Din första bankörning

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Gbg
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
ska köra en SMC-kurs på knutstorp den 5e juni så snart är det dags :) Ska bli sjukt roligt att testa på!

Det jag är lite orolig över är dock mintt bakdäck! Läste i en annan tråd om en BKK-instruktör som sa att däcken skulle vara i mycket gott skick då det det annars kan tendera att blir "en kant" som han uttryckte det när mitten är mer sliten än sidorna. Jag mätte igår och jag har 2mm kvar på mitten och ca. 4mm ute på kanten (tjockaste stället), borde jag byta däck? Liiiiite surt att inte få vara med p.g.a. att man inte har däck som är OK!

// Uffe
 

novamannen

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2006
Ort
gävleborg
Hoj
ktm 525 exc -06
Så länge däcken klarar en vanlig besiktning så ser jag inget skäl att neka dej att köra. Däremot tycker jag att den där (kanten) har en väldigt hämmande effekt på körningen och utvecklingen på banan. Speciellt vid kurvtagning, hojen känns ostabil precis när du tippar över kanten i kurvorna.

Jag skulle rekomendera att du köpte ett nytt däck!
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
ska köra en SMC-kurs på knutstorp den 5e juni så snart är det dags :) Ska bli sjukt roligt att testa på!

Det jag är lite orolig över är dock mintt bakdäck! Läste i en annan tråd om en BKK-instruktör som sa att däcken skulle vara i mycket gott skick då det det annars kan tendera att blir "en kant" som han uttryckte det när mitten är mer sliten än sidorna. Jag mätte igår och jag har 2mm kvar på mitten och ca. 4mm ute på kanten (tjockaste stället), borde jag byta däck? Liiiiite surt att inte få vara med p.g.a. att man inte har däck som är OK!

// Uffe

Att köra bana skall vara kul och hur slitna däck påverkar dig är upp till dig.
Friska däck = en sak mindre att oroa sig för när man lägger på gas ut ur kurvorna...

Vid maskinbesiktningen lär de inte "dömma" ut dig så länge däcken är lagliga men det är dumsnålt att komma till en bandag med tvivelaktiga däck. Mest för din egna skull.

Du frågar ju för du är orolig....inte kul att komma till banan med tveksamt material.

Fixa friska däck å ha kul!



my 2 cent
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Äntligen hittade jag denna tråd, hade bara skummat igenom den tidigare.

Bra tips, ska hålla speciellt några av dem i minnet, ska ha mina första bandagar om en vecka. Ska bli riktigt kul, börjar redan klia i fingrarna:yoparty

Hoppas du hade kul, Lyfter denna tråd lite och hoppas det spar något ekipage i sommar!!
 

mnrider

Incident
Gick med
18 Mar 2008
Ort
Kungsholmen Stockholm
Hoj
-11 Ducati 1198 SP
Hoppas du hade kul, Lyfter denna tråd lite och hoppas det spar något ekipage i sommar!!

Hade skitkul, två dagars fantastisk körning ute på Anderstorp. Inte bara enormt kul, men också lärorikt, hade aldrig kunnat tänka mig hur mycket man kan ha få ut av hojåkning, bara känslan av att ligga i kurvorna och pressa... Har åkt bana en dag sen dess och ska ut igen, denna gång Kinnekulle Ring om ett par veckor. Man blir liksom biten...:)

Massor av bra tips i denna tråd, hade hjälp av vissa punkter och vissa var självklara när man väl var ute på banan. Hoppas andra som ej ännu har kört på bana blir inspirerade av att testa :tummenupp .
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Kan bara instämma.
Det är skitkul och lärorikt att köra på bana.
Har gjort det minst 5 gånger i år.:)


Slutligen

Vid bankörning krävs full utrustning: Integralhjälm, Ryggskydd, MC-stövlar, MC-handskar och Komplett MC-ställ (helst skinnställ).
Jeans och gympadojor= Ingen körning.

Men detta var väl självklart!!
 
Last edited:

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Uppar denna i hopp om att den kan räta ut lite frågetecken för bankörning´s rookies.

Givetvis är detta fortfarande ett levande dokument om fler bra tips finns från erfarna medlemmar...skriv så lägger jag in det i första inlägget.
 

mejner

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple 09
Hur är det med försäkring på en SMC-kurs? Gäller en "vanlig" hel-försäkring?
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Hur är det med försäkring på en SMC-kurs? Gäller en "vanlig" hel-försäkring?

Huruvida din försäkring gäller kan endast ditt försäkringsbolag svara på, arrangörer kan ha en uppfattning, men den dagen en skada sker så bestämmer ju bolaget.

Vill du ett 100% svar...ring ditt bolag!
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Vad som sägs på SMC:s hemsida hittar Du här. Så visst verkar de flesta av bolagen ställa upp för fortbildningsverksamheten?

Hur är det med försäkring på en SMC-kurs? Gäller en "vanlig" hel-försäkring?
 

korta_rakan

RR-newbie
Gick med
9 Mar 2009
Ort
Just nu Kalmar
Hoj
CBR600 oldie
Hej,

Kanske töntiga frågor men frågar man inte får man inga svar.

Jag bor för tillfället inte i Sverige men har just börjat köra lite RR på bana där jag är, någon gång i månaden ungefär. Banan är rätt kort, drygt 2km, med korta rakor. Jag skulle gärna komma med på en bandag när jag är hemma i sommar men då undrar jag bla följande:

- Tempo (frågar för att kunna förbereda sig lite på att bli frånåkt)?
Säkert svårt att besvara generellt men hur fort går det egentligen (i kurvorna)? Om man kör så pass att man hänger ut en del och skrapar knäna i backen - är man på kartan då eller kör ni som svin allihopa? Vilken grupp ska jag anmäla mig till (typ?)

- Hoj? Kommer förmodligen åka gamling modell RD 350 eller Ur-gixxer. Är det okej förutsatt att den är i fint skick, eller blir man utskrattad och utsparkad?

Tar tacksamt emot svar.
 

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Numera Linköpejng
Hoj
cbr600
Hej,

Kanske töntiga frågor men frågar man inte får man inga svar.

Jag bor för tillfället inte i Sverige men har just börjat köra lite RR på bana där jag är, någon gång i månaden ungefär. Banan är rätt kort, drygt 2km, med korta rakor. Jag skulle gärna komma med på en bandag när jag är hemma i sommar men då undrar jag bla följande:

- Tempo (frågar för att kunna förbereda sig lite på att bli frånåkt)?
Säkert svårt att besvara generellt men hur fort går det egentligen (i kurvorna)? Om man kör så pass att man hänger ut en del och skrapar knäna i backen - är man på kartan då eller kör ni som svin allihopa? Vilken grupp ska jag anmäla mig till (typ?)

- Hoj? Kommer förmodligen åka gamling modell RD 350 eller Ur-gixxer. Är det okej förutsatt att den är i fint skick, eller blir man utskrattad och utsparkad?

Tar tacksamt emot svar.


Låter som en mellangrupp skulle passa fint. Ganska brett spann där vad gäller hastighetsskillnader, vissa åker snabbt, vissa mindre snabbt. :)
 

korta_rakan

RR-newbie
Gick med
9 Mar 2009
Ort
Just nu Kalmar
Hoj
CBR600 oldie
Zippo500:

Jag vet inte riktigt. Det finns jul lite olika arrangörer av bandagar och jag har inte spikat kalender ännu. SMCs kurser har jag inte riktigt fattat skillnaderna på - andra kunder men samma övningar, eller?

Jag har hyfsat tempo men eftersom jag inte kommer åka så mycket i år kommer jag köpa ett riktigt gammalt järn. Det borde väl funka bara man inte lämnar oljan på banan?
 

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Ort
Götet
Hoj
BMWs
Valet av hojj är inga problem på SMCs kurser :tummenupp

RD350 funkar, 125:a funkar, touringhoj funkar. Normalt delas det in i 3 olika körgrupper efter vilket steg (1-4) och ungefärligt efter hojjvana och hojjtyp.

Står det sporthojskurs så är det möjligen lite fler sporthojjar än om det står BKK.


/Anders Rimstedt
Aspirant Sporthojsinstruktör SMC Väst
 

korta_rakan

RR-newbie
Gick med
9 Mar 2009
Ort
Just nu Kalmar
Hoj
CBR600 oldie
Thnxs för moraliskt stöd Anders.

Vi får se vad det blir för hoj i slutänden men om anything goes so kanske man slår till på en AF1 Futura för att liva upp gamla minnen:banana
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Hur mycket slits det ungefär på bromsbeläggen fram på en bandag? Iofs så är det ju skillnad på olika belägg och belägg, men på ett ungefär?
 

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Ort
Götet
Hoj
BMWs
Hur mycket slits det ungefär på bromsbeläggen fram på en bandag? Iofs så är det ju skillnad på olika belägg och belägg, men på ett ungefär?

Det beror väldigt mycket på hur fort man kör, vilken bana och om man motorbromsar.

Jag har kört drygt 10-15 SMC-körningar (deltagare/ instruktör) och 3.000+ mil på mina och börjar vara dags att byta både fram och bak. Fast jag kör mycket med motorbroms och i mellan eller lugn grupp. Tycker om kurvorna och gillar hitta flytet att inte behöva bromsa.

Det som slits mest är snarare däcken. Även det väldigt beroende på vilket tempo man håller. Kör man lugnt i trafiken finns det vanligtvis gott om gummi på sidorna och det är där det slits mest på bana. Jag har inte bytt mina än för att sidorna varit utslitna utan för att mitten slitits ut / blivit bra platt.

Men det är jag det.
SMC körningarna är lugnare än normala bandagar då det är fokus på lära sig något i varje pass. Det är inte snabbast som är bäst utan den som kör och lär sig mest som är vinnarn :yoparty
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top