Det kan man kalla MOTOR.....

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Ballt.
Om jag ser rätt är det alltså 24 cyl i liggade H-form med individuella vevaxlar som tillsammans arbetar mot den gemensamma propelleraxeln.
Dubbla stift på varje cylinder. Redan då.
Vilket påminner mig om en bakrutedekal jag såg på en Alfa Giulia i slutet av 80-talet, "Twincam redan 1913" :tummenupp .

Andra exempel på ball teknik från förr:
Rolls-motorn i stridsvagnarna (Merlin?) och i Spitfire etc, V12:a på 27 liter (iofs har jag svagt minne), urborrade kammar och ihålig vev för att spara vikt. Ca 700 kilo komplett (tror att en motor till en större lastbil väger ung så och den är inte alls lika ball) men motorn ska visst inte tåla att ställas ner på golvet hur som helst, ska stå i en vagga så att den vilar på sina infästningspunkter.
4 ventiler på varje cylinder och två stift på varje. Maxvarv 3000 rpm på stridsvagnarna i fredstid, dubbelt upp i "skarp" läge. Motorn ska enligt uppgift klara 6000 rpm uatn vidare men den ska visst vara känslig för snabba varvtalsförändringar.
En motor av samma sort som i hundkojan användes för att värma stora puffran i stridsvagnarna. Gissar att den motorn även kunde användas till elverk, hydraulik eller nåt sånt.
Mycket av detta är andrahandsuppgifter men det kommer säkert nån vis man/kvinna och korrigerar. :tummenupp

I tidningen Wheels fassn för många år sen ett reportage från en gruva i USA där en större motor användes för att pumpa upp vatten. Den motor var 3(?)-cylindrig och på 16 m3 cylindervolym! Detta var alltså en uråldrig motor, man kan gissa att den hade måttligt varvtal.

Jag var ombord på en bogserbåt för nåt tiotals år sen. Ingen stor båt, den går inne i Köpings hamn. Stor motor mitt i båten, maxvarv tror jag var 400 rpm. Uppe på hyllor runt motorn satt småmotorer till el, hydraulik etc. Dessa "småmotorer" var lastbilsmotorer....
 
Gick med
18 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
Ingen...
Robban: Du har helt rätt i att den heter Merlin. Den satt även i stridsvagnarna av modellen Centurion. 27 liter var den största volymen, den fanns även i mindre utföranden.
Per Gillbrand har en sådan hemma i sin källare! :tummenupp Jag har träffat honom och han visade mig bilder när han körde den i samma källare! :Bugar
Den hade inga riktiga "avgasrör" utan brände ut avgaserna efter en kort bit rör...feta blåa lågor! Galet! :yoparty :kocko :3freak
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Rikard Thunderace skrev:
Per Gillbrand har en sådan hemma i sin källare! :tummenupp Jag har träffat honom och han visade mig bilder när han körde den i samma källare! :Bugar
Den hade inga riktiga "avgasrör" utan brände ut avgaserna efter en kort bit rör...feta blåa lågor! Galet! :yoparty :kocko :3freak

Han drog igång den vid invigningen av vår nya verkstad, och nog låter den mäktigt... :tummenupp

På Leoparden (S121) så var det en 46 L V12, och som värmar-aggregat en liten dieselbrännare (vattenkanaler i vagnen). Det var *inte* roligt att sitta i vagnen på vintern när värmaren inte funka... :3freak

/J
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Rikard Thunderace skrev:
Robban: Du har helt rätt i att den heter Merlin. Den satt även i stridsvagnarna av modellen Centurion. 27 liter var den största volymen, den fanns även i mindre utföranden.
Per Gillbrand har en sådan hemma i sin källare! :tummenupp Jag har träffat honom och han visade mig bilder när han körde den i samma källare! :Bugar
Den hade inga riktiga "avgasrör" utan brände ut avgaserna efter en kort bit rör...feta blåa lågor! Galet! :yoparty :kocko :3freak

:7peta
Den kom sista krigsåren i en strokad/borrad 6 X 6,6 tum = 36 liter :Bugar
som kallas Griffon och satt både i Spittar och P51:eek:r
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
För exten


Dom Där tempest motorerna kördes inte på soppa (benzzzin) utan PGA kompression och kompresseor behövde en oktan halt på 110+ och då körde man på en blandning av bensin/bensol med tillsatser av KTB-bly så de första piloterna vart förgiftade, av avgaser som läckte in kupen så man var tvungen att göra med masken på hela tiden.... Sen gick det inte att landa dom utan ställ ,inte äns på gräs för soppan var så explosiv att man brann opp. Så order kom ifrån ledningen att om stället ej gick att fälla ut var det skärmen som gällde :rofl , allt för att spara piloter..
Då skall man komma ihåg att de skärmarna de hade då är idag att betrakta som Garnystan!
Ett plan för "Grabbar med hår på bringan" :Bugar

Kuriosa:
Det var vanligt att bygga snurrorna kompakta i V, H eller i en Ring och att använda sig av en "huvudstake" och koppla på "slavstakar" så att en "storända" :arsele betjänar flera kolvar! Coolt!
 
Last edited:

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Fluxir skrev:
hur mkt effekt ger en sån pjäs?

Dom har kört 100 timmars tester med ett urtag på 4000 hästar.....
Redan 1945 under kriget körde dom 100 timmar med 3500 pållar :Bugar
:fatta! Och detta ,mina vänner är inga japanska ponys!

(kom igen Marklund och TurboAndersson visa vad ni går för :rofl )
 

E22

En bitter jävel & ett hjärta av sten
Gick med
24 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
*
snackar ni om startmotorer till fartygsmotorer eller?
 

Bifogat

  • gvmbildm22.jpg
    gvmbildm22.jpg
    20.1 KB · Visningar: 788
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Helt tvärtom mot stora motorer är motorn i Daihatsu Columbus fr. slutet av åttiotalet ungefär, 3-cyl boxer på under 1000cc. När dåvarande chefen skulle beställa en ny motor till firmahinken såg han att samma motor satt i Amerikanska Greyhoundbussar....fast då drivandes AC aggregatet ist :hihi
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Robban_C skrev:
Ballt.
Om jag ser rätt är det alltså 24 cyl i liggade H-form med individuella vevaxlar som tillsammans arbetar mot den gemensamma propelleraxeln.
Dubbla stift på varje cylinder. Redan då.

Helt rätt....men det riktigt intressanta är att den inte har "kamaxlar, ventiler, lyftare", utan cylinderfodrena vrids av en "kamaxel" för att öppna/stänga insug/avgasportarna...du ser utblåsningsportarna mitt mellan stiftraderna.
Han som konstruerade den här motorn konstruerade också en 9cyl stärnmotor
med samma "ventil" mekanism.
KentW
 

Gunsten

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2004
Ort
Jönköping
Hoj
ingen förtillfället
Fint på traktorpulling när dom kör med flera merlin (eller om de va griffon?) motorer samtidigt, j-vlar va de väsnas!! Riktigt sjyssta pjäser!!
 
Gick med
18 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
Ingen...
RG500-Johannes skrev:
Han drog igång den vid invigningen av vår nya verkstad, och nog låter den mäktigt... :tummenupp

På Leoparden (S121) så var det en 46 L V12, och som värmar-aggregat en liten dieselbrännare (vattenkanaler i vagnen). Det var *inte* roligt att sitta i vagnen på vintern när värmaren inte funka... :3freak

/J

:7peta 47,6 liter är den allt på, strypt till 1500 hästkrafter för att den ska hålla under galna lumpartider. I "vanliga" fall har den 2500 hästar. :tummenupp Tillverkaren av motorn är MTU (Mercedes). Motor och växellåda sitter ihop i ett fedepaket (klart att de sitter ihop) för att enkelt och snabbt kunna bytas i fält. Då lyfter de ur hela motorn och lådan. Svenska killar har gjort detta i fält på 25 minuter, men enligt Krauss Maffei ska det kunna gå på 15 minuter! :Bugar Föraren sitter för övrigt i en läderstol från Porsche! :D
 

Ozzie

Hyggligt lagom
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
-
/Nördvarning på/
När jag gick systemteknikerutb för strf90 i Östersund så drog stridsvagnsteknikerna igång motorerna (s121-122) utanför vagnar på asfaltsplan. Det blev ordentligt skaka i väggarna ett par 300m bort iaf... =)

Den inofficiella topphastigheten för Leopard2:an ska vara 140km/h, intressant upplevelse i en vagn som väger 57,5 ton (121) och där huvudbromssystemet inte arbetar över 30km/h....

Vridmomentet för 47,6L pjäsen var 4,3kNm med "fredspluggarna" och 1500hk, under mer mörka tider var effektuttaget precis som skrivs ovan 2500hk och 6,5kNm... Turboaggregaten är för övrigt de största jag någonsin sett.

Som jämförelse var "mina" (strf90) motorerna beskedliga med 550hk, 14,2L och 2,2kNm. Men de var ju å andra sidan svenska.... (Scania DSI-14)
Oskar
/Nördvarning av/

edit: Tilläggsdetalj: Förarstolen i 90-vagnen är även den från Porsche. Bränslemätaren är från Lamborghini, kanonen (40mm) är en gammal upp-ochnervänd luftvärnspjäs :)
 
Last edited:

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Rikard Thunderace skrev:
Den hade inga riktiga "avgasrör" utan brände ut avgaserna efter en kort bit rör...feta blåa lågor! Galet! :yoparty :kocko :3freak
På bilden ser det inte ut som att det är speciellt långa avgasrör när motorn är monterad i planet heller.
Om det hade varit lite längre rör så borde väl avgaserna blåsas ut lite effektivare då rören kyls av luftströmmen och avgasernas volym minskar.
Men dom kanske inte tyckte att det var värt den extra vikten och det ökade luftmotståndet.
 

Bifogat

  • spitfire.jpg
    spitfire.jpg
    45.6 KB · Visningar: 179

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
För ett par veckor sen fick jag klämma lite på en turbin som ska driva ena bränslepumpen i Ariene 5-raketens övre steg, det var en liten blåfärgad sak av titan med en diameter på 120mm och en vikt på uppskattningsvis några hundra gram.(Utan turbinhus)
Den leverar 2.5 MW = 2500 kW = 3400 hk vid 90000 rpm. :skrämd
Typ lagom för en soppapump. :tungan

Jag kommer inte ihåg hur hög den motorns totala effekt var men den större motorn som driver huvudsteget är på 2000 MW och den ska bytas ut mot en som levererar 2900 MW, dvs. 3.9 miljoner hästar.
Den motorn kommer att väga strax över 800kg.
(Barsebäck levererar 615 MW.)
 
Last edited:

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Micke_Lindstrom skrev:
För ett par veckor sen fick jag klämma lite på en turbin som ska driva ena bränslepumpen i Ariene 5-raketens övre steg, det var en liten blåfärgad sak av titan med en diameter på 120mm och en vikt på uppskattningsvis några hundra gram.(Utan turbinhus)
Den leverar 2.5 MW = 2500 kW = 3400 hk vid 90000 rpm. :skrämd
Typ lagom för en soppapump. :tungan

Jag kommer inte ihåg hur hög den motorns totala effekt var men den större motorn som driver huvudsteget är på 2000MW och den ska bytas ut mot en som levererar 2900 MW, dvs. 3.9 miljoner hästar.
Den motorn kommer att väga strax över 800kg.
Barsebäck levererar 615 MW.


800Kg?? + ram och en 6 litersportster tank och 2 hjul ...Klarar man men det under tonnet??? :rofl

(det behövs en halvkåpa kanske?)
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top