Det var ett jävla tjat om Markus röda hår

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
Vart gränsen går? På samma ställe där gränsen går mellan arbetet och privatlivet.

Njae....om vi tar ett annat exempel...du har anställ en snygg blondin att sitta i din reception, en dag har hon färgat håret brunt....är det skäl nog i din bok?

nån gräns måste det rimligtvis finnas, annars skulle man ju vara livegen i sin anställning.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Njae....om vi tar ett annat exempel...du har anställ en snygg blondin att sitta i din reception, en dag har hon färgat håret brunt....är det skäl nog i din bok?

nån gräns måste det rimligtvis finnas, annars skulle man ju vara livegen i sin anställning.

Om det på ett fullständigt naturligt sätt kunde växa ut neonröda tofsar bak i nacken på folk spontant så skulle man nästan kunna säga att jämförelsen var relevant...

Blond är en naturlig färg, brunhårig är en naturlig färg, svart med en röd tofs är bara en naturlig färg om man är född till hackspett...

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj

Se min editering i förra inlägget.

Edit: Over and out
Edit 2: Det handlar alltså om att följa de regler och riktlinjer som man iom att man tackat ja till anställningen oxå accepterat.

Last edited:

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
Vart gränsen går? På samma ställe där gränsen går mellan arbetet och privatlivet.

Edit: För att förtydliga. När man söker ett arbete får man förmodligen, om man inte redan visste det, reda på vad det är för policies som gäller på företaget. Om man uppenbarligen bryter mot dessa redan vid ansökan så är man bortgallrad där och får inte jobbet. Om man får jobbet och sedan känner att man kanske vill tänja lite på gränserna för vad företaget accepterar så får man nog finna sig i att bli tillsagd. Om man trots detta inte följer de policies som faktiskt finns hos arbetsgivaren så ska man nog inte gnälla så mycket när man blir hemskickad. Om man sen vill spöka ut sig på sin fritid ska chefen skita i.

Och där var vi genast hel överens!:tummenupp

Om det på ett fullständigt naturligt sätt kunde växa ut neonröda tofsar bak i nacken på folk spontant så skulle man nästan kunna säga att jämförelsen var relevant...

Blond är en naturlig färg, brunhårig är en naturlig färg, svart med en röd tofs är bara en naturlig färg om man är född till hackspett...

Precis, men nu var det inte en diskussion om cirkusapan markus utan om VAR gränsen för att få foten går...Och ja, jag överdrev det hela lite för tydlighet.

:)

Last edited:

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Alltså,,, killen är reklamskyltsmontör, spela roll hur han ser ut. Det är väl snarare bra att han syns.

-"Fan,,, skulle behöva en reklamskylt här alltså"
-"Amendu, har du inte sett den där rödhåriga killen, han skruvar ju upp såna"

Min sidekick just nu i mitt extremt oakademiska yrke har dreadlocks ner till knävecken och det finns nog få som är så omtyckta av kunderna. Han kan ju bevisligen skruva upp en lampa trots sitt abnorma hårsvall.

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6

Edit: För att förtydliga. När man söker ett arbete får man förmodligen, om man inte redan visste det, reda på vad det är för policies som gäller på företaget. Om man uppenbarligen bryter mot dessa redan vid ansökan så är man bortgallrad där och får inte jobbet. Om man får jobbet och sedan känner att man kanske vill tänja lite på gränserna för vad företaget accepterar så får man nog finna sig i att bli tillsagd. Om man trots detta inte följer de policies som faktiskt finns hos arbetsgivaren så ska man nog inte gnälla så mycket när man blir hemskickad. Om man sen vill spöka ut sig på sin fritid ska chefen skita i.

Det där håller jag med om.
Men bara för att det står "dresscode" i ett kontrakt så innebär det inte att man e safe bara för att man innehar nån typ av sunt förnuft. Dresscode kan ju innebära tamejfan vad som helst.
Men som du skriver, har det framgått klart och tydligt vad policyn gäller så är det ju case closed.
Nu har jag iofs lite svårt att tro att Markus chef har sagt att man inte får färga håret när Markus anställdes, därför tycker jag inte att Markus har fel, däremot chefen. Men jag kan ju ha fel.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Du menar alltså på fullaste allvar att som arbetsgivare ska man inte ha något att säga till om? Bara hålla käften och betala ut lön?
Vänd på steken istället.

Om det fanns några tvivel tidigare så är jag övertygad nu.

För att upprepa vad du själv skrev till mig, men nu riktat mot dig: Är du dum på riktigt lr? (Och även jag blev nu övertygad om att jag mycket väl kan ha rätt. :D)

Jag har inte någonstans påstått att arbetsgivaren inte ska få ha något att säga till om, att han/hon bara ska hålla käften och betala ut lön.

Om Markus inte utfört sitt arbete på ett tillfredsställande sätt, om han till exempel maskat, kört iväg under arbetstid och gjort privata ärenden ständigt och jämnt, om han varit uppkäftig och otrevlig mot kunderna och så vidare, då har arbetsgivaren all rätt att klaga, för då utför han inte det arbete han är ålagd att utföra. Men jag förstår inte riktigt var färgat hår kommer in i det hela?

Det där håller jag med om.
Men bara för att det står "dresscode" i ett kontrakt så innebär det inte att man e safe bara för att man innehar nån typ av sunt förnuft. Dresscode kan ju innebära tamejfan vad som helst.
Men som du skriver, har det framgått klart och tydligt vad policyn gäller så är det ju case closed.
Nu har jag iofs lite svårt att tro att Markus chef har sagt att man inte får färga håret när Markus anställdes, därför tycker jag inte att Markus har fel, däremot chefen. Men jag kan ju ha fel.

Om man ska tro på det tidningen skriver, så har policyn ändrats över tiden när Markus "uppdaterat" sitt utseende. Arbetsgivaren har nog helt enkelt inte kunnat förutse alla tokigheter man kan göra för att förbättra/försämra sitt utseende. :D

Last edited:

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver

Chefen har säkert inte heller uttryckligen sagt att Markus inte skulle få arbeta med bar överkropp med en kedja av rostfritt stål hängandes mellan bröstvårtorna, men det betyder inte att det vore ok.

Man kan helt enkelt inte skriva in allt som man anser vara över gränsen för vårdat yttre i anställningsavtalet, och det är där "sunt förnuft" kommer in i bilden.

Dreggel

Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Chefen har säkert inte heller uttryckligen sagt att Markus inte skulle få arbeta med bar överkropp med en kedja av rostfritt stål hängandes mellan bröstvårtorna, men det betyder inte att det vore ok.

Man kan helt enkelt inte skriva in allt som man anser vara över gränsen för vårdat yttre i anställningsavtalet, och det är där "sunt förnuft" kommer in i bilden.

Absolut, men hårfärg är väl förfan inte på samma planet som bar överkropp med kedjor i vårtorna. Så när du pratar om sunt förnuft så skjuter du ju dig själv i foten. Skulle karln ha varit med i ett vettigt fackförbund så finns det ju inte en chans att den där chefen hade fått igenom det här.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Absolut, men hårfärg är väl förfan inte på samma planet som bar överkropp med kedjor i vårtorna. Så när du pratar om sunt förnuft så skjuter du ju dig själv i foten. Skulle karln ha varit med i ett vettigt fackförbund så finns det ju inte en chans att den där chefen hade fått igenom det här.

Om han hade färgat håret som en normalt funtad individ hade det garanterat inte varit ett problem. Det är inte det faktum att han har färgat hår som är problemet, om du nu inte förstått det. Det är ganska enkelt att inse om man studerar hur han såg ut innan.

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Han har fått foten för att han inte kom tillbaka till jobbet efter att han blivit hemskickad för att han såg ut som en hackspett i håret.

http://hd.se/helsingborg/2007/12/04/markus-persson-foerlorar-jobbet/

Hur svårt kan det vara att göra en aschberg och knalla till jobbet med tre millimeter stubb, det om något vore ju att förändra sitt utseende.
Grabben har ju hämthår i luggen och en hårfärgning som får östermalmskärringar att se välanpassade ut!

Last edited:

Dreggel

Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Om han hade färgat håret som en normalt funtad individ hade det garanterat inte varit ett problem. Det är inte det faktum att han har färgat hår som är problemet, om du nu inte förstått det. Det är ganska enkelt att inse om man studerar hur han såg ut innan.

Kan inte du bara flytta till gamla sovjetunionen? Där var det ju lite poppis att alla skulle se identiska ut, ja fan till och med tycka likadant. Fantastiskt nog så blev man till och med straffad om man tyckte annorlunda, än sina kamrater.
:tummenupp

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Kan inte du bara flytta till gamla sovjetunionen? Där var det ju lite poppis att alla skulle se identiska ut, ja fan till och med tycka likadant. Fantastiskt nog så blev man till och med straffad om man tyckte annorlunda, än sina kamrater.

Var sa jag att alla skulle se likadana ut? Var sa jag att man inte fick ha andra åsikter?

Som sagt...du har inte insett problemet, det är nog bäst jag förklarar så att t.o.m. kanske du förstår:

Han blev inte hemskickad för att han färgade håret/bytte frisyr. Han blev hemskickad för att han valde att se ut som en jävla pajas på ett jobb där man är ute bland folk och vistas, och arbetsgivaren (och den del av svenska folket som anser att Markus beter sig som är en pajas) ansåg att han gått över gränsen för vad som är acceptabelt inom termen "vårdat yttre".

Om han exempelvis hade färgat håret blont, hade det inte varit några problem så länge som frisyren var "vårdad". Men nu valde han att se ut som en pajas, och ni motiverar det med att "man ska få se ut hur man vill på jobbet". Jag skulle då exempelvis inte ha förtroende för en hjärtkirurg som kom till jobbet i rosa tuppkam och ring i näsan.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Om han som byter blöjor på din gammelfarmor tant Agda går hem från jobbet utan tatueringar på fredag kommer och tillbaka och ser ut som honom jag la upp bild på, hävdar du fortfarande att "man ska väl få se ut hur man vill bara man sköter jobbet", (om du störs av nazistsymbolerna kan jag leta reda på en bild på något annat vidrigt)...

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Jag skulle då exempelvis inte ha förtroende för en hjärtkirurg som kom till jobbet i rosa tuppkam och ring i näsan.

Tuppkammen är ok. Skulle fortfarande ha förtroende för honom. Hade han däremot haft ringen kvar i näsan hade det sjunkit som en sten. I vården får man inte ha ringar isatta av rent hygieniska skäl. Mitt förtroende hade alltså även sjunkit för en, i ditt tycke "välvårdad" kirurg, med ring på fingret.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Tuppkammen är ok. Skulle fortfarande ha förtroende för honom.

Lycka till i livet. Han tar väl ut/av ringen när han ska börja cutta? Eller du saknar förtroende för en läkare som har ring på fingret vid första mötet utanför OP?

Helt ärligt tror jag inte på dig när du påstår att ditt förtroende för en kirurg med rosa tuppkam skulle vara lika stort som för en välvårdad kirurg, utan jag tror att du säger det för att du känner att du måste för att bevisa din ståndpunkt.

Last edited:

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Jag har haft renrakad skalle, jag har haft tuppkam, jag har gått i sandaler (med strumpor!) och i kortbyxor och linne på jobb. Som jag förstod det brör det mot en eller annan kod, men det var inget problem och eftersom jag var den med bäst resultat klagade inte mina kunder heller...
Vill dem ha en vacker behandlare så får de vända sig till frisören och "tala ut" där i så fall...

Givetvis är det så att vissa jobb kan kräva mer vårdad klädsel än andra, det tror jag nog alla accepterar. Men det är ju mest för att vissa jobb behöver sända ut vissa signaler för att attrahera mindre rationella delar av vår hjärna. Men trots allt är det väl i slutändan din insats som är viktigast. Vilket jag också tror att alla är eniga om...

Jag kommer förresten ihå för många år sedan att det ansåg som coolt att VD:n för Framfab gick i fiberpäls. "En som vågade bryta mot tabun!" Å massor av ståhej och föreläsningar och sådant. Fast det var bara coolt så länge det gick bra för firman.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Om nu inte arbetgivaren tycker/tror att någon med rött hår och piercings uppskattas hos kunderna och på så vis skadar verksamheten anser jag att det är dennes fulla rätt att stävja detta. Han/hon bedriver ju ingen välgörenhet utan ett företag som skall generera pengar.

Dreggel

Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Om nu inte arbetgivaren tycker/tror att någon med rött hår och piercings uppskattas hos kunderna och på så vis skadar verksamheten anser jag att det är dennes fulla rätt att stävja detta. Han/hon bedriver ju ingen välgörenhet utan ett företag som skall generera pengar.

Jo men han har ett ansvar inför sina anställda oxå.

Problemet är att ni som förespråkar arbetsgivaren i det här fallet inte har en jävla aning om vart bollen hamnar när ni rullar iväg den. I princip håller jag med er om att man inte ska se ut som en pajas i vissa jobb, men det ska framgå klart och tydligt i ett kontrakt vart gränsen går. Annars har man en dialog om det, man fotar inte en anställd för en sån här skitsak om det inte ligger annat bakom, tex dålig personkemi.
Inom vården tex får man inte ha smycken, av rent hygieniska skäl vilket framgår klart och tydligt när man anställs.

Låt mig fråga er detta: Tycker ni att det är ok att en chef får sparka folk för en sak som personkemi? Tänk efter innan ni svarar, för det kan handla om en anställd sedan 10 år och en chef som är nytillsatt.
Svarar ni nej på frågan ovan så är det dags att tänka om, för det är precis vad som kommer hända om arbetsgivare helt godtyckligt kan bestämma vad "vårdat utseende" betyder, och därefter kicka folk till höger och vänster.
Jag tycker eran inställning till det här är skrämmande och visar på 0 erfarenhet, antingen det eller så är ni såna som sitter hela dagarna leende med hela ansiktet en halvmeter upp i chefens arsle.

Jag har, som jag skrev tidigare, ganska mycket tatueringar över hela kroppen, även på händer och i nacken. Jag har accepterat att jag inte kan ta vissa jobb pga det, men jag skulle bli jävligt förbannad om det helt plötsligt kom nån jävla nytillsatt kostymriddare till chef och sparka mig efter antal års trogen tjänst på grund av det, bara för att han inte gillar tatueringar.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!