Din hjälm?

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...

Funderade på en sån där ett tag, tycker fenorna är förbannat lustiga och retar garanterat någon ^^
Men den väger juh något helvetiskt, hur är den ljud och komfortmässigt?

RaZmaN

Sporthojsnörd
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
KTM 525 SMR
En sån häringa har jag, sitter så jävla bra.
Har en X-spirit o en raid II med, men de samlar bara damm..

Bifogat

• helmet001.jpg
    helmet001.jpg
    96.8 KB · Visningar: 149

Lillgixx

RIDE4FUN
Gick med
8 May 2011
Hoj
Suzuki GSX-R600 K8
Funderade på en sån där ett tag, tycker fenorna är förbannat lustiga och retar garanterat någon ^^
Men den väger juh något helvetiskt, hur är den ljud och komfortmässigt?

Haha japp har nog retat nån jävel med dom dära ;)

Nä tycker inte den känns särskilt tung när jag använder den, den sitter bra på huvet och det verkar va en seriös hjälm. Men tejpen som fenorna ska fästas med är inte bra. Man får fixxa nåt själv. Förutom det så kör jag alltid med öronproppar, det är en sån jävulskt högt ljud från mitt avgassystem. Men inte buldrar det för mycket annars. Ett bra köp tycker då ja! Äh strax sängen jåppa imorn vetty vetty. :gnissla

Pey

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2011
Hoj
KTM 625
Är det någon som vet om de gamla Lazer offroad hjälmarna med hajfena finns kvar?

Såg dem i en bike butik i göteborg för ett par år sen. Nu finns inte ens butiken kvar :confused:

Raderad medlem 51742

Guest
Är sjukt sugen på en Quantum! Vill ha den med vit grund dock :) Kan du ge lite mer feedback på den tack

Har en Quantum och är grymt nöjd med den. I stora drag samma hjälm som RX7-GP, men med mindre ventilation, vilket innebär att den skall vara tystare, men samtidigt ändå välventilerad så det räcker gott och väl om man öppnar "spjällen". Verkar också vara en aning annorlunda passform. Testade Viper, Chaser och RX7-GP, men Quantum satt klart bäst på mitt huvud. När jag jämför med andra märken som passar min huvudform spelar ändå denna hjälm i en helt egen liga - tight som tusan som den skall vara, men ändå grymt skön att ha på sig.

Inredningen är samma som i RX-7:an, dvs någon typ av material som transporterar bort svett och inte det plyschliknande material som sitter i Arais andra hjälmar. Kvalitetskänslan är också på topp och hjälmen känns helt klart påkostad.

Erfarenheterna grundar sig på övningskörning sedan april och "riktig körning" sedan jag tog kortet för ett par veckor sedan, men har hittills hunnit med körning i allt från ett par till strax under 30 plusgrader och motorvägshastighet + moms på kåplös hoj. Har hittills inte hittat något att klaga på, utan skulle definitivt köpa samma hjälm igen.

OliverKmark

Rostfri
Gick med
22 Nov 2010
Hoj
Kawasaki Z1000 -14
Oneal + Progrip..

Bifogat

• 08_ONeal_Monster_Helm_1024x768[a9jPQWB2LVDIhcX21L6Y9w,,].jpg
    08_ONeal_Monster_Helm_1024x768[a9jPQWB2LVDIhcX21L6Y9w,,].jpg
    95 KB · Visningar: 113
  • 7ab3200bl.jpg
    7ab3200bl.jpg
    27.3 KB · Visningar: 110

Ziephon

Biblioteksninjan
Gick med
11 May 2009
Hoj
-04, Aprilia RSV1000 R Factory
good info

Har en Quantum och är grymt nöjd med den. I stora drag samma hjälm som RX7-GP, men med mindre ventilation, vilket innebär att den skall vara tystare, men samtidigt ändå välventilerad så det räcker gott och väl om man öppnar "spjällen". Verkar också vara en aning annorlunda passform. Testade Viper, Chaser och RX7-GP, men Quantum satt klart bäst på mitt huvud. När jag jämför med andra märken som passar min huvudform spelar ändå denna hjälm i en helt egen liga - tight som tusan som den skall vara, men ändå grymt skön att ha på sig.

Inredningen är samma som i RX-7:an, dvs någon typ av material som transporterar bort svett och inte det plyschliknande material som sitter i Arais andra hjälmar. Kvalitetskänslan är också på topp och hjälmen känns helt klart påkostad.

Erfarenheterna grundar sig på övningskörning sedan april och "riktig körning" sedan jag tog kortet för ett par veckor sedan, men har hittills hunnit med körning i allt från ett par till strax under 30 plusgrader och motorvägshastighet + moms på kåplös hoj. Har hittills inte hittat något att klaga på, utan skulle definitivt köpa samma hjälm igen.

Ah tack för info:n :tummenupp Synd bara att den kostar en mindre förmögenhet, men blir nog trotts allt att skaffa en sådan längre fram :)

Ps. gratz till kortet :yoparty

Last edited:

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Har en vanlig Shoei Tec-5 hjälm med Guldiridium och högkontrast pinlock. Men jag tycker att den är fin och sitter bra :tråkad:

j379_0cd_u9lbi.jpg

Raderad medlem 51742

Guest
Ah tack för info:n :tummenupp Synd bara att den kostar en mindre förmögenhet, men blir nog trotts allt att skaffa en sådan längre fram :)

Ps. gratz till kortet :yoparty

Tack! :)

Den är dyr i Sverige, men beställde min från England (www.araisuperstore.com) till ett betydligt bättre pris. Blev ca 4100 totalt inkl frakt för min svarta. Då fick jag även med extra mörkt visir, riktig bärväska (utöver den vanliga tygpåsen), div rengöringsprodukter m.m.

RaZmaN

Sporthojsnörd
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
KTM 525 SMR
Ingen som har en rockstar?
Vad är det för märke de byggs på?, vill ha en Motörhead eller Slayer, men sitter de som skit så kan det kvitta...

hnric

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
S1000RR -11
Hade en Arai Chaser, numera en biltemahjälm. Funderar dock på en Chaser V, som skall ha bättre siktfält än gamla Chasern. Vart lite förvånad över det märkbart större siktfältet på biltemahjälmen. Någon som har jämför Chaser vs Chaser V ?

Blir väl och testa ett gäng oavsett, var ju några år sen den gamla hjälmen köptes.

Bifogat

• arai_chaser.jpg
    arai_chaser.jpg
    242.7 KB · Visningar: 178

Busen87

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2011
Hoj
09, Suzuki Hayabusa
Var lite galet när jag köpte denna, men fin, lätt och tålig.

Helmet Edwards Black från Lillemans MC i Lund

3Arai_RX7GP_Edwards_Black.jpg

Jerka84

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Hoj
Honda CBR 954rr / ShovelChopper
Hade en Arai Chaser, numera en biltemahjälm. Funderar dock på en Chaser V, som skall ha bättre siktfält än gamla Chasern. Vart lite förvånad över det märkbart större siktfältet på biltemahjälmen. Någon som har jämför Chaser vs Chaser V ?

Blir väl och testa ett gäng oavsett, var ju några år sen den gamla hjälmen köptes.

Kör du med kamoflagejacka också :D

Bifogat

• arai_chaser.jpg
    arai_chaser.jpg
    212.4 KB · Visningar: 119
Last edited:

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
köpte min 3:e AGV för ett par veckor sedan

första = GP Pro
gppro%20rossi%20moto%20gp%203-4dx550.jpg

andra = Ti-Tech
Ti-Tech_Dart_Black_3_4.jpg

tredje = GP Tech
helmet1.jpg

kommer troligtvis aldrig köpa annan hjälm än AGV, sjukt nöjd med passform, funktion & kvalitet.

EDIT.
lägger upp några bilder på hjälm 1 + 2 efter olyckor

Bifogat

• Foto0054.jpg
    Foto0054.jpg
    225.4 KB · Visningar: 183
  • IMGP0483.jpg
    IMGP0483.jpg
    234.7 KB · Visningar: 176
Last edited:

Ziephon

Biblioteksninjan
Gick med
11 May 2009
Hoj
-04, Aprilia RSV1000 R Factory
Tack! :)

Den är dyr i Sverige, men beställde min från England (www.araisuperstore.com) till ett betydligt bättre pris. Blev ca 4100 totalt inkl frakt för min svarta. Då fick jag även med extra mörkt visir, riktig bärväska (utöver den vanliga tygpåsen), div rengöringsprodukter m.m.

Riktigt bra ställe att köpa hjälmen! Mailade o fråga om jag kunde få ett blått iridiumvisir istället för det mörka som var gratis och det var inga probbs :yoparty

Här är hjälmen och kan bara säga att jag är så sjukt nöjd så här långt! :tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept