Det var som ***

Pyton

British Steel
Gick med
23 Jun 2004
Hoj
Yamaha SR500, Triumph TT600, R6
Vi har ju dagsböter på många andra brott (inkl trafikbrott) så varför inte på fortkörning?
:va

mafo

Snygg, prydlig och pretto!
Gick med
14 Jul 2005
Hoj
Letar..
Det är ett medvetet val att köra för fort och ingen tvingar dig att gömma din regplåt. Jäkla gnäll .. :mad:

Last edited:

blueblade

Blueblade
Gick med
14 Aug 2005
Hoj
Honda
Chii skrev:
2497781 mm för om man slår en hund HÅRDARE så lär den sig´mycket bättre eller hur:dummer

finns lite konstruktivare saker att göra än att straffa hela tiden, För övrigt är det valfritt att stanna:arsele
Helt rätt:tummenupp

>Hanning<

Mr Hanning
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Yamaha R1 -99
de här kommer ju bara leda till en sak att folk inte kommer stanna utan de blir fler jakter och i och med det fler olyckor :tummenupp as bra tänkt :rolleyes:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Se det så här: Var gång du varit ute och kört för fort utan att åka fast så har du fr o m imorgon sparat dubbelt så mycket :D

RR_larsson

Äntligen på pallen:)
Gick med
18 Apr 2004
Hoj
KTM EXC 530 -10, R1 -07 race såld
mafo skrev:
2500919 Det är ett medvetet val att köra för fort och ingen tvingar dig att gömma din regplåt. Jäkla gnäll .. :mad:

Jäkla gnäll??

Kanske inte så konstigt att folk gnäller över att polisen hänger som blodiglar över oss "hederliga" när det inte finns ett skit hjälp att få om man blir utsatt för brott!

TA DIG I ARSLET SVERIGE:arsele

cowboy83

Ny medlem
Gick med
11 May 2006
Hoj
fireblade-98
ang inkomstbaserade böter.. nån som tänkt på att om pia som e ensam med 4 barn ärver en mille i aktier ett år å lägger de på å betala av hus å bil de året åker på en fortkörning året efter så skulle hon ju få pröjsa ganska höga böter bara för hon ärvde pengar?

hunden lär sig av en smäll men inte en hårdare!!!

kommer fortsätta köra som man gör.. om man stannar får bero på tillfället å hur fort de gick..

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Ingen =(
cowboy83 skrev:
2501007 ang inkomstbaserade böter.. nån som tänkt på att om pia som e ensam med 4 barn ärver en mille i aktier ett år å lägger de på å betala av hus å bil de året åker på en fortkörning året efter så skulle hon ju få pröjsa ganska höga böter bara för hon ärvde pengar?

hunden lär sig av en smäll men inte en hårdare!!!

kommer fortsätta köra som man gör.. om man stannar får bero på tillfället å hur fort de gick..

Arv har inget med inkomst att göra, finland har detta system, vi kanske har en bastubadare som kan redogöra för hur det fungerar.

mafo

Snygg, prydlig och pretto!
Gick med
14 Jul 2005
Hoj
Letar..
RR_larsson skrev:
2500978
Kanske inte så konstigt att folk gnäller över att polisen hänger som blodiglar över oss "hederliga" när det inte finns ett skit hjälp att få om man blir utsatt för brott!

Prioriteringar är, och kommer alltid vara, ett hett ämne men min åsikt kvarstår att höjda böter för fortkörning och saknade/felaktiga regplåtar är ett i-landsproblem (och därigenom ett jäkla gnäll ..).

Tänk vad man kan förändra världen genom att visa arslet. :rolleyes: :tummenupp

cowboy83

Ny medlem
Gick med
11 May 2006
Hoj
fireblade-98
AGE skrev:
2501018 Arv har inget med inkomst att göra, finland har detta system, vi kanske har en bastubadare som kan redogöra för hur det fungerar.
arv har ju inget med inkomst å göra men får man de i aktier så blir dom det när du löser in dom om jag inte har fel?
tycker ändå att de systemet är fel.. ja har för tillfället 2 heltids jobb å då blir de ju lite pengar,.. känns surt om man skulle få böta dubbelt för man jobbar dubbelt? å när jag bara jobbar i norge då? skulle man inte få pröjsa nått eftersom jag inte har nån svensk inkomst eller hur funkar det med sånt? ingen bastu badare somm vet?

Mr.PB

pbracing.se
Gick med
19 Oct 2005
Hoj
RS125jr,Fiddy,Workz Midsize , Minimoto
Freddola skrev:
2500542 Sålänge jag sitter på en mc kommer jag inte stanna...
Sjuka böter nu!

Tror fler kommer tänka så och detta kommer leda till en markant ökning av jakter.
Kanske dom fattar att folk inte accepterar det och sänker.
håller med dej lite grann:) , men jag tror faktiskt inte att dom kommer fatta det och sänka tyvärr!

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Ingen =(
cowboy83 skrev:
2501092 arv har ju inget med inkomst å göra men får man de i aktier så blir dom det när du löser in dom om jag inte har fel?
tycker ändå att de systemet är fel.. ja har för tillfället 2 heltids jobb å då blir de ju lite pengar,.. känns surt om man skulle få böta dubbelt för man jobbar dubbelt? å när jag bara jobbar i norge då? skulle man inte få pröjsa nått eftersom jag inte har nån svensk inkomst eller hur funkar det med sånt? ingen bastu badare somm vet?

Att sälja aktier räknas fortfarande inte som inkomst, utan du får betala en speciel skatt för det, lite osäker på hur det blir med ett arv eftersom den beror på vad du köpte dom för.
Inkomst (menar den månadsbetlaning du får, sak samma om det är lön, bidrag eller annat) det är de enda som ska spela roll, sen om du jobbar i norge och betalar skatt där, ja eftersom jag inte är någon professor i skattelagstiftning så vet jag inte, men sånt går att lösa, teknikaliteter.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Antagligen kör de med något liknande dagsböter i Finlandia. Dagsböter är ju, till skillnad från penningböter, inkomstbaserat. Brottet anger hur många dagsböter (minimum 10, max 200 tror jag det är) medan beloppet "per dagsbot" är helt beroende på inkomsten. Många straff är ju inkomstbaserade i Sverige idag, dock ej lindrigare trafikbrott.

Andelen nolltaxerare lär kanske skjuta i höjden då :D

En annan nackdel med dagsbotsgrejen är att det måste alltid gå till rättegång tror jag, för att bestämma bötesbeloppet. Det går ju att lösa iofs. Med penningböter (som det är idag) kan polisen utfärde strafföreläggande som du direkt kan erkänna till så är saken utagerad.

Last edited:

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
changco1 skrev:
2501320 Konstigt att sverige inte är ett komunistiskt land, när man hör en del resonera.

Vi har ju varit det i 80 år eller så, med ett par smärre avbrott.

ZejtaN

Fucked for life ^^
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
CBR 1000 RR
jo, inkomstbaserade böter för trafik hadde varit en lösning om man skall straffa nån utifrån hur fet plånka dom/denne har.
Skitbra för mig, jag har nolltaxerat i sverige i 3 år nu :)

Sen att böterna skall skyhöjas är bara rent svenskt stats-tänkande, vi måste suga in mer pengar till staten, vi straffar trafikanterna hårdare...

Trängselskatt, har ni hört ordet eller, TrängselSKATT !, Inte nog med att vi skall sitta i kö och svettas och vänta, vi skall bli tvugna att skatta för det oxå!

Jag bor i strömstad, västkustens pärla MY ASS!, det byggdes ny bro mellan sverige och norge över idefjorden, en ny svinesundsbro, inte nog med att bro helvetet har kvalitet som en tamagochi, självklart kostar det bompeng att få köra över aset till bro oxå. Och den gammla bron då, jajemän, där slänger vi oxå upp bompeng-bås, och enligt svensk lag så är det förbjudet att finanisera en ny vägstrecka/(bro) med en gammal väg. Så, först var tanken att flytta norska gränsen några hundra meter in på svenska sidan om bron, så att båset skulle hammnat på norsk mark. skall man skratta eller gråta ?.
Och eftersom det under en period inte va bompeng på gammla bron från norge till sverige pågrund av detta, så sattes det upp skyltar, att den tunga trafiken ( över 3 ton ) inte längre får passera den gammla bron, eftersom då förlorade dom en massa pengar i bomen eftersom den trafiken är 5 gånger dyrare än bompengen för "vanlig trafik"...

inte nog med att man skall betala 2500:- i månaden för att får köra med sin älskligshoj på vägen, skulle man sen råka glida förbi en 90 skylt i hundra så skall detta kosta tusenlapp efter tusenlapp oxå.

Som nån tidigare skrev, beskrev det hela ganska bra faktiskt.

Sverige, Ta mig i röven...

Men vrid på det, har alla andra länder det så bra då ?
kolla på Norge, köper du en bil där som inte är allt för gammal, så får du betala en avgift mellan 5-15000:- för att du skickar in regbeviset för ägarbyte. Att köpa en ny kära där kostar 15lök utan problem !.
Kolla sen på bilpriserna, köper du en sketen volvo så är den till att börja med drygt 40-60% dyrare än i sverige. Vill du sen kanske ha den fullutrustade varianten med stora motorn, så är det 100-120 % över svenska priset.
Deras hästkraft avgift är ett fenomen i sig själv, min gissning, den kommer att komma till sverige, nån gång, nån dag.

Last edited:

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Hoj
kastrerad
lorkan skrev:
2500319 Ja, till exempel alla VD's som "sliter jättehårt" och får miljonbonusar fast dom inte har uträttat någoting, varför skulle dom få betala mer än Pia som är ensamstående och har 4 barn? Det är väl ändå inte rättvist?

...

Blir så jävla lack när jag läser sådant här och börjar bli uppriktigt trött på den svenska mentaliteten och jante och allt skitsnack om orättvisor etc.
Skulle vara kul att veta vad folk faktiskt har för erfarenhet om ansvar och chefspositioner innan man droppar ett sådant fruktansvärt idiotiskt uttalande.

Vad vet jag, jag har varit VD och jag har varit egenföretagare. När du jobbar din 176dag i streck eller när du tittar över dina timmar för gångna året och inser att du har jobbat lite över 3400 timmar det gågna året för att hålla företaget igång. Eller när du startar de flesta mornar med näsblod och de flesta kvällar med att kräkas av utmattning. Så kom inte dragandes med någon rudad svensk avundsjuka och snacka om svenska chefer och hur alla moderatröstande egenföretagare är rika som troll och all sådan skit som man läser om i tidningen.

Är man inte nöjd, gör något åt det, gnälla eller snacka om orättvisa, det är för småbarn.

Och sorry för blame, är bara så sjukt trött på den så vanliga svenska avundsjukan och skitsnack om att chefer tjänar så mycket. Är du högsta hönset så jobbar du ALLTID, ansvar snurrar i huvudet, du jobbar mycket och saker som privatliv blir lidande. Ska du ha betalt för det - självklart.

Och vill man ha ett bekvämt 8-5 jobb där någon annan har tänkt åt dig och man kan dega runt, ja då får man betalt för det också. Inget fel i det.

Snacka om OT, sorry, många års frustration som bubblade upp, behöver nog ett skjut :D

Böter, helt sjukt att höja dem, svensk förmyndarsamhälle är toppen. Kommer bara skapa fler olyckor från folk som smiter mer och svårare olyckor, då jag tror många kommer gasa ändå mer när de väl kör förfort, kan ju kvitta ändå, så att säga.

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...