"Det här köpte jag idag!"-tråden

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
En snöslunga som den på bilden med den gula traktorn men istället för en gul traktor blev det en sån där svart, Partner p18117h.
Snöslungan är sprillans ny och traktorn behöver en ny remskiva och en tvätt samt service för att bli så gott som ny. Men med tanke på vad prylarna kostar nya (22k för traktorn och 14k för snöslungan) så var 7000:- ett ganska bra pris tror jag, även om det är en Partner och att jag inte har användning för annat frontmonterat på min tomt :rolleyes:

25142_1.jpg6320297A.jpg

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Partner är samma som Jonsered o Husqvarna enda som skiljer är motorerna

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Båda, eftersom tobaksbutiken är utlämningsställe så va man ju tvungen att köpa nå gott att ha när man ska slöläsa boken :tummenupp

Nice, ingen rökare själv. Men det är onekligen lite mer högtidligt med en cigarr. Slog upp boken i fråga och det verkar ju vara intressant läsning att följa hur 999 utvecklades.

SuperSport

Socio# 2126
Gick med
6 Oct 2004
Hoj
Några Duccar 944SS, 916, 999S, Hypermotard 1100, Pantah 600 SL
Jag är inte heller rökare (liksom att jag inte är alkolist för att jag tar en god rom till cigarren) men en god cigarr kan man alltid njuta av. :D
Kan varmt rekomendera boken, den innehåller allt från de första skisserna fram till den färdiga hojen.

Nice, ingen rökare själv. Men det är onekligen lite mer högtidligt med en cigarr. Slog upp boken i fråga och det verkar ju vara intressant läsning att följa hur 999 utvecklades.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Partner är samma som Jonsered o Husqvarna enda som skiljer är motorerna

Nej, inte riktigt men inte så jäkla långt ifrån ändå.
Jag är i uppstarten av ett företag som kommer sälja både Jonsered och Husqvarna och har fått en sjuhelsikes massa kvällslektyr att läsa och och även fått massvis av undervisning i ämnet.
Motorerna är SAMMA i de fall de använder sig av till exempel Briggs eller Vanguard, alltså inga specifika motorer just för en enda tillverkare. De tillverkar alltså inte motorerna själva, de köper dem av motortillverkarna. Partnern skiljer sig dock på en hel del andra punkter däremot.

I denna Partner sitter det till exempel en B&S 18hp I/C-motor som återfinns i många andra tillverkares klippare. Same same ända ut till soppaslangen.
Husqvarna äger Jonsered samt Klippo och Jonsered och Husqvarna kan man påstå utan att ljuga är i stort sett detsamma.
I Usa "tillverkar" Klippo Stiga-maskiner, det är alltså samma maskin som till exempel Villan men den är röd. Det ska enligt uppgift finnas Stiga instansat i plåten på en del maskiner men där råkar det visst sitta en Klippodekal...

Det är en jävla djungel det här med gräsklippare men det är alltid kul att lära sig nya saker, speciellt när man lär sig det av en gubbe som har hållit på med det över 40 år och kan varenda liten pinal utan och innan.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag är i uppstarten av ett företag som kommer sälja både Jonsered och Husqvarna och har fått en sjuhelsikes massa kvällslektyr att läsa och och även fått massvis av undervisning i ämnet.
Motorerna är SAMMA i de fall de använder sig av till exempel Briggs eller Vanguard, alltså inga specifika motorer just för en enda tillverkare. De tillverkar alltså inte motorerna själva, de köper dem av motortillverkarna. Partnern skiljer sig dock på en hel del andra punkter däremot.

I denna Partner sitter det till exempel en B&S 18hp I/C-motor som återfinns i många andra tillverkares klippare. Same same ända ut till soppaslangen.
Husqvarna äger Jonsered samt Klippo och Jonsered och Husqvarna kan man påstå utan att ljuga är i stort sett detsamma.
I Usa "tillverkar" Klippo Stiga-maskiner, det är alltså samma maskin som till exempel Villan men den är röd. Det ska enligt uppgift finnas Stiga instansat i plåten på en del maskiner men där råkar det visst sitta en Klippodekal...

Det är en jävla djungel det här med gräsklippare men det är alltid kul att lära sig nya saker, speciellt när man lär sig det av en gubbe som har hållit på med det över 40 år och kan varenda liten pinal utan och innan.

Du som är inne i gemet, är det husqvarnas egen maskin eller en av ayp.s?

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850

Jag har praoat på Husqvarna.

Just sayin :p

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
En snöslunga som den på bilden med den gula traktorn men istället för en gul traktor blev det en sån där svart, Partner p18117h.
Snöslungan är sprillans ny och traktorn behöver en ny remskiva och en tvätt samt service för att bli så gott som ny. Men med tanke på vad prylarna kostar nya (22k för traktorn och 14k för snöslungan) så var 7000:- ett ganska bra pris tror jag, även om det är en Partner och att jag inte har användning för annat frontmonterat på min tomt :rolleyes:

View attachment 362597View attachment 362598

Jag skulle riva den klippaggregatet och montera slirskydd och hjulvikter.
Snöröjare på vintern och dragare under monsunsäsongen.
Om den ändå inte passar till klippningen.

Låter skoj att handla med trädgårdsmaskiner.
Rimliga priser och proffsig inställning, så kan man bli stor.
Sälj ingen skit.

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
9781936420223.jpg

Sommaren räddad :tungan:3freak

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Du som är inne i gemet, är det husqvarnas egen maskin eller en av ayp.s?

Vilken menar du, Partnern eller? Jag är för novis i ämnet för att svara på sånt, har bara hållit på aktivt i ca 3 veckor med grunderna till detta företag och det tar nog några år till innan jag kan det utantill :D

Jag skulle riva den klippaggregatet och montera slirskydd och hjulvikter.
Snöröjare på vintern och dragare under monsunsäsongen.
Om den ändå inte passar till klippningen.

Låter skoj att handla med trädgårdsmaskiner.
Rimliga priser och proffsig inställning, så kan man bli stor.
Sälj ingen skit.

Njae, den kommer snyggas upp och sen gå till försäljning eller så används den på tjänstesidan av företaget där vi kommer klippa gräs och såna krejer. Den går för jäkla bra åtminstone, till och med strypningen från fabrik sitter kvar :)
Ja, om allt går i lås så kommer det bli riktigt skoj att syssla med detta även om jag kommer fortsätta med att snickra ett tag framöver. Det är ingen risk att jag blir sysslolös åtminstone och det är huvudsaken för min del.
Det "skit" vi kommer sälja är Stiga som sämst lutar det åt. Inget no-nameskräp här inte.

Ajaj. Fortfarande mycket snö i Arbogat?

Ja, med tanke på att det har fallit nästan en decimeter bara idag så lär den komma till användning ganska snart...

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Igår Skulle de bli en gaddning och en festivalbilljet, blev en iPhone och en iPad....

Så idag gjorde jag de rätta och köpte biljetten också :) gaddningen får vänta på skatteåterbäringen hehe

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy