentligt stöd och som rättar till eventuella belastningsfel. Och de tar inte ens något för själva undersökningen, det ingår när du kollar skor! Jag fick veta dels att jag hade ganska grav överpronation, dvs att mina fötter rör sig ganska mycket i sidled nere vid lederna vilket ger belastningsskador, och dels att jag har en ganska öppen hålfot (trots mina breda fötter och stora belastningsyta så var det gott om öppen hålfot), så de plockade fram ett par skor som rättade till stegen (pronationen) och stödde hålfoten. Skillnaden syntes direkt på deras kamera. Först så får man ju springa med en helt neutral sko, och det såg ut som om jag skulle bryta fötterna av mig vid varenda steg (trots att jag inte kände att något var fel med själva steget så gled fötterna och benen isär flera centimeter i sidled varje gång jag satte ner fötterna, såg skitskumt ut). Men med de nya skorna så var det i princip helt rakt och rörde sig inte alls som innan. Och detta ska förhoppningsvis råda bot på alla problem jag får av att springa.

Så, testa att gå dit och prata med dem. De vet vad de gör och jag är säker på att de kan hjälpa dig:tummenupp

Kan inte jag få ett "Du hade så rätt så" klapp på axeln? :) :krama

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kan inte jag få ett "Du hade så rätt så" klapp på axeln? :) :krama

Jag sa ju att jag skulle lyda ditt råd;) Du är bäst gumman:krama

Asics är bra skit, är inne på mitt 4e par "bruksskor" sen är de nog lika många avverkade i löparspåret, dom kostar lite men är helt klart värt de :)

Jo, de känns ganska bra. Mycket mycket "mjukare" att springa i. Kan nog bli bra detta.

Om det bara inte verkade som att man ska få benhinneinflammation nu också...:huvet fick plötsligt ont som fan "mellan" ena vadens muskler när jag var ute och testsprang skorna idag, slog upp det på nätet och kom fram till att det är benhinnan det gör ont i...

Last edited:

manglan

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2010
Hoj
Honda CB 400N
Jag sa ju att jag skulle lyda ditt råd;) Du är bäst gumman:krama

Jo, de känns ganska bra. Mycket mycket "mjukare" att springa i. Kan nog bli bra detta.

Om det bara inte verkade som att man ska få benhinneinflammation nu också...:huvet fick plötsligt ont som fan "mellan" ena vadens muskler när jag var ute och testsprang skorna idag, slog upp det på nätet och kom fram till att det är benhinnan det gör ont i...

Chilla lite och hispa inte upp dig själv!
Klart som fan att det kommer att kännas in i varje muskelfiber du har i hela kroppen! Eftersom du har fått din fot/benställning korrigerad så är det helt andra muskler som jobbar nu och de är troligen för korta och att på en gång dras ut gör förbaskat ont :död :krama

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Chilla lite och hispa inte upp dig själv!
Klart som fan att det kommer att kännas in i varje muskelfiber du har i hela kroppen! Eftersom du har fått din fot/benställning korrigerad så är det helt andra muskler som jobbar nu och de är troligen för korta och att på en gång dras ut gör förbaskat ont :död :krama

Problemet är att jag haft detta litegrand innan, men nu idag blev det värre... Kanske borde ha vilat längre och att det kan vara det, men man ville ju testa skorna också... Dumt var det hur som. Och som sagt, det är inte musklerna som gör ont. Jag är liksom ömm mellan...:va

manglan

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2010
Hoj
Honda CB 400N
Problemet är att jag haft detta litegrand innan, men nu idag blev det värre... Kanske borde ha vilat längre och att det kan vara det, men man ville ju testa skorna också... Dumt var det hur som. Och som sagt, det är inte musklerna som gör ont. Jag är liksom ömm mellan...:va

Aktiv vila raring, enda rådet jag kan ge dig. Promenera mycket, varma omslag... :krama :pannkyss

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj

Absolut, Asics är kanonpjuck för löpträning. :) Gjorde underverk för mina pipiga benhinnor när jag gick från ett par adidas man hittade på reahyllan... :hihi

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Absolut, Asics är kanonpjuck för löpträning. :) Gjorde underverk för mina pipiga benhinnor när jag gick från ett par adidas man hittade på reahyllan... :hihi

Det där låter ju klockrent för min del, om det nu är det som spökar!:tummenupp

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
Bäst skydd mot pronation ger de båda skorna från Nike. Sämst var japanska Asics GT.

–  Asics GT kan kan inte kallas för en stabil sko. Den roterar för mycket runt hälen och skyddar inte tillräckligt mot överpronation. Däremot är stötdämpningen bra, säger Ewald Hennig.

http://www.dn.se/ekonomi/kop-fem-par-direkt-1.1082584

...om man lider av pronation ja. :) Just därför skall man ta hjälp av någon seriös handlare.

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-

Nu ska du inte snacka skit om Adidas, mina funkade riktigt bra (tills en rävunge tyckte de var roliga leksaker :D). Sen har jag iofs inte haft några problem, och då har man ändå löptränat i gammel grusfotbollsskorna ett antal gånger.
Men man kanske skulle testa på ett par dyrare Asicsskor.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Bäst skydd mot pronation ger de båda skorna från Nike. Sämst var japanska Asics GT.

–  Asics GT kan kan inte kallas för en stabil sko. Den roterar för mycket runt hälen och skyddar inte tillräckligt mot överpronation. Däremot är stötdämpningen bra, säger Ewald Hennig.

http://www.dn.se/ekonomi/kop-fem-par-direkt-1.1082584

Asics GT är på löblabbets hemsida omnämnd som en sko för folk med lätt pronation, så att den inte är fullt så stabil och inte skyddar tillräckligt mot överpronation är knappast överraskande...

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
En liten resa.... 1 månad i Vietnam, Kambodja och Thailand..
Bröllopsresa så det fick visst kosta då enligt frugan... Och det gjorde det...
Kostade alltså... :skrämd

Anderberg

Aldrig nöjd
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
KTM EXC 450 -09, KTM EXC 300 -09
Blev en Kawasaki igen :)

dpwos6.jpg
PHP:

Nyheter
Ducati Multistrada V2