"Det här köpte jag idag!"-tråden

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
Visst börjar folk där borta köpa vinterdäck i större utsträckning än bara för några år sedan? Annars är det rätt kul att läsa på Engelska motorforum hur resonemanget går. Man verkar skeptisk mot vinterdäck och har allt större tro på fyrhjulsdrift och elektroniska hjälpsystem.

Njae.. pa motor forum sa borjar folk forsta att vinterdack fungerar, men jag skulle saga att aven av dom kor minst 90% (sakert mycket fler) sommardack aret runt.
Jag kanner ingen som kor pa vinterdack, och da pratar vi om folk som anvander bilen dagligen, bla en i familjen ar saljare och kor da ganska mycket, plus andra som kor 1-2 mil till jobbet dagligen...

Skall jag vara arlig ar det forsta aret jag koper vinterdack, och forr om aren har jag bara latit bli att kora om det inte var barmark.

Dom flesta ar helt oforstaende att jag som bor i London lagger pa vinterdack.. :va

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Njae.. pa motor forum sa borjar folk forsta att vinterdack fungerar, men jag skulle saga att aven av dom kor minst 90% (sakert mycket fler) sommardack aret runt.
Jag kanner ingen som kor pa vinterdack, och da pratar vi om folk som anvander bilen dagligen, bla en i familjen ar saljare och kor da ganska mycket, plus andra som kor 1-2 mil till jobbet dagligen...

Skall jag vara arlig ar det forsta aret jag koper vinterdack, och forr om aren har jag bara latit bli att kora om det inte var barmark.

Dom flesta ar helt oforstaende att jag som bor i London lagger pa vinterdack.. :va

Bor man i London finns ju alltid tunnelbanan :tummenupp

Hade nog gissat att det är så få som använder vinterdäck med tanke på hur folk skriver om dem där borta. Man förstår inte att det är gummiblandningen som gör att de får bättre väggrepp i lägre temperaturer, vilket är lite förvånande eftersom vi ändå talar om motorentusiaster som är självutnämnda experter på r och högprestanda gatdäck. Men man börjar se en attitydförändring kan jag tycka och det kanske har att göra med de lite strängare vintrarna senaste åren. EVO gjorde t ex en test av vinterdäck 2011, något sådant har jag inte sett tidigare år.

Här nere i Skåne började ju folk inte använda vinterdäck på allvar förrän man tvingades enligt lagen. Fortfarande är det folk som struntar i att sätta på vinterdäck eller så väljer de att köra året runt på dubbfria vinterdäck eller året runt däck. Förhoppningsvis har de flesta med sommardäck vett att ställa bilen under de värsta vinterdagarna. Helt säker kan man ju aldrig vara tyvärr.

I natt var det första blixthalkan här nere och den överraskade inte bara bilisterna utan även halkbekämparna.

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
Jag tror att dom flesta forstar att vinterdack ar battre, det ar val mer attityden "jag har klarat mig sa har lange" som gor det svart. Plus att folk ar dumsnala.

Tror inte det blir nagon markbar forandring om det inte blir lagandring.

En polare till mig tex som ar javligt motorintresserad har tavlat med cross, gp250 mm och bygger rallybilar korde forra vintern fran Leicester till Inverness (ca 50mil) pa sommardack. Mitt i vintern, snoa som fan gjorde det. Tyckte det var helt normalt

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag tror att dom flesta forstar att vinterdack ar battre, det ar val mer attityden "jag har klarat mig sa har lange" som gor det svart. Plus att folk ar dumsnala.

Tror inte det blir nagon markbar forandring om det inte blir lagandring.

Precis, det är nog en attitydfråga i första hand och så är det som du säger så att folk tycker att de har klarat sig utan vinterdäck alla år och så kommer någon besserwisser och säger att de ska investera i en uppsättning däck till och kanske även fälgar. Givetvis lägger de döva örat till. Det är ju en rätt hög kostnad att köpa vinterdäck till en modern bil. Här i Sverige kan man ju lätt hitta en begagnad uppsättning till de flesta bilar på marknaden om man har en begränsad budget. Det är nog inte lika enkelt i England.

Resan din kompis gjorde måste ha tagit en evighet om det var vinterväglag och han hade sommardäck på bilen. Fast det gäller ju alla andra trafikanter som körde den dagen. Det är ju inte säkert att man hade tagit sig fram snabbare med vinterdäck om 90% kör på sommardäck. Kör man väldigt mjukt går det ju att ta sig fram på vinterväglag, men man har ju inte särskilt mycket kontroll över bilen om man behöver ändra riktning eller bromsa.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Här nere i Skåne började ju folk inte använda vinterdäck på allvar förrän man tvingades enligt lagen. Fortfarande är det folk som struntar i att sätta på vinterdäck eller så väljer de att köra året runt på dubbfria vinterdäck eller året runt däck. Förhoppningsvis har de flesta med sommardäck vett att ställa bilen under de värsta vinterdagarna. Helt säker kan man ju aldrig vara tyvärr.

I natt var det första blixthalkan här nere och den överraskade inte bara bilisterna utan även halkbekämparna.

På skånska vägar skulle det dessutom göra stor skillnad om hälften skaffade dubbdäck i stället för att köra runt och polera upp isen.
En kompis som bor utanför Helsingborg jobbade tidigare på en kylfirma.
Företagsledningen bestämde att det skulle sitta vinterdäck på företagsbilarna under vinterhalvåret.
Flera (både montörer och säljare) vägrade.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Fotbrännare på Lidl - One size fits no one.

feet-burner.jpg

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Var inne hos optikern och mätte ögonen, och köpte 3 glasögon. 2 vanliga och 1 par med färgade glas. Var ett såntdär skoj "Köp 3 betala för 1"-erbjudande. 7500... Billigt nöje att vara halvblind. :3freak Bild kommer om ett par veckor när de levereras.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Var inne hos optikern och mätte ögonen, och köpte 3 glasögon. 2 vanliga och 1 par med färgade glas. Var ett såntdär skoj "Köp 3 betala för 1"-erbjudande. 7500... Billigt nöje att vara halvblind. :3freak Bild kommer om ett par veckor när de levereras.

Ingen åldersrabatt?:hihi

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ratten ska bytas?
Fan vad grisig den var men fin bil i övrigt för den pengen. :tummenupp
JA, eller åtgärdas på något sätt iallafall. Lättare recond på insidan så blir det nog bra, till det priset får man väl räkna med lite pyssel antar jag men det blir nog bra ändå till slut hoppas jag :)

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC