Det var som ***

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kastrerad
att bötesbeloppen höjs är ju en diskussion, jag gillar inte böten, men det är ju för att jag vet att jag kör för fort, alltså ingen riktig anledning till varför det är dåligt med en höjning.

Men inkomstrelaterade böter kan bli helt sjukt. Hittar inte länken nu, men det var ju ett fall för inte så länge sedan i Finland där någon fick 100.000 i böter för att han kört för fort och han var inte miljonär utan det slutade med att han gick i personlig konkurs då han inte kunde lösa sina böter (tror han hade blivit uppsagd och fått ut 6 månadslöner på en gång eller något sådant, kommer inte riktigt ihåg).

Böter är böter, det är ett bevis på att jag har brytit mot lagen. Kör jag för fort och åker fast får jag skylla mig själv eller sluta köra för fort, men som någon tidigare sagt. Vi ska alla vara lika inför lagen och inkomstrelaterade böter är helt rudat.

Ska man betala mer skatt för att man är fet (det kostar samhället mer) eller mer böter om har en snabbare hoj, för % så kan man ju köra snabbare än någon annan och det är ju orättvist. Så dumt så jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jonte VSB R-T skrev:
2497737 Bäst vore väl om de blev inkomstbaserade. Ni som vet kan gärna förklara argumenten mot det.

Förr var de inkomstbaserade, dvs sk dagsböter. Jag körde som gymnasist 93 km/timmen på Strandvägen (50-väg) i Sthlm 1985 med min Kawa Mach III. 700 pix kostade det mig då! Fast det sved ändå för en student på den tiden. Men skönt att kortet inte drogs iaf. 30 km/h-regeln fanns inte då.

/J
 

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Ort
I hus
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
Blå R1 skrev:
2509183 Gör man det automatiskt när man drar snuten?

... med adrenalin upp över öronen eftersom man är korkad nog att försöka dra från bängen :pangihuve är risken överhängande att man klotar OCH tar någon med sig...


Blå R1 skrev:
2509183Kan man inte göra det och åka gata?

Jodå... jag gör både och... kör bana och kör på gata alltså... jag använder dock inte gatan för att "rasta av mig", det gör jag på bana...

:fatta! Tänk efter FÖRE!!!
 

njelger

Guest
Jörgen Karlsson skrev:
2510924 Förr var de inkomstbaserade, dvs sk dagsböter. Jag körde som gymnasist 93 km/timmen på Strandvägen (50-väg) i Sthlm 1985 med min Kawa Mach III. 700 pix kostade det mig då! Fast det sved ändå för en student på den tiden. Men skönt att kortet inte drogs iaf. 30 km/h-regeln fanns inte då.

/J

Typ det dubbla i dagens penningvärde.
Hade blivit ganska mycket för en medelsvensson antar jag eftersom gymnasister inte brukar ha jättehöga inkomster?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
njelger skrev:
2510991 Typ det dubbla i dagens penningvärde.
Hade blivit ganska mycket för en medelsvensson antar jag eftersom gymnasister inte brukar ha jättehöga inkomster?

Förmodligen. Jag minns inte hur dagsböter beräknas. För mig är det nog mer risken att bli av med kortet som håller mig tillbaks från de värsta dumheterna.

Att elda då och då ger inte så stor risk att åka fast. Det är nog jag ett exempel på, har bar åkt fast två ggr sedan -85, båda på 50-väg. Men att ständigt slentrianåka mycket för fort, även på könlösa vägar på väg till jobbet och liknande. Då är det bara en tidsfråga innan man blir plockad tror jag. Exponeringen blir så mycket större då.

/J
 

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Jörgen Karlsson skrev:
2511020 Förmodligen. Jag minns inte hur dagsböter beräknas. För mig är det nog mer risken att bli av med kortet som håller mig tillbaks från de värsta dumheterna.

Att elda då och då ger inte så stor risk att åka fast. Det är nog jag ett exempel på, har bar åkt fast två ggr sedan -85, båda på 50-väg. Men att ständigt slentrianåka mycket för fort, även på könlösa vägar på väg till jobbet och liknande. Då är det bara en tidsfråga innan man blir plockad tror jag. Exponeringen blir så mycket större då.

/J
Håller med. Jobbade som chaufför förr och periodvis åkte man dit varje dag kändes det som, klarade sig gjorde man aldrig iaf, så turen var väl inte med en direkt. Idag är det inte detsamma, nu kommer man plötsligt undan med vansinniga fortkörningar, medans tidigare har jag åkt på 6km/h t.o.m.

Idag är ett bra ex. Har inte åkt sedan förra veckan nu pga väder och för mkt av det mesta runt omkring. Hade en halvkass dag idag och tänkte att, f-n, nu ska jag ta en tur med hojen. Sagt och gjort, på med kläderna och iväg. Glider genom stan och tänker mig ut till lite mindre vägar, hoppas dom är torra. Tillhör dom som oftast kör prydligt både i stan och på hyggligt trafikerade vägar. På väg ut ur stan svänger jag upp på en motorvägarna ut från stan, vilket normalt sett inte lockar mig alls, dessutom brukar dom kolla med laser på mötande sida in mot stan.

Torr påfart, högerfilen tom, hjärnan blir blank och gasen ökar i takt med mungiporna. Är väl uppe i 160 (90-väg) när jag kommer på att dom brukar kolla infarten, checkar och givetvis står en bil där. Slår skamset av så snyggt man kan medans dom bara stirrar på mig. Hoppas att dom inte fick någon mätning och att det inte finns fler bilar i närheten. Nu brydde dom sig, alt han inte mäta, vilket enbart är tur oavsett vilket.

Måste säga att i det läget hade jag förtjänat varenda krona, fullständigt meningslöst, och på en trafikerad väg. Ska man sedan väga in alla andra ggr i sommar som det har gått för fort så har man haft mer än tur. Tror oftast att man har samlat ihop till boten på ett eller annat sätt, så att gnälla över den som sådan är rätt passé. Sedan vill man ju inte bli av med lappen, oavsett varför, men att tänka först är svårt ibland.

Men som sagt, enbart idag var tillräckligt korkat för att förtjäna en rejäl bot, och med alla andra ggr i sommar så borde man kanske fått knäskura polishuset. Så gnällt hade jag inte gjort och smita är inte min grej. Att det sedan hade gjort ont i både plånbok, skäl och och egot som tror att man har stenkoll, det är en annan sak..
 

njelger

Guest
Jörgen Karlsson skrev:
2511020 Förmodligen. Jag minns inte hur dagsböter beräknas. För mig är det nog mer risken att bli av med kortet som håller mig tillbaks från de värsta dumheterna.

Att elda då och då ger inte så stor risk att åka fast. Det är nog jag ett exempel på, har bar åkt fast två ggr sedan -85, båda på 50-väg. Men att ständigt slentrianåka mycket för fort, även på könlösa vägar på väg till jobbet och liknande. Då är det bara en tidsfråga innan man blir plockad tror jag. Exponeringen blir så mycket större då.

/J

Själv har jag aldrig åkt dit trots att jag köpte min första kawa 1984... men nu när böterna är höjda är det väl min tur...
 

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
njelger skrev:
2512099 Själv har jag aldrig åkt dit trots att jag köpte min första kawa 1984... men nu när böterna är höjda är det väl min tur...
Ja i så fall är det nog läge att akta sig, annars blir det som för mig, böter varje dag ett tag :)
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Strömma skrev:
2511402 lång historia

Själv slank man undan 1500 spänn häromdan. Skulle ut i körskolebilen och fixa en grej när jag kom på att Bettan stod parkerad så att det skulle bli böter snart (parkering förbjuden 15-18). Beslutade mig för att flytta den till laglig plats ca 50 meter bort men pallade inte gå in på kontoret för att hämta störtkrukan. När jag satt mig på den och brummat iväg till min nya plats och ska baxa in den bakåt - vad händer då? Harry Haffa rullar upp jämsides, tittar med brysk blick på mig och undrar vad jag har för argument för att köra utan hjälm.

"Errm..."jag bara flyttar den ett par meter eftersom jag stod farligt nära en garageuppfart sen i morse, men att det först nu fanns ledig plats här 5 meter ifrån. Borde naturligtvis lett den men tyckte det gick snabbare så här." Då följde 3 minuters uppläxning om att böterna höjts igår (detta var i måndags), och att jag ska vara ett föredöme och bla bla bla.
Visst, han har ju rätt naturligtvis och det går ju inte att argumentera emot. Så där får man sitta och se lite skamsen utan medan man inväntar domen.
"Ok för den här gången, men gör inte om det!"

1500 spänn rikare.

Moralinläggundanbedes vänligt med bestämt, jag är väl medveten om att det inte var mitt listigaste drag :) Men jag är faktiskt bara billärare och inte MC-instruktör, så det så!
 

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Skalman skrev:
2512294
Moralinläggundanbedes vänligt med bestämt, jag är väl medveten om att det inte var mitt listigaste drag :) Men jag är faktiskt bara billärare och inte MC-instruktör, så det så!
Tycker det var fullt ok ursäkt :tummenupp

Dessutom en bra anledning att be om påökt när du nu har uppgraderat med specialkompetens :D
 

njelger

Guest
Skalman skrev:
Moralinläggundanbedes vänligt med bestämt, jag är väl medveten om att det inte var mitt listigaste drag :) Men jag är faktiskt bara billärare och inte MC-instruktör, så det så!

Om det är någon som lägger in ett moralinlägg om detta då är verkligen inte sporthoj vad jag trodde :D

Schysst flax samtidigt med den polis som verkar vara människa. Knappast med i LTG.
 

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Ort
I hus
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
Jörgen Karlsson skrev:
2511020 Jag minns inte hur dagsböter beräknas.
/J

Liten förklaring:

Varje brott/förseelse har ett straffvärde = antal dagsböter, ex snatteri 30 dagsböter.

Botens storlek hänger ihop med inkomst = minsta dagsbot 30 kronor (ingen inkomst alls)

Absolut minimum man kan få i dagsböter är för ett vanligt snatteri 30 dagsböter a 30 kr = 900 kr.

... hepp...
 

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Växjö/Kalmar
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Rickar skrev:
2510968 ... med adrenalin upp över öronen eftersom man är korkad nog att försöka dra från bängen :pangihuve är risken överhängande att man klotar OCH tar någon med sig...

En gång så råkade jag köra lite för fort (körde min nyinköpta R1 -04 på motortrafikled).
Provade det där med att mätaren stannade på 299km/h och då såg jag bara hur det blixtrade till lite blåljus vid en påfart.
Innan jag hade hunnit bromsa ner och svänga in för att stanna på en säkrare väg så var jag så långt framför så dom såg inte när jag svängde..

Således körde jag ifrån dom utan att veta det själv, var risken fortfarande överhängande då, jag visst ju inte ens om det!!

(Sen var det för övr. bilfritt framför när jag blåste på 2-filig väg så det var lite upplagt för en sån repa, men jag ska/har givetvis aldrig gjort om det.)
 

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Blå R1 skrev:
2514564 En gång så råkade jag köra lite för fort (körde min nyinköpta R1 -04 på motortrafikled).
Provade det där med att mätaren stannade på 299km/h och då såg jag bara hur det blixtrade till lite blåljus vid en påfart.
Innan jag hade hunnit bromsa ner och svänga in för att stanna på en säkrare väg så var jag så långt framför så dom såg inte när jag svängde..

Således körde jag ifrån dom utan att veta det själv, var risken fortfarande överhängande då, jag visst ju inte ens om det!!

(Sen var det för övr. bilfritt framför när jag blåste på 2-filig väg så det var lite upplagt för en sån repa, men jag ska/har givetvis aldrig gjort om det.)
Ääähhhh...då "körde du väl inte ifrån dem" direkt...
Han menar nog att om du har dem jagandes i hasorna en stund så pumpar nog adrenalinet rätt friskt och det blir lätt att göra misstag och felbedömningar. (se hur det gick för finnen: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=137325&highlight=finsk)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top