"Det här köpte jag idag!"-tråden

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Det är lika värdelöst som bevis för att allt gått rätt till hur det än betalas, och hur många kvitton som ges, det innebär bara att intäkten registreras i kontrollboxen.

Huruvida lön utbetalas korrekt är en helt annan femma, och det är ju här det fuskas friskt, även på verksamheter som behöver föra personalliggare (vilket en biltvätt måste). Dubbla böcker är inte ovanligt tex.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Hemmavid fick man däckskifte och tvätt invändigt samt utvändigt för 499. Sannolikt inte helt kosher...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vi hade en biltvätt/recondfirma här som hade oootroligt låga priser

Det var en 5-6 pers där inne som for som illrar över/under/in i bilarna, men kollade man upp firman hade den en anställd.

Resultatet var lite lotteri, tvättarna var bra, recondningarna kunde man få igen bilen med genompoleringar...

Jag nyttjade dom inte själv

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Säljaren kan ju ha ett kvittoblock och skriva kvitton till alla men slänger hälften av kvittona och betalar aldrig in momsen. eller skattar för inkomsten de kastade kvittona ger.
Men en kortbetalning kan spåras liksom en banköverföring.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vi hade en biltvätt/recondfirma här som hade oootroligt låga priser

Det var en 5-6 pers där inne som for som illrar över/under/in i bilarna, men kollade man upp firman hade den en anställd.

Resultatet var lite lotteri, tvättarna var bra, recondningarna kunde man få igen bilen med genompoleringar...

Jag nyttjade dom inte själv

Handlar det inte väldigt ofta om personer som är i olika arbetsmarknadsåtgärder? Jag har fått för mig att rekondbranschen ofta handlar om arbete åt den sorten.

• Gilla
Reaktioner: GuW

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Säljaren kan ju ha ett kvittoblock och skriva kvitton till alla men slänger hälften av kvittona och betalar aldrig in momsen. eller skattar för inkomsten de kastade kvittona ger.
Men en kortbetalning kan spåras liksom en banköverföring.

Det spelar ingen roll, det är utanför mitt ansvar som kund. Kvittot har exakt samma värde för mig som vilket annat kvitto som helst.

Sen ska du ju inte tro att det ens är säkert att allt är vitt bara för att du får kvitto från en kassaapparat heller. Det har funnits mycket fifflande med såna också.

Dessutom finns det miljoner andra sätt att få ut pengar ur ett företag för den som vill fiffla.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Det spelar ingen roll, det är utanför mitt ansvar som kund. Kvittot har exakt samma värde för mig som vilket annat kvitto som helst.

Sen ska du ju inte tro att det ens är säkert att allt är vitt bara för att du får kvitto från en kassaapparat heller. Det har funnits mycket fifflande med såna också.

Dessutom finns det miljoner andra sätt att få ut pengar ur ett företag för den som vill fiffla.
Jag vet, det är därför jag handlar hos företag som tar kort, då är det en registrerad transaktion som jag kan spåra och som är aningen svårare att fuska undan.
Men som med allt annat, vill man fuska så kan man.
Och jag är inte hederligare än att jag har bytt en påse bullar mot en svetssöm eller så ibland.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Precis, olika sorters gratisarbetare, fast många var nog vanliga svartarbetande "kompisar och broschor"
Jobbade bredvid en recondtvättfirma, de som "jobbade" där var allmänt glada och stojiga och de hade tält med lampor i för sina konstiga kulturella växter i ett dolt utrymme bakom kassadisken. Man såg på långt håll den snygga lösningen på lönndörr.....

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jobbade bredvid en recondtvättfirma, de som "jobbade" där var allmänt glada och stojiga och de hade tält med lampor i för sina konstiga kulturella växter i ett dolt utrymme bakom kassadisken. Man såg på långt håll den snygga lösningen på lönndörr.....

Jag tror jag läste om den firman....

Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping