"Det här köpte jag idag!"-tråden

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Ultra fOam! Skumt blev det, kanske även fungerar som märkesläckare ;)

2015-03-31-18-49-06.jpg

Last edited:

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Hoj
BMW K1100 -93
Köpte tre planhyvlade jävla ekbrädor till en platsbyggd garderob. Kostade 1100 spänn. Och jag skall ha minst 3ggr så mycket.

Nån som vet var man handlar planhyvlad ek för rimliga pengar i Göteborg så hojta till.

stavlimmat funkar inte då?

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Hoj
BMW K1100 -93
Jodå, kan funka men tror dimensionerna är svåra. Nästa batch är två bitar på 145x18 längd 3400mm. Men föredrar en bit i första hand framför stavlimmat.

Rusta har ju stavlimmat för en överkomlig peng, men längden ställer ju till det även där.

Whiskey

Medlem
Gick med
23 Mar 2011
Hoj
Brittisk Trepip, Österikiskt äventyrsmonster
Blev en cykel igår... En sådan med pedaler dock :/
Iaf en Merida Big Seven Striker 15.
5000 spänn för en cykel, och de kan inte skicka med ett par stänkskärmar :dummer

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Kartoveraller och racingskor till Knobben och Maja.

Imorgon kommer hjälmarna.

image.jpg

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Uppgraderade lite av verktygen, tänkte byta ut allt mot Festool och börjar med dessa :kär

skruv.jpgslag.jpgstick.jpgvagn.jpgsänk.jpg

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Säkert najs men jag måste ändå fråga vad som är grejjen med Festool..? Prismässigt ligger de gärna överst men inte när det kommer till specifikationer, visst det är siffror på ett papper men även om man tittar på jämförelsetester så vinner de inte alltid. Batterierna är möjligen det som är något vassare men uppskattningsvis inte 1000-4000:- bättre.

Själv handla jag lite förvaring:

20150402-145323.jpeg

20150402-145331.jpeg

20150402-150017.jpeg

20150402-145946-1.jpg

20150402-153931.jpeg

20150402-182449.jpeg

20150402-182602.jpeg

20150402-190314-1.jpg

20150402-190112.jpeg

20150402-191609-1.jpeg

Last edited:

Enchantment

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
cbr1100xx gasgas 300
Min favorit är Hilti. Svindyrt men dom känns verkligen oförstörbara. Har en 24 V skruvdragare för regelvirke och grövre grejor. Den slutar aldrig dra. Fruktansvärt stark.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Grejen med Festool är att de är bra på allt typ. Kanske inte bäst på allt.
Milwaukee i all ära, skitbra maskiner de flesta gånger MEN de kan till exempel inte tillverka en vettig lådlösning. Min senaste Milwaukeemaskin kostade drygt 4500:-, deras värsta tigersåg. Men det tar två-tre minuter att packa ihop den i lådan om man vill kunna stänga den. Rent skit med andra ord. Jag använder just nu en Makita-tiger istället för att slippa plocka med Milwaukeen :mad:

Och ja, Festools batterier är klart i toppskiktet och det värdesätter jag. Nu blir det 5,2Ah med flera laddare och det passar alla maskiner, vilket andra tillverkare också har så klart. Batterierna kostar inte mer än någon annans, billigare än till min Panasonic till exempel.

Men deras lådsystem är ju oslagbara, det kommer spara mig en jävla massa tid när man plockar ihop för dagen och bara knäpper fast lådorna på vagnen och drar ut till bilen. Nu måste jag bära alla verktyg i minst två omgångar och det tar tid.
Dyra är de men inte så dyra som man kan tro, om man ser till vad man får. För du får 3 års garanti (frikostig sådan), fri service om det inte är normala slitdelar, 3 års stöldförsäkring (Du får nya maskiner om du visar upp stöldanmälan, även om du får ersättning från ditt försäkringsbolag) och det finns alltid delar till maskinerna många år framåt.

Jag får köpa Hilti till väldigt låga priser men de är inte anpassade för mina ändamål då de till exempel inte gör sticksåg eller sänksåg. Jag kör Hilti där det behövs, på de tyngre grejerna som bilning, bultning och dylikt.

Jag fick ge drygt 19 000:- ink moms för de här Festoolprylarna, jämför det med vilket annat märke som helst och kolla om de är så mycket dyrare. För det har jag gjort och kommit fram till att jag betalar hellre 20% mer än övriga märken och får det med allra bäst kvalité och samtidigt bästa lådlösningen.

Jobbar man med maskinerna varje dag så värdesätter man sådana saker. Jag har inte varit missnöjd med något Festoolverktyg alls än så länge men däremot har jag något jag stör mig på hos nästan alla mina andra maskiner.

Dessutom, med deras nya lådor med gejdrar så kan man enkelt tillverka smidiga hyllor/lådor till verkstaden där de tar väldigt lite plats och enkelt går att flytta runt. Nu har jag tre stora plåthyllor från golv till tak för mina maskiner, det vore skönt med en stor arbetsbänk med hjul där alla maskiner får plats under på utdragbara hyllplan.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Kool, alltid kul att höra om helhetskonceptet från yrkesfolk =) Förutom pusslet med MW tigersågen, är de vettiga att arbeta med? Inget på önskelistan för stunden men kan bli aktuellt framöver.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Kool, alltid kul att höra om helhetskonceptet från yrkesfolk =) Förutom pusslet med MW tigersågen, är de vettiga att arbeta med? Inget på önskelistan för stunden men kan bli aktuellt framöver.

Milwaukee är grymma för pengarna, helt klart. Deras Fuelmaskiner är det du ska ha, de har de nya borstfria motorerna. Helt ok batterikapacitet och de har några roliga maskiner som inte så många andra har. Lilla tigersågen till exempel, rörkap, vettig fogspruta mm. Köper man dem på kampanj så kan man göra ett kap.

Ivil, självklart är det märkesbögeri :D Det vet ju tillverkarna också, annars skulle inte varenda tillverkare tillverka merchandiseprylar till tusen.
Därför jag fastnade för Panasonic, de är anonyma och tillverkar proffsgrejer utan krusiduller och skiter i resten. Det gillar jag, vill inte springa omkring och bli besudlad med reklamprylar överallt och bli övertalad till att köpa något. Lite som med Festool och Hilti, de gör så bra grejer så att det säljer ändå utan att överdriva med reklam överallt. Makita till exempel förstår jag varför de måste övertyga kunderna om att köpa :)

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Jo jag har två Fuel-maskiner så de vet jag att de levererar men någon märkestrams vet jag inte om det handlar om. De som smäller högst för pengarna vinner för mig = kvalité, kapacitet, vikt och inte minst kompabilitet/utbud. Går ju att spara en hel del med att köpa nakna bössor.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring