Ska bygga eller köpa en ny hushållsdator som är skaplig på bildhantering. Skulle vara bra om den klarar 4k för framtiden. Vill du spekulera lite i vad jag behöver?
Jag är verkligen ingen expert på datorer, fick hjälp från polare med vad jag skulle skaffa osv.
Har du tänkt använda den till att spela på?
Och isåfall, vad?
R9 380 är ett riktigt prisvärt grafikkort, och nu i augusti släpper intel sina nya professorer så kommer bli bra rea på deras nuvarande modeller (som är bra).
Är svårt att säga vad som är rätt för just dig och dina behov, men det jag postade i inlägget du citerade är en bra utgångspunkt för en vass dator.
Gillar man gaming så kan man byta ut grafikkortet mot ett R9 390 istället, annars bör ovanstående räcka för dig.
i5 4690k
R9 380
Corsair Vengeance 2x4gb lågprofil
550w nätaggregat (80 bronze rating)
Valfritt ATX moderkort, mitt är ett Asus Z97 Pro Gamer, SLI städ bland annat (något overkill)
Hyper Evo 212 kylning till processorn
Samt ett chassi att stoppa allt i, mitt är ett fractal design core 3300, riktigt rymligt, håller låg temp på grejerna och är tyst som fan.
Hårddisk är lite smaksak, men minst 1TB SATA disk och sen en SSD på det, 250gb+ om ekonomi tillåter det.
Detta hade landat på runt 11 papp utan operativsystem från inet.se