"Det här köpte jag idag!"-tråden

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det är dubbelsidiga stenar, så en sten är 250, 1000 och den andra är 2000, 5000 men jag valde vilka jag skulle ha själv.
Har inte slipat med sten sen jag henade liarna på gården med en gammal arvesten, så nu får man lära sig att göra det med knivar istället. :hihi

Hej, var hittad du dom där stenarna, pris?

Jag ock Street Bandit är lite intresserade av pris och var? :)
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Den här..fast igår i ärlighetens namn.

Sukan mindre.png

Hann köra den 3,5 mil innan en buss i mötande körfält fick för sig att göra en vänstersväng 20 m. framför mig där jag kom farande. Blixtbromsning och nedlägg. Hann dra in armar o ben o kura ihop mig någorlunda innan jag landade brevid bussen. Hyfsat oskadad förare, men min "nya" hoj på verkstaden efter ca 1 timmas ägande :(
 

Nordic

Medlem
Gick med
29 May 2011
Ort
Söder om stockholm
Hoj
Z750 09 - VZ800
Den här..fast igår i ärlighetens namn.

View attachment 453719

Hann köra den 3,5 mil innan en buss i mötande körfält fick för sig att göra en vänstersväng 20 m. framför mig där jag kom farande. Blixtbromsning och nedlägg. Hann dra in armar o ben o kura ihop mig någorlunda innan jag landade brevid bussen. Hyfsat oskadad förare, men min "nya" hoj på verkstaden efter ca 1 timmas ägande :([/QUOTE

Fan så trist!
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Skönt du klarade dig men riktigt tråkigt med hojen. Stannade bussen sen och du fick tag på han?

- Tack, bussen stannade o hon behöll dörrarna stängda. En bilist som samtidigt stoppade trafiken rusade fram o ropade att hon skulle öppna dörrarna o kontakta ledningscentralen. Så åkte hon iväg till närmsta busshållplats o inväntade Polisen.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Vad kör du med för "grit"?
Och vilka stenar?

Jadu, fan vet vad de heter eller vad märket kan kallas. Vet bara att pappa köpte med dem hem ifrån Japan när han var där över, diverse grovlekar från något hundratal upp till ett par tusen grit. Prima grejer ska det vara iallafall :)

Jag tycker att man klarar sig ganska bra med en dubbelsidig sten om sidornas styrka ligger på omkring 500 respektive 1000. Beroende på hur pedantisk man är och hur blank och fin egg man vill ha såklart. Den sten jag använder mest är en sådan "kombisten" på i runda slängar den grovkornigheten, den grövre sidan duger fint till att grovslipa och kan få bort även större hack och chipp i eggen medan den finare ger en pappersskärande om än inte blankpolerad egg som jag tycker duger alldeles utmärkt för gemene mans köksbruk. Jag gillar inte att slipa rakknivsvasst på mina köksnivar, dels vill jag gärna märka ifall jag råkar skära mig och det är ett sånt jävla jobb att upprätthålla en sån skärpa. Då kör jag hellre på en bruksskärpa som klarar det segaste köttet jag kan komma att utsätta den för utan att bli slö för minsta lilla :)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jadu, fan vet vad de heter eller vad märket kan kallas. Vet bara att pappa köpte med dem hem ifrån Japan när han var där över, diverse grovlekar från något hundratal upp till ett par tusen grit. Prima grejer ska det vara iallafall :)

Jag tycker att man klarar sig ganska bra med en dubbelsidig sten om sidornas styrka ligger på omkring 500 respektive 1000. Beroende på hur pedantisk man är och hur blank och fin egg man vill ha såklart. Den sten jag använder mest är en sådan "kombisten" på i runda slängar den grovkornigheten, den grövre sidan duger fint till att grovslipa och kan få bort även större hack och chipp i eggen medan den finare ger en pappersskärande om än inte blankpolerad egg som jag tycker duger alldeles utmärkt för gemene mans köksbruk. Jag gillar inte att slipa rakknivsvasst på mina köksnivar, dels vill jag gärna märka ifall jag råkar skära mig och det är ett sånt jävla jobb att upprätthålla en sån skärpa. Då kör jag hellre på en bruksskärpa som klarar det segaste köttet jag kan komma att utsätta den för utan att bli slö för minsta lilla :)

Tackar! :tummenupp
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Den här..fast igår i ärlighetens namn.

View attachment 453719

Hann köra den 3,5 mil innan en buss i mötande körfält fick för sig att göra en vänstersväng 20 m. framför mig där jag kom farande. Blixtbromsning och nedlägg. Hann dra in armar o ben o kura ihop mig någorlunda innan jag landade brevid bussen. Hyfsat oskadad förare, men min "nya" hoj på verkstaden efter ca 1 timmas ägande :(

Tur det gick bra med dig!
Hoppas du får tillbaka hojen i ett nafs! :tummenupp
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Köpte en Kawa 750H2 idag!!!
En typ 40-årig dröm som nu kunde förverkligas. :tummenupp
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top