"Det här köpte jag idag!"-tråden

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
Haha, beror väl på vad man jämför med. Hade kunnat vara extremt mycket dyrare också om man kollar vad japanska svärd kan gå för beroende på smed, skick, ålder etc. Och med tanke på att det här inte är någon jättekänd smed så var det inte så farligt i sammanhanget. Men visst, det kostade ändå en del :näsblod

Vad kostar ett 500 år gammalt svärd, och vet man om det är äkta?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Vad kostar ett 500 år gammalt svärd, och vet man om det är äkta?

Väldigt varierande... Altifrån 10 000 till x antal 100 000, beroende på om man köper en så kalad "national treassure" (svärd smidda av kända smeder och ägda av kända samurajer). Mitt går under klassningen "genuine work", dvs smitt i japan av en identifierad men inte särskilt känd smed under ett känt årtal. Kostade därmed inte några jättepengar i sammanhanget, runt 10 000 gav jag :) Japanskt äkthetsintyg medföljde så jag förutsätter att det är äkta, och även om jag inte är någon expert så talar allt jag ser i svärdet för att det är äkta. Allt står rätt till, tittar man på vällningsmönster (linjerna i stålet) så ser man att det är ett svärd av tamahagane (järnsand) och inte någon modern damaskvällning, härdningslinjen är mjölkigt vit som den ska vara, tangen har mörk och stabil (gammal) rost... Så även om jag inte haft papper på äktheten så hade jag inte haft några tvivel på att det är äkta :) Men äkthetsintyg är ju bra att ha om man någon gång vill övertyga någon annan om dess legitimitet, om inte annat så för värdets skull.

Hondafredde

Medlem
Gick med
18 Jan 2005
Hoj
Hynda lowrider byggprojekt, Suzuki flash.
409 kvadratmeter tomt, 20m från klarblått vatten med några av världens bästa dyk och snorklings ställen. Nu ska bara huset byggas sen kan man pensionera sig och flytta ner.:fyllisar:fyllisar

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Kul! Har hängt lite runt Tacloban. Härligt land och folk. Synd att det är så långt bort.

Och att det sägs att klimatförändringarna kommer drabba bland annat filippinerna värst. Flera av de värsta naturkatastroferna i landets historia har hänt bara det senaste decenniet.

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Och att det sägs att klimatförändringarna kommer drabba bland annat filippinerna värst. Flera av de värsta naturkatastroferna i landets historia har hänt bara det senaste decenniet.
Ja usch ja. Mycket tokigt i landet också. Überkorrupta politiker, en galen kyrka med mycket inflytande med mera. Värst nästan när de förbuder folk att ens lära sig om hur fortplantning fungerar. Då kan de ju begå dödsynden att planera hur många barn man får. Hade ju varit praktiskt när man är fattig utan någon egentligt framtidsutsikt mer än flera tyfoner.

Sjukt häftigt med byarna längst österut. Där är verkligen horisonten oändligt. Förutom några småöar finns inget förrän man är i usa... Skulle gärna hänga mer där.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Startplats till Vansbrosimningen...de här klassikerloppen (plus cykelvasan, ultravasan, alla dessa övriga mtb-lopp och start till IM2017) naggar på privatekonomin... :va Man får lägga det i friskvårdsbudgeten.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Hehe men men se till att va i någorlunda form, stod precis bredvid som åskådare häromåret när karln krokna där inte många meter från målgången.. gick ruskigt fort allting med tragisk utgång tyvärr. Tror det var första gången och såklart förhoppningsvis den sista.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Hehe men men se till att va i någorlunda form, stod precis bredvid som åskådare häromåret när karln krokna där inte många meter från målgången.. gick ruskigt fort allting med tragisk utgång tyvärr. Tror det var första gången och såklart förhoppningsvis den sista.

Simmade förra året, så det är rutin. :mrgreen

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
high-peak-minilite.jpg

Ett smidigt litet tält att ha när jag åker iväg med hojen :) Väldigt enkelt på alla sätt och vis och troligen inte särskilt beständigt mot väder och vind egentligen, men förhoppningsvis tillräckligt för att sommarcampa med. Och poängen med det här tältet var ju just dess litenhet och enkelhet. nerpackat tar hela paketet bara upp någon liters volym och väger mindre än ett kg. En tältduk, två pinnar och sex spikar, det är allt :)

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
View attachment 430026

Ett smidigt litet tält att ha när jag åker iväg med hojen :) Väldigt enkelt på alla sätt och vis och troligen inte särskilt beständigt mot väder och vind egentligen, men förhoppningsvis tillräckligt för att sommarcampa med. Och poängen med det här tältet var ju just dess litenhet och enkelhet. nerpackat tar hela paketet bara upp någon liters volym och väger mindre än ett kg. En tältduk, två pinnar och sex spikar, det är allt :)

Du får aldrig in den hojen i det tältet.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Du får aldrig in den hojen i det tältet.

Doh, tänkte jag fel nu igen!? :huvet Satan också... Jaja, så kan det gå... Hojen får väl stå utanför under sitt kapell då så får jag väl själv ligga i tältet, så går det iallafall inte till spillo.:tungan

Thunell

Medlem
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Gammal 750
View attachment 430026

Ser najs ut! Vart inhandlades det? :)

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...