Diskussion olyckor 2011

adde78

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Ort
Hägerstensåsen/telefonplan
Hoj
1000 k5 Såld, zx10r års 09.
Sitter på jobbet och har hört vad som egentligen hände, kan inte uttala mig annat än att det är en mycket tragisk händelse där två unga människor varit med om nått overkligt. Man för absolut inte glömma bort den ringa ålder personerna hade och hur det påverkar oss. Man vill framstå som en cool kille och göra då saker man inte riktigt är medveten om.

Tar absolut inte någon i försvar annat än att man vet själv hur man agerade när man var i sitt tidiga vuxenliv. Borde vara krav på minst 25 år för att få framföra tung-motorcykel.

Fallar man för grupptryck när man är i medelåldern så gör man ett val, gör man det i sitt tidiga vuxenliv finns det mer aspekter som spelar in.

//Adde
 

El_Kalif

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Nacka
Hoj
xj6n 09
Håller med! "Tidig vuxenålder" är ett sjukdomsstadium, det är under den perioden i livet man lär sej vad man kan och inte kan göra i vuxen ålder. Synd att behöva lära sej en så dyr läxa bara. Tragiskt som alla olyckor är. Försäkringspremierna är inte någon bromskloss för att köpa sporthoj, dom är bara motiverade av vad skadorna kostar bolagen och samhället. Min personliga reflektion är om inte sporthoj borde kosta som sportbil i inköp i stället? Då skulle dom enda som kan blåsa runt stan i 250 vara direktörer och stureplans vaskare.
 

adde78

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Ort
Hägerstensåsen/telefonplan
Hoj
1000 k5 Såld, zx10r års 09.
Nu har Aftonbladet skrivit lite mer:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13354054.ab

Hoppas verkligen att tjejen som satt bakpå klarar sig "bra"
Hur fan kan man tycka att det är värt sitt eget liv och hälsa och dessutom personen man har bakpå, istället för bara indraget körkort..??

Som sagt det finns saker som du inte känner till och skulle du göra det hade du aldrig skrivit som du gjort enligt ovan. kan inte uttala mig om vad det handlar om annat än att det är mycket tragiskt.

Tankar till familj och vänner
 

Sanna

Vild och galen
Gick med
8 Jun 2009
Ort
Västerhaninge
Hoj
CBR 1000 -10
Som sagt det finns saker som du inte känner till och skulle du göra det hade du aldrig skrivit som du gjort enligt ovan. kan inte uttala mig om vad det handlar om annat än att det är mycket tragiskt.

Tankar till familj och vänner

Men om du inte kan uttala dig om vad det handlar om kanske du inte ska uttala dig alls. :va

Jätte tragiskt det som har hänt. Men jag förstår Peters kommentar då jag inte heller kan förstå hur man kan utsätta andra för den faran. Tänker då främst på passageraren.
 

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Täby
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
En sak som jag tänkte på...
Jag åkte från andra hållet.. Alltså från Gullmarsplan i tunneln mot Huddinge.. Och fick ju då inte köra av mot Huddinge då den tunneln var avstängd eftersom de bygger el nått.
Jag byter fil och tar tunneln mot Essingeleden osv och håller nästan på krocka med bomar inne i tunneln.. Bom, från båda sidorna och bara en fil öppen fast det är tre filer just där...
Och då gick det i max 70.. Ok svart visir på hjälmen men ändå.. De bomarna syntes typ inte...
Om det är liknande bomar från andra hållet så kan jag tänka mig att de är typ omöjliga att se när man kommer i mer än 90-100 km/h... :/
 

adde78

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Ort
Hägerstensåsen/telefonplan
Hoj
1000 k5 Såld, zx10r års 09.
Men om du inte kan uttala dig om vad det handlar om kanske du inte ska uttala dig alls. :va

Jätte tragiskt det som har hänt. Men jag förstår Peters kommentar då jag inte heller kan förstå hur man kan utsätta andra för den faran. Tänker då främst på passageraren.

Och med det vill du få fram!!!!!

Jag klargör att det finns flera sidor av denna historia, det borde räcka så.du vet nog vad sekretess innebär
 
Last edited:

Sanna

Vild och galen
Gick med
8 Jun 2009
Ort
Västerhaninge
Hoj
CBR 1000 -10
Och med det vill du få fram!!!!!

Jag klargör att det finns flera sidor av denna historia, det borde räcka så. Kan tillägga att jag har jobbat inatt

Klart det finns fler sidor men att skriva att "han inte skulle ha skrivit som han gjort om han visste mer" tyckte jag kändes lite onödigt då han gjort en tolkning av det han läst och fått reda på och jag tror inte att hans tolkning är så konstig.

Men om du vet någon anledning som gör det värt och försvarsbart att köra runt i 250 blås med skjuts så får du gärna delge mig den för jag tycker det är obegripligt att man kan utsätta någon annan för de riskerna det medför. Att man utsätter sig själv är ju en sak men någon annan??
 

adde78

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Ort
Hägerstensåsen/telefonplan
Hoj
1000 k5 Såld, zx10r års 09.
Klart det finns fler sidor men att skriva att "han inte skulle ha skrivit som han gjort om han visste mer" tyckte jag kändes lite onödigt då han gjort en tolkning av det han läst och fått reda på och jag tror inte att hans tolkning är så konstig.

Men om du vet någon anledning som gör det värt och försvarsbart att köra runt i 250 blås med skjuts så får du gärna delge mig den för jag tycker det är obegripligt att man kan utsätta någon annan för de riskerna det medför. Att man utsätter sig själv är ju en sak men någon annan??

Det blir nog en bra dag även för dig Sanna:tummenupp
 

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Och med det vill du få fram!!!!!

Att säga A men inte B är oftast inte så bra? Du verkar veta att det finns "tragiska" orsaker som ligger bakom det hela. Vi andra läser tidningar och vet inte, att då säga att folk inte borde uttala sig på det ena eller det andra sättet och sen inte säga vad som eg har hänt är om du frågar mig inte bra. Du skapar mer frågor än ger svar.

Har du fått reda på saker och har tystnadsplikt i ditt jobb är det troligen rätt lämpligt att du inte uttalar dig alls gissar jag om du riskerar att bryta mot det? Jag jobbar extra själv ibland som personlig assistent och är väl medveten om hur tuffa de är.
 

adde78

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Ort
Hägerstensåsen/telefonplan
Hoj
1000 k5 Såld, zx10r års 09.
Att säga A men inte B är oftast inte så bra? Du verkar veta att det finns "tragiska" orsaker som ligger bakom det hela. Vi andra läser tidningar och vet inte, att då säga att folk inte borde uttala sig på det ena eller det andra sättet och sen inte säga vad som eg har hänt är om du frågar mig inte bra. Du skapar mer frågor än ger svar.

Har du fått reda på saker och har tystnadsplikt i ditt jobb är det troligen rätt lämpligt att du inte uttalar dig alls gissar jag om du riskerar att bryta mot det? Jag jobbar extra själv ibland som personlig assistent och är väl medveten om hur tuffa de är.

ville bara klargöra att DET finns omständigheter innan ni alla börjar spy galla över föraren. Handlar inte om tystnadsplikt, mer respekt mot de inblandade
 

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
ville bara klargöra att DET finns omständigheter innan ni alla börjar spy galla över föraren. Handlar inte så mycket om tystnadsplikt, mer respekt mot de inblandade

Missförstå mig rätt, men redan det här skapar troligen gissningar bland forumdeltagarna. Jag gissade när jag läste ditt första inlägg om att killen troligen har haft någon psykiska sjukdom som eskalerade, epilepsi eller något annat akut. Du skapar tyvärr mer frågor än svar och ett råd i all välmening är att inte säga nånting alls innan det är offentligt. Och det skulle jag om jag vore anhörig tycka vara respektfullt.
 

Lee.friedlander

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2010
Ort
saxtorp
Hoj
ducati superbike 848 KTM 625smc
råder det inte uttrandefrihet. dessutom har man ju ett personligt tyckande om precis vad man vill och hur man vill. Om det nu finns några här som tycker att föraren har gjort fel på något sätt så för man väl tycka det.
 

adde78

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Ort
Hägerstensåsen/telefonplan
Hoj
1000 k5 Såld, zx10r års 09.
Missförstå mig rätt, men redan det här skapar troligen gissningar bland forumdeltagarna. Jag gissade när jag läste ditt första inlägg om att killen troligen har haft någon psykiska sjukdom som eskalerade, epilepsi eller något annat akut. Du skapar tyvärr mer frågor än svar och ett råd i all välmening är att inte säga nånting alls innan det är offentligt. Och det skulle jag om jag vore anhörig tycka vara respektfullt.

Jag skrev klar och tydligt att man borde vara minst 25 år för att få framföra tung-motorcykel. Skrev aldrig om tidigare sjukdomar och annat.

Jag vill klargöra att det finns tråkiga omständigheter och vill påvisa att man kanske inte skall dra alla växlar när det gäller föraren utan se till hans ringa ålder och självkännedom.
 

El_Kalif

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Nacka
Hoj
xj6n 09
Det kan sorgligt nog vara så att det räcker med att man är en omdömeslös ungdom. Som Adde antydde tidigare gjorde man en del knas när man var yngre. Onsdags träff med lite kompis tryck kan räcka för att väcka den nyfikna dåren inom en..
 

Asplind

Hojåkare i vila, numera Fotograf
Gick med
25 Sep 2006
Ort
Haninge
Hoj
R1
Hörde först en hoj åkte förbi på nynan, i samma veva hörde och såg jag helikoptern och förstod direkt. Den låg uppskattningsvis 50-60m ovanför. Sedan hörde jag polis-sirener..
Min första tanke var att det kommer sluta på ett tråkigt sätt...
Väldigt tråkigt att det var tvungen att hända.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
"Tidig vuxenålder" är ett sjukdomsstadium, det är under den perioden i livet man lär sej vad man kan och inte kan göra i vuxen ålder.
Sant, men en överväldigande majoritet av alla ungdomar kör inte ihjäl andra eller sig själv. Den här killen representerar en väldigt liten grupp som helt saknar självbevarelsedrift och hänsyn, det är inte rimligt att ingen i hans ålder ska få köra motorcykel bara för att han inte klarar av det.
 

Jonas

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2007
Ort
Vendelsö
Hoj
Honda Cbr1000RR -10
Vad finns det för ev omständigheter som gör att det är ok att köra
i hastigheter runt 250 km/h med skjuts !?!?

Vaddå.. du är efterlyst, eller du blir av med kortet, du kanske inte ens har körkort.
Inget av dessa är ens i närheten av "godkända" omständigheter att dra
Polisen med skjuts.

Fine.. stick så länge en ev. krasch bara drabbar dig själv, men dra inte in nån annan också.

Tror inte heller att höjda åldergränser är nått svar heller.
Är man 22 så har man nog lite vett i hålrummet. man får rösta, man får köpa alkohol mm, vissa har redan skaffat barn. då borde man nog veta att köra i 250 km/h är inte det smartaste, speciellt med skjuts.
Visst sen finns det alltid folk som är mer o mindre smarta trots ålder.

Men till sist ska alla vara 30 för att få ta körkort o rösta osv..
bara för att hela 20 årsåldern är ju bara "fest & röj" och förståndet hänger inte riktigt med.

*Skrivet med lite överdrift, men det är ju inget ovanligt på det här forumet*
 

adde78

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Ort
Hägerstensåsen/telefonplan
Hoj
1000 k5 Såld, zx10r års 09.
Vad finns det för ev omständigheter som gör att det är ok att köra
i hastigheter runt 250 km/h med skjuts !?!?

Vaddå.. du är efterlyst, eller du blir av med kortet, du kanske inte ens har körkort.
Inget av dessa är ens i närheten av "godkända" omständigheter att dra
Polisen med skjuts.

Fine.. stick så länge en ev. krasch bara drabbar dig själv, men dra inte in nån annan också.

Tror inte heller att höjda åldergränser är nått svar heller.
Är man 22 så har man nog lite vett i hålrummet. man får rösta, man får köpa alkohol mm, vissa har redan skaffat barn. då borde man nog veta att köra i 250 km/h är inte det smartaste, speciellt med skjuts.
Visst sen finns det alltid folk som är mer o mindre smarta trots ålder.

Men till sist ska alla vara 30 för att få ta körkort o rösta osv..
bara för att hela 20 årsåldern är ju bara "fest & röj" och förståndet hänger inte riktigt med.

*Skrivet med lite överdrift, men det är ju inget ovanligt på det här forumet*

Vad tror du om att höja åldergränsen för tung-motorcykel. Kan du vara en omständighet.
 

Jonas

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2007
Ort
Vendelsö
Hoj
Honda Cbr1000RR -10
Vad tror du om att höja åldergränsen för tung-motorcykel. Kan du vara en omständighet.


Bara för att vissa är tillverkade med mindre hjärna, så borde ju inte andra dras över samma gräns. tycker 21 eller vad det är nu är alldeles tillräckligt.
En normalbegåvad person förstår att 250 km/h är en snabb hastighet, och kan göra illa en kropp rätt duktigt.

Och NEJ jag är ingen omständighet!

Ja, jag har blivit jagad av polisen
Ja, jag stannade för det kändes alldeles för farligt
Ja, jag blev av med kortet i 6 månader

Och NEJ jag har aldrig kraschat
 

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Jag skrev klar och tydligt att man borde vara minst 25 år för att få framföra tung-motorcykel. Skrev aldrig om tidigare sjukdomar och annat.

Jag vill klargöra att det finns tråkiga omständigheter och vill påvisa att man kanske inte skall dra alla växlar när det gäller föraren utan se till hans ringa ålder och självkännedom.

Nej, jag tolkade ditt inlägg (samt lade ihop 1+1 med tanke på att du arbetar inom vården) att någon sjukdom är den bakomliggande "tragiska" orsaken. Jag citerade vad du skrev och sade att jag tolkade det på det sättet. Inget annat.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top