"Det här köpte jag idag!"-tråden

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag har handlat så mycket skit de senaste dagarna så jag är helt less.
Skor
Reservdelar till loket
Boresnake
Picatinny
Pipstöd och hyllor till skåpet

Var visst inte så mycket. Men har typ levt på ebay. Ska "bara" har lite till sen ska jag fan inte handla på en månad. (lycka till)
Vänta med att köpa tillbehör och använd grejorna först.
Det brukar ta ett tag innan man vet vad man behöver och vill ha.
Det är jeffligt lätt att handla på sig en massa som bara tar plats i början.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Fy fan vad häftigt!
Precis en sådan har jag alltid önskat mig!



Vad är det?

Gen3 night vision, en sann trosfuktare bland airsoftare ;)
Är väl standard issue bland många amerikanska förband om det inte har ändrats sen jag var plastkastare...
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Gen3 night vision, en sann trosfuktare bland airsoftare ;)
Är väl standard issue bland många amerikanska förband om det inte har ändrats sen jag var plastkastare...

PVS-15 är en trosfuktare. Det där är det man får ta om man är fattig alternativt snål.

Jag ursäktar köpet med att jag är jägare också. Vaka med NVG kan bli ballt!
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Jag och en kollega håller på att byta ut sektionens skal. Än så länge har vi bara bytt ut två baksidor. Det fiffiga är att vi TAR den gamla baksidan och ersätter den med denna. Telefonerna tillhör jobbet och ingen vågar gnälla.

mini pink.jpg
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Inte jag som köpte men väl min flickvän, hon slog till på en BMW F650 GS -01.

Jag var lite orolig över enstånkan men den gick ju riktigt jämnt och fint. Lär bli en kanonbra övningskörningshoj :)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Inte jag som köpte men väl min flickvän, hon slog till på en BMW F650 GS -01.

Jag var lite orolig över enstånkan men den gick ju riktigt jämnt och fint. Lär bli en kanonbra övningskörningshoj :)

Lite gubbig, men en fantastiskt bra hoj, tycker jag.
Lite som din TDM, men smidigare (och tröttare).
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
I fredags förvisso men jag bar inte in den förrän idag. Satan vilket as att väga då, 112kg om jag inte minns fel. Jag är glad över att jag slog till på en sån här billig variant från Bauhaus istället för en täljsten från Contura eller liknande, då hade jag nog inte överlevt trappan...

DSC_1458 (360x640).jpg
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
I fredags förvisso men jag bar inte in den förrän idag. Satan vilket as att väga då, 112kg om jag inte minns fel. Jag är glad över att jag slog till på en sån här billig variant från Bauhaus istället för en täljsten från Contura eller liknande, då hade jag nog inte överlevt trappan...

View attachment 399647
Fan vet var vikten sitter.
När jag väl fått in min så kollade jag i vad den väger.
Min bedömning var 75-90 kg = enmansjobb.
Den vägde 156..
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Lite gubbig, men en fantastiskt bra hoj, tycker jag.
Lite som din TDM, men smidigare (och tröttare).

Ja den hon köpte den av sålde den för han blivit för gammal för att komma upp på den. Hade dock både en GPZ 500 och en RD 350 i sitt garage så han överlever nog.

Framförallt var det en av få hojar som passade. Min TDM har för långt till styret och många andra offroad hojar har för långt till marken. BMWn satt perfekt förutom att den är lite för svag för att få användas som uppkörningshoj.
 

Tjita1

Guest
Inte jag som köpte men väl min flickvän, hon slog till på en BMW F650 GS -01.

Jag var lite orolig över enstånkan men den gick ju riktigt jämnt och fint. Lär bli en kanonbra övningskörningshoj :)

Den går riktigt fint, tycker jag. Du känner till den märkvärdiga startproceduren va? Gör inte som det står i manualen, för det funkar inte alltid.
1. Slå på tändningen (duh).
RÖR INTE GASEN.
2. Vänta tills lampan för kylvätsketemperatur släcks (var den släckt, vänta tills den tänds och sen släcks, blir så när den är varm).
RÖR INTE GASEN!
3. Tryck in startknappen UTAN ATT RÖRA GASEN och HÅLL DEN INTRYCKT tills motorn går jämnt och kanske nån halvsekund sekund till.

Nu går det bra att köra.

Misslyckas försöket: Stäng tändningen och börja om.
Den är lite egen på det, men gör man fel kan den vägra starta utan gas eller helt plötsligt stanna på tomgång vid nästa stopp, sen kan den hålla på och missa och ha sig, det är nästan som att den fått för sig att den inte startade men ändå försöker spruta in bränsle eftersom motorn ju snurrar. Eller om man ger gas när man startar så är det precis som att den får för sig att det ökade läget på spjället nu är tomgång, så håller man gasen lägre än det så är det under tomgång och således ingen soppa..

Eller nåt sånt. Men jag älskar hojen! Går mjukt och fint, liite ostadig i insprutningen runt 4000 varv (ca 90 knyck), men annars riktigt trevlig, mjuk och förutsägbar gasrespons och likaså lättdoserade bromsar och koppling. Och 50 hästar räcker långt, visst, när sporthojsåkarna på sina literklubbor med 200 häst utmanar dig i ett rödljusrace, då lär du inte vinna, men det är fortfarande nästan 300 hästar per ton, mer än tillexempel en Lancer Evolution eller STi Racing.. Och vem behöver egentligen åka fortare än 180-ish?

On a side not, jag har beställt mig en sån här idag. Kan bli årets tuffaste inköp. ALLA recensioner jag har sett har sagt att "det är den bästa prylen jag har köpt nån gång, den är suverän, du måste köpa den" ungefär, så jag slog till. Får se om jag blir nöjd.
tactix_rf.jpg

Edit: Eller om jag säger såhär. Seikos GPS-klocka, som bara använder satelliterna för att uppdatera tiden när man byter tidszon, kostar 25-35k beroende på modell. Den här, som har träningsfunktioner, geocaching, navigation, kompass, barometer, höjdmätare, sol och månkalendrar, jaktkalendrar och en (för mig troligen rätt värdelös) fallskärmshoppningsfunktion, den kvalar in på 4300 spänn plus frakt.
 
Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Den går riktigt fint, tycker jag. Du känner till den märkvärdiga startproceduren va? Gör inte som det står i manualen, för det funkar inte alltid.
1. Slå på tändningen (duh).
RÖR INTE GASEN.
2. Vänta tills lampan för kylvätsketemperatur släcks (var den släckt, vänta tills den tänds och sen släcks, blir så när den är varm).
RÖR INTE GASEN!
3. Tryck in startknappen UTAN ATT RÖRA GASEN och HÅLL DEN INTRYCKT tills motorn går jämnt och kanske nån halvsekund sekund till.

Nu går det bra att köra.

Misslyckas försöket: Stäng tändningen och börja om.
Den är lite egen på det, men gör man fel kan den vägra starta utan gas eller helt plötsligt stanna på tomgång vid nästa stopp, sen kan den hålla på och missa och ha sig, det är nästan som att den fått för sig att den inte startade men ändå försöker spruta in bränsle eftersom motorn ju snurrar. Eller om man ger gas när man startar så är det precis som att den får för sig att det ökade läget på spjället nu är tomgång, så håller man gasen lägre än det så är det under tomgång och således ingen soppa..

Eller nåt sånt. Men jag älskar hojen! Går mjukt och fint, liite ostadig i insprutningen runt 4000 varv (ca 90 knyck), men annars riktigt trevlig, mjuk och förutsägbar gasrespons och likaså lättdoserade bromsar och koppling. Och 50 hästar räcker långt, visst, när sporthojsåkarna på sina literklubbor med 200 häst utmanar dig i ett rödljusrace, då lär du inte vinna, men det är fortfarande nästan 300 hästar per ton, mer än tillexempel en Lancer Evolution eller STi Racing.. Och vem behöver egentligen åka fortare än 180-ish?

Ja sedär du har en likadan :)

Haha nä den proceduren kände jag inte till. Vred bara om och tryckte på knappen och det funkade så bra så :)
Gubben hade drevat om den för han körde med glidare som ligger i 70 och då hamnade han tydligen helt fel i växlarna men vi fick med lite olika drev så man får väl prova sig fram. Verkar simpelt att byta då det sitter rätt öppet.

Körde den hem (ca 2 mil) och var riktigt positivt överraskad :tummenupp
Kan tom tänka mig att låna tjejens ibland för lite omväxling :)

Edit: Lite störigt dock att det inte fanns någon bränslemätare men det lär man sig väl till slut hur långt man kommer på en tank.
 

Tjita1

Guest
Ja sedär du har en likadan :)

Haha nä den proceduren kände jag inte till. Vred bara om och tryckte på knappen och det funkade så bra så :)
Gubben hade drevat om den för han körde med glidare som ligger i 70 och då hamnade han tydligen helt fel i växlarna men vi fick med lite olika drev så man får väl prova sig fram. Verkar simpelt att byta då det sitter rätt öppet.

Körde den hem (ca 2 mil) och var riktigt positivt överraskad :tummenupp
Kan tom tänka mig att låna tjejens ibland för lite omväxling :)

Edit: Lite störigt dock att det inte fanns någon bränslemätare men det lär man sig väl till slut hur långt man kommer på en tank.

Jo, det funkar oftast, men kanske 1 gång på 10 fick jag problem att den inte ville gå på tomgång eller att den gick ojämnt, men sen jag googlade mig till det där har det aldrig krånglat.
Fel med växlarna..? :D Femman funkar skitbra i 70 på standarddrevning, då blir det 3000 varv nästan precis. Dock är den lite surrig i motorvägsfart, så jag hade kunnat tänka mig att dreva ner den, men å andra sidan är den inget monster av bottenvrid (fast det är en stånka) och det blir ju ännu sämre vid nerdrevning, så jag är lite tveksam..
Ska man ta av hjulet på centralstödet måste man ta av bromsoket, utöver det är det inga problem.

Ja, många tycker den är gubbig, jag tycker det är en riktigt trevlig bekantskap, lite tung och lite litet framhjul för dålig "väg", men utöver det är det nemas. Sen visst, en sporthoj på 180+ häst är klart väldigt upphetsande, men å andra sidan känns det rätt tryggt att veta att man inte är på gränsen till att slå ihjäl sig bara för att man råkar ge fullgas. 278 hästar per ton är bättre än många sportigare personbilar, så jag är inte så deppig. Dessutom tycker jag den låter underbart, tillochmed med originalblås. Lättdoserad koppling och broms, perfekt! Bra till nybörjare också, den är inte så hög som den ser ut.
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Jo, det funkar oftast, men kanske 1 gång på 10 fick jag problem att den inte ville gå på tomgång eller att den gick ojämnt, men sen jag googlade mig till det där har det aldrig krånglat.
Fel med växlarna..? :D Femman funkar skitbra i 70 på standarddrevning, då blir det 3000 varv nästan precis. Dock är den lite surrig i motorvägsfart, så jag hade kunnat tänka mig att dreva ner den, men å andra sidan är den inget monster av bottenvrid (fast det är en stånka) och det blir ju ännu sämre vid nerdrevning, så jag är lite tveksam..
Ska man ta av hjulet på centralstödet måste man ta av bromsoket, utöver det är det inga problem.

Ja, många tycker den är gubbig, jag tycker det är en riktigt trevlig bekantskap, lite tung och lite litet framhjul för dålig "väg", men utöver det är det nemas. Sen visst, en sporthoj på 180+ häst är klart väldigt upphetsande, men å andra sidan känns det rätt tryggt att veta att man inte är på gränsen till att slå ihjäl sig bara för att man råkar ge fullgas. 278 hästar per ton är bättre än många sportigare personbilar, så jag är inte så deppig. Dessutom tycker jag den låter underbart, tillochmed med originalblås. Lättdoserad koppling och broms, perfekt! Bra till nybörjare också, den är inte så hög som den ser ut.

Nu har jag faktiskt kört en sådan, jag har även kört andra mc och bilar av varierande effekt.
Och din mc är inte lika snabb som en 278hk bil :rolleyes:
 
Last edited:
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top