Ballt.
Om jag ser rätt är det alltså 24 cyl i liggade H-form med individuella vevaxlar som tillsammans arbetar mot den gemensamma propelleraxeln.
Dubbla stift på varje cylinder. Redan då.
Vilket påminner mig om en bakrutedekal jag såg på en Alfa Giulia i slutet av 80-talet, "Twincam redan 1913"
.
Andra exempel på ball teknik från förr:
Rolls-motorn i stridsvagnarna (Merlin?) och i Spitfire etc, V12:a på 27 liter (iofs har jag svagt minne), urborrade kammar och ihålig vev för att spara vikt. Ca 700 kilo komplett (tror att en motor till en större lastbil väger ung så och den är inte alls lika ball) men motorn ska visst inte tåla att ställas ner på golvet hur som helst, ska stå i en vagga så att den vilar på sina infästningspunkter.
4 ventiler på varje cylinder och två stift på varje. Maxvarv 3000 rpm på stridsvagnarna i fredstid, dubbelt upp i "skarp" läge. Motorn ska enligt uppgift klara 6000 rpm uatn vidare men den ska visst vara känslig för snabba varvtalsförändringar.
En motor av samma sort som i hundkojan användes för att värma stora puffran i stridsvagnarna. Gissar att den motorn även kunde användas till elverk, hydraulik eller nåt sånt.
Mycket av detta är andrahandsuppgifter men det kommer säkert nån vis man/kvinna och korrigerar.
I tidningen Wheels fassn för många år sen ett reportage från en gruva i USA där en större motor användes för att pumpa upp vatten. Den motor var 3(?)-cylindrig och på 16 m3 cylindervolym! Detta var alltså en uråldrig motor, man kan gissa att den hade måttligt varvtal.
Jag var ombord på en bogserbåt för nåt tiotals år sen. Ingen stor båt, den går inne i Köpings hamn. Stor motor mitt i båten, maxvarv tror jag var 400 rpm. Uppe på hyllor runt motorn satt småmotorer till el, hydraulik etc. Dessa "småmotorer" var lastbilsmotorer....