Om nu inte arbetgivaren tycker/tror att någon med rött hår och piercings uppskattas hos kunderna och på så vis skadar verksamheten anser jag att det är dennes fulla rätt att stävja detta. Han/hon bedriver ju ingen välgörenhet utan ett företag som skall generera pengar.
Jo men han har ett ansvar inför sina anställda oxå.
Problemet är att ni som förespråkar arbetsgivaren i det här fallet inte har en jävla aning om vart bollen hamnar när ni rullar iväg den. I princip håller jag med er om att man inte ska se ut som en pajas i vissa jobb, men det ska framgå klart och tydligt i ett kontrakt vart gränsen går. Annars har man en dialog om det, man fotar inte en anställd för en sån här skitsak om det inte ligger annat bakom, tex dålig personkemi.
Inom vården tex får man inte ha smycken, av rent hygieniska skäl vilket framgår klart och tydligt när man anställs.
Låt mig fråga er detta: Tycker ni att det är ok att en chef får sparka folk för en sak som personkemi? Tänk efter innan ni svarar, för det kan handla om en anställd sedan 10 år och en chef som är nytillsatt.
Svarar ni nej på frågan ovan så är det dags att tänka om, för det är precis vad som kommer hända om arbetsgivare helt godtyckligt kan bestämma vad "vårdat utseende" betyder, och därefter kicka folk till höger och vänster.
Jag tycker eran inställning till det här är skrämmande och visar på 0 erfarenhet, antingen det eller så är ni såna som sitter hela dagarna leende med hela ansiktet en halvmeter upp i chefens arsle.
Jag har, som jag skrev tidigare, ganska mycket tatueringar över hela kroppen, även på händer och i nacken. Jag har accepterat att jag inte kan ta vissa jobb pga det, men jag skulle bli jävligt förbannad om det helt plötsligt kom nån jävla nytillsatt kostymriddare till chef och sparka mig efter antal års trogen tjänst på grund av det, bara för att han inte gillar tatueringar.