Mitt tips är att du går till löplabbet, de har sjukt bra service och deras kunnande är enormt. De kollar dels hur du belastar foten när du står rakt upp och ner, och dels hur dina fötter rör sig i förhållande till dina ben när du springer och sätter ner foten (de spelar in din när du springer på ett löpande band och kollar in fotrörelserna i slow-mo). Sen plockar de fram ett par skor som ger ordentligt stöd och som rättar till eventuella belastningsfel. Och de tar inte ens något för själva undersökningen, det ingår när du kollar skor! Jag fick veta dels att jag hade ganska grav överpronation, dvs att mina fötter rör sig ganska mycket i sidled nere vid lederna vilket ger belastningsskador, och dels att jag har en ganska öppen hålfot (trots mina breda fötter och stora belastningsyta så var det gott om öppen hålfot), så de plockade fram ett par skor som rättade till stegen (pronationen) och stödde hålfoten. Skillnaden syntes direkt på deras kamera. Först så får man ju springa med en helt neutral sko, och det såg ut som om jag skulle bryta fötterna av mig vid varenda steg (trots att jag inte kände att något var fel med själva steget så gled fötterna och benen isär flera centimeter i sidled varje gång jag satte ner fötterna, såg skitskumt ut). Men med de nya skorna så var det i princip helt rakt och rörde sig inte alls som innan. Och detta ska förhoppningsvis råda bot på alla problem jag får av att springa.
Så, testa att gå dit och prata med dem. De vet vad de gör och jag är säker på att de kan hjälpa dig