Det var ett jävla tjat om Markus röda hår

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Om du skulle vara anställd hos mig och jag skulle införa en utseendepolicy, där tuppkam var det som gällde, skulle du då utan att protestera klippa dig till rätt utseende?
Jag skulle ge dig fingret och säga upp mig. Det är ungefär det val jag har om jag inte sympatiserar med den klädkod/utseendekod som företaget jag är anställd hos har bestämt.

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Om du skulle vara anställd hos mig och jag skulle införa en utseendepolicy, där tuppkam var det som gällde, skulle du då utan att protestera klippa dig till rätt utseende?

Om företaget som debatteras skulle ha denna policy, tycker du då att de anställda ska följa den, eftersom chefen bestämmer?

Eller det handlar om att chefen ska bestämma det du tycker är ok?

Om man tänker som du och du påstår dig vara vuxen, då vill jag aldrig bli vuxen. :)
Japp om det är det som gäller så är det bara att börja odla hår. Du kommer säkert bli vuxen en dag du med, vare sig du vill eller inte.:pannkyss

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Jävla mongon. Nej man får inte se ut hur som helst var som helst, hur svårt kan det vara?

Normupplösning på G? :D

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Jag skulle ge dig fingret och säga upp mig. Det är ungefär det val jag har om jag inte sympatiserar med den klädkod/utseendekod som företaget jag är anställd hos har bestämt.

Peka finger bäst du vill, det är bara ett finger. :tummenupp Men visst, du har rätt, man har ett val om man inte kommer överens, man kan sparka någon (vilket man inte får göra hur som helst) eller säga upp sig ifall man är anställd.

Jag blir bara lite trött på inskränkta och ytliga människor, som bryr sig om sådana bagateller som hårfärg. För mig är det viktigast med kompetens, att de är hela och rena, har ett trevligt kundbemötande, sedan kan de mer eller mindre se ut hur de vill för övrigt. De är där för att utföra ett arbete, och de bör göra det så bra de kan, inte se ut på ett visst sätt (om man nu inte råkar vara fotomodell).

Enklast är väl då om ALLA rakar av sig håret, alla klär sig i blåa jeans med vit skjorta och svarta skor, med svart livrem. Då ser alla likadana ut och ingen kan bli upprörd. :rolleyes:

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Han är inte elak, han har rätt och Marcus har fel. Klart att det är chefen som bestämmer hur dom anställda ska se ut, allt annat är bara skitsnack, väx upp och kom in i matchen. Står han på ett industrigolv kan han ju se ut som en jävla clown men har man som i detta fall kontakt med kunder så funkar det inte att se ut så.

Borde väl i och för sig ha satt elake inom citationstecken till undvikande av missförstånd. Huruvida chefen eller Marcus har fel är en icke alldeles enkel fråga, som varken du eller jag har tillräckligt på fötterna för att kunna bedöma. Dock noteras att facket tydligen anser sig kunna driva fallet med framgång mot den "elake".

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Nej men vafan, hårfärg liksom.
Hur gör man med rödhåriga? Tvångsfärgar till en färg som går in under kategorin "vårdat yttre"?

Har du sett killen ifråga ? Jag skulle inte anställa honom i mitt företag. Säkert inge fel på han som person men med den frisyren så passar han inte in i ett jobb där man har kundkontakt.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Har du sett killen ifråga ? Jag skulle inte anställa honom i mitt företag. Säkert inge fel på han som person men med den frisyren så passar han inte in i ett jobb där man har kundkontakt.

För att du antar att kunderna är så dumma och ytliga att de skulle anse att han inte kan utföra sitt arbete?

Edit: Tro inte att jag tycker det ser snyggt ut, på det sätt han färgat sitt hår. Det handlar mer om synsättet som helhet, att alla ska komma med pekpinnar vad som är fint och inte. :)

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Borde väl i och för sig ha satt elake inom citationstecken till undvikande av missförstånd. Huruvida chefen eller Marcus har fel är en icke alldeles enkel fråga, som varken du eller jag har tillräckligt på fötterna för att kunna bedöma. Dock noteras att facket tydligen anser sig kunna driva fallet med framgång mot den "elake".

Tycker visst det är en enkel fråga. Och ang facket så tycker jag dom har fel många gånger, men det är ju tyvärr så i dagens företagsklimat, den anställde har väldigt många rättigheter och företagen har väldigt många skyldigheter.

För att du antar att kunderna är så dumma och ytliga att de skulle anse att han inte kan utföra sitt arbete?

Nej han kan nog utföra sig sysslor, vill bara inte ha en med det utseendet anställd. Är det 1 kund av 100 som tycker att hans utseende inte passar så är det 1 för mycke.

Last edited:

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Jag har sett killen i fråga, löjligt är vad det är. Jag tycker killar i hästsvans är hjettefult, får jag skicka hem killar i hästsvans då?

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Jag har sett killen i fråga, löjligt är vad det är. Jag tycker killar i hästsvans är hjettefult, får jag skicka hem killar i hästsvans då?

Fick jag bestämma så skulle du få det, tycker du som chef att dina anställde inte ska ha hästsvans så ska dom inte ha det.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Nej han kan nog utföra sig sysslor, vill bara inte ha en med det utseendet anställd. Är det 1 kund av 100 som tycker att hans utseende inte passar så är det 1 för mycke.

Har du gjort en kundundersökning, så att dina anställda kan klä sig på det sätt kunden tycker om innan de åker ut till kund? :va Du kan räkna med, att hur man än gör så kommer någon störa sig på något - det kan vara allt från kroppsliga former, till kläder, hårklippning och skor - och därför kan man lika gärna ge upp det.

Sköter den anställde sitt jobb klanderfritt och bra så hade jag struntat i den kunden som inte tycker utseendet passar om jag haft 99 andra.

Fick jag bestämma så skulle du få det, tycker du som chef att dina anställde inte ska ha hästsvans så ska dom inte ha det.

Hos dig skulle jag inte vilja jobba. Du verkar ju vara en diktatorisk kontrollfreak. :näsblod :D

Last edited:

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Har du gjort en kundundersökning, så att dina anställda kan klä sig på det sätt kunden tycker om innan de åker ut till kund? :va Du kan räkna med, att hur man än gör så kommer någon störa sig på något - det kan vara allt från kroppsliga former, till kläder, hårklippning och skor - och därför kan man lika gärna ge upp det.

Sköter den anställde sitt jobb klanderfritt och bra så hade jag struntat i den kunden som inte tycker utseendet passar om jag haft 99 andra.

Känns som vi kan sitta här hela dan, jag slutar mitt jobb nu och är på väg hem. Tycker bara att det är en självklarhet att dom anställda ska följa företagets riktlinjer och bestämelser, det är allt.:)

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Folk får se ut hur de vill. Om de se ninte kan bli anställda därav så har de möjlighet att klippa sig. Om folk får lära sig hur man bemöter kunder i receptioner, mm så är det väl inte konstigt att man gnäller på folk som ska provocera med en cirkuslook ala sen föräldrarevolt.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Känns som vi kan sitta här hela dan, jag slutar mitt jobb nu och är på väg hem. Tycker bara att det är en självklarhet att dom anställda ska följa företagets riktlinjer och bestämelser, det är allt.:)

Håller med dig! Men för mig ingår inte hårfärg i bestämmelser och regler. :) Ha en trevlig kväll i alla fall! :pannkyss

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...