Klosse
Gudomlig sporthojare
Jag menar motorcyklar, inte antikviteter....2 classic racers och 2 Norton gatcyklar + en Velocette som jag inte vill övervarva...
Jag menar motorcyklar, inte antikviteter....2 classic racers och 2 Norton gatcyklar + en Velocette som jag inte vill övervarva...
Nu började ju tråden med ett tillbehör för racing som är lika viktigt för bansanerarna som båten under motorn, eller inte. Men dessa skydd nedan som tydligen togs fram för att inte fartvinden ska trycka in styrgreppen i toppfart känns rätt onödiga på en typ ER-6 eller liknande.
Tack för tipset, ska ladda ner och testa appen idag, låter precis som det jag letat efter!
Var ute på en ny sväng med Calimoto idag - fungerade klockrent med ett misstag - det blev en liten grusväg. Men i övrigt körde jag runt på massa vägar som jag nog aldrig kört på trots ett helt liv i Skåne. Den kostar inget heller, det finns en premium-variant för 500 kr/år, då får man lite mer data och ännu kurvigare vägar, plus kartor i hela världen. Inte känt att det behövs än.
Vad är poängen med sporthoj om man inte ska använda effekten?Varvräknare. Totalt onödigt både på motorcyklar och bilar. Båda har varvtalsregulatorer och ingen som inte tävlar behöver sitta och kolla ifall man befinner sig i effektregistret.
Hur man kör fort:...vill man inte köra sin moderna sporthoj fort är så klart varvräknare meningslöst.
Vad är poängen med sporthoj om man inte ska använda effekten?
Vissa hojar, exempelvis er6 tappar på att köra till varvstopp på alla växlar utom ettan. Där kan det vara trevligt att ha varvräknare för att hjälpa att bygga gehör.
Men visst, vill man inte köra sin moderna sporthoj fort är så klart varvräknare meningslöst.
Jag trodde alla på sporthoj höll mestadels 200+ hela tiden?Fast ärligt talat hur kör du om du behöver hålla din S1000rr med optimala växlingspunkter?
Enda gången man kan utnyttja "rätt" växlingspunkt med en modern sporthoj är ju ändå mellan 1an och 2an. För 3an skall man ju lägga i bortåt 170km/h....
Anledningen till att jag lärde mig växlingspunkter är bilden ovan. Jag körde en lite tröttare hoj där maxvarv inte gav bra växlingspunkter. Så när andra gasade på fick jag göra det bästa av situationen Just den hojen skulle inte varvas till varvstopp heller. Är man extra petig så flyttar sig växlingspunkterna för varje växel också.Hur man kör fort:
1. Dra gasen i botten.
2. Vänta tills motorn ylar/vrålar/dånar/tjuter som fan.
3. Lägg snabbt i nästa växel.
4. Upprepa 2 och 3 tills det inte finns fler växlar att lägga i.
Och jag som trodde den bågen kom till för att Sete inte skulle plantera sitt bromsgrepp i ryggen på den till höger om honom vid en entusiastisk start och att det urfrästa hålet i bromsgreppet var till för att inte fartvinden ska trycka in bromsen i höga farter.
Vad är poängen med sporthoj om man inte ska använda effekten?
Vissa hojar, exempelvis er6 tappar på att köra till varvstopp på alla växlar utom ettan. Där kan det vara trevligt att ha varvräknare för att hjälpa att bygga gehör.
Men visst, vill man inte köra sin moderna sporthoj fort är så klart varvräknare meningslöst.
Jaså finns det färdigt? (klart det gjorde) Jag som hade tänkt bygga egen sån lösning som använde varvtal, hastighet och ett relä till quickshiftern för att göra samma. Tror det går att få ihop till priset av en pizza eller två (men ack så mycket mer tid)Är man extra petig så flyttar sig växlingspunkterna för varje växel också.
Det är i detta fallet ignitech är kanon. Använder ignitech på rejs moppen. Man lägger in bromsbänkens kurvan o motorns utväxling sedan kopplar man till en solinoid eller trycklufts växling med tändnings klipp. Viola nu har man tappat Ex antal tusenlappar o 0,2 sekunder på 201 meter iomed att ignitech växlar själv.
My billigare är att skita i pizzor o gå ut o gå, men det är ju inte lika fränt
De flesta på SportHoj kör inte en SportHoj!
Många på SportHoj åker hoj, då behövs inte varvräknare.
Trevligt att ha varvräknare för att hjälpa att bygga gehör?
Många blir väldigt upprörda om man bara tänker ordet motoröra!
Var går gränsen för modärn SportHoj? Blir den gammal vid 20, 30 , 50 eller 70 års ålder?
Det första som blir omodärnt är det som är modärnt! Men är den gammal eller tidlös?
Var ute på en ny sväng med Calimoto idag - fungerade klockrent med ett misstag - det blev en liten grusväg. Men i övrigt körde jag runt på massa vägar som jag nog aldrig kört på trots ett helt liv i Skåne. Den kostar inget heller, det finns en premium-variant för 500 kr/år, då får man lite mer data och ännu kurvigare vägar, plus kartor i hela världen. Inte känt att det behövs än.
Nej, maxvarv och maxeffekt infaller aldrig samtidigt. Det vet nog alla. Ifall det är mycket viktigt för en landsvägsförare att växla i exakt rätt ögonblick är en mätarnål som rör sig snabbt över en mätartavla ett ineffektivt hjälpmedel att förlita sig på. Mer effektivt då att lära sig hur det låter eller låta en ljussignal signalera när varvtalet är det rätta.Anledningen till att jag lärde mig växlingspunkter är [...] maxvarv inte gav bra växlingspunkter.
Vad händer alltså ifall man låter bli att titta på varvräknaren när man försöker köra raskt längs kurviga vägar?Utan varvräknare går utmärkt när man ÅKER...
Fast det var inte vad jag pratade om, det är något annat.Nej, maxvarv och maxeffekt infaller aldrig samtidigt. Det vet nog alla.
Vill man vara exakt så brukar inte de flesta shiftlights förflytta sig, utan just gå aktiva för ett specifikt varvtal. Finns säkert mer avancerade modeller om man så vill. Men skulle jag vilja göra det exakt skulle jag inte vilja förlita mig på min reaktionstid.Ifall det är mycket viktigt för en landsvägsförare att växla i exakt rätt ögonblick är en mätarnål som rör sig snabbt över en mätartavla ett ineffektivt hjälpmedel att förlita sig på. Mer effektivt då att lära sig hur det låter eller låta en ljussignal signalera när varvtalet är det rätta.
Kan vi återgå till frågeställningen?Vill man vara exakt så brukar inte de flesta shiftlights förflytta sig, utan just gå aktiva för ett specifikt varvtal.
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |