Faen var det alltså turbo på den redan för 27 år sen? Är den slö?
Jo den är rätt slö med dagens mått mätt. Men jag minns när 123-karossens 300D kom till Sverige i slutet på 70-talet. Motorjournalister och folk i allmänhet tyckte det var helt fantastiskt att man kunde ligga och marscha 120-130 med en dieselbil timme ut och timme in och toppa 160. Hade man gjort så med de personbilsdieselar som fanns så (Peugot 404, Opel Rekord etc) så hade man blåst toppackningar på löpande band.
Just kombimodellen är en udda fågel och var näranog handbyggd. Mercedes var livrädda för att deras första kombimodell skulle dra ned ryktet så den fick mängder med smarta lösningar. Den kostade ungefär dubbelt så mycket som sedanmodellen när den introducerades 1978, 2 år efter sedanen. En 300 TD gick lös på 143 000:-. En vanlig 230 E sedan kostade 77 000:-. En ny Volvo 240 ca 35 - 40 000:-.
Så det den där kombikarossen såldes bara några hundra i Sverige ocg avr lite av en drömbil när jag var liten.
Nej det är inte turbo, T:et avser karossen och står för Touring. Det finns en sällsynt turbomodell, den heter 300 TDT
Men jag har en ny utbytesmotor och låda i min, de är av 1983 års modell, så jag har med alla införda tekniska moddar i min motor, bla stjärnkolvar etc.
300-motorn som satt i 123-karossen (-77-85) är alltså en treliters rak förkammarfemma av gjutjärn. OM617 heter den.
/J