Det var ett jävla tjat om Markus röda hår

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Tycker visst det är en enkel fråga. Och ang facket så tycker jag dom har fel många gånger, men det är ju tyvärr så i dagens företagsklimat, den anställde har väldigt många rättigheter och företagen har väldigt många skyldigheter.

Tja du, tillvaron är ofta enkel för den som inte har så djupgående kunskap.
Det arbetsrättsliga problemet hur man får se ut på en viss arbetsplats är oftast allt annat än enkelt. Tidningsartikeln ger inte tillräcklig grund för en rättslig bedömning, men att tro att det är enkelt eller ett icke problem är tyvärr att göra det väl lätt för sig.

Jag påstår inte att facket har rätt men det vare mig fullständigt främmande att hävda att de har fel på nu kända uppgifter. Och bara för att facket emellanåt de facto har fel, behöver de ju inte vara snett på det i detta fall.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Känns som vi kan sitta här hela dan, jag slutar mitt jobb nu och är på väg hem. Tycker bara att det är en självklarhet att dom anställda ska följa företagets riktlinjer och bestämelser, det är allt.:)

Så ditt jobb tycker det är ok att surfa på SH på arbetstid?

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4
Så ditt jobb tycker det är ok att surfa på SH på arbetstid?

Mitt gör iaf det, jag har den förmånen här. Och vi har dresscode som vi också följer, jag har absolut inga problem med det. Vill jag färga håret spygrönt är det bara för mig att dra, min arbetsgivare skulle inte gå med på det enligt det avtal vi har. Hur enkelt som helst att fatta (för vissa är det dock inte lika enkelt att förstå vad ett avtal innebär).

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Äntligen blir det legitimt att skicka hem alla ovårdade. Listan på de jag skickar först börjar med de
Feta
långhåriga
orakade
de med gamla kläder
flottig, finnig hy
de fula hade nog varit mindre fula om de vårdat sig lite, så bort med dem också:yoparty

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
I egenskap av att själv ha tatueringar på hela armarna, händer och nacke så har det ju hänt att man har hamnat i liknande situationer som vår käre rödhårige vän här.
Rent principiellt så tycker jag personligen att det suger att folk dömmer en person efter utseende, oavsett vad det handlar om. Jag anser att när jag blir anställd av ett företag så ska det vara för min kompetens, inte mitt utseende (såvida det inte handlar om modelljobb då).
Däremot så håller jag med om att om man nu har skrivit på ett kontrakt där det framgår att det finns en dresscode eller krav på ett speciellt utseende (dresscode handlar väl egentligen bara om kläder?) så får man ju gilla läget, och kanske till och med höra sig för vad det är som gäller innan man gör nånting som har med utseendet att göra.
Jag visste när jag gaddade händerna och nacken att det skulle kunna ställa till problem om jag sökte vissa jobb, eller att jag skulle få vissa reaktioner från allmänheten, men jag gjorde det ändå och accepterar om jag skulle få ett nej pga det vid en anställningsintervju.

Sen kan jag väl tycka att det är jävligt löjligt att bråka om en hårfärg, men nånting säger mig att det ligger mer bakom det här än vad vi får reda på i pressen. Skulle tippa på att chefen helt enkelt inte gillar grabben i fråga och använder hårfärgen som ett vapen att bli av med honom, och det är ju inte ok. Men men, det är därför man är med i facket :)

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Om man färgar hela huden brun eller svart eller gul eller röd då, är det OK?

Last edited:

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Lika som bär?

Bifogat

• fluga.gif
    fluga.gif
    21.4 KB · Visningar: 31
  • markus_r_tt_h_r_479960w.jpg
    markus_r_tt_h_r_479960w.jpg
    23.9 KB · Visningar: 51

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag visste när jag gaddade händerna och nacken att det skulle kunna ställa till problem om jag sökte vissa jobb, eller att jag skulle få vissa reaktioner från allmänheten, men jag gjorde det ändå och accepterar om jag skulle få ett nej pga det vid en anställningsintervju.

Får jag av ren nyfikenhet fråga dig hur det kommer sig att önskan att få rita på händerna är så stark att man medvetet väljer bort massor med jobb för att få göra det?

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
HAHA han bor ju här på Dalhem i Helsingborg. Klart att han ska bo på ett område fullt med "pack".
Där bor de socialt utslagna, låginkomsttagarna eller pensionärerna som bott där sen miljonprojektet kom igång.
Sen ville Hbghem göra om hyresrätterna till bostadsrätter och chans att kunna betala av lägenheten med en högre avgift på hyran.

Japp, det är ett skräpområde, men förmodligen en nödvändighet för dagens unga som inte har råd att köpa sig en egen lägenhet.

Får jag av ren nyfikenhet fråga dig hur det kommer sig att önskan att få rita på händerna är så stark att man medvetet väljer bort massor med jobb för att få göra det?

Alla är sin egen boss "Markus".

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Killen hade ju på sig en "My chemical romance" t-shirt utanpå en randig långärmad tröjja, bara det borde ju vara skäl nog att skicka honom på arbetsläger i sibirien ett par år...

Vem fan vill ha en EMO anställd, dom kan ju bloda ner varorna...

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Jag tittade på webb-tvn. Kvinnan i början på inslaget ser extremt ovårdad ut i mysbyxor på jobbet... och chefen själv var fan inte någon välpusad figur.

Marcus är nog den mest "fixade" på hela stället.

Heja Marcus! :yoparty

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Killen hade ju på sig en "My chemical romance" t-shirt utanpå en randig långärmad tröjja, bara det borde ju vara skäl nog att skicka honom på arbetsläger i sibirien ett par år...

Vem fan vill ha en EMO anställd, dom kan ju bloda ner varorna...

Vad har du emot 'My Chemical Romance' nudå? :mad:

Minimorran

Blivande miljonär
Gick med
7 May 2004
Hoj
Kawasaki zzr600
vafan i helv.....jag fick inte vara sjukskriven när jag sket blod o va kass...men att va sjukskriven förr fel hårfärg?
FK är indeed konsekvent...not!
Klart som fan att man skall följa sin arbetsgivares dresscode, eller e det ju bara at byta jobb....vad e problemet?
Obstirnata ungjävel!

FK är inte inblandad alls..

Dessutom var han ju tillsagd tidigare för andra saker.. hur trög får man vara..?

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Hoj
KTM 250 Freeride
Nu har inte jag läst tråden, såg bara artikeln i tidningen och så såg jag någon som svarat med typ "hur skulle det vara om en begravningsantrepenör hade rosa clown hår" Signerat Heimdal, kan det vara Heimdal här på sh kanske?

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Äntligen blir det legitimt att skicka hem alla ovårdade. Listan på de jag skickar först börjar med de
Feta
långhåriga
orakade
de med gamla kläder
flottig, finnig hy
de fula hade nog varit mindre fula om de vårdat sig lite, så bort med dem också:yoparty

Fet = Check
Långhårig = Check
Orakad = Check
Gamla kläder = Check
Flottig = Ibland strax efter lunch, check ?

Ja, du beskrev mej, (kanske sett mej och blivit skrämd).. kanske borde säga upp mej i förebyggande syfte. Inte kan väl jag representera något bolag på något annat sätt än med mitt "vårdade yttre".

För min egen del skulle jag gärna låta den feta, lilahåriga, tatuerade kirurgen operera mej om denne var den mest kompetenta. Jag skulle välja den bankkassörskan med punkfrissa om hon var den som gav mej bäst service och gav mej ett vänligt bemötande. Skulle välja den absolut fulaste och mest tatuerade försäljaren om han gav mej mest valuta för mina perngar, etc, etc.

Jösses, det här med dresscode tycker jag känns 1800tal. När utseedefixeringen nått dessa propotioner har det gått på tok för långt. Kan givetvis förstå att en myndighetsperson måste ha en uniform, etc. Men det är en helt annan grej.

Last edited:

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Har man skrivit på avtal där vårdat utseende ingår får man inte se ut som ett patrask, hade han blivit tjock skulle han fått gått med.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Enklast är väl då om ALLA rakar av sig håret, alla klär sig i blåa jeans med vit skjorta och svarta skor, med svart livrem. Då ser alla likadana ut och ingen kan bli upprörd. :rolleyes:

ännu bättre?

burka.jpg

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...