Vad kostar ett 500 år gammalt svärd, och vet man om det är äkta?
Väldigt varierande... Altifrån 10 000 till x antal 100 000, beroende på om man köper en så kalad "national treassure" (svärd smidda av kända smeder och ägda av kända samurajer). Mitt går under klassningen "genuine work", dvs smitt i japan av en identifierad men inte särskilt känd smed under ett känt årtal. Kostade därmed inte några jättepengar i sammanhanget, runt 10 000 gav jag
Japanskt äkthetsintyg medföljde så jag förutsätter att det är äkta, och även om jag inte är någon expert så talar allt jag ser i svärdet för att det är äkta. Allt står rätt till, tittar man på vällningsmönster (linjerna i stålet) så ser man att det är ett svärd av tamahagane (järnsand) och inte någon modern damaskvällning, härdningslinjen är mjölkigt vit som den ska vara, tangen har mörk och stabil (gammal) rost... Så även om jag inte haft papper på äktheten så hade jag inte haft några tvivel på att det är äkta
Men äkthetsintyg är ju bra att ha om man någon gång vill övertyga någon annan om dess legitimitet, om inte annat så för värdets skull.