"Det här köpte jag idag!"-tråden

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Köpte mig en Puch Dakota för att återuppleva mina glansdagar och för att ha något att fippla med i vinter. Femhalva, jackad kolv och filad Bing.:fyllisar:yoparty

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Fin att ställa kaffekoppen på i verkstaden när jag bygger på turbinhojen. :)

Nä, först ska jag leta rätt på lite delar som saknas och sen ska jag väl mest blåsa lite grus från uppfarten med den. På sikt är det inte omöjligt att det blir något jetdragster-bygge av den men jag har några projekt att slutföra innan dess...

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Svetsar du i 300 nu då? :)

Nä, inte direkt, min svets går bara till 200 (då ligger jag på varvstoppet)
. Trodde aldrig att jag skulle använda nåt annat än ESAB prylar men jag försvarar mig med att den har en bra display och att jag fick ett överjävla bra pris på den.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nä, inte direkt, min svets går bara till 200 (då ligger jag på varvstoppet)
. Trodde aldrig att jag skulle använda nåt annat än ESAB prylar men jag försvarar mig med att den har en bra display och att jag fick ett överjävla bra pris på den.
Snygg som fan också! Är det några speciella funktioner i displayen?
Själv använder jag typ enbart vanlig kemppimask. Och Speedglasen när jag finsvetsar :)
Var nån lirare från Semcon på besök i verkstan i höstas som samlade info för produktutveckling åt Esab.. han undrade om jag ville ha en smartphonedisplay i skärmen... bad honom fixa så hjälmen kunde visa svetsparametrar istället.. :)

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Snygg som fan också! Är det några speciella funktioner i displayen?
Själv använder jag typ enbart vanlig kemppimask. Och Speedglasen när jag finsvetsar :)
Var nån lirare från Semcon på besök i verkstan i höstas som samlade info för produktutveckling åt Esab.. han undrade om jag ville ha en smartphonedisplay i skärmen... bad honom fixa så hjälmen kunde visa svetsparametrar istället.. :)

Grindmode har den och skall fungera mycket bra till TIG trots att den bara har två sensorer. Displayen är en "1.1.1". 9-13. Har inte externa reglage och det är klart en smaksak. Vet att många vill ha det, jag är en av dom. Samma nivå på ESAB skulle vara AristoTech. ESAB NewTech 6-13 är vassare. Jag betalade en tusenlapp för den och det är den garanterat värd.

Speedglas är (eller har varit) normbildande men vad jag hört så är dom lite långsamma i regleringen?

Svetsparamatrar är kanske inte så dumt men smartphone dispay?

Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Grindmode har den och skall fungera mycket bra till TIG trots att den bara har två sensorer. Displayen är en "1.1.1". Samma hjälm/displaytillverkare som en Lincolnhjälm jag tittad på fast bättre display. Jag betalade en tusenlapp för den och det är den garanterat värd.

Speedglas är (eller har varit) normbildande men vad jag hört så är dom lite långsamma i regleringen?

Svetsparamatrar är kanske inte så dumt men smartphone dispay?

Problemet med speedglas är att dom är svåra att ställa in så man kan slipa utan avbländning, tycker jag. Inte alls långsamma varken att ställa in eller med avbländningen. Sen slipar jag ändå hellre med en manuell hjälm med klarglas!
Och ja jag ser hellre A, mm/min och värmen i godset än fb-uppdateringar! :D

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Igår kom den här.
Nej, svetsen är inte ny, men vagnen tog sin plats i garaget.
Skönt att slippa ha grejerna i en stor låda !
uploadfromtaptalk1411114496552.jpg

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...