Det här med att undanhålla saker i annonser...

Smagatusk

Guest
Är i skrivande stund på jakt efter en Audi A6 av lite nyare årsmodell. Hittade en bil på Blocket, ganska exakt vad jag sökte i utrustningsväg, förvisso lite äldre än jag tänkt mig och med lite fler mil, men priset var tilltalande lågt eftersom det var en USA-import enligt annonsen. Ringde upp killen och förhörde mig om bilens skick och bad honom skicka några fler bilder till mig så att man fick sig en lite bättre uppfattning om bilen.
Han skickade väl en 10 bilder till mig( på en utvändigt, jävligt skitig bil), och på min fråga om det fanns några tecken på att bilen kunde ha gått mer än de 10.000 mil som angavs i annonsen så blev svaret "aaabsoluuuut INTE!" Jag frågade honom om eventuella skavanker som fanns, och tydligen skulle det finnas en liten buckla vid förarhandtaget. Inte mer än så. Påpekade att jag kommer ganska långväga och vill inte ha några överraskningar. Och det förstod han såklart...:näsblod

Fick honom att teckna Blockets begagnatförsäkring och kom överens om ett pris jag skulle betala om skicket var som han sa. Jag flög upp från Malmö till Sundsvall.

Väl på Midlanda när jag stegade mot bilen så kände jag en jävla olust i magen... Mådde nästan fysiskt illa. Hade på känn att nåt var för bra för att vara sant! Och sen när jag på nära håll ser den här JÄVLA HÄCKEN till Audi som jag åkt 100 mil för att köpa, fick jag min farhåga bekräftad.:gråta

Jag listar lite fel på bilen som killen sa var normalt slitage på:

*Passagerarairbag-lampan lyste. Slocknade när nån satte sig i passagerarsätet.
*AC funkade inte.
*Lackflagor hade lossnat vid kombiluckan.
*Ski-sacken var borta. Fällde man ner armstödet kunde man glo rätt in i kombiutrymmet.
*Klockan var fel. Styrs från Frankfurt, som uppenbarligen skiter i klockan i Audin uppe i Sundsvall som mer än gärna visar December 2005. Ingen handbok på bilen fanns att tillgå.
*Rinningar från klarlacken på motorhuven.
*Stank glykol i hela motorutrymmet.
*Flottfläckar i hela jävla bilen.
*En decimeterlång spricka i dörrsidan(!) som enligt uppgift spruckit i Hemavan i 30 minusgrader men som ändå enligt vissa hör till normalt slitage.
*Ratten i läder var nersliten så till den milda grad att den hade flagnat färg. Min nuvarnade Audi har gått 25.000 mil med en finare ratt än den.

Jag var sne så det förslår. Skällde ut honom på mitt sätt vilket innebär retoriska frågor, endast för att påpeka vad han sagt som inte han sedan inte hållit.

Jag sa på ren svenska "fuck you and your car", och bad honom skjutsa mig till tågcentralen så jag kunde försvinna från det där jävla stället.

Varför MC-relaterat? tänker ni. Jo...

Min tanke var från början att ta med mig tjejen upp och stanna till i Gävle på vägen hem, för att ta hem en Kawasaki. Hon skulle sen köra Audin hem och jag hojen. Men nu kostade flygbiljetten 2.500 och jag sa att skulle det inte bli en affär med Audin (redan här kände jag tydligen att nåt var fel?), så hade vi slängt pengar i sjön om hon skulle följt med.

Så efter detta står jag på Centralstationen i Sundsvall i jeans, tischa och en ryggsäck med tröja, mjukisbrallor, solbrillor och pengar och funderar vad fan jag ska göra? Kom att tänka på Kawan i Gävle...
Ringde hem och bad henne kolla upp annonsen på Blocket. Detta kan ni förresten prova med era fruntimmer när ni står stressade och förbannade 100 mil hemifrån och ber om hjälp från en sambo som knappt sett en annons på Blocket. Kul!:död

Numret kom fram till slut, och Kawan fanns kvar. Tog tåget till Gävle, provkörde mitt i natten med hans flickväns hjälm, skrev papper, överförde pengar, taxi till hotellet.

Vaknar upp vid frukost. Ösregn. Har köpt en hoj några timmar tidigare, men har inga kläder att köra hem den med... Vad göra? Efter några tips från receptionen på hotellet så blir det... Lingvalls!
Taxi till Lingvalls, köpte hjälm, handskar, stövlar och jacka för att kunna ta mig hem. Stövlar var väl kanske overkill, men mina gamla var dags att byta ut.:)

Sensmoralen med denna historien då?

VERKAR DET FÖR BRA FÖR ATT VARA SANT, ÄR DET OFTA INTE DET!

Och slutligen måste jag tacka Micke som jag köpte hojen av (som jag dessutom prutat på tidigare), för att du pallade genomföra affären mitt i natten, och hjälpen jag fick att hitta ett billigt hotell.
Taxichauffören som stod och väntade på mig och stängde av taxametern, medans jag var inne och handlade mina grejer.
Och slutligen Lingvalls Motor i Gävle som öppnade butiken en timme tidigare för att en förrvirrad skåning skulle komma hem i tid, och dessutom gav mig rabatt!

Det var min söndag/måndag! :D

Last edited:

mojja83

Guest
Hade kastat fanskapet i älven och tvingat av han både tur och retur pengar. Sådana djävla as ska hängas ut med både namn tele och mail adress.

Skicka mig pm´s så ska han få det lite lustig några månader framöver. Såg att man kunde beställa analpluggar på postförskott!!!!

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Mitt äventyr låg i att åka ner 30 mil till GBG häromnatten, de tyckte jag va jobbigt o jag kom ändå hem med bilen jag åkte ner för :D

Fy fan asså.

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Rabatt på Lingvalls? Mycket ska man höra...antar att gubben inte var i närheten.

Smagatusk

Guest

Smagatusk

Guest
Mitt äventyr låg i att åka ner 30 mil till GBG häromnatten, de tyckte jag va jobbigt o jag kom ändå hem med bilen jag åkte ner för :D

Fy fan asså.

Vissa har tur! :D

Helt ärligt så ville jag ju komma hem med Audi-helvetet också. Dock inte i det skicket. Man får leta vidare...

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Säkerligen ett såntdär fint exemplar med en fastsvetsad u-balk där det en gång var en krockbalk.

Smagatusk

Guest
Rabatt på Lingvalls? Mycket ska man höra...antar att gubben inte var i närheten.

Nä, såg ingen gubbe där. De flesta var väl i 30-35årsåldern. Rabatt på krukan fick jag, och efter den jävla resan var jag glad för det lilla. :)

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
En fundering bara, borde de inte va lättare o billigare att åka söderut när man bor där nere? Om man ändå är på g att köpa en import tänker ja :va

Smagatusk

Guest
En fundering bara, borde de inte va lättare o billigare att åka söderut när man bor där nere? Om man ändå är på g att köpa en import tänker ja :va

Faktum är att bilarna är lika billiga i Sverige som i Tyskland om man räknar vad det kostar att regbesiktiga, färdkostnader och annat skit. Åtminstone om man ser till 4-5 år gamla bilar.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Faktum är att bilarna är lika billiga i Sverige som i Tyskland om man räknar vad det kostar att regbesiktiga, färdkostnader och annat skit. Åtminstone om man ser till 4-5 år gamla bilar.

Är väl fortfarande bra mkt närmare neråt? =)

Smagatusk

Guest
www.carfax.se :popcorn

Hade jag inte redan spräckt månadens budget så hade jag bjudit på ett utdrag gällande den där skorven för att förgylla tråden :D

Det är ju fan att man hatar reklam! I ett sånt här läge hade det varit bra att kanalisera sin selektiva hörsel. Blir jävligt nyfiken själv på de där 5 rapporterna.

Hur mycket kan man lita på ett M-test?

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Hoj
Yamaha Fz8N 2011 Landin Edition
Anmäl hans annons för felaktig eller vilseledanden information! Skriv till blocket och förklara.
Idiotgubbjävel till försäljare!

Skönt att det ordande upp sig och att du fick köpa en hoj iaf.

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Moped
Haha fy fan! får flashbacks!!! många ggr när man kollar på bilar/mc åt polare och hittar fel så har jag många gånger fått höra (Det där har inte jag märkt, jag har bara tvättat fordonet)

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Fattar inte att folk vågar. Jag menar som säljare vet du ju inte ett smack om vem som kommer o kollar på bilen.
Det kan ju vara allt från Tomas Möller till Carl-Ingemar Perstad liksom.

Jävla svin utan heder och moral.

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Låter allt för bekant. Jag har lärt mig av allt för många bilaffärer att man inte ska åka för långt eller köpa det billigaste på blocket. Det är sällan bra något av dom. Bilfirmor är inte heller så mycket bättre :)

Tittade på en gammal A4 TS Quattro hos en audi handlare. Såg fin ut på bilderna och rullade dit, bara 5-6 mil enkel dock, och när man hittade bilen i hallen så var det nog det skabbigaste jag sett hos en bilhandlare. Fina detaljer som gaffatejpade handtag och så vidare... Bilsäljaren hävdade att den var i bra skick i mailkonversationen innan jag åkte.. Min 240 från -84 kändes som ett kap ;)

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...jag slapp åka så långt iaf - vi spikade att shoppa en Astra GTC som andrabil - och hittade en nästgårds, man borde anat oråd redan när bilhandlaren formligen osade hästhandlare lång väg. Men bilen var kaaaaanoooonfin, fanns inget att anmärka på, en 05:a med 6000 mil på.
Hur någon kunnat misshandla en bil så makalöst på så kort tid är för mig en gåta, det var bulor precis överallt, även på insteget på trösklarna? :3freak Repor, trasig inredning, repade lyktglas (!) och någon hade hällt ur en mcdonaldslunch under en av stolarna (mer eller mindre).

Det kostade 7 mil dock, och ett gott garv så här efteråt.

Det blev en privatsåld 05:a med 9000 mil på i Götet, i nyskick istället, för 10k mindre. Tackarrrrr!

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring