Triggerhappy
Måste man tvätta den?
Så det är dags för första bankörningen?
Kul, lite tips inför bankörningen och du kommer få ännu roligare.
Jag har delat in tipsen i 3 huvudgrupper:
- Du
- Hojen
- Vad händer när man är på plats.
Du:
Du är på banan för att ha kul med din körning, glöm INTE det…är det jobbigt, kämpigt…gå in i depån, vila och ta nya tag nästa pass.
Din bästa säkerhets utrustning är en klar knopp så se till att dricka mycket vatten och ha nivå på blodsocker….eftermidagspassen en varm dag kan bli jäkligt dimmiga de sista minuterna.
Utrustning, självklart har du bra skydd, gärna ett svett transporterande underställ, ryggskydd, skinnställ, riktiga mc-stövlar och bra skinnhandskar. Hjälmen är det ju lag på så den borde inte behöva nämnas. Ta gärna med olika visir..klart visir om det är regn, mörkt visir i sol…är det jämngrått så kan ett högkontrastvisir (orange) vara lyxigt bra.
Att kunna röra sig smidigt och se bra är en förutsättning för att kunna röra sig aktivt på hojen och ha koll på allt.
Körtips, detta är de enklaste tipsen.
- Håll upp blicken och se ”långt fram på banan”.
- Sluta titta dig omkring och undra om någon skall köra om.
- Har du valt ett spår, håll det.
- Skall du köra om någon, visa hänsyn och gör det snyggt.
- Bromsa i tid.
Dina oväntade förflyttningar på banan är de farligaste…kör jämnt, mjukt och konsekvent så får du roligare och andra slipper bli överraskade över konstiga manövrar.
Kör du i lugn grupp brukar det vara omkörningsförbud på banan utom på en eller två rakor. Syftet är att undvika hetsiga omkörningar i kurvor av oerfarna banåkare som kör om oerfarna banåkare. En säkerhetsåtgärd helt enkelt. Om du nu sitter på en 1000cc och är försiktig i kurvorna så är det bra om du också tar det soft på rakorna...folk med mer fart i kurvorna kanske vill kunna passera dig på "omkörningsrakorna" villket blir omöjligt om du vrider ur ditt monster.
Ett bra sätt att visa hänsyn...så får alla roligare.
Depåinfart och utfart: Ett av de farligaste momenten är när man skall ut på banan eller in i depån.
Utfart: Accelerera och titta ut bakåt längs rakan om det kommer någon, är det fritt så följ bankanten utfarten mynnar längs hela vägen genom första kurvan och försäkra dig om att det är fritt innan du "tar plats" på banan. Hastighetskillnaden är enorm och pricken du såg över axeln längst ned på rakan är snabbt en visslande omkörning så respektera detta för din och andras säkerhet.
Infart: minst en kurva innan infarten tittar du bakåt så du inte har någon limmad vid ditt bakhjul, är du "fri" så markera tydligt med vänsterhand i vädret och håll dig till den kanten depåavfarten finns, hela vägen in i depån.
Sista sekunden beslut och hafsiga in och utfarter är väldigt farliga då hastighetskillnaden är enorm. Var extra lyhörd om detta vid förarmötet och ha järnkoll på detta...minsta fråga, be instruktörerna om hjälp.
Generellt är det tokförbud på wheelande på alla bankörningar, garanterad svartflagg och varning. Kan lätt rendera i "packa ihop och åk hem" besked från arrangören.
Kolla hur instruktörerna kör, kör som dem…allt blir bra.
Ta gärna deras hjälp, har du frågor…fråga dem!
Hojen:
Innan du åker till banan…kolla detta:
- Friska däck, kolla luftrycket.
- Fräscha bromsbelägg och frisk bromsvätska.
- Kolla att kedjan har rätt spänning och är välsmord.
- Ljudet, vissa banor har hårda bullerkrav så kolla att du inte väsnas mer än nödvändigt. Arrangören kan bli tvungen att förbjuda dig att köra pga för hög ljudnivå. Anderstorp och Mantorp är extra hårda.
Är detta din första bankörning behöver du inte tänka på inställningar och annat med hojen utan se bara till att den inte läcker olja eller kommer jäklas med dig.
Ett par saker du bör/skall fixa innan du ger dig ut på banan:
- Backspeglar, montera av dem eller tejpa över glasen.
- Framlykta, baklykta och blinkers, tejpa dem. Är de av glas tejpa dem ordenterligt.
Silvertejp är bra att använda.
Kontrollera gärna luftrycket i däcken ännu en gång.
Vad händer?
De flesta banarrangörer startar med inskrivning, dvs du anmäler att du är på plats. De brukar vilja ha ett papper ifyllt och påskrivet, handlar om friskrivning från ansvar från deras sida och att du tar ansvar för det du gör + information om dig och din hoj. Körkort för identifiering brukar vara nödvändigt också. Räkna med att du får en liten klisterlapp att sätta på hojen, den talar om vilken grupp du skall köra i.
Förarmöte, arrangören berättar om dagen och hur de har det upplagt med olika körpass och andra detaljer om anläggningen…var kan man fylla på vattenflaskan, var är toan mm.
Regler och tips brukar dyka upp också…missa inte förarmötet.
De visar lite olika flaggor och berättar vad de betyder. Olika arrangörer har olika upplägg men 3 flaggor brukar ha samma betydelse:
Röd flagga: något har hänt på banan…slå av på farten och gå in i depån.
Svart flagga och de pekar på dig: du har nått fel på din hoj eller gjort något dumt..gå i i depå och kolla med arrangören vad de vill.
Svart/vit rutig flagga…passet är slut, gå in i depå.
Arrangören vill besiktiga din hoj också., en fin hjälp att få..de tittar på exakt de grejer jag listade om din hoj innan. Sjukt tråkigt att inte få åka för du har slitna bromsbelägg eller däck som är slut, så se till att du har en frisk hoj.
Oftast får man en klisterlapp på hojen så arrangören vet att de besiktigat just din hoj.
Ditt första körpass…
På banan finns två depåer, en ”fastlane” dvs en depågata som går längs med rakan och är vägen ut på banan. Här brukar man ställa upp sig i en lång kö inför varje pass. Se till att stå färdig ett par minuter innan ditt pass skall startas.
Olika arrangörer startar passen olika, ibland åker man ut på ett pärlband bakom en instruktör som kör ganska försiktigt de två-tre första varven sen så får man köra ”fritt”.
Däcken behöver bli varma för att få bra grepp så att ge sig ut direkt från depån med full attack brukar gå illa….
Dessutom behöver du bekanta dig med banan så kör lite lagom och tänk på att hålla upp blicken….efter ett par pass brukar flytet infinna sig och du slappnar av och har kul.
När passet är slut rullar du in i depån och parkerar, DRICK VATTEN!!
Kolla av hojen så däcken inte är skadade och att allt sitter som det skall och inga tejpbitar håller på att lossna.
Ljug för polarna om hur många du kört om och alla feta knäskrap.
När dagen är slut är det bara att packa ihop…åka hem och ha träningsvärk i 3 dagar med ett leende på läpparna och hoppas det dyker upp bilder på dig på nätet.
Rossi har inte en chans…boka upp fler bandagar!!!
Kul, lite tips inför bankörningen och du kommer få ännu roligare.
Jag har delat in tipsen i 3 huvudgrupper:
- Du
- Hojen
- Vad händer när man är på plats.
Du:
Du är på banan för att ha kul med din körning, glöm INTE det…är det jobbigt, kämpigt…gå in i depån, vila och ta nya tag nästa pass.
Din bästa säkerhets utrustning är en klar knopp så se till att dricka mycket vatten och ha nivå på blodsocker….eftermidagspassen en varm dag kan bli jäkligt dimmiga de sista minuterna.
Utrustning, självklart har du bra skydd, gärna ett svett transporterande underställ, ryggskydd, skinnställ, riktiga mc-stövlar och bra skinnhandskar. Hjälmen är det ju lag på så den borde inte behöva nämnas. Ta gärna med olika visir..klart visir om det är regn, mörkt visir i sol…är det jämngrått så kan ett högkontrastvisir (orange) vara lyxigt bra.
Att kunna röra sig smidigt och se bra är en förutsättning för att kunna röra sig aktivt på hojen och ha koll på allt.
Körtips, detta är de enklaste tipsen.
- Håll upp blicken och se ”långt fram på banan”.
- Sluta titta dig omkring och undra om någon skall köra om.
- Har du valt ett spår, håll det.
- Skall du köra om någon, visa hänsyn och gör det snyggt.
- Bromsa i tid.
Dina oväntade förflyttningar på banan är de farligaste…kör jämnt, mjukt och konsekvent så får du roligare och andra slipper bli överraskade över konstiga manövrar.
Kör du i lugn grupp brukar det vara omkörningsförbud på banan utom på en eller två rakor. Syftet är att undvika hetsiga omkörningar i kurvor av oerfarna banåkare som kör om oerfarna banåkare. En säkerhetsåtgärd helt enkelt. Om du nu sitter på en 1000cc och är försiktig i kurvorna så är det bra om du också tar det soft på rakorna...folk med mer fart i kurvorna kanske vill kunna passera dig på "omkörningsrakorna" villket blir omöjligt om du vrider ur ditt monster.
Ett bra sätt att visa hänsyn...så får alla roligare.
Depåinfart och utfart: Ett av de farligaste momenten är när man skall ut på banan eller in i depån.
Utfart: Accelerera och titta ut bakåt längs rakan om det kommer någon, är det fritt så följ bankanten utfarten mynnar längs hela vägen genom första kurvan och försäkra dig om att det är fritt innan du "tar plats" på banan. Hastighetskillnaden är enorm och pricken du såg över axeln längst ned på rakan är snabbt en visslande omkörning så respektera detta för din och andras säkerhet.
Infart: minst en kurva innan infarten tittar du bakåt så du inte har någon limmad vid ditt bakhjul, är du "fri" så markera tydligt med vänsterhand i vädret och håll dig till den kanten depåavfarten finns, hela vägen in i depån.
Sista sekunden beslut och hafsiga in och utfarter är väldigt farliga då hastighetskillnaden är enorm. Var extra lyhörd om detta vid förarmötet och ha järnkoll på detta...minsta fråga, be instruktörerna om hjälp.
Generellt är det tokförbud på wheelande på alla bankörningar, garanterad svartflagg och varning. Kan lätt rendera i "packa ihop och åk hem" besked från arrangören.
Kolla hur instruktörerna kör, kör som dem…allt blir bra.
Ta gärna deras hjälp, har du frågor…fråga dem!
Hojen:
Innan du åker till banan…kolla detta:
- Friska däck, kolla luftrycket.
- Fräscha bromsbelägg och frisk bromsvätska.
- Kolla att kedjan har rätt spänning och är välsmord.
- Ljudet, vissa banor har hårda bullerkrav så kolla att du inte väsnas mer än nödvändigt. Arrangören kan bli tvungen att förbjuda dig att köra pga för hög ljudnivå. Anderstorp och Mantorp är extra hårda.
Är detta din första bankörning behöver du inte tänka på inställningar och annat med hojen utan se bara till att den inte läcker olja eller kommer jäklas med dig.
Ett par saker du bör/skall fixa innan du ger dig ut på banan:
- Backspeglar, montera av dem eller tejpa över glasen.
- Framlykta, baklykta och blinkers, tejpa dem. Är de av glas tejpa dem ordenterligt.
Silvertejp är bra att använda.
Kontrollera gärna luftrycket i däcken ännu en gång.
Vad händer?
De flesta banarrangörer startar med inskrivning, dvs du anmäler att du är på plats. De brukar vilja ha ett papper ifyllt och påskrivet, handlar om friskrivning från ansvar från deras sida och att du tar ansvar för det du gör + information om dig och din hoj. Körkort för identifiering brukar vara nödvändigt också. Räkna med att du får en liten klisterlapp att sätta på hojen, den talar om vilken grupp du skall köra i.
Förarmöte, arrangören berättar om dagen och hur de har det upplagt med olika körpass och andra detaljer om anläggningen…var kan man fylla på vattenflaskan, var är toan mm.
Regler och tips brukar dyka upp också…missa inte förarmötet.
De visar lite olika flaggor och berättar vad de betyder. Olika arrangörer har olika upplägg men 3 flaggor brukar ha samma betydelse:
Röd flagga: något har hänt på banan…slå av på farten och gå in i depån.
Svart flagga och de pekar på dig: du har nått fel på din hoj eller gjort något dumt..gå i i depå och kolla med arrangören vad de vill.
Svart/vit rutig flagga…passet är slut, gå in i depå.
Arrangören vill besiktiga din hoj också., en fin hjälp att få..de tittar på exakt de grejer jag listade om din hoj innan. Sjukt tråkigt att inte få åka för du har slitna bromsbelägg eller däck som är slut, så se till att du har en frisk hoj.
Oftast får man en klisterlapp på hojen så arrangören vet att de besiktigat just din hoj.
Ditt första körpass…
På banan finns två depåer, en ”fastlane” dvs en depågata som går längs med rakan och är vägen ut på banan. Här brukar man ställa upp sig i en lång kö inför varje pass. Se till att stå färdig ett par minuter innan ditt pass skall startas.
Olika arrangörer startar passen olika, ibland åker man ut på ett pärlband bakom en instruktör som kör ganska försiktigt de två-tre första varven sen så får man köra ”fritt”.
Däcken behöver bli varma för att få bra grepp så att ge sig ut direkt från depån med full attack brukar gå illa….
Dessutom behöver du bekanta dig med banan så kör lite lagom och tänk på att hålla upp blicken….efter ett par pass brukar flytet infinna sig och du slappnar av och har kul.
När passet är slut rullar du in i depån och parkerar, DRICK VATTEN!!
Kolla av hojen så däcken inte är skadade och att allt sitter som det skall och inga tejpbitar håller på att lossna.
Ljug för polarna om hur många du kört om och alla feta knäskrap.
När dagen är slut är det bara att packa ihop…åka hem och ha träningsvärk i 3 dagar med ett leende på läpparna och hoppas det dyker upp bilder på dig på nätet.
Rossi har inte en chans…boka upp fler bandagar!!!
Bifogat
Last edited: