Det mest idiotiska tillbehöret för mc

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Fördelen med styrändsspeglar är väl att man kan se något annat än sina egna axlar i dem. Man skulle i princip kunna se vem man nyss passerat.

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
Brorsan hade styrändsspeglar på sin hoj men han i princip kasta dom in i skogen efter att vi kört i stan. :D
Vissa kanske tycker man ser bättre i dom, men ärligt så är dom oftast mindre än vanliga speglar och vibbrerar mer och gör hojen fult och onödigt bred.

Caferäsers och vissa andra modeller är snygga i dom men jag tycker dom är lite töntiga.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nästan lika dumt är backspeglar för styrändorna:arsele
View attachment 449250
Även om vissa tycker det ser snyggt ut så försämrar man hojen rent praktiskt. Du har tveklöst sämre uppsikt och breddar hojen på den bredaste punkten vilket kraftigt försämrar framkomligheten mellan bilarna. Om de åtminstone gick att köpa i gjutjärn skulle man kunna plocka backspegel för backspegel. man kan börja rista in streck i tanken för varje:yoparty
Kanske har man först bytt till styrändsbackspeglar och lessnat på försäkringsärenden och sura miner eller att helt enkelt sitta lika fast i trafiken som en truckis. Det är då man helt enkelt tar bort skiten helt och hållet. "Never looked back since"

Alltså... man viker ned dem UNDER handtaget så man får synfält bakåt utan att bredda hojen liksom. Men i övrigt är de ju kassa...

Buy quality, cry once.

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
Alltså... man viker ned dem UNDER handtaget så man får synfält bakåt utan att bredda hojen liksom. Men i övrigt är de ju kassa...

Buy quality, cry once.

Absolut. Men jag har sett många stå där mellan två bilar och stoppa upp trafiken som fett i avloppet för att deras vikbara backspeglar inte går mellan bilarnas...utan att vika in dem såklart...:dummer

Såna där tandläkarbackspeglar hör inte hemma på vägen.

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Hoj
Fördelen med styrändsspeglar är väl att man kan se något annat än sina egna axlar i dem. Man skulle i princip kunna se vem man nyss passerat.

Haha jo. Tanken var i alla fall god :)
Det är därför jag ser fram emot att "backkameratekniken" i hjälmar ska bli vanligare och bättre. Jag skulle gärna ha en modell med speglar eller liknande i hjälmen istället så att man faktiskt ser något bakåt utan att behöva titta ner i de vanliga som periskopet i en ubåt eller ha en vibrator i ändan.:arsele

kinotho

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2018
Hoj
CB750
Extremt högljudda avgassystem. Provkörde min kompis GSXR1000 med helsystem och ljudfrekvenserna gav mig migrän trots gjutna öronproppa, detsamma med gäller kromslädar.
Visst det är bra att märkas av i trafiken som en extra säkerhet, men behöver verkligen hela byn höra dig komma?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
View attachment 449250
Även om vissa tycker det ser snyggt ut så försämrar man hojen rent praktiskt. Du har tveklöst sämre uppsikt och breddar hojen på den bredaste punkten vilket kraftigt försämrar framkomligheten mellan bilarna. Om de åtminstone gick att köpa i gjutjärn skulle man kunna plocka backspegel för backspegel. man kan börja rista in streck i tanken för varje:yoparty
Kanske har man först bytt till styrändsbackspeglar och lessnat på försäkringsärenden och sura miner eller att helt enkelt sitta lika fast i trafiken som en truckis. Det är då man helt enkelt tar bort skiten helt och hållet. "Never looked back since"

Man kan nog inte dra alla styrändsspeglar över en kam, såna på bilden ovan (Snell) säkert samma som på eBay är värdelösa då det blir så liten bild i dom att man inte ser vad det är. Satt såna på min Thruxton då jag köpte den men jag bytte tillbaka till original och då ser man verkligen bakåt och inga axlar i dom. Dom jag har på lill Hondan funkar också men köpte några andra på ebay som är snygga men det är samma med dom det blir så smått i dom att man inte ser vad som är bakom. En bra styrändsspegel måste ju vara nära det optimala synfältet, men mycket som säljs är nog mindre bra.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Man kan nog inte dra alla styrändsspeglar över en kam, såna på bilden ovan (Snell) säkert samma som på eBay är värdelösa då det blir så liten bild i dom att man inte ser vad det är. Satt såna på min Thruxton då jag köpte den men jag bytte tillbaka till original och då ser man verkligen bakåt och inga axlar i dom. Dom jag har på lill Hondan funkar också men köpte några andra på ebay som är snygga men det är samma med dom det blir så smått i dom att man inte ser vad som är bakom. En bra styrändsspegel måste ju vara nära det optimala synfältet, men mycket som säljs är nog mindre bra.

Original styrändsspeglarna till min RS är det riktigt bra sikt i. Däremot är dom darriga vid vissa varvtal, motorvägsfart tex. Men det är ju bara att dra in kopplingen en sekund. :)

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Haha jo. Tanken var i alla fall god :)
Det är därför jag ser fram emot att "backkameratekniken" i hjälmar ska bli vanligare och bättre. Jag skulle gärna ha en modell med speglar eller liknande i hjälmen istället så att man faktiskt ser något bakåt utan att behöva titta ner i de vanliga som periskopet i en ubåt eller ha en vibrator i ändan.:arsele

Testat https://www.reevu.com/ ?
Funkar rätt bra om man inte har en allt för framåtlutad körställning.

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Hoj
Testat https://www.reevu.com/ ?
Funkar rätt bra om man inte har en allt för framåtlutad körställning.

Ta mina pengar! :banana Har man hakan i tanken är det nog ändå lättare att bara sticka upp knoppen än att försöka hänga av åt sidorna för att se rakt bakåt i de vanliga backspeglarna. Så länge det går att få till ett pinlockvisir så verkar den där klockren. Bra pris också
Har du testat?

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Hoj
Man kan nog inte dra alla styrändsspeglar över en kam...En bra styrändsspegel måste ju vara nära det optimala synfältet, men mycket som säljs är nog mindre bra.

Det har du nog rätt i och håller med om att de är mer diskreta och snyggare än snigelögonsvarianten som sitter original på de flesta men skulle nog själv hellre göra en delete och ha backkamera istället...men helst backspegel i hjälmen.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ta mina pengar! :banana Har man hakan i tanken är det nog ändå lättare att bara sticka upp knoppen än att försöka hänga av åt sidorna för att se rakt bakåt i de vanliga backspeglarna. Så länge det går att få till ett pinlockvisir så verkar den där klockren. Bra pris också
Har du testat?

Testade en äldre variant för runt 8-10 år sedan. Den funkade som sagt rätt bra på hoj med upprätt körställning vilket jag inte hade då. Den nuvarande verkar ha justerbar vinkel på en spegel vilket saknades tidigare så den kanske är mer flexibel nuförtiden.
Tunneln borde göra att stötupptagningsförmågan försämras något men i övrigt kändes den ganska välbyggd.

jonsal

Medlem
Gick med
22 Jun 2015
Hoj
2022 Ducati Monster
Original styrändsspeglarna till min RS är det riktigt bra sikt i. Däremot är dom darriga vid vissa varvtal, motorvägsfart tex. Men det är ju bara att dra in kopplingen en sekund. :)

Jo, de på min Speed3 RS är nog de bästa backspeglarna jag haft på en hoj...

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13

Fel, fel, fel. Var med på den tiden vi åkte ner till fiket och plockade upp ett tjak med egen hjälm. Inte ett onödigt tillbehör.
Var det en liten och lätt med bra aerodynamik, kallades hon för ett axmök.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Fel, fel, fel. Var med på den tiden vi åkte ner till fiket och plockade upp ett tjak med egen hjälm. Inte ett onödigt tillbehör.
Var det en liten och lätt med bra aerodynamik, kallades hon för ett axmök.

Mendu farfar - var det då ni hade med er extra karbid till lyktorna?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7

Läs på innan du spyr galla. Under förutsättning att man inte har kroppsbyggnad som en hungerstrejkande vegan så finns det hojmodeller där sådana är det enda fungerande alternativet.

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
Läs på innan du spyr galla. Under förutsättning att man inte har kroppsbyggnad som en hungerstrejkande vegan så finns det hojmodeller där sådana är det enda fungerande alternativet.

Det finns ju vanliga speglar som sticker ut mot änden av styret, är du bredare än hojen?

Och bara för någon här inne tycker en sak är "dumt" som tex styrändspeglar är det ju inget att bry sig om, fungerar det utomordentligt för dig är det bara att gasa på.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Det finns ju vanliga speglar som sticker ut mot änden av styret, är du bredare än hojen?

Bara ett av mängder med exempel - på min XJR 1300 Racer (åttiotalsstukad hoj med clip-on styren) är det nog hugget som stucket vad som är bredast - mina axlar eller hojen. Om jag använder original backspeglar ser jag inget annat än mina egna axlar, alternativt diket och skogen vid sidan av vägen. Däremot, med styrändsbackspegel endast på vänster sida ser jag allt jag behöver se bakom hojen.

"Vanliga" backspeglar som sticker ut så långt är knappast estetiskt tilltalande.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati