Diskussion olyckor 2011

600cc

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
FZR600
Detta är baserat på egna erfarenheter. Om man har växt upp i en av Göteborgs mest oroliga förorter bildar man sig en uppfattning om vilka personer som stjäl motorcyklar. Dessa personer är mer vanliga i vissa förorter än i rikare stadsdelar.
Det kan hända att personer uppväxta i t.ex Särö söder om Göteborg inte har samma erfarenhet som mig, det kan bero på avsaknaden av denna typ av uppväxt :rolleyes:.
Varje gång ett fordon har blivit stulet i bekantskapskretsen så har det slutat med att fordonet återfunnits i antingen Bergsjön, Backa, Angered eller Biskopsgården. Det är knappast en slump att dessa fordon återfunnits i dessa områden.

För att undvika eventuella påhopp som överdriver mina inlägg måste jag förekomma dessa och berätta att det inte är så att ALLA stulna motorcyklar hamnar i dessa områden eller att alla som bor i dessa områden är kriminella. Kontentan är dock fortfarande att dessa områden förekommer mycket mer frekvent.
 

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
-------
Jag själv är rätt övertygad om att det stjäls flera hojar i Tensta än i Byxelkrok.

Den övertygelsen kommer att finnas kvar tills att jag blir överbevisad.

Varför skall skitområdena försvaras med näbbar och klor hela tiden? Kan inte folk acceptera att det bor mera pack i vissa områden än andra?
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Läs riktiga tidningar.

http://www.svd.se/nyheter/stockholm/13-aring-dog-i-svar-mc-olycka_6287232.svd

" ...Föraren är 16 år gammal pojke som är känd av polisen sedan tidigare.

- Han brukar gäcka polisen genom att köra ifrån polisbilar med motorcykeln på vägarna i hög hastighet, säger Diana Sundin.

16-åringen är misstänkt för vållande till annans död, grov vårdslöshet i trafik, narkotikabrott, rattfylleri under påverkan av narkotika och smitning."

Oj, verkligen synd om den 16-åriga killen som körde. Nu måste vi genast lägga minst 10 millar på att rehabilitera honom och skicka honom till karibien på kryssning i sann svensk anda.
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Lär er att hämta övergripande fakta.

Självklart kan det vara en nykter och sansad kille med nytaget kort,
nyköpt hoj och full skyddsutrustning som råkat toucha kantstenen
och sedan mycket oturligt sladdat upp på trottoaren.

Samtidigt:
Människor med med högriskbeteende är gravt
överrepresenterade i olycksstatistiken.

Dessa inkluderar bland annat:
Körning med stulen hoj.
Körning utan körkort.
Körning utan eller med bristfällig skyddsutrustning.
Körning under påverkan av diverse preparat.
Körning utan hänsyn till trafikregler.
Körning med små eller obefintliga marginaler.

Fler stulna hojjar återfinns i socialt belastade miljöer.
Detta är inte en fördom utan fakta. Det finns liksom en
anledning till de kallas socialt belastade och att det görs
en massa satsningar på olika plan för att råda bot på detta.

(Vilket självklart inte betyder att ALLA som bor där är fattiga
skurkar, bara att dessa är överrepresenterade i området.

Har själv jobbat på Malmvägen i Sollentuna i snart 10 år och
tycker mig ha en ganska bra bild av hur det kan se ut.
Underbara människor, mindre underbara människor och så
de som bara är rädda för att lämna sina lägenheter efter 18.00)

Det vill säga sannolikheten att springa på en utbränd och/eller
stulen hoj är sjukt mycket högre i Tensta/Rinkeby/Botkyrka
än på Djursholm eller Solsidan.
(För übertydlighetens skull måste konstateras att det även där
finns skurkar och banditer. (De flesta av dessa stjäl dock inte inte
fast egendom utan koncentrerar sig på att nalla av våra pensioner.))

Ju fler av riskfaktorerna man kan bocka av vid en olycka som
denna desto högre borde ju sannolikheten vara att hojjen var stulen?

Precis som att om någon drunknar är sannolikheten
stor att denne är en asberusad man. Ren statistik.


Fortfarande sjukt tragiskt! :(

Jävla svin till kille, oavsett folkbokföringsort
och socioekonomisk status!

/e

EDIT=> I DENNA finns lite info från polisen om hur verkligheten ser ut.
 
Last edited:

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
Jag själv är rätt övertygad om att det stjäls flera hojar i Tensta än i Byxelkrok.

Den övertygelsen kommer att finnas kvar tills att jag blir överbevisad.

Varför skall skitområdena försvaras med näbbar och klor hela tiden? Kan inte folk acceptera att det bor mera pack i vissa områden än andra?

För att det finns folk som vägrar att se vår omvärld som den faktiskt är? För att logiskt tänkande och självklara samband och tillhörande slutsatser inte accepteras av alla utan krav på statistiskt säkerställt material med minst 8st säkra källhänvisningar? För att alltför många skriker "-Rasistjävel!!!11" om du skulle antyda att en mc som vansinneskörts på cykelväg av 16-åring i Tensta skulle kunna vara stulen?

Men troligast för att vi bor i Sverige där allt ska vara så djävla politiskt korrekt och alla barnen från Tensta och Djursholm ska ta i hand och bilda stor ring och sjunga "We shall overcome".

Jag varken skäms eller skojar. Men lite förvånad blev jag nog över att det ens fanns nån som ifrågasatte mitt svar.

Jag är inte ett dugg förvånad, och det tror jag egentligen inte du är heller... :rolleyes:
 
Last edited:

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Vansinnigt glad att jag är helskinnad på jobbet idag.

Som bekant vägarbete på Essingeleden så istället för att åka upp norrgående vid Nyboda valde jag att åka upp vid Gröndal. I slutet av påfarten så är det ett rödljus som släpper en bil i taget. Imorse var det inga bilar framför och som vanligt reagerar sensorn inte på min båge. Jag ställer mig snällt och väntar på grönt och ser en bil komma i backspegeln.
Jag håller ett öga på han i spegeln via periferin och väntar på att han ska trigga om till grönt. Noterar att han kommer rätt snabbt och sen säger det bara PANG i min vänstra backspegel.

Jag tutar, han stannar, jag kör upp jämsides och försöker bokstavligen slå in hans passagerarruta. Sliter upp dörren och frågar vadfan han håller på med. Han är tagen av situationen och säger: Förlåt förlåt förlåt jag vet inte vad som hände. Han har mobilen i en hållare och jag antar att han pillade med den. Jag fullkomligt skriker att det kan bli vållande till annans DÖD om man kör över nån i 50 km/h som står still vid ett rödljus. Han börjar grina och frågar om han kan ersätta mig på nåt sätt, men jag är så uppe i varv att jag bara sparkar igen hans bildörr och drar vidare. Spegeln var bara att vinkla upp men jag ryser vid tanken vad som hade hänt om jag hade stött mig på vänster ben istället för höger...

Fy fan säger jag bara.
 

pumpe3

Trött
Gick med
5 Sep 2010
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha MT10 SP , Speed Triple -12 , BMW R1150 GS -02
Som bekant vägarbete på Essingeleden så istället för att åka upp norrgående vid Nyboda valde jag att åka upp vid Gröndal. I slutet av påfarten så är det ett rödljus som släpper en bil i taget..

Men det är ju genomfart förbjuden där :D, nä men allvarligt jävla tur att det gick så bra hatar ouppmärksamma människor!
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Vad är det vi håller på med? Det går inte bara att skylla
på bilister i alla lägen:gnissla
21 motorcyklister omkommit i år mot 13 första halvåret i fjol!!
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Vad är det vi håller på med? Det går inte bara att skylla
på bilister i alla lägen:gnissla
21 motorcyklister omkommit i år mot 13 första halvåret i fjol!!

Artikeln du läst poängterar mycket riktigt precis det du skrivit men
inte hur många olyckor av dom 21 som hänt där bilisten varit vållande.

"Motorcykelkulturen är en förebild för resten av trafiksäkerhetsarbetet."
Så uttryckte Claes Tingvall sig i sin sammanfattning av årets
resultatkonferens.

Flera olyckor i år verkar ha skett på stulna hojar, men polisen tex.
tycker det är bättre att stå med laser på sveavägen en onsdag kl 22+
och plocka hojar som håller 68 jämn fart, alla bilar bakom sig,
bara på väg till donken, MYCKET trafikfarligt beteende av den föraren...

Totalt livsfarligt, han hade ju dött direkt om han hade hoppat av hojen
i farten in i trafikljuset som var 3 m åt sidan.

Jag säger inte nu att vi inte ska fundera vad vi håller på med det ska
vi absolut göra, i många fall behövs det verkligen men vi får
inte glömma bort heller att det finns fler grupper i trafiken som behöver
följa efter vårat trafiksäkerhetsarbete.

Själv blev jag senare samma kväll prejad på johanneshovsbron av
en toyota prius-förare som satt och garvade samtidigt som han prejade
mig mot räcket, lyckades dock bromsa så han missade mig....
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
9 av 10 olyckor mellan bil och MC är bilen vållande enligt IF
Ingen av skvallertidningarna som nappat på nyheten än :rolleyes:
http://playrapport.se/#/video/2470561

Hel riktigt som sägs i inslaget. Det jag är ute efter hur kan vi hojåkare ytterligare begränsa olyckorna?
Vad gäller bilisterna så är det bara att inse att de kommer inte att bättra sig.
Återstår då att självhjälpa oss själva. Vad görs på alla bankurser?
Kanske man inte bara skulle titta på gaskontroll utan även tipsa om farligheter ute i trafiken:)
 

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Hur långt ska det behöva gå innan det blir riktigt olagligt att kombinera bilkörning med mobiltelefon?
Idag kan folk inte låta bli sin mobil många sekunder efter att den har påkallat uppmärksamhet. Det spelar ingen roll om du är på bio, på middag, på BB och ska föda barn eller om du kör bil. Mobilen vinner helt klart konkurennsen om att få sin uppmärksamhet.
Man behöver ju inte vara nåt geni för att inse att om uppmärksamheten tas från trafiken till en mobiltelefon hamnar fokus på fel ställe. Det börjar få konsekvenser. Folk dör av denna anledning. Det är ett faktum!
Jag höll på att bli överkörd stillastående idag en just den anledningen. Som sagt. Undrar hur långt det måste gå. Mc förare har alltid vart offer och många tror väl att dom orsakar sina olyckor själva. Antar att lite oskyldiga barn måste falla offer innan lagen sätter ner sin fot.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Man behöver ju inte vara nåt geni för att inse att om uppmärksamheten tas från trafiken till en mobiltelefon hamnar fokus på fel ställe.

Jag känner skrämmande många som säger "Folk borde sluta ringa och SMSa när de kör bil, de är ju livsfarliga" för att i nästa andetag säga "JAG kan köra helt felfritt och prata i telefon." och dessa är oftast inte korkade vad gäller annat.

...

Jag brukar bli lite ovän med dem när jag påpekar att de antagligen kör som fulla gorillor när de snackar i telefonen. Folk det jävligt personligt när man påpekar att de inte kan köra bil ordentligt.
 
Last edited:

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07

Mycket bra till dess han fick för sig att säga att färgglada kläder
och varselvästar skulle hjälpa, det man ser först och absolut bäst
och tydligast är ett BRA framlyse.

Klart ljus med bra ström fram och gärna helljus på dagstid så syns man
på minst 1 km:s avstånd om raksträckan är så lång.

Om föraren har varselväst så ser du inte det förrän motorcykeln
är 40-50 meter ifrån och det om hojen är "naken", har den kåpor/ruta
(Goldwing, Glidare osv) så ser du inte att dom har väst förrän du i
princip är jämsides vid möte.

Observera nu: du kan se att det finns väst på föraren MEN då
har du sedan LÄNGE sett motorcykeln pga lyset...

Inget fel att vilja synas men tyvärr är inte västen någon avgörande¨
faktor för att synas, knallgul/vit hjälm syns däremot långt innan
man ser västen, fortfarande har man ändå sett hojens lyse långt innan
hjälmen.

SE OSS helt enkelt, få bilförarna att vara AKTIVA i trafiken och
verkligen LETA efter oss är det som kan göra mest skillnad.

Men trafikverkets pengar hellre läggs på snabelbilen som var ute
idag i solna och la ut lite lösgrus på påfarten norrut från frösunda
inkl kurvan upp på E18 mot norrtälje så funderar man ju på
verkets prioriteringar.
 

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Jag känner skrämmande många som säger "Folk borde sluta ringa och SMSa när de kör bil, de är ju livsfarliga" för att i nästa andetag säga "JAG kan köra helt felfritt och prata i telefon." och dessa är oftast inte korkade vad gäller annat.

...

Jag brukar bli lite ovän med dem när jag påpekar att de antagligen kör som fulla gorillor när de snackar i telefonen. Folk det jävligt personligt när man påpekar att de inte kan köra bil ordentligt.

Alla bilförare som leker med telefonen när dom kör, anser sig ju kunna hantera det tills motsatsen blir bevisad den hårda vägen. När väl motsatsen bevisar sig så sker det plötsligt. Situationer i trafiken uppstår ju jävligt snabbt och då gäller det ju fan att vara med i matchen oavsett hur skillad man anser sig vara på att göra två saker samtidigt.

Jag brukar säga högt och myndigt "INTE MEDANS DU KÖÖÖÖR! Antingen stannar du och fipplar klart eller så stannar du och släpper av mig." Det i sig brukar generera en otippad situation som gör att föraren tappar fokus och kommer på sig själv att det inte är så smart.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top