Inte jag som köpte men väl min flickvän, hon slog till på en BMW F650 GS -01.
Jag var lite orolig över enstånkan men den gick ju riktigt jämnt och fint. Lär bli en kanonbra övningskörningshoj
Den går riktigt fint, tycker jag. Du känner till den märkvärdiga startproceduren va? Gör inte som det står i manualen, för det funkar inte alltid.
1. Slå på tändningen (duh).
RÖR INTE GASEN.
2. Vänta tills lampan för kylvätsketemperatur släcks (var den släckt, vänta tills den tänds och sen släcks, blir så när den är varm).
RÖR INTE GASEN!
3. Tryck in startknappen UTAN ATT RÖRA GASEN och HÅLL DEN INTRYCKT tills motorn går jämnt och kanske nån halvsekund sekund till.
Nu går det bra att köra.
Misslyckas försöket: Stäng tändningen och börja om.
Den är lite egen på det, men gör man fel kan den vägra starta utan gas eller helt plötsligt stanna på tomgång vid nästa stopp, sen kan den hålla på och missa och ha sig, det är nästan som att den fått för sig att den inte startade men ändå försöker spruta in bränsle eftersom motorn ju snurrar. Eller om man ger gas när man startar så är det precis som att den får för sig att det ökade läget på spjället nu är tomgång, så håller man gasen lägre än det så är det under tomgång och således ingen soppa..
Eller nåt sånt. Men jag älskar hojen! Går mjukt och fint, liite ostadig i insprutningen runt 4000 varv (ca 90 knyck), men annars riktigt trevlig, mjuk och förutsägbar gasrespons och likaså lättdoserade bromsar och koppling. Och 50 hästar räcker långt, visst, när sporthojsåkarna på sina literklubbor med 200 häst utmanar dig i ett rödljusrace, då lär du inte vinna, men det är fortfarande nästan 300 hästar per ton, mer än tillexempel en Lancer Evolution eller STi Racing.. Och vem behöver egentligen åka fortare än 180-ish?
On a side not, jag har beställt mig en sån här idag. Kan bli årets tuffaste inköp. ALLA recensioner jag har sett har sagt att "det är den bästa prylen jag har köpt nån gång, den är suverän, du måste köpa den" ungefär, så jag slog till. Får se om jag blir nöjd.
Edit: Eller om jag säger såhär. Seikos GPS-klocka, som bara använder satelliterna för att uppdatera tiden när man byter tidszon, kostar 25-35k beroende på modell. Den här, som har träningsfunktioner, geocaching, navigation, kompass, barometer, höjdmätare, sol och månkalendrar, jaktkalendrar och en (för mig troligen rätt värdelös) fallskärmshoppningsfunktion, den kvalar in på 4300 spänn plus frakt.