Det var som ***

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Macaper skrev:
2501421 Blir så jävla lack när jag läser sådant här och börjar bli uppriktigt trött på den svenska mentaliteten och jante och allt skitsnack om orättvisor etc.
Skulle vara kul att veta vad folk faktiskt har för erfarenhet om ansvar och chefspositioner innan man droppar ett sådant fruktansvärt idiotiskt uttalande.

Vad vet jag, jag har varit VD och jag har varit egenföretagare. När du jobbar din 176dag i streck eller när du tittar över dina timmar för gångna året och inser att du har jobbat lite över 3400 timmar det gågna året för att hålla företaget igång. Eller när du startar de flesta mornar med näsblod och de flesta kvällar med att kräkas av utmattning. Så kom inte dragandes med någon rudad svensk avundsjuka och snacka om svenska chefer och hur alla moderatröstande egenföretagare är rika som troll och all sådan skit som man läser om i tidningen.
/QUOTE]

Okej, så du tycker det är helt rätt att det finns företag som istället för att dra in på "bonus" på mångmiljonbelopp till VDar får varsla folk istället? Och nej, jag hittar inte på detta, det är faktiskt sant.

Whatever.

Mr.PB

pbracing.se
Gick med
19 Oct 2005
Hoj
RS125jr,Fiddy,Workz Midsize , Minimoto
Freddola skrev:
2501772 Nej då tänker som säkert att vi höjjer ännu mer så blir folket räddare. :fatta!
Jo precis ungefär så skulle jagt tro att dom skulle reagera ifall det skulle bli fler smitningar, tyvärr...

Tabac

SUKI SUKI
Gick med
19 Dec 2004
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K1
Problemet med inkomstbaserade löner är som alltid att det skulle bli lika dyrt för folk med låg inkomst att köra fort och skyhögt mer för höginkomsttagare.
Det lönar sig aldrig med såna förändringar.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
korkad skrev:
2502199
Okej, så du tycker det är helt rätt att det finns företag som istället för att dra in på "bonus" på mångmiljonbelopp till VDar får varsla folk istället? Och nej, jag hittar inte på detta, det är faktiskt sant.

Whatever.

Finns det inte arbetsuppgifter får man varsla. Det har inget direkt samband med eventuella bonusar. Ja, förutom jantelagsskrikande gnällspikars avundsjuka förstås.

Örnie

Ray.Ban
Gick med
26 Sep 2005
Hoj
Svart 600 Hornet
· Avtalet/anmälan är bindande. och maxbeloppet som betalas ut för hastighetsböter under ett år är 4800 kronor.

. Avtalet täcker endast hastighetsöverträdelser 1-30km/h på gällande svenska 70-120 vägar. Har du inte bilbälte eller bryter mot några trafikregler i samband med din ev. fortkörning betalas inte dina böter ut för varken hastighetsöverträdelsen eller de andra brott du gjort dig skyldig till.

http://www.tagen.se/villkor.htm

Mr Magsnus

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
R6-99
Strömma skrev:
2501843 Jag påstod inte att hon skulle tjäna mer en honom vad jag vet :va

Inlägget gäller angående böter i relation till inkomst. Tycker det blir lite patetiskt när vissa använder orättvisan som argument om generaldirektören får 8000:- i böter för samma överträdelse som hon får betala 1500:- för. I det läget har jag inga sympatier för direktören då "straffet" beroende på uträkningsfaktorn ter sig till relativt rättvist. Om han skulle få böta 1500:- är det inte alls lika kännbart för honom, alltså är dagens system inte speciellt rättvist :fakta

Jadu, ditt svar på mitt första inlägg hade ju inte med böterna att göra och var lika offtopic som mitt senaste svar på ditt. Jag har inte uttalat mig om
bötesbeloppen överhuvudtaget.

Jag tycker det kan vara vettigt med att ha fortkörningsböter i relation till inkomsten men tror samtidigt att en hel del problem skulle uppstå kring detta. Går ju inte att jämföra med ,som en person sa tidigare, att priset på mjölk skulle öka efter inkomstnivån; mjölk är ju en normal vara och det är normalt positivt om det konsumeras mer av denna.
Fortkörning på svenska vägar är någonting icke önskvärt från samhällets sida och för att uppnå målet att förhindra även mer välbärgade personer att köra för fort så bör bötesbeloppet vara i relation till deras inkomst. Dock kommer det behövas ett minimibelopp för att minska snedvridningen. En person som tjänar 0 kr kan ju inte få 0 kr i böter ( eller bara 200 kr).
Om t.ex. Carl-Fredrik som gör "så lite som möjligt" och bara lever på farsans pengar kör runt med pappas ferrari modena och åker fast för fortkörning så skulle han inte få några böter alls då han inte jobbar någonting.

Om man på riktigt ska kunna få de flesta människor att hålla sig till hastighetsgränserna måste nog bötesbeloppen höjas till ruskigt höga nivåer typ á Norge eller högre, alternativt att det finns fler poliser på vägarna så att man åker dit mycket oftare.

Strömma skrev:
2501843
:felämne

Vad gäller beskattingen av den privata sektorn så utgår barnbidrag med samma belopp till barnet oavsett vilken inkomst en förälder har, således kommer direktören att få lika mkt barnbidrag som tjejen med städjobb så länge antalet barn är samma. Bidraget betalas ut oavsett inkomst och oavsett om någon av dom har 425 miljoner på banken eller ej :pannkyss

Även vad det gäller bostadsbidraget finns det orättvisor, likväl som det finns det när det gäller en hel del andra bidrag och förmåner, men det är en helt annan diskussion som inte har i den här tråden att göra...

:felämne Som sagt: världen är inte rättvis. Men nu handlade det inte om vem som får bidraget etc. utan var de faktiskt kommer ifrån. Faktum är att det inte är Göran Persson (som många verkar tro) som odlar pengarna på Harpsund och sen är jättesnäll och delar ut till de behövande.
Pengarna kommer i grunden från den privata sektorn från den egoistiske företagsledaren som en dag kom på en idé (produkt etc.) som ledde till att han startade en egen verksamhet där han anställde folk. Den typen av verksamhet beskattas på olika sätt; vinstskatt på företagets resultat etc. men framförallt genom skatterna på arbete. Genom att ett privat företag skapats som driver in pengar till stat, landsting och kommun (samtidigt som det ger arbeten) så skapas möjligheter för samhället att t.ex. tillhandahålla sjukvård, skola etc. Så förenklat sett så bygger vårt samhälles välfärd på den privata sektorn. :fakta :felämne

Strömma skrev:
2501843
Huruvida man sedan tycker synd om tjejen eller inte är väl beroende på hur situationen ser ut, hur hon är som människa och vad hon har gjort för att påverka situaionen? Men att jämställa detta med att äga en hoj med dyra amorteringar och hög försäkring? Hojen kan man ju sälja om det visar sig att budgeten inte håller eller om livet förändras pga arbetslöshet etc. Det blir väl något svårare med barnen då, i alla fall moraliskt... :rolleyes:

:backontop

Tycker personligen att det gnälls rätt friskt här så fort någon blir bötfälld. Lite konstigt med tanke på att hoj-åkandet till 99% är att betrakta som ett nöje, alltså en lyxkonsumtion, och att man innan man fått boten oftast gjort ett felaktigt val själv. Så vitt jag vet så bestämmer man som förare både farten, och om man ska montera bort exempelvis nummerskylten, själv. Om skylten däremot blivit stulen och man blir bötfälld på vägen hem så är det givetvis orättvist. Men eftersom man då givetvis har polisanmält det hela så lär man med all säkerhet slippa boten efter ett klargörande/kontrollerande av detta.

Jag gillar självklart inte böter mer än någon annan, och ett visst gnäll kan vara ok om det sker med glimten i ögat, men ska man bli mer förbannad än så bör det väl vara på sig själv? Sedan kan jag hålla med om att poliser ibland kan vara överdrivet nitiska, men på dom 24 år jag har kört har dom flesta tvärtom varit väldigt överseende och generösa, så även en övernitiskt skriven bot lär nog jämna ut sig längden...

Att jag sedan inte tycker om den nya höjningen är då av två skäl, ett relevant och ett egoistiskt:

1. Det har inte på något sätt framkommit något som på något sätt rättfärdigar höjningen, eller någon redovisning om vart vart pengarna ska gå, det är helt enkelt bara ett simpelt sätt att mjölka pengar ur en grupp som man anser ha råd att betala :mad:

2. Jag hatar att betala böter vare sig jag tar dom ur månadsbudgeten eller från sparkontot, jag lägger dom givetvis hellre på något annat, så ju lägre böter ju bättre :)

Jag tror vi tycker ganska lika varandra i grunden, håller med dig i en hel del du skriver här, mitt budskap med "tjejen" och "hayabusan" var väl mest att man bör tänka efter innan och ta ansvar själv för sina dåliga beslut!:pannkyss

Kawakex

Stay pretty, die young.
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
Kawasaki ZXR
PiEn skrev:
2508758 ¨

Vad har du för hoj?
jag är tjej men min trafikförsäkring kostar 800kr/mån :tomten
Kawasaki zxr 400 92:a åldern och kubiken gör det.:tummenupp

PiEn skrev:
2508758 ¨

Vad har du för hoj?
jag är tjej men min trafikförsäkring kostar 800kr/mån :tomten
800:- i månaden för den lilla?;)

Last edited:

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Kawakex skrev:
2508778 Kawasaki zxr 400 92:a åldern och kubiken gör det.:tummenupp

800:- i månaden för den lilla?;)
Hahhahaha, satt o tänkte: 3000spänn om året o hon har ju en riktig Kawa sporthoj, man skulle blivigt brud (sidospår:näe det är det inte värt)..

Men sen läser man att det är ett gammalt bojsänke, då förstår man..

Menade nu inget illa med bojsänke kommentaren, du gillar den säkert skarpt och det är säker en bra hoj o så... Men i jämförelse..

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
Ohls skrev:
2500531 Jag har faktist ganska svårt att bestämma mig om det är ett bra förslag med inkomst baserad böter. Jag menar om man nu är VD och har en skyhög lön så känns det ju inte om man blir bötfäld på 4000kr. Alltså spelar det ingen roll för dom.

Men å andra sidan så skulle ju folk mygla som fan för att få ner eventuella böter. Och sen tycker jag ändå det är lite fel att man ska straffas värre för att man har lyckats bra med livet.

Nej, det var nog inte en sån bra idé ändå :)

Nog rätt långsökt att folk i största allmänhet skullle gå igenom myglet och besvären som krävs för att få ner sin inkomst på pappret ENBART för att få lägre böter om man kör för fort. Eller? :va

Finns ju annat här i livet som har en aning högre prioretering.

Skalman skrev:
2502430 Finns det inte arbetsuppgifter får man varsla. Det har inget direkt samband med eventuella bonusar. Ja, förutom jantelagsskrikande gnällspikars avundsjuka förstås.

Handlar nog om annat än standardsvaret "jantelagen" när det finns ägghuvuden som på fullt allvar ger sig själva en bonus på sisådär 900 miljoner ( gissa vem o vinn en uppblåsbar barbara )......då handlar det om rent svineri.

Last edited:

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Hoj
kastrerad
lorkan skrev:
2502199
Macaper skrev:
2501421 Blir så jävla lack när jag läser sådant här och börjar bli uppriktigt trött på den svenska mentaliteten och jante och allt skitsnack om orättvisor etc.
Skulle vara kul att veta vad folk faktiskt har för erfarenhet om ansvar och chefspositioner innan man droppar ett sådant fruktansvärt idiotiskt uttalande.

Vad vet jag, jag har varit VD och jag har varit egenföretagare. När du jobbar din 176dag i streck eller när du tittar över dina timmar för gångna året och inser att du har jobbat lite över 3400 timmar det gågna året för att hålla företaget igång. Eller när du startar de flesta mornar med näsblod och de flesta kvällar med att kräkas av utmattning. Så kom inte dragandes med någon rudad svensk avundsjuka och snacka om svenska chefer och hur alla moderatröstande egenföretagare är rika som troll och all sådan skit som man läser om i tidningen.
/QUOTE]

Whatever.

Kan inte du ta och läsa allt jag skriver istället så behöver du inte missförstå.
Och du behöver definitivt inte säga vad jag tycker för du har no fking clue vad jag tycker eller vem jag är. Bara oförskämt. Vill du vad jag tycker, fråga. Hatar folk som lägger orden i munnen på folk.

Som om jag skulle säga pga av vad du skriver
Då antar jag att pga att du rackar ner på vdar så är du en avundsjuk lat liten kommunist som hellre skriver om orättvisor för att någon annan har mer, bara för att du har mindre och hellre vill att folk som har mer ska få mindre för att du är för lat eller för dum att skaffa dig det själv och därför rackar ner på dem som jobbar 2 eller 3 heltidstjänster.

Gör jag det, nej, för jag känner dig inte och har ingen aning om vad du tycker.
Och jag ber om ursäkt på förhand, absolut inte min mening att förolämpa dig, bara försöker få fram min poäng. Har läst ett inlägg av vad du skriver så du kan vara världens vettigaste människa, så hoppas du inte tar åt dig.
Jag bara inte gillar när folk skriver åt mig vad jag tycker, som sagt, vill du veta vad jag tycker så fråga...
Och bara för att fastställa det också, finns lika många idioter till chefer som det finns bra efter som de bara är människor, och vi vet att de flesta människor är idioter :tummenupp

Men om jag ska svara på vad du skriver, så nej, tycker inte en VD ska ge sig 900miljoner i bonus och sedan börjar sparka folk. Ger bara en dålig bismak. Han kanske är tvungen att sparka folk ändå, men att samma år plocka ut bonus - big no no.

Min poäng var efter faktiskt ha varit VD till skillnad från 99,99% av de som gnäller och är avundsjuka så vet jag vad det handlar om. Du jobbar sjukt mycket och pressen kan vara grym till skillnad från ett vanligt kneg. Visst kan vilket jobb som helst vara minst lika krävande eller ansvarsfullt, men ett "vanligt" jobb som anställd, kan man oftast (inte alltid) lämna bakom sig när man går hem. Chefs jobb eller som diskussionen totalt OT hamnade pga av det första mindre smidiga inlägget VD, så jobbar man 24/7, det bara är så.

Om man är lat och ligger hemma och petar navelludd, sitter och skriker till tv sporten för att ens "eget" lag förlorade och inte har ett jobb och tycker livet är skit och orättvist och därför bli fullblodskommunist och önskar att alla som hade mer blev tvingade att ge till dem har mindre, speciellt de lata så är livet rättvist och man kan fortsätta vara en lat navelluddspetande samhällsparasit som går på bidrag.

Hur rättvist är det?

Nu vet jag att jag kommer att reta upp en uppskö och kommunister med det inlägget och det kanske är lite meningen, men innan folk gnäller så skulle det vara kul om de faktiskt tänkte efter lite om vad som faktiskt är rättvist.

Jag gick ur skolan med 1,8 i betyg och har aldrig fått något gratis, så nu behöver ingen komma med något idiot inlägg som silversked eller liknande. Det handlar bara om vad man är för människa. Jag visste vad jag ville ha och jobbade arslet för att skaffa det. Så när jag hör bidragstagande (de lata, inte de som inte haft något val) människor som går runt och skriker om orättvisor så skulle de behöva en fet spark i arslet och faktistk ta tag i sina liv och ta lite egna iniativ och istället skaffa det som de vill ha, fast å andra sidan, det kanske vill ha just det, massa pengar utan att behöva göra ett skit. Kommunism, mest orättvista iddiologi (ja, jag vet hur det stavas) som finns...
enligt min ödmjuka uppfattning.

Damn, snacka om att fullständigt ha gått OT, men var bara tvungen att svara på inlägget direkt riktigat till mig.

Last edited:

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Macaper skrev:
Långt och seriöst inlägg

Okej, då var vi ju hyffsat överens. Jag tycker också att ett "jobbigare" och mer krävande jobb ska ge en högre lön, självklart.

Just det där med VD exemplet kändes ill dock efter alla granskningar av storVDs som lever gött och inte presterar särskilt mycket, därav mitt kanske något hätska inlägg.

:krama

Last edited:

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Hoj
kastrerad
lorkan skrev:
2509027
Macaper skrev:
2508964

Okej, då var vi ju hyffsat överens. Jag tycker också att ett "jobbigare" och mer krävande jobb ska ge en högre lön, självklart.

Just det där med VD exemplet kändes ill dock efter alla granskningar av storVDs som lever gött och inte presterar särskilt mycket, därav mitt kanske något hätska inlägg.

:krama
:pannkyss :D

Som sagt, finns kräk på alla postioner, tyvärr är det väl så att ju högre upp de kommer ju större skada och efterverkningar skapar de för oss andra. Så man ska reagera hårdare på chefer som är idioter.

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
Bonne skrev:
2502321 Har inte läst hela tråden men jag säger bara:
www.tagen.se
Sluta gnälla och betala 400kr/år istället.

BLÅST!!!

Vad har du för garanti att en snubbe med registrerat företag, fylla som målvakt för konkursen, fejkat f-skattebevis och en sunkig hemsida skulle betala DINA böter???

Nä... kör vad du har råd till. Sätt dina 400 på banken och ta ut dom med ränta när du får böter. Stanna för farbror blå... var TREVLIG... LE och skriv under.. chansen är stor att du får lite rabatt!!!

... eller var ett pucko och försök dra... kör ihjäl något skolbarn på väg hem från skolan på cykel och MÅ DÅLIGT resten av livet.

... eller bästa alternativet: Ta det lugnt på vägarna med möten, blinda bilister och vassa vägräcken...
...OCH RASTA AV DIG PÅ BANA FÖR NÅGON HUNDRALAPP / KÖRNING!!!

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln