"Det här köpte jag idag!"-tråden

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
En ny leksak :kär Ska gräva lite i trädgård samt gräva ur hela källaren så en sådan här kommer väl till pass när man ska flytta massorna till flaket.

View attachment 418795
Men... en så jäkla smidig grej! varför har jag inte haft en såndär den senaste månaden? :va
(jag renoverar och bygger, vilket har lett till att man skyfflat för hand en 20-30 kubik den senaste månaden...:crash envis som man är...)

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
En ny pump blev det för massa pengar..

brapp2.jpg

...som tur är, så att den kommer till användning någon gång, ingick det något att montera den på:

brapp1.jpg

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ett lite mer mer portabelt tält. 2.4 kg inkl footprint. Nemo Galaxi 2p för 1999.- Ett vrakpris!

Nemo_Galaxi_2P_2487638.jpg

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Ja, självlastande minidumper som tar 900kg i byttan och klarar sjuka lutningar utan att storkna eller stanna. Den har stått upp på önskelistan länge nu men äntligen dök det upp en till överkomligt pris då de är så satans dyra i vanliga fall :(

En sån har jag suktat efter ett tag. Vad får man slanta för en motoriserad skyffel/skottkärra?

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
5.JPG
Jag kommer aldrig igen att betala för att byta ett däck! Dessutom blir det långt enklare att byta vid banan!:banana:banana:banana:banana:banana:banana:banana:banana:banana:banana

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag tröttnade på att färgpatronerna tar slut i skrivaren så jag beställde färgpatroner för nästan 3000:- och hoppas på att jag inte behöver köpa ny skrivare innan dessa tar slut... Och i vanlig ordning så kommer de ta slut och jag har missat att beställa nya igen nästa gång också :mad:

Jag köpte även massa Dolomitgrus, så jävla vitt så att man måste ha solbrillor på sig märkte jag. Men snyggt som fasen, enda nackdelen är att man kommer se massa vita pricka på gräsmattan när ungarna har kastat grus på varandra :rolleyes:

En sån har jag suktat efter ett tag. Vad får man slanta för en motoriserad skyffel/skottkärra?

En sån som jag har och övriga i den klassen (Cormidi, Wacker Neuson, Messersi, Hinowa mfl) som lastar runt ett ton och inte är för gamla kostar från ca 50-60k upp till ca 120-160k nya. Ganska så dyrt om man inte har användning för den med andra ord. Det går att hitta billiga varianter utan självlastning, då från 20k typ men utan självlastning så måste måste man även ha en grävare...
Men bara idag så har jag kört bort ca 6kbm med jord/gräs på tomten och ska köra in 6kbm med grus. I förrgår körde jag några kubik med blålera efter dräneringen.
Alternativet hade varit att köpa en minigrävare men då jag är i störst behov av att flytta massor så kändes detta lagom tills jag har full plånbok igen och kan köpa mig en minigrävare också.
Dessutom lärde jag tjejen köra den idag så nu känns den som ett ännu bättre köp när jag slipper göra jobbet själv :D

DSC_0262.JPG

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag tröttnade på att färgpatronerna tar slut i skrivaren så jag beställde färgpatroner för nästan 3000:- och hoppas på att jag inte behöver köpa ny skrivare innan dessa tar slut... Och i vanlig ordning så kommer de ta slut och jag har missat att beställa nya igen nästa gång också :mad:

Jag köpte även massa Dolomitgrus, så jävla vitt så att man måste ha solbrillor på sig märkte jag. Men snyggt som fasen, enda nackdelen är att man kommer se massa vita pricka på gräsmattan när ungarna har kastat grus på varandra :rolleyes:

En sån som jag har och övriga i den klassen (Cormidi, Wacker Neuson, Messersi, Hinowa mfl) som lastar runt ett ton och inte är för gamla kostar från ca 50-60k upp till ca 120-160k nya. Ganska så dyrt om man inte har användning för den med andra ord. Det går att hitta billiga varianter utan självlastning, då från 20k typ men utan självlastning så måste måste man även ha en grävare...
Men bara idag så har jag kört bort ca 6kbm med jord/gräs på tomten och ska köra in 6kbm med grus. I förrgår körde jag några kubik med blålera efter dräneringen.
Alternativet hade varit att köpa en minigrävare men då jag är i störst behov av att flytta massor så kändes detta lagom tills jag har full plånbok igen och kan köpa mig en minigrävare också.
Dessutom lärde jag tjejen köra den idag så nu känns den som ett ännu bättre köp när jag slipper göra jobbet själv :D

View attachment 419560

Jag var jävligt nära att slå till på en ny minigrävare när jag byggde nytt 2009. Hittade en ny Volvo i UK med rototilt och två skopor för helt otroliga 350kkr men fegade i sista stund då det trots allt var många slantar. Har för mig att det var runt 3,5 ton.

Bor i ett mycket expansivt område och det har lätt byggts 100kåkar inom 1km. Med alla trädgårdar och infarter som skall fixas till hade jag haft den konstant uthyrd och betald på nolltid.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83

Jo, du förstår;
En CD-spelare är en elektronisk apparat som spelar upp innehåll som är lagrat i ett bestämt filformat på CD-skivor.
CD-skivor i sin tur är ett flyttbart lagringsmedium där man kan spara filer av olika typ; det kan handla om t.ex. programfiler, bilder, filmer etc. I just det här fallet är filerna av ett format som används för ljudfiler, vilket i sin tur medför att de kan spelas upp på ovan nämnda CD-spelare.
Vidare är ljudfilerna i just detta fall tonsatta melodiska stycken och kan därför klassas som musik.
Musik är en konstform som ofta innefattar spelande av musikaliska instrument som ackompanjeras av sång.

Följaktligen kan man alltså sammanfatta mitt inköp till att det är en maskin som spelar upp musik. Vi som tycker om att lyssna på musik, snarare än bara ha den som ett störande bakgrundsljud, kan ibland vara lite kräsna gällande sagda musiks uppspelningskvalitét.

Jag återkommer när jag köpt en ny vinylspelare så kan vi ta allt en vända till. :tummenupp

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jo, du förstår;
En CD-spelare är en elektronisk apparat som spelar upp innehåll som är lagrat i ett bestämt filformat på CD-skivor.
CD-skivor i sin tur är ett flyttbart lagringsmedium där man kan spara filer av olika typ; det kan handla om t.ex. programfiler, bilder, filmer etc. I just det här fallet är filerna av ett format som används för ljudfiler, vilket i sin tur medför att de kan spelas upp på ovan nämnda CD-spelare.
Vidare är ljudfilerna i just detta fall tonsatta melodiska stycken och kan därför klassas som musik.
Musik är en konstform som ofta innefattar spelande av musikaliska instrument som ackompanjeras av sång.

Följaktligen kan man alltså sammanfatta mitt inköp till att det är en maskin som spelar upp musik. Vi som tycker om att lyssna på musik, snarare än bara ha den som ett störande bakgrundsljud, kan ibland vara lite kräsna gällande sagda musiks uppspelningskvalitét.

Jag återkommer när jag köpt en ny vinylspelare så kan vi ta allt en vända till. :tummenupp

Så underbart filosofiskt. Och så rätt. Jag spelar fortfarande cd skivor i bilen av den enkla anledningen att det helt enkelt är så kass kvalite på ljudet när man tex stremar från telefonen.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag var jävligt nära att slå till på en ny minigrävare när jag byggde nytt 2009. Hittade en ny Volvo i UK med rototilt och två skopor för helt otroliga 350kkr men fegade i sista stund då det trots allt var många slantar. Har för mig att det var runt 3,5 ton.

Bor i ett mycket expansivt område och det har lätt byggts 100kåkar inom 1km. Med alla trädgårdar och infarter som skall fixas till hade jag haft den konstant uthyrd och betald på nolltid.

Bara att köpa i så fall, jag hyrde ut min första helgen jag hade den hemma och har fått tacka nej just nu då jag själv behöver den. Tar man en på leasing så kostar det inte många kronor per månad och man behöver antagligen inte hyra ut den mer än 2-3 dagar per månad för att få igen kostnaden. Om man inte vill lägga ut sina egna surt förvärvade pengar på en gång, nackdelen är väl att det måste bli en ny och dyr maskin då.

Jag har kollat mycket på maskiner i UK men nu verkar priserna ha ökat och man måste upp i ganska dyra maskiner för att göra större vinst.

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
uploadfromtaptalk1431795147655.jpgköpte leksak till grabben.
Men, jag tror jag behåller den själv så kul som den var :)

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt

Fast vinyl är ju faktiskt inget bra medium för att lagra musik :gnissla

Handlar allt mer på bandcamp.
Dels .flac att ladda ner DiRr! och (om alternativet finns) en cd-skiva som dimper ner i brevlådan ett par veckor senare så man får en fin bokylla :)

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
image.jpgimage.jpg

Nya kökslampor inhandlade och levererade för ett par dar sen. Den första på plats. Ryggåstaket ställer till det lite så det är inta bara att skruva dit.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring