Din första bankörning

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Så det är dags för första bankörningen?

Kul, lite tips inför bankörningen och du kommer få ännu roligare.

Jag har delat in tipsen i 3 huvudgrupper:

- Du
- Hojen
- Vad händer när man är på plats.

Du:
Du är på banan för att ha kul med din körning, glöm INTE det…är det jobbigt, kämpigt…gå in i depån, vila och ta nya tag nästa pass.
Din bästa säkerhets utrustning är en klar knopp så se till att dricka mycket vatten och ha nivå på blodsocker….eftermidagspassen en varm dag kan bli jäkligt dimmiga de sista minuterna.

Utrustning, självklart har du bra skydd, gärna ett svett transporterande underställ, ryggskydd, skinnställ, riktiga mc-stövlar och bra skinnhandskar. Hjälmen är det ju lag på så den borde inte behöva nämnas. Ta gärna med olika visir..klart visir om det är regn, mörkt visir i sol…är det jämngrått så kan ett högkontrastvisir (orange) vara lyxigt bra.

Att kunna röra sig smidigt och se bra är en förutsättning för att kunna röra sig aktivt på hojen och ha koll på allt.

Körtips, detta är de enklaste tipsen.
- Håll upp blicken och se ”långt fram på banan”.
- Sluta titta dig omkring och undra om någon skall köra om.
- Har du valt ett spår, håll det.
- Skall du köra om någon, visa hänsyn och gör det snyggt.
- Bromsa i tid.

Dina oväntade förflyttningar på banan är de farligaste…kör jämnt, mjukt och konsekvent så får du roligare och andra slipper bli överraskade över konstiga manövrar.

Kör du i lugn grupp brukar det vara omkörningsförbud på banan utom på en eller två rakor. Syftet är att undvika hetsiga omkörningar i kurvor av oerfarna banåkare som kör om oerfarna banåkare. En säkerhetsåtgärd helt enkelt. Om du nu sitter på en 1000cc och är försiktig i kurvorna så är det bra om du också tar det soft på rakorna...folk med mer fart i kurvorna kanske vill kunna passera dig på "omkörningsrakorna" villket blir omöjligt om du vrider ur ditt monster.
Ett bra sätt att visa hänsyn...så får alla roligare.

Depåinfart och utfart: Ett av de farligaste momenten är när man skall ut på banan eller in i depån.
Utfart: Accelerera och titta ut bakåt längs rakan om det kommer någon, är det fritt så följ bankanten utfarten mynnar längs hela vägen genom första kurvan och försäkra dig om att det är fritt innan du "tar plats" på banan. Hastighetskillnaden är enorm och pricken du såg över axeln längst ned på rakan är snabbt en visslande omkörning så respektera detta för din och andras säkerhet.
Infart: minst en kurva innan infarten tittar du bakåt så du inte har någon limmad vid ditt bakhjul, är du "fri" så markera tydligt med vänsterhand i vädret och håll dig till den kanten depåavfarten finns, hela vägen in i depån.
Sista sekunden beslut och hafsiga in och utfarter är väldigt farliga då hastighetskillnaden är enorm. Var extra lyhörd om detta vid förarmötet och ha järnkoll på detta...minsta fråga, be instruktörerna om hjälp.

Generellt är det tokförbud på wheelande på alla bankörningar, garanterad svartflagg och varning. Kan lätt rendera i "packa ihop och åk hem" besked från arrangören.

Kolla hur instruktörerna kör, kör som dem…allt blir bra.
Ta gärna deras hjälp, har du frågor…fråga dem!

Hojen:
Innan du åker till banan…kolla detta:
- Friska däck, kolla luftrycket.
- Fräscha bromsbelägg och frisk bromsvätska.
- Kolla att kedjan har rätt spänning och är välsmord.
- Ljudet, vissa banor har hårda bullerkrav så kolla att du inte väsnas mer än nödvändigt. Arrangören kan bli tvungen att förbjuda dig att köra pga för hög ljudnivå. Anderstorp och Mantorp är extra hårda.

Är detta din första bankörning behöver du inte tänka på inställningar och annat med hojen utan se bara till att den inte läcker olja eller kommer jäklas med dig.

Ett par saker du bör/skall fixa innan du ger dig ut på banan:
- Backspeglar, montera av dem eller tejpa över glasen.
- Framlykta, baklykta och blinkers, tejpa dem. Är de av glas tejpa dem ordenterligt.
Silvertejp är bra att använda.
Kontrollera gärna luftrycket i däcken ännu en gång.

Vad händer?
De flesta banarrangörer startar med inskrivning, dvs du anmäler att du är på plats. De brukar vilja ha ett papper ifyllt och påskrivet, handlar om friskrivning från ansvar från deras sida och att du tar ansvar för det du gör + information om dig och din hoj. Körkort för identifiering brukar vara nödvändigt också. Räkna med att du får en liten klisterlapp att sätta på hojen, den talar om vilken grupp du skall köra i.

Förarmöte, arrangören berättar om dagen och hur de har det upplagt med olika körpass och andra detaljer om anläggningen…var kan man fylla på vattenflaskan, var är toan mm.
Regler och tips brukar dyka upp också…missa inte förarmötet.

De visar lite olika flaggor och berättar vad de betyder. Olika arrangörer har olika upplägg men 3 flaggor brukar ha samma betydelse:
Röd flagga: något har hänt på banan…slå av på farten och gå in i depån.
Svart flagga och de pekar på dig: du har nått fel på din hoj eller gjort något dumt..gå i i depå och kolla med arrangören vad de vill.
Svart/vit rutig flagga…passet är slut, gå in i depå.

Arrangören vill besiktiga din hoj också., en fin hjälp att få..de tittar på exakt de grejer jag listade om din hoj innan. Sjukt tråkigt att inte få åka för du har slitna bromsbelägg eller däck som är slut, så se till att du har en frisk hoj.

Oftast får man en klisterlapp på hojen så arrangören vet att de besiktigat just din hoj.

Ditt första körpass…
På banan finns två depåer, en ”fastlane” dvs en depågata som går längs med rakan och är vägen ut på banan. Här brukar man ställa upp sig i en lång kö inför varje pass. Se till att stå färdig ett par minuter innan ditt pass skall startas.


Olika arrangörer startar passen olika, ibland åker man ut på ett pärlband bakom en instruktör som kör ganska försiktigt de två-tre första varven sen så får man köra ”fritt”.
Däcken behöver bli varma för att få bra grepp så att ge sig ut direkt från depån med full attack brukar gå illa….
Dessutom behöver du bekanta dig med banan så kör lite lagom och tänk på att hålla upp blicken….efter ett par pass brukar flytet infinna sig och du slappnar av och har kul.

När passet är slut rullar du in i depån och parkerar, DRICK VATTEN!!
Kolla av hojen så däcken inte är skadade och att allt sitter som det skall och inga tejpbitar håller på att lossna.

Ljug för polarna om hur många du kört om och alla feta knäskrap.

När dagen är slut är det bara att packa ihop…åka hem och ha träningsvärk i 3 dagar med ett leende på läpparna och hoppas det dyker upp bilder på dig på nätet.

Rossi har inte en chans…boka upp fler bandagar!!!
 

Bifogat

  • bana2.jpg
    bana2.jpg
    81.5 KB · Visningar: 746
  • bana 1.jpg
    bana 1.jpg
    59.9 KB · Visningar: 815
  • bana3.jpg
    bana3.jpg
    64.9 KB · Visningar: 741
  • bana4.jpg
    bana4.jpg
    38.5 KB · Visningar: 835
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Liten korrigering, parc fermé är inte ordet du söker utan helt vanlig parkeringsdepå. Parc fermé är det som vinnarhojarna i ett race parkeras i för att besiktningspersonalen ska kunna göra teknisk efterkontroll för att se så ingen har fuskat. Parc fermé är franska för stängd parkering, varken förare eller andra teammedlemmar har tillträde dit utan endast besiktningspersonal.

Bra initiativ med en sån här tråd, vi arrangerar ett antal körningar varje sommar och man kan inte nog poängtera hur viktigt det är att hojen är i ordning innan man börjar köra. Har sett många exempel på folk som kommit till en bandag med dåliga däck, dåliga bromsbelägg o dyl, och som inte insett att det sliter på prylarna att gasa.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Anmälan:
Var ärlig mot dig själv och anmäl dig i rätt grupp.
Du kommer garanterat ha det roligare i den grupp som passar dig än att bli omåkt i en snabbare grupp som om du vore ett rundningsmärke.
Det går oftast att byta upp sig eller ner sig på plats om man hamnat helt galet.
Det går duktigt fort för en "vanlig" gatåkare i mellangrupp.


Hojen:
Se till att ha ordentligt med frisk ljuddämparull i sliponet/helsystemet.
Om möjligt ta med en tystare dämp ifall att.
Det ska iochförsig till rätt mycket för att bli avplockad för för högt ljud, men jävligt trist när det inträffar och man får åka hem.
 
Last edited:

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Elrulle
VISA HÄNSYN - Det är en bandag du är på, inte en tävling, du behöver inte stjäla spåret för någon bara för du vill sätta snabba varv, när du bli tillräckligt snabb kan du ta licens och köra tävling, där är det tillåtet att stjäla varandras spår.
 

RMT_Racing

Bitsk
Gick med
17 Mar 2006
Ort
Vendelsö
Hoj
CBR1000RR Repsol
Har bara kört på bana några gånger men ett tips är att hellre stå över ett pass och vila upp sig än att försöka få ut varje krona på banan. Man kan bli rätt mosig på eftermiddagen en varm dag.

Ge f-n i att hänga på personer som du inte vet något om. Det kan vara någon som kör skitdåligt och ligger på 115% av sin körförmåga - DÅLIGT. Detta var en av de första missarna jag gjorde och det höll på att kosta mig en avåkning.
 

perzzon

Annnnars
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Skåne
Hoj
HADE EN R1a..
Lånar lite bara...


Vill köra lite bana till nästa år.. Men alla platser är jo redan slut. Finns det chans att man kan få en plats till sommaren eller man måste vänta till 2009 för att testa ??
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Lånar lite bara...


Vill köra lite bana till nästa år.. Men alla platser är jo redan slut. Finns det chans att man kan få en plats till sommaren eller man måste vänta till 2009 för att testa ??
99,9% av bankörningarna är inte släppta än, det kommer att finnas huuuur mycket plats som helst :)
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Fan nu e det vinter alltså!
Men bra guide. jag skall skriva en jag med i natt på jobbet om hur det går till, inte hur det bör=)

Lånar lite bara...


Vill köra lite bana till nästa år.. Men alla platser är jo redan slut. Finns det chans att man kan få en plats till sommaren eller man måste vänta till 2009 för att testa ??

Lugna bananer det e klart det finns platser. du kan tom få köpa min gotlands plats om du e så ivrig.

VISA HÄNSYN - Det är en bandag du är på, inte en tävling, du behöver inte stjäla spåret för någon bara för du vill sätta snabba varv, när du bli tillräckligt snabb kan du ta licens och köra tävling, där är det tillåtet att stjäla varandras spår.

Och om man har licens o gillar o stjäla spår o bromsa sent samt sätta snabba varv då?:tungan
Klart alla är där för att ha kul!
Ibland innebär det att sno ett spår bromsa bort folk eller klota lite.
Man gör det för att det e roligt men det e ju trotts allt viktigt att ha som du säger hjärnan med sig även när man får små horn o det flyter på bra första gången.
 
Last edited:

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Och om man har licens o gillar o stjäla spår o bromsa sent samt sätta snabba varv då?:tungan
Klart alla är där för att ha kul!
Ibland innebär det att sno ett spår bromsa bort folk eller klota lite.
Man gör det för att det e roligt men det e ju trotts allt viktigt att ha som du säger hjärnan med sig även när man får små horn o det flyter på bra första gången.

Det du beskriver är en licensträning....
Hornen växer på alla men att göra racemanövrar finns det ju andra tillfällen till...speciellt när de flesta "oförsäkrade" grupper innehåller vanliga gatåkare...

Kör snyggt, visa hänsyn...tänk på att klotningarna kostar andra bandeltagare tid/pengar...alla har betalt goa pengar för att köra, inte vänta på att folk blir bärgade från lecahaven....

Jag kanske inte skall kasta sten i glashus:näsblod ...men det låter rätt när man skriver som ovan...
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Det du beskriver är en licensträning....
Hornen växer på alla men att göra racemanövrar finns det ju andra tillfällen till...speciellt när de flesta "oförsäkrade" grupper innehåller vanliga gatåkare...

Kör snyggt, visa hänsyn...tänk på att klotningarna kostar andra bandeltagare tid/pengar...alla har betalt goa pengar för att köra, inte vänta på att folk blir bärgade från lecahaven....

Jag kanske inte skall kasta sten i glashus:näsblod ...men det låter rätt när man skriver som ovan...

Det är precis som du skriver jag menar bara att skit händer dessvärre.
 

Trinity

I love Honda 4-ever
Gick med
4 Aug 2004
Ort
I Södra Roslagen
Hoj
ZX10-R svart som natten
Glömmer aldrig min första bankörning...
En kompis lurade med mig till Gelleråsen (är henne evigt tacksam för det) för jag var väldigt skeptisk. Att det skulle kunna vara kul att åka runt runt på en bana hade jag svårt att begripa...

När vi kom fram till Karlskoga kvällen innan åkte vi till banan för att se var/hur vi skulle spendera morgondagen, vi klev upp på läktaren och jag kände helt plötslig svimfärdig :skrämd .

Höga tankar :rolleyes: som man har om sig själv tänkte jag att det här fixar jag aldrig. De två första passen var skittråkiga...ett stelt långsamt pärlband...sen...:banana :banana :banana

Sedan dess har det blivit många bandagar :)
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Bra initiativ o bra skrivet. Klart o konkret! :D

Två bankörningar gjorde bulor på insidan av hjälmen, 2008 blir det på allvar! :)
 

TKBHENKE

BLACK IS BACK
Gick med
7 Jul 2003
Ort
I Garaget
Hoj
Super blackbird
Bra skrivet.

Känner igen delen "Ljug om alla du kört om + knäskrap" :tummenupp extra bra.

Dessa frågor kommer ju alltid upp för dom oinvigda,så detta va en riktigt bra idé. Tack Mr D2x


Jag kom till Svista för 6-7 år sen med inställningen att jag borde vara bland bland dom 10 snabbaste (av 100)

HA!!! Jag har kört sen -99 öch är ff en av dom 10 sämsta :) Men det är väldigt kul o lärorikt.

/H
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Någon rad om att man behöver inte mejsla ur sin 1000cc på rakan när det är en kö med 10 hojar bakom skulle in i texten också.

Just den här är tricky. Själv gillar jag långsam grupp men där brukar det vara omkörningsförbudet Allan på banan vilket är trist.

Jag gissar att jag ligger typ sist i den snabbare tredjedelen av gruppen och har alltid ett par att åka om på rakan samtidigt som flera förmodligen vill åka om mig.

För att tala klarspråk: i långsam grupp är ju rakan den punkt på banan man längtar till, belöningen för ett par minuters slit och så ska man hålla igen där. Helt fel.

Bättre att utse en omkörningszon på ett annat ställe på banan så vi med ruttna skills kan sträcka ut där vi kan. Eller ha fri omkörning eftersom justlångsam grupp spretar absolut mest.

Förslag: om någon tutar ska du låsa spåret och hålla igen.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Någon rad om att man behöver inte mejsla ur sin 1000cc på rakan när det är en kö med 10 hojar bakom skulle in i texten också.

Good point...:tummenupp Tyvärr ett alltför vanligt fenomen, kanske framförallt i de långsammare grupperna.
 

Superlight

SDK #2003 & BoTT #41
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Ducati 1050® by Hypertrick
För att tala klarspråk: i långsam grupp är ju rakan den punkt på banan man längtar till, belöningen för ett par minuters slit och så ska man hålla igen där. Helt fel.

Jag slänger in en floskel, som dock är sann: det är kurvorna som är roliga och inte rakorna (okej, lite roliga då). Som körandes Ducati blir man alltid omkörd på rakan och då är det roligt om man kan ge igen i en kurva senare (det är ju inte möjligt i långsam grupp, men där tänker du väl inte stanna för alltid).

/Mackan
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top