Det var ett jävla tjat om Markus röda hår

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Jag tycker snarare det är skrämmande hur många det är som anser att arbetstagare ska få se ut hur fan de vill, och att arbetsgivaren bara har skyldigheter och måste gilla läget. Hur vore det med lite ansvar och respekt gentemot den som ser till så att han har käk på bordet? Passar det inte att följa arbetsgivarens riktlinjer, som han dessutom SKRIVIT UNDER, är det bara att söka ett annat kneg.
Eller tycker du det är okej om stackars Markus bestämmer sig för att ha sovmorgon till klockan 12 varje dag? Det måste ju vara hans fulla rättighet, ingen jävla facistarbetsgivare ska få bestämma hur lite den stackars Markus ska få sova innan det är dags att gå till jobbet.

Han visste vilka arbetstiderna var när han tog jobbet, och har därför inget case i sovmorgonsfallet. Men han visste också hur företagets policy var vad gäller klädsel/frisyr etc ("vårdat yttre"). Om han medvetet väljer att bryta mot det som han redan skrivit på är det hans problem. Vill han inte följa arbetsplatsens regler är det bara att söka nytt jobb.

Kommentaren "klipp dig och skaffa ett jobb" har nog sällan passat bättre än här.

Hur han ser ut på sin fritid är dock helt ointressant. Då kan han se ut bäst fan han vill. Samma gäller arbeten där man inte syns, exempelvis telefonförsäljare.

Han fick inte sparken. Håll dina fakta rätt.

Däruppe har du problemet. Vadfan är ett "vårdat yttre"? Tycker vem? Kan han ändra sig när han vill?
Om chefen kommer och säger till dig att du hädanefter ska arbeta endast iförd leopardstring och gasmask, skulle du göra det då? Vafan du har ju skrivit på ett kontrakt!

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
OK.. jag har missat att han skrivit på ett avtal här om dresscode, (vårdat yttre). Ett avtal är ett avtal, om än godtyckligt som Dreggel påpekade. Precis som du säger Skalman så existerar både skyldigheter och rättigheter för båda parter. Det här med sovmorgon förstår jag dock inte vad det har utseende att göra. Att jag själv blev lite OT och drog in liknelser med religion, åsikter, hudfärg är för att dessa är klockrena/tveklösa grunder till diskriminering.

Hade det dock inte funnits ett avtal står min ståndpunkt fast.

Så åter till avtalet.. Har jag fria arbetstider så sover jag till 12 och jobbar mina timmar. Bara jobbet blir gjort :)

Om chefen kommer och säger till dig att du hädanefter ska arbeta endast iförd leopardstring och gasmask, skulle du göra det då?

Mmmm... sexytime :D :D

Nä, allvarligt Visst ligger det något i det du skriver. Att jag tycker jag ser vårdad ut betyder absolut inte att resten av befolkningen gör det. Högst godtyckligt.

Last edited:

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Däruppe har du problemet. Vadfan är ett "vårdat yttre"? Tycker vem? Kan han ändra sig när han vill?
Om chefen kommer och säger till dig att du hädanefter ska arbeta endast iförd leopardstring och gasmask, skulle du göra det då? Vafan du har ju skrivit på ett kontrakt!

Lider du av total avsaknad av sunt förnuft?

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Lider du av total avsaknad av sunt förnuft?

Nej. Men sunt förnuft har inget i ett juridiskt bindande avtal att göra, för då sitter du där rätt vad det är, med röd kalufs, arbetslös och psykiska besvär.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Nej. Men sunt förnuft har inget i ett juridiskt bindande avtal att göra, för då sitter du där rätt vad det är, med röd kalufs, arbetslös och psykiska besvär.

Att veta vad som är "Vårdat yttre" tillhör biten om sunt förnuft. Om han får psykiska besvär av att hans löngivare inte accepterar en illröd färgad spretig Kalle Anka-frisyr kanske han borde placeras i en madrasserad 1-rummare, grabben verkar ju inte ha alla hästarna i stallet.

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Att veta vad som är "Vårdat yttre" tillhör biten om sunt förnuft. Om han får psykiska besvär av att hans löngivare inte accepterar en illröd färgad spretig Kalle Anka-frisyr kanske han borde placeras i en madrasserad 1-rummare, grabben verkar ju inte ha alla hästarna i stallet.

:fakta

Han kanske inte borde skrivit på avtalet om ett vårdat yttre från första början med tanke på att psyket verkar rätt klent?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Visst kan jag raka mej och stajla mej om det är så, men då är det på mina egna premisser, för mitt egna höga nöjes skull,

Och där har vi den så kallade pudelns kärna, detta sluter mitt argument i en perfekt cirkel :)

Du anpassar dig först till omgivningen när du själv har nöje av det.

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Och där har vi den så kallade pudelns kärna, detta sluter mitt argument i en perfekt cirkel :)

Du anpassar dig först till omgivningen när du själv har nöje av det.

Japp, på mina premisser, när det gagnar mej och glädjer mej. Men jag vidtalar ändå friheten att se ut som ett spöke om jag så vill. Så kom igen nu Markus, din lilla vårknopp som ivrigt väntar på att brista. Av med den ljusblårutiga skjortan, fimpa det välkammade håret och hoppa i tigerkallingarna och pumpsen och bjud dej själv och dina kollegor på lite go värme, glöd och personlighet på jobbet :D :tummenupp :yoparty

Last edited:

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Hoj
HD superglide sport
Jag var inne på skrattkammaren idag som är nån sån där maskerad och skoj-butik. Där hade markus passat som handen i handsken.

Det roligaste blir när han söker nytt jobb och lämnar in sitt CV (som om det behövs) när alla läser aftonbladet och skrattar åt han...
Vem anställer honom nu?

Ah det är du som sket i jobbet pga du färga håret som en mupp...

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Det roligaste blir när han söker nytt jobb och lämnar in sitt CV (som om det behövs) när alla läser aftonbladet och skrattar åt han...
Vem anställer honom nu?

Ah det är du som sket i jobbet pga du färga håret som en mupp...

Han sket inte i det. Han blev hemskickad.

Kanske blir han anställd av någon som inte önskar vi levde på 1930-talet, utan någon som lägger vikt vid kompetens?

Utseende och klädsel är väl för övrigt bara viktigt ifall man ska ligga? :tummenupp :D

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Hoj
HD superglide sport
Han sket inte i det. Han blev hemskickad.

Kanske blir han anställd av någon som inte önskar vi levde på 1930-talet, utan någon som lägger vikt vid kompetens?

Utseende och klädsel är väl för övrigt bara viktigt ifall man ska ligga? :tummenupp :D

Jo men han sket i jobbet. Han borde tänkt FÖRE innan han färga håret som en mupp.

Men imorgon funderar jag på att gå naken till skolan, det borde vara helt okey eftersom det är mitt val och jag väljer det... Eller hur?
Blir jag hemskickad för att ta på mig kläder och väljar att inte göra det, då skiter jag fortfarande inte i jobbet. bara jobbet som är gammaldags som inte tycker de är okey att vara naken... Vafan...

En vis man sade en gång till mig: om du klär dig som en trashank kommer du få bevisa din kompentens hela tiden, klär du dig i kostym så behöver du inte göra det :tummenupp

Det stämmer lite grann även om denna man var lite äldre och då hade man bara kostym nu har man ju inte det lika ofta i sverige längre... Men fattar man konceptet så

Last edited:
Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Jo men han sket i jobbet. Han borde tänkt FÖRE innan han färga håret som en mupp.

Men imorgon funderar jag på att gå naken till skolan, det borde vara helt okey eftersom det är mitt val och jag väljer det... Eller hur?
Blir jag hemskickad för att ta på mig kläder och väljar att inte göra det, då skiter jag fortfarande inte i jobbet. bara jobbet som är gammaldags som inte tycker de är okey att vara naken... Vafan...

Skillnad. Det är olagligt enligt svensk lag. Att färga håret är det inte. :tummenupp

smallsocks skrev:
En vis man sade en gång till mig: om du klär dig som en trashank kommer du få bevisa din kompentens hela tiden, klär du dig i kostym så behöver du inte göra det :tummenupp

Det stämmer lite grann även om denna man var lite äldre och då hade man bara kostym nu har man ju inte det lika ofta i sverige längre... Men fattar man konceptet så

Där slog du verkligen huvudet på spiket! En kostymklädd man ger sken av att vara kompetent, men är det (kanske) inte. Trashanken är däremot troligtvis väldigt kompetent, annars hade han inte fått vara kvar. Jag vet alltså vem jag skulle välja för att få jobbet bra gjort. :)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ärligt talat, det har passerat många dumma diskussioner under de snart fyra år jag spenderat allt för mycket tid här men den här tar nog fan priset.

Fatta för helvete att ens yttre har betydelse. :4skrika

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Såklart att han blev hemskickad när han bröt det avtal han skrev på i samband med anställningen.

Stod det explicit att han inte fick färga håret? Får andra på företaget färga håret? Är det vissa färgkombinationer som går emot avtalet? Står då dessa i uppräknade i avtalet? Eller är det rent godtyckligt?

Ärligt talat, det har passerat många dumma diskussioner under de snart fyra år jag spenderat allt för mycket tid här men den här tar nog fan priset.

Fatta för helvete att ens yttre har betydelse. :4skrika

Klart det har! Men bara om man ska ligga. :fakta

Last edited:

Dominator-Rocks

Guest
De intervjuade honom på radion idag, och han kännde sig kränkt och blablabla.
Men sen så insåg han själv (!) att han nog var tvungen att byta frisyr och hårfärg för att få nytt jobb.

Så lite hopp finns det nog för grabben endå!

Det sa han inte alls :mad: :mad:

Han skulle hitta en ny arbetsgivare som accepterade hans hårfärg sa han!

Han skulle INTE färga om det :fakta

Edit: Hört på Radiointervju på P3 för cirkus 45 minutes ago! :mad:

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S