Det var ett jävla tjat om Markus röda hår

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
Honom stavas det. Gick du inte i skolan, va, VA!? :hihi

Jo för faan! 2:a i svenska. Men jag vet åtminstone att jag är dum i huvudet, dagens ungdom saknar den insikten, och tror att dom är så jävla duktiga att alla bara ska acceptera deras minsta nyck...typ bordellrött hår...:hihi

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jo för faan! 2:a i svenska. Men jag vet åtminstone att jag är dum i huvudet, dagens ungdom saknar den insikten, och tror att dom är så jävla duktiga att alla bara ska acceptera deras minsta nyck...typ bordellrött hår...:hihi

I dagens skola så har man dyslexsi om man har stavat mer än tre ord fel i en uppsats, vilket gör att 90% lider av dyslexsi, 10% har föräldrar som bryr sig.

Det är lättare för lärarna att säga "ja, han verkar lida av lite dyslexi" än att verkligen lära ungdjäveln att stava.

Orkar inte lärarna hålla ordning i klassen så det blir rörigt på lektionerna så diagnosticerar läraren genast ut ett par bokstavskombinationer bland eleverna så är det inte längre lärarens fel.

"Ja Olle lider ju av lite ADHD och Lisa verkar ha DAMP, det är inte lätt att undervisa i den miljön..."

Dr.Bike

Guest
Utan att ta ställning till om det är rätt eller fel att grabben fick gå...Visst fan måste cirkusapan Markus som fick gå hem/sparken vara en produkt av vårt samhälle? Grabbfan är som alla andra i hans generation uppvuxen så gott som utan krav...Gått från en dagismiljö där alla får vara lucia till en skola utan betyg där det anses rasistist att sjunga "du gamla du fria" på skolavslutningarna, etc, etc....Sen kommer han ut i det stora stygga arbetslivet där han inte bara förväntas vara i tid, han ska också se anständig. Vilken Chock!!! Stackars han!:rolleyes:

:tummenupp :bow *vågen*

Eller alla stavfel...

Last edited:
Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Är du dum på riktigt lr?

Nej, jag gör bara ett försök att lägga mig på samma nivå som du själv - det är inte lätt, men tror jag lyckas ganska bra - så att vi får en jämbördig argumentationsnivå. :pannkyss

newstead skrev:
Jag har personligen inte läst avtalet men arbetsgivaren tyckte uppenbarligen inte att Markus uppfyllde kriterierna i det och skickade därmed hem honom. Om man är i myndig ålder och inte med hjälp av sunt förnuft kan förstå innebörden i "vårdat yttre" år 2007 kanske man borde omyndigförklaras.

Tycker inte ett dugg synd om killen. Han kan säkert få nåt jobb på fryshuset eller kvoteras in som minoritet på nåt statligt verk men som privat arbetsgivare tycker jag man bör få behålla sin rätt att själv välja personal efter de kriterier man själv anser viktiga för företaget.

Kriterier som... Hårfärg? Avsaknad av hår? Etnisk bakgrund? Utseende? Tatueringar? Längd och vikt? Var går gränsen för vad arbetsgivaren ska få bestämma? :)

Jag tycker bara inte om tanken på ett samhälle där arbetsgivaren äger dig, inte bara din kunskap och yrkeskunnande under arbetstiden, utan även ditt utseende och din kropp.

Vill inte ge mig in på var du står partipolitiskt, men jag hoppas du inte känner igen dig alldeles för mycket i följande generella filosofiska tankegång:

De flesta företagare är troligtvis moderater, eller liberaler av någon form. Moderater och liberaler har i alla tider stått för ett individualistiskt synsätt, att vi alla är individer med olika egenskaper och vi är inte alla stöpta i samma form. Ändå är det precis det de önskar att arbetarna ska vara, en grå massa som är utbytbara precis som vilken maskin som helst. Det individualistiska sträcker sig alltså till följande: De vill inte vara med att betala för andra genom skatten, utan att var och en får bära sina egna kostnader. Det individualistiska vad gäller personlig stil vill de däremot likrikta, så att vi alla ser likadana ut, där ingen sticker ut eller riskerar att göra någon upprörd.

Vårdat yttre 2007 är inte detsamma som vårdat yttre 1937. Så enkelt är det. Och så länge han är hel och ren så spelar väl inte hans hårfärg någon större roll?

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-

Det har du iof helt rätt i.

Men jag är ganska ung fortfarande och har kommit till insikt att jag är rätt korkad i en del fall om man så säger. :hihi

Fast innan jag färgar håret rött ska nog helvetet frysa till is osv.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Om man rakar av sig håret på huvudet och tatuerar in ett hakkors eller två, ska man få behålla sitt jobb som dagislärare i rinkeby då?

1103061allgier1.jpg

Han hade ju i alla fall en anständig frisyr, så det är väl ok? :D

Som en parentes kan sägas, att maorierna på Nya Zeeland, inte fick arbete efter de tatuerat sina "krigsmålningar" i ansiktet. Numera tror jag de gått ifrån det lite grand, så de får lov att arbeta.

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R

Men jag är ganska ung fortfarande och har kommit till insikt att jag är rätt korkad i en del fall om man så säger. :hihi

Se där! Allt hopp är inte ute för Svea rike! :tummenupp

heh, det jag försöker komma till är att självinsikt är en bristvara i dagens samhälle...

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09

Jaha? Och hur tror du nu alla naturligt rödhåriga känner sig? :va

:D

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
...
Vårdat yttre 2007 är inte detsamma som vårdat yttre 1937. Så enkelt är det. Och så länge han är hel och ren så spelar väl inte hans hårfärg någon större roll?

Tror du gör en tankevurpa här....Du utgår från att din definition av "vårdat yttre" delas av alla. Personligen håller jag med dig vad gäller hel och ren...

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Tror du gör en tankevurpa här....Du utgår från att din definition av "vårdat yttre" delas av alla. Personligen håller jag med dig vad gäller hel och ren...

Det var lite intressant. Jag har en egen definition av "vårdat yttre"? Det måste ju innebära att andra har sin definition? Vems definition ska vi välja? :)

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6

Ja enligt de flesta här så hade Palle varit chef så hade det ju varit SUNT FÖRNUFT.

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
Det var lite intressant. Jag har en egen definition av "vårdat yttre"? Det måste ju innebära att andra har sin definition? Vems definition ska vi välja? :)

Precis dit jag ville komma...Tant Agda 87 har en helt annan definition än elake chefen Rune 49 vars definition skiljer sig med ljusår från Gothbjörn 22s definition...Och i det här speciella Markusfallet kan jag bara acceptera att det är chefens syn på saken som får råda.

Ja enligt de flesta här så hade Palle varit chef så hade det ju varit SUNT FÖRNUFT.

Dom flesta vill ju gärna tro att alla andra tycker likadant, alltså anser Palle att hans definition av "Sunt förnuft" är allmängiltig.

Last edited:
Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Precis dit jag ville komma...Tant Agda 87 har en helt annan definition än elake chefen Rune 49 vars definition skiljer sig med ljusår från Gothbjörn 22s definition...Och i det här speciella Markusfallet kan jag bara acceptera att det är chefens syn på saken som får råda.

Dom flesta vill ju gärna tro att alla andra tycker likadant, alltså anser Palle att hans definition av "Sunt förnuft" är allmängiltig.

Jag har uppenbarligen inget sunt förnuft överhuvudtaget. Det har jag fått lära mig på SH i tråden "Det var ett jävla tjat om Markus röda hår". :)

Jag vet också att väldigt få tycker som jag, men jag är lika glad för det. :tummenupp

Hur som helst, det är väl så som du säger, att chefen bestämmer över din kropp, så det är väl bara att rätta in sig i ledet och bli en del av den grå och likgiltiga massan och hoppas man slipper en chef som har åsikter om mitt klädval och utseende, utan istället uppskattar det arbete jag utför.

Snubben på min bild kanske skulle kunna vara riktmärke?
Han har säkert en intressant definition på "ren" IAF...

Han såg ut som en levande Post-it-lapp. :1pajas

Last edited:

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
Jag har uppenbarligen inget sunt förnuft överhuvudtaget. Det har jag fått lära mig på SH i tråden "Det var ett jävla tjat om Markus röda hår". :)

Jag vet också att väldigt få tycker som jag, men jag är lika glad för det. :tummenupp

Hur som helst, det är väl så som du säger, att chefen bestämmer över din kropp, så det är väl bara att rätta in sig i ledet och bli en del av den grå och likgiltiga massan och hoppas man slipper en chef som har åsikter om mitt klädval och utseende, utan istället uppskattar det arbete jag utför.

Han såg ut som en levande Post-it-lapp. :1pajas

Jag hara bara så svårt att köpa resonemanget att han har rätt att se ut hur han vill i det här fallet. Har företaget en dresscode så är det företaget som definierar "Vårdat yttre". I ärlighetens namn tycker jag hela grejen är en stor jävvla ickenyhet. Grabben har fått ett wake up call han inte gillade, förhoppningsvis lär han sig att hela världen inte roterar runt honom och hans förbannade hår. Att ha ett jobb är ett privilegium, ingen rättighet. Dvs sköter du dig inte är det bara att packa ihop och gå till AF.

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Var går gränsen för vad arbetsgivaren ska få bestämma? :)

Du menar alltså på fullaste allvar att som arbetsgivare ska man inte ha något att säga till om? Bara hålla käften och betala ut lön?
Vänd på steken istället.

Om det fanns några tvivel tidigare så är jag övertygad nu.

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
Du menar alltså på fullaste allvar att som arbetsgivare ska man inte ha något att säga till om? Bara hålla käften och betala ut lön?
Vänd på steken istället.

Om det fanns några tvivel tidigare så är jag övertygad nu.

Men frågan är trots allt berättigad...var går gränsen?

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Men frågan är trots allt berättigad...var går gränsen?

Vart gränsen går? På samma ställe där gränsen går mellan arbetet och privatlivet.

Edit: För att förtydliga. När man söker ett arbete får man förmodligen, om man inte redan visste det, reda på vad det är för policies som gäller på företaget. Om man uppenbarligen bryter mot dessa redan vid ansökan så är man bortgallrad där och får inte jobbet. Om man får jobbet och sedan känner att man kanske vill tänja lite på gränserna för vad företaget accepterar så får man nog finna sig i att bli tillsagd. Om man trots detta inte följer de policies som faktiskt finns hos arbetsgivaren så ska man nog inte gnälla så mycket när man blir hemskickad. Om man sen vill spöka ut sig på sin fritid ska chefen skita i.

Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...