"Det här köpte jag idag!"-tråden

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
En vinterbil! Fullutrustad ford Scorpio ghia 2,9. Allt funkar sånär som på någon liten detalj, minimalt med fix, skattad och Besiktigad till mars, 3500 kr. Jag är nöjd :)

Bifogat

• 8565737929.jpg
    8565737929.jpg
    83.7 KB · Visningar: 103
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
En vinterbil! Fullutrustad ford Scorpio ghia 2,9. Allt funkar sånär som på någon liten detalj, minimalt med fix, skattad och Besiktigad till mars, 3500 kr. Jag är nöjd :)

Det kan vara den sämsta bil som någonsin tillverkats, men en bekant till mig köpte en som hade gått 6000 mil skitbilligt och hade den till den hade gått 25000 mil utan att lägga en krona på den.

Första ägaren sålde den för att den bara krånglade och var utgifter :D

Jag tror att Gud fader själv släppte igenom några bra exemplar bara för att retas med folk, hoppas du fick en av dom.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hehe, den här har de nog mest rökt i... Bilfan stinker:näsblod

Ställ in några fat med ättika i bilen, de drar åt sig den dåliga lukten ut textilen, sedan när bilen bara luktar halvrökt och ättika kan man maskera det med doftgranar, "Winners Lane" luktar hyfsat.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det kan vara den sämsta bil som någonsin tillverkats, men en bekant till mig köpte en som hade gått 6000 mil skitbilligt och hade den till den hade gått 25000 mil utan att lägga en krona på den.

Första ägaren sålde den för att den bara krånglade och var utgifter :D

Jag tror att Gud fader själv släppte igenom några bra exemplar bara för att retas med folk, hoppas du fick en av dom.

Jag tycker att den verkar perfekt, allt fungerar som sagt, motorn är trevlig, lådan växlar som den ska (även om den väljer lite lustiga växlar emellanåt:gnissla), utrustningen är mycken och utseendet är hyggligt. Planen är att ha bilen tills den kreverar eller failar besiktningen, sen ta väsentliga delar och bygga super seven av. Seven med sexa kan ju inte bli fel:yoparty

Tack, hoppas det jag med:D Min har gått ca 20 och verkar vara i riktigt bra skick, polaren blev förvånad över hur pass fin den var både in och utvändigt. Skavanker finns såklart, bland annat funkar inte hastighetsmätaren (men jag fick med en ny givare), en av de bakersta rutorna är sprucken men håller ihop tack vare toning och eltejp, avgasröret är av och höger elspegel funkar inte. I övrigt är den hyfsat tipptopp:) Och då ska man beakta att den har elstolar runt om, även baktill, fungerande och nyfylld AC, hyfsat nybytt kamrem, fungerande eltaklucka, färddator, är så gott som rostfri och kostade 3500kr:banana

Har redan ett fat med ättika i bilen plus ett med kaffepulver, ska tydligen också dra ut och ersätta unken lukt. Men jag ska ställa in ett till fat ättika över natten, tack för tipset:tummenupp

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Jag tycker att den verkar perfekt, allt fungerar som sagt, motorn är trevlig, lådan växlar som den ska (även om den väljer lite lustiga växlar emellanåt:gnissla), utrustningen är mycken och utseendet är hyggligt. Planen är att ha bilen tills den kreverar eller failar besiktningen, sen ta väsentliga delar och bygga super seven av. Seven med sexa kan ju inte bli fel:yoparty

Tack, hoppas det jag med:D Min har gått ca 20 och verkar vara i riktigt bra skick, polaren blev förvånad över hur pass fin den var både in och utvändigt. Skavanker finns såklart, bland annat funkar inte hastighetsmätaren (men jag fick med en ny givare), en av de bakersta rutorna är sprucken men håller ihop tack vare toning och eltejp, avgasröret är av och höger elspegel funkar inte. I övrigt är den hyfsat tipptopp:) Och då ska man beakta att den har elstolar runt om, även baktill, fungerande och nyfylld AC, hyfsat nybytt kamrem, fungerande eltaklucka, färddator, är så gott som rostfri och kostade 3500kr:banana

Har redan ett fat med ättika i bilen plus ett med kaffepulver, ska tydligen också dra ut och ersätta unken lukt. Men jag ska ställa in ett till fat ättika över natten, tack för tipset:tummenupp

Fåård alltså. Blir det några minusgrader att tala om i denna landsände hjälper jag dig gärna att döda den på någon sjöis:D

Titta, en sådan följde efter mig hem för några dagar sen. Får jag behålla den?

rod-sida-hub.gif

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Fåård alltså. Blir det några minusgrader att tala om i denna landsände hjälper jag dig gärna att döda den på någon sjöis:D

Titta, en sådan följde efter mig hem för några dagar sen. Får jag behålla den?

rod-sida-hub.gif

Yes, lillfården:D
Haha, bakdelen är fruktansvärt oförutsägbar...:gnissla Var ute på revingehed och bara provade lite tidigare idag, gick in i kurvan i lagom hastighet, styrde in och gav lite gas och vipps så kom baken som ett brev på posten. "Fint, detta går ju bra" tänkte jag och styrde mot för att hålla sladden genom kurvan, och vips så hade baken teleporterat sig till andra sidan vägen och min fina försiktiga motstyrning förvandlades blixtsnabbt till en regelrätt sväng rakt ut på fältet:hihi Tar nog lite tid att vänja sig vid, det är väldigt känslig för både gas och styrning:D Döda den tycker jag dock att vi låter bli när den nu är så fin, men försiktig lek är helt ok:tummenupp

Vad är det där för nåt, nytt projekt?:va

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Blev en begagnad Rotel RA-06 stereoförstärkare nyligen, låter riktigt bra ihop med mina Elac frontar. Nästa inköp blir nog en blueray som kan leverera bra cd-ljud :)

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Yes, lillfården:D
Haha, bakdelen är fruktansvärt oförutsägbar...:gnissla Var ute på revingehed och bara provade lite tidigare idag, gick in i kurvan i lagom hastighet, styrde in och gav lite gas och vipps så kom baken som ett brev på posten. "Fint, detta går ju bra" tänkte jag och styrde mot för att hålla sladden genom kurvan, och vips så hade baken teleporterat sig till andra sidan vägen och min fina försiktiga motstyrning förvandlades blixtsnabbt till en regelrätt sväng rakt ut på fältet:hihi Tar nog lite tid att vänja sig vid, det är väldigt känslig för både gas och styrning:D Döda den tycker jag dock att vi låter bli när den nu är så fin, men försiktig lek är helt ok:tummenupp

Vad är det där för nåt, nytt projekt?:va

Hehe, klassisk! Missade en busskur med 30 cm på liknande sätt. Skulle drifta ur en rondell med blankslitna sommardäck en sen oktoberdag. Brun/vit Bmw 318 E30 var detta.

Sa jag död?! Nej nej, försiktig lek menar jag :drevil

Tja, ska få bli något. Tror man kan få ett rätt ok strettrackerstuk. Men vi får se. Gav inte många kronor för den. 1500 stycken närmare bestämt. Men behövs lite startmotordrev, batteri och allmän genomgång.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Det ÄR en riktigt dålig bil.
Men eftersom de flesta insett detta, så kan man göra riktiga kap.
Därför: Grattis.
När Scorpion konstruerades, så bestämdes det att det skulle sitta en riktigt bra bakvagn på den.
Konstruerades för att man skulle kunna ställa varenda vinkel och därmed uppnå perfekta egenskaper.
Men det blev för dyrt att justera in under tillverkningen, så skiten svetsades.
Statistiskt sett så borde något exemplar av ren slump ha blivit acceptabelt bra.
Men jag tvivlar.
Skall man köpa nya Fordar eller Oplar så skall man satsa på halvsmå modeller med enkel utrustning.
Det kan de.
Stora, fullutrustade modeller kan de icke.
Som billig vinterbil däremot får man mycket bil för pengarna med en sierra, scorpio eller (helst) omega.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Nej, det blir säkert bra, jag vet inte hur mycket släktskap 2.9an har med den gamla 2.8/2.6an, men den motorn är ju förvånansvärt hållbar.

Automatlåda vill du ju ändå inte ha på Seven, och bakaxeln är ju som tidigare nämnt en riktigt smutt konstruktion, det lär finnas inre knutar med bromsskiva så att man kan bygga med lägre ofjädrad vikt ute vid hjulen, som på riktiga sportbilar...

Jag har varit sjukt sugen på att bygga en seven någon gång i mitt liv, här uppe är det ju några som har dragit igång lite tillverkning och det rullar ett par stycken i krokarna.

Jag har sett allt mellan Volvo B230, Opel GSI 16V med hemmameckat insprut på, samt någon med motorcykelmotor.

Hoppas beiktningen stoppar den innan nästa vinter då, så vi får en kul byggtråd :D

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Näe, du får inte behålla den, seså, ge den till mig nu.

Jag hade faktiskt aldrig sett en sån föriut, men den ser snäll ut.

Yamaha SR500 gjorde oväntad succé (den var från början tänkt som negerbåge, det tillverkas enkla, stryktåliga motorcyklar för den afrikanska marknaden).
Honda ville ha en bit av kakan.
Byggde en variant med modernare utseende.
Det blev bajsfult.
Påstås vara en bra och smårolig brukscykel.
Men ful.
Jag gillar att det finns kvar designmisslyckanden från tidiga åttiotalet.
Det var en experimentell tid.
På gott och ont.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Nej, det blir säkert bra, jag vet inte hur mycket släktskap 2.9an har med den gamla 2.8/2.6an, men den motorn är ju förvånansvärt hållbar.

Automatlåda vill du ju ändå inte ha på Seven, och bakaxeln är ju som tidigare nämnt en riktigt smutt konstruktion, det lär finnas inre knutar med bromsskiva så att man kan bygga med lägre ofjädrad vikt ute vid hjulen, som på riktiga sportbilar...

Jag har varit sjukt sugen på att bygga en seven någon gång i mitt liv, här uppe är det ju några som har dragit igång lite tillverkning och det rullar ett par stycken i krokarna.

Jag har sett allt mellan Volvo B230, Opel GSI 16V med hemmameckat insprut på, samt någon med motorcykelmotor.

Hoppas beiktningen stoppar den innan nästa vinter då, så vi får en kul byggtråd :D
Ingen aning jag heller, men den verkar gå bra...

Nej, men vad jag förstått efter lite googling så är det i stort sett samma låda som används på alla dylika fordmodeller (vanlig sketen typ 9 låda). Så när det är dags för bygge kan jag ju bara byta till en manuell version, det lär ju inte direkt finnas någon brist på gamla skrotade sierror och liknande att ta en låda ifrån.

Jag har köpt på mig en hög med rör av godkänd kvalisort samt de obligatoriska böckerna, men sen råkade jag ockupera min verkstad med en hög chopperdelar där det var tänkt att rörhögen skulle svetsas ihop...:va Så det sköts upp på obestämd framtid. Men det ska bli av hyfsat snart!

Min plan var ursprungligen att bygga på en sierra med pintomotor (2 liters sohc fyra, gott om trimningsmöjligheter och en väldigt liten och nätt motor), det är ganska många som bygger sina bilar på det sättet och en av bygghandböckerna är till och med skriven just specifikt för byggen på sierra. Men nu kanske det blir en scorpio istället, vi får se:D

Den är bara besiktigad till mars, så det kan eventuellt bli bygge redan till sommaren:tummenupp Ett litet aber är att abs lampan ibland får för sig att lysa när det är blött. Inga konstigheter när jag körde hem bilen igår, men så fort det började regna på kvällen började den lysa. Idag är den återigen släckt. Får väl besiktiga på en torr dag:D

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
En sådan här blidde det, spotify, webradiostationer, youtube, tv-serier, filmer etc etc :banana
D-Link-Boxee-Box-main.jpg
samt en usb-disk att koppla in i den om man inte vill streama från laptopen :)
LaCie-Starck-Mobile-Hard-Drive-front.jpg

Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad