Det var som ***

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Växjö/Kalmar
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Rickar skrev:
2509168 ... eller var ett pucko och försök dra... kör ihjäl något skolbarn på väg hem från skolan på cykel och MÅ DÅLIGT resten av livet.

Gör man det automatiskt när man drar snuten?

Rickar skrev:
...OCH RASTA AV DIG PÅ BANA FÖR NÅGON HUNDRALAPP / KÖRNING!!!

Kan man inte göra det och åka gata?
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
lorkan skrev:
2500319 Ja, till exempel alla VD's som "sliter jättehårt" och får miljonbonusar fast dom inte har uträttat någoting, varför skulle dom få betala mer än Pia som är ensamstående och har 4 barn? Det är väl ändå inte rättvist?


...


De kanske det inte är. men om man nu kämpar som fan för å få en bra utbildning å ett bra jobb helt i onödan. är det rättvist mot han som tjänar mycket då?
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
rugg1s skrev:
2497716 Nya botarna!!!!!
Skyhöga??
Det va det värsta som kunde hända. Tyckte det var nog dyrt innan.
1500 Karl XVI Gustav om skylten syns dåligt.
upp till 4000 vid fortkörning
Jösses!:mad:

Lite högre belopp på sådana "skitsaker" känns orättfärdigt när man i dagens tidning kan läsa om en 17-åring som åkte dit på styrfylla (EU moppe) med 0,5 promille i blodet. Böter på 900 spänn!!!!! :skrämd Det är alltså ett ringare brott att köra full än att glömma bältet eller åka 20 för fort!!! :yoparty
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Ohls skrev:
2500531 Jag har faktist ganska svårt att bestämma mig om det är ett bra förslag med inkomst baserad böter. Jag menar om man nu är VD och har en skyhög lön så känns det ju inte om man blir bötfäld på 4000kr. Alltså spelar det ingen roll för dom.

Men å andra sidan så skulle ju folk mygla som fan för att få ner eventuella böter. Och sen tycker jag ändå det är lite fel att man ska straffas värre för att man har lyckats bra med livet.

Nej, det var nog inte en sån bra idé ändå :)


Nä precis. det är ett svårt resonemang. Varför skall dom rika "ha råd" att köra fort? Varför skall det vara en "rikemans hobby" att kunna stå på? Men samtidigt, det är ju samma sorts brott och varför skall dom rika betala mer för samma lagöverträdelse. Eller varför skall nissen som bara lever på bidrag och inte har en enda krona i inkomst kunna åka runt och garva, för han får ju 0 (noll) i böter...Inför lagen SKALL ju ALLA vara lika.
 
Last edited:

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Maax skrev:
2508834Handlar nog om annat än standardsvaret "jantelagen" när det finns ägghuvuden som på fullt allvar ger sig själva en bonus på sisådär 900 miljoner ( gissa vem o vinn en uppblåsbar barbara )......då handlar det om rent svineri.

Percy?

Hoppas barbaran inte är begagnad....

Men frågan kvarstår - hur många anställda varslade ABB pga att de inte hade råd att ha dem kvar eftersom Percy får 900 milli i bonus? Ser liksom inte sambandet "hög bonus ger arbetslöshet" som min replik kommenterade.
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Statens rån av svenska folket fortsätter, så enkelt är det.
 

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Mr Magsnus skrev:
2502588Jag tror vi tycker ganska lika varandra i grunden, håller med dig i en hel del du skriver här, mitt budskap med "tjejen" och "hayabusan" var väl mest att man bör tänka efter innan och ta ansvar själv för sina dåliga beslut!:pannkyss
:felämne Kör så här på hela inlägget tror jag :)

Det gör vi nog, och det är väldigt lätt att missförstå ett inlägg då det är svårt att på ett klart sätt förtydliga vad man tycker utan att det missuppfattas.

Liknelsen med mjölken blir som sagt skev då det är en produkt som tillverkas/sälj i vinstsyfte, alltså blir priset ett resultat av kostnader och vinstmarginal utefter vad marknaden tillåter. Böter är inte produkt, utan en form bestraffning eller åtgärd som man drar på sig då man har brutit mot en regel eller lag. Jag tycker personligen att det är svårt att få det mer rättvist än om det står i relation till inkomsten. Sedan håller jag med om att det behöver finnas gränser för att det inte ska bli helt fel, förmodligen båda uppåt och nedåt, vilket i sverige då förmodligen bara skulle bli nedåt då man säkert mer än gärna drar in stora belopp om det är möjligt.

Håller också i princip med dig om "den privata sektorn", och definitivt om att livet inte alltid är rättvist, vilket då inte i något av fallen ska avspegla sig på en eventuell bestraffning. Men samtidigt kommer jag inte ifrån att jag inte tycker att direktörer eller egenföretagare ska ha en egen "gräddfil" bara för att dom är en del av varför samhällsekonomin fungerar, det är vi alla tillsammans. Visst finns det de som sliter dygnet runt, men ocskå dom som bara "sitter till sig" stora inkomster som styrelseledamöter med. Dessutom en inte föraktlig mängd personer som också skapar stora samhällsproblem, både pga av att dom inte klarar sina åtaganden men ändå ska åtnjuta skyddet av det i form av fallskärmar, men också dom som kallt bara plockar undan pengar som vi andra sedan får vara med att betala. Därför menar jag att alla personer ska behandlas lika eftersom vi har samma blandning i eliten som bland gräsrötterna, det finns dom som bara snyltar bidrag men också dom som sliter med dubbla jobb dygnet runt för att få det att gå ihop. Att företagare sedan är med och skapar flödet av pengar med sina idéer och produkter risktagande är sant, och det ska dom givetvis också premieras för, men utan några som är beredda att jobba med produktionen faller de flesta bra idéer. Sedan är det inte nödvändigtvis så att timmarna står i proportion till inkomst vare sig som egenföretagare eller som anställd, har provat båda, men personligen tycker jag att det ökade ansvaret som egenföretagare har vägts upp till fullo av friheten som som kommer av att själv kunna påverka en stor del av vad som händer.

När vi sedan summerar det här så är vi nog överens i alla fall, böter suger :)

Ang Harpsund: Sälj kåken på export till någon rik arab eller dyligt, kör dit ett par lass asfalt, rulla runt Persson där ett par varv så får vi en bana slät som en barnrumpa i en mkt trevligt miljö. Då har han i alla fall gort skäl för en del av lönen. Kompletterar man med att ställa dit Ringholm så kommer den förmodligen också att vara den första banan som är helt fri från både insekter och fågelskit :D
 

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kastrerad
Det är som så sjukt och ingen tänker på med inkomstrelaterade böter är att folk spenderar, punkt slut, så tjänar man mer så spenderar man mer.

Lite större hus
2 bilar istället för 1 och kanske 1 till 2 bågar
Fler barn
etc etc, går att göra en lång lista

Men saken är den att bilar, hus etc tenderar att vara lån vilket innebär att trots att en person tjänar mer, så är det inte säkert att de har mer pengar över eftersom de har större utgifter. Att då helt plötsligt få 8 gånger så höga bötesbelopp och behöva sälja sitt hus är ju fullständigt åthelvete rubbat.

Min bror tjänar tex 3 gånger så mycket som mig, men jag har nog dubbelt så mycket pengar över än han har efter räkningar, då han har hus, 2 bilar och 3 barn. Jag bor i liten lägenhet är singel och har inga lån.


Inkostrelaterade böter är fullständigt rubbade och kommer alltid att vara!
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Håller med om att inkomsbaserade böter helt skruvat, precis som föregående talar blir det svårt att få det slå så rättvist som ni som yrkar på det vill ha det. Skulle man genomföra det måste man ta hänsyn till inkomst/utgift och det skulle bli för dyrt att genomföra.

Sen det om skyhöga VD löner ja vad ska man säga de bästa ska få en lön därefter annars flyttar dom utomlands och de pengar drar in till sammhället genom det dom gör för landet och de som de betalar tillbaka i form av skatt är offantligt.
 

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Macaper skrev:
2509677 Det är som så sjukt och ingen tänker på med inkomstrelaterade böter är att folk spenderar, punkt slut, så tjänar man mer så spenderar man mer.

Lite större hus
2 bilar istället för 1 och kanske 1 till 2 bågar
Fler barn
etc etc, går att göra en lång lista

Men saken är den att bilar, hus etc tenderar att vara lån vilket innebär att trots att en person tjänar mer, så är det inte säkert att de har mer pengar över eftersom de har större utgifter. Att då helt plötsligt få 8 gånger så höga bötesbelopp och behöva sälja sitt hus är ju fullständigt åthelvete rubbat.

Min bror tjänar tex 3 gånger så mycket som mig, men jag har nog dubbelt så mycket pengar över än han har efter räkningar, då han har hus, 2 bilar och 3 barn. Jag bor i liten lägenhet är singel och har inga lån.

Inkostrelaterade böter är fullständigt rubbade och kommer alltid att vara!

Börjar med att klargöra att detta inte är personligt menat då jag vare sig känner dig eller din bror:
Men i så fall är det väl ändå inte böterna som är problemet, utan det klart optimistiska sätt man har planerat sin ekonomi på :va

Jag har svårt att se logiken i det resonemanget. Ex:
A har 10.000 netto/mån och B har 30.000 netto/mån. Båda gör sig skyldiga till samma förseelse varpå A får böta 1000 och B 3000. Jag kan för min del inte se på vilket sätt detta ska drabba B på som är så fruktansvärt? Om han inte kan klara sig på de 27.000 han har kvar efter böterna så måste man väl ändå undra hur A någonsin kan klara sig på 10.000 :va

Att man sedan spenderar mera med högre inkomst skriver jag under på. Men detta medför samtidigt att man kan spara mer, alla marginaler ökar ju betydligt mer än vad lönen gör procentuellt, och man är faktiskt inte tvungen att spendera en viss del av sin inkomst. Så att då skylla på att man inte kan betala ett högre bötesbelopp pga av att man "handlar mer bara för att man kan" ter sig som ohållbar förklaring... :rolleyes:

Att en person med hög inkomst skulle få det svårare för att han har barn och villa fungerar inte som argument, det faller fortfarande tillbaka på att han får planera sin ekonomi bättre. Detsamma gäller om man har låg inkomst och barn, fast där blir det förstås mera självklart att göra det, annars lär man aldrig ens kunna försörja barnen. Sedan har vi givetvis det motsatta också, singelpersoner med hög inkomst och mindre bostäder... :rolleyes:

Vänd på resonemanget och fundera på hur det ser ut idag. Tänk dig att du plötsligt är i samma situation som din bror, fast med din inkomst (säkert inget ovanligt): 3 barn, kanske inte hus men en större lägenhet. Vem skulle drabbas hårdast av ett likvärdigt bötesbelopp, du eller din bror? Var är rättvisan i det? Om han sedan har så pass lite kvar på kontot att det svider mer för honom (trots en betydligt högre lön), pga att han lyxkonsumerar i större utsträckning än dig, det har väl inte med saken att göra :va

Sedan finns det ju givetvis en gräns för hur omräkningsfaktorn ska se ut, men vid ett utgångsläge med en bot som idag är på 1000:- skulle det exempelvis kunna baseras på 10% av nettolönen:
10.000:- netto = 1000:- böter
20.000:- netto = 2000:- böter
30.000:- netto = 3000:- böter
40.000:- netto = 4000:- böter
50.000:- netto = 5000:- böter

Nej, barn kan nog aldrig vara en beräkningsgrundande faktor att räkna med, det som däremot skulle kunna vara det är studielån. Dessa betalas tillbaka enligt förutbestämda procentsatser, om man inte väljer att lösa lånen i förtid, och skulle ganska enkelt kunna tas med i beräkningen. Detta skulle korrigera så att man inte får betala ett högt bötesbelopp efter inkomst om den faktiska inkomsten efter återbetalning av studielån är lägre. I det läget faller också alla argument om att det då inte längre är värt att studera för att skaffa sig den högre inkomsten.

Sedan får var och en givetvis ha sin åsikt, men jag personligen kan inte se det felaktiga i att bötesbelopp är inkomstbaserade.

Kvarstår sedan gör ju att alla böter suger, oavsett vad man tjänar :)
 
Last edited:

-dB

Avatar av Per Liljeqvist
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Skåne
Hoj
r6 -06
Sep skrev:
2500340 Inte uträttar någonting? Det är sveriges företagare som drar in pengar till landet. Dessutom ger dom många svenskar jobb. Utan dem skulle inte Pia få ett skit.

kul att jag får vara med på din avatar :tungan
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Ibland så förklarar folket på SH varför det går tungt med utvecklingen för människan som art....det finns mycket som behöver justeras ännu.

Attt prata på "rån" kan man göra om staten höjer momsen elle skatten. Inte fan funkar det på böter.

Att gnälla över att det är så dyrt att köra hoj pga försäkringar... Var någonstans har det gått fel med evolutionen. Olyckor händer HELA tiden och statistiken talar sitt tydliga språk om vem som kostar vad för försäkringsbolagen. Det är inte rättighet att köra sporthoj, har du inte råd så byt hobby. Jag skulle helst vilja köra Porsche till jobbet, men jag har inte råd. Hur fan har staten tänkt egentligen.

Vi har skrattretande låga belopp på trafikförseelser. Det var fanimej på tiden att man gjorde något åt det. Om det kommer göra skillnad? Det är ju självklart att det gör. Vi svenskar är inte speciellt busiga om det kan bli konsekvenser av våra bus-streck. Tror någon att de nya beloppen inte kommer märkas i fortkörnings-statistiken??
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Strömma skrev:
2509760
Nej, barn kan nog aldrig vara en beräkningsgrundande faktor att räkna med, det som däremot skulle kunna vara det är studielån. Dessa betalas tillbaka enligt förutbestämda procentsatser, om man inte väljer att lösa lånen i förtid, och skulle ganska enkelt kunna tas med i beräkningen.

Hmmm... så barn kan man göra sig av med om man får för höga böter?:va
Förstår inte varför ett studielån skall tas med i beräkningen men inte antal barn? Men det är ju i din värld iofs.

Jag klagar inte på att böterna är höjda... det är länge sedan de höjts. Inkomstrelaterade bötessystem är bara ett sätt att byråkratisera det hela mer. Överklaganden, pappersvändande osv.

Det finns ju ingen som tvingar oss att bryta mot trafikförordningar.

Jo förresten... jag har fem barn, två bilar och har nyss byggt ut huset.
Och så har jag betalat tillbaka mitt studielån.
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
Vad händer om straffet blir värre än dagsböter då. Skall VD:n sitta i finkan lite längre då. Han har ju mer pengar på banken så han fixar ju amorteringar ett tag till...??
 

chomme

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2006
Ort
bagdad
Hoj
r6 2004
Jonte VSB R-T skrev:
2497737 Vad spelar bötesbeloppet för roll om du följer lagen? Vad gillar du denna fundering. "Va fan kan man få livstid för mord? Tyckte det var långa straff redan förut!"

Bäst vore väl om de blev inkomstbaserade. Ni som vet kan gärna förklara argumenten mot det.
Smart att jämföra mord med fortkörning:va jag kör för fort nästan hela tiden med hojjen allafall.
 

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Vilket jävla dravvel! Har man inte råd att köra för fort så kör inte för fort då :arsele
Och som jag sagt tidigare: har man inte råd att pynta 4000:- någon gång då och då kanske man ska fundera på om man inte lever lite över sina begränsningar.
Ett ex.: Kalle och stina har två barn och är låginkomsttagare. De klarar sig precis trots att de har två bilar (billiga bilar). Men en bot på 4000:- skulle ställa till med stora probs för dem. De båda undviker därför att köra för fort till jobben med sina bilar. De får heller inga böter för avsaknad reg.skylt eller miniskylt för att de har reg.skyltar som är godkända av VV.

Var är problemet?
 

Kawakex

Stay pretty, die young.
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Vid Kusten
Hoj
Kawasaki ZXR
Mikey skrev:
2510322 Vilket jävla dravvel! Har man inte råd att köra för fort så kör inte för fort då :arsele
Och som jag sagt tidigare: har man inte råd att pynta 4000:- någon gång då och då kanske man ska fundera på om man inte lever lite över sina begränsningar.
Ett ex.: Kalle och stina har två barn och är låginkomsttagare. De klarar sig precis trots att de har två bilar (billiga bilar). Men en bot på 4000:- skulle ställa till med stora probs för dem. De båda undviker därför att köra för fort till jobben med sina bilar. De får heller inga böter för avsaknad reg.skylt eller miniskylt för att de har reg.skyltar som är godkända av VV.

Var är problemet?
:Bugar :Bugar :Bugar
 

Pommes

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
R1150R
Tjäna mycket behöver inte innebära att man är rik.

Finns många saker som kan hända i ens liv som kan ställa till det.
Frugan sticker vill ha underhåll, huset möglar sönder, det egna företaget går åt helvete mm, så helt plötsligt så har folk som går på sos mer pengar än jag.
Ett ganska extremt fall men ändå.
Och då säga att bötesbelopp baserat på inkomst är rättvist, nej det tycker jag inte. Förmögenhet eller ngt men inte inkomst.

Men som flera säger har du inte råd så åk inte för fort.

Eller gör som de som tjänar extremt bra i Finland, skaffa privatchaufför och låt han ta smällen.
 

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Maggy skrev:
2509848 Hmmm... så barn kan man göra sig av med om man får för höga böter?:va
Förstår inte varför ett studielån skall tas med i beräkningen men inte antal barn? Men det är ju i din värld iofs.

Jag klagar inte på att böterna är höjda... det är länge sedan de höjts. Inkomstrelaterade bötessystem är bara ett sätt att byråkratisera det hela mer. Överklaganden, pappersvändande osv.

Det finns ju ingen som tvingar oss att bryta mot trafikförordningar.

Jo förresten... jag har fem barn, två bilar och har nyss byggt ut huset.
Och så har jag betalat tillbaka mitt studielån.
Kan väl då börja med att tala om att jag har fyra barn själv, så jag någon aning om hur det är att ha barn har jag kanske...

Nej, barn ska inte tas med i beräkningen då det skulle bli oerhört komplicerat, alla barn är individer med speciellla förutsättningar och kostar således olika, så jag kan inte se hur det skulle fungera. Beroende på barn så skulle jag få ett visst avdrag då eftersom jag har ett barn som kostar mycket pengar i form av dyra mediciner pga ev en sjukdom, mediciner som jag får betala...

Jag har heller inte sagt att studielån ska tas med i beräkningen, bara att det på ett enkelt sätt skulle vara lätt att ta hänsyn till den faktorn. Det kan också vara relevant då den höga inkomsten kanske är uppnådd just genom långa studier med avbetalningar som följd. Att då tvingas betala böter för en nettoinkomst som inte stämmer pga av avbetalningar som har uppstått för att det skulle vara möjligt att skaffa sig den inkomsten, det tror jag i mångas ögon skulle ses som orättvist.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top