Jadu, fan vet vad de heter eller vad märket kan kallas. Vet bara att pappa köpte med dem hem ifrån Japan när han var där över, diverse grovlekar från något hundratal upp till ett par tusen grit. Prima grejer ska det vara iallafall
Jag tycker att man klarar sig ganska bra med en dubbelsidig sten om sidornas styrka ligger på omkring 500 respektive 1000. Beroende på hur pedantisk man är och hur blank och fin egg man vill ha såklart. Den sten jag använder mest är en sådan "kombisten" på i runda slängar den grovkornigheten, den grövre sidan duger fint till att grovslipa och kan få bort även större hack och chipp i eggen medan den finare ger en pappersskärande om än inte blankpolerad egg som jag tycker duger alldeles utmärkt för gemene mans köksbruk. Jag gillar inte att slipa rakknivsvasst på mina köksnivar, dels vill jag gärna märka ifall jag råkar skära mig och det är ett sånt jävla jobb att upprätthålla en sån skärpa. Då kör jag hellre på en bruksskärpa som klarar det segaste köttet jag kan komma att utsätta den för utan att bli slö för minsta lilla