Diskussion olyckor 2011

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
fan va folket på SH e roliga ibland, dubbelmoralens högborg.


synd om killen, försvara honom, bara för att man känner honom ? bullSHIT

visst, det är tragist att killen är död. alltid när yngre människor dör i förtid. synd om föräldrar & vänner.
men var det en idiotgrej killen gjort ? ABSOLUT utan tvekan.
tycker jag synd om killen ? Nä, inte det minsta
tycker jag synd om tjejen ? ja, för hon är passagerare & har lite svårt att påverka killen som körde.
tycker jag att polisen gjort fel eller rätt ? Polisen har ABSOLUT gjort rätt, iaf vad man kan läsa sig till. tycker jag att det är deras fel att killen dog, Absolut INTE.


kommer liknande situationer att få polisen att tänka om ? troligtvis, men förhoppningsvis inte bli avskräckta av att det KAN återupprepas.

kommer det hända igen ? UTAN TVEKAN

kommer folk på SH prata om det ? skiter björnen i skogen ?
 

TomasG

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Vit/Röd R1:a 09:a
Jag blir mest nyfiken på att läsa vem som beskylls mest för olyckan, föraren eller polisen.

Personligen har jag inga erfarenheter av polisjakter då jag stannar varje gång. Tro eller ej men aldrig fått mer än utskällning av polisen på hoj. Man kan inte (enl mig) bli förbannad på polisen när folk kör vårdslöst (ink mig) o de gör sitt jobb. Ingen blir förbannad när ambulansen el brandkåren gör sitt jobb.
 

Mr J

:-)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vendelsö
Hoj
GSX1000R 07
Bor själv vid gränsen mellan Haninge/Tyresö och "såg" (hörde mest) lite av jakten. Helikoptern låg som jag uppfatta det på runt 50 meters höjd och låg i alla fall när den gick över mitt hus parallellt med gudöbroleden väldigt nära hojen. Efterföljdes av minst 2 polisbilar som låg 100-200 meter bakom.

Tänkte också tanken att det där kan sluta illa med den hetsen från polisen på dessa vägar.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Då vill jag gärna att Du visar mig siffror/källa på att 99% av mc olyckorna är hastighetsrelaterade?

Har Du fakta i ärendet som ingen annan har kanske?

Och har Du personliga åsikter om vad jag tänker med, så förutsätter jag att Du i fortsättningen tar dom i PM, eller öga mot öga. Du kan få mitt telenr. i PM direkt.

Självklart är de flesta olyckor hastighetsrelaterade. Det finns en anledning till att fotgängare inte går och krockar ned varandra.

Skulle alla fordon köra i 5 kmh skulle vi inte se många olyckor.
 

adde78

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Ort
Hägerstensåsen/telefonplan
Hoj
1000 k5 Såld, zx10r års 09.
Nej, jag tolkade ditt inlägg (samt lade ihop 1+1 med tanke på att du arbetar inom vården) att någon sjukdom är den bakomliggande "tragiska" orsaken. Jag citerade vad du skrev och sade att jag tolkade det på det sättet. Inget annat.

Ålder ingen sjukdom, inte heller att vara i tidig vuxenålder. Att ha polisen efter sig är som många vet en mycket stressande situation och skulle man höja åldergränsen "kanske" man kan förhindra sådana situationer. föraren kanske då väljer att ge upp. Polisen har inte gjort något fel och hållt sig på avstånd som framgör i tidningarna.

Tar ingen i försvar utan vill dra igång en debatt angående ålder och hojåkning på allmän väg.
 
Last edited:

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
För mig finns det ingen ursäkt att köra som han gjorde. Spelar ingen roll om man blivit spöad som barn, käkar svamp eller hatar allt. Inget försvarar att utsätta sig själv, tjejen bakpå eller medtrafikanter för risken att bli torpederad av en dåre i 200+ km/h.

Precis som wonderwizard skriver.. Tycker jag synd om honom? Inte det minsta.
 

El_Kalif

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Nacka
Hoj
xj6n 09
Jag sympatiserar med alla er med liter hoj som pratar om höjd ålder osv, men... det stoppar ingen yngre från att köra tung hoj. Det som kan stoppa är tillgängligheten. Om hojarna var dyrare. Hemska tanke! Men är det en lösning man är ute efter så? Hur som, tragist är det
 

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Enligt en kompis som satt i bil och blev omkörd av en svart båge med skjuts i galen fart ca 2030 säger: "Ja, han var på väg åt Nynäshållet. På en bro stod det 20-30 pers i skinnställ och tittade"
 

adde78

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Ort
Hägerstensåsen/telefonplan
Hoj
1000 k5 Såld, zx10r års 09.
Bara för att vissa är tillverkade med mindre hjärna, så borde ju inte andra dras över samma gräns. tycker 21 eller vad det är nu är alldeles tillräckligt.
En normalbegåvad person förstår att 250 km/h är en snabb hastighet, och kan göra illa en kropp rätt duktigt.

Och NEJ jag är ingen omständighet!

Ja, jag har blivit jagad av polisen
Ja, jag stannade för det kändes alldeles för farligt
Ja, jag blev av med kortet i 6 månader

Och NEJ jag har aldrig kraschat

Bara gratulera att du gjorde det ända rätta. Dock tänker inte alla unga hojförare som du. det är det jag vill komma fram till. Tar inte honom i försvar utan vill bara ge er ett mer humanistik syn på denna tragiska händelse
 

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Mao borde det vara en 20-30 pers som vet vad det handlar om för bakomliggande orsaker
 

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Ålder ingen sjukdom, inte heller att vara i tidig vuxenålder. Att ha polisen efter sig är som många vet en mycket stressande situation och skulle man höja åldergränsen "kanske" man kan förhindra sådana situationer. föraren kanske då väljer att ge upp. Polisen har inte gjort något fel och hållt sig på avstånd som framgör i tidningarna.

Tar ingen i försvar utan vill dra igång en debatt angående ålder och hojåkning på allmän väg.

Schysst, då hänger jag med. Det här var ju klart och tydligt. :tummenupp
 

Brunis

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2004
Ort
södertälje
Hoj
Aprilia Dorsoduro 750
Med risk för att bli påhoppad, så tycker jag att det hela luktar lite ghostrider wannabe, om man ska tro media så tycker jag killens agerande påminner lite om det.

Polisen ger honom flera tillfällen att sakta ned, men han fortsätter i högfart tillbaka mot stan igen.
Han körde ju tvärs genom hela länet nästan, från stan mot tyresö-södertälje-stan igen..
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Bor själv vid gränsen mellan Haninge/Tyresö och "såg" (hörde mest) lite av jakten. Helikoptern låg som jag uppfatta det på runt 50 meters höjd och låg i alla fall när den gick över mitt hus parallellt med gudöbroleden väldigt nära hojen. Efterföljdes av minst 2 polisbilar som låg 100-200 meter bakom.
Tänkte också tanken att det där kan sluta illa med den hetsen från polisen på dessa vägar.

Det var ju dock lite intressant, då helikoptern enligt polisernas uppgifter låg så högt att han omöjligt kunnat se den & bilarna inte jaga utan väntade vid avfarterna :va
 

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
Ålder ingen sjukdom, inte heller att vara i tidig vuxenålder. Att ha polisen efter sig är som många vet en mycket stressande situation och skulle man höja åldergränsen "kanske" man kan förhindra sådana situationer. föraren kanske då väljer att ge upp. Polisen har inte gjort något fel och hållt sig på avstånd som framgör i tidningarna.

Tar ingen i försvar utan vill dra igång en debatt angående ålder och hojåkning på allmän väg.

Så de orsakar som skulle få "oss" att aldrig skriva som vi gör, som vi inte känner till, och som du inte kan/får/vill uttala dig om är alltså att killen var 22? :va
 

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Täby
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Det var ju dock lite intressant, då helikoptern enligt polisernas uppgifter låg så högt att han omöjligt kunnat se den & bilarna inte jaga utan väntade vid avfarterna :va

Ja fast polisen hävdar att helikoptern inte syntes när killen var på väg tillbaka från S-tälje 2 timmar efter han var på Nynäsvägen...
 

adde78

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Ort
Hägerstensåsen/telefonplan
Hoj
1000 k5 Såld, zx10r års 09.
Vi människor är jävligt snabba på att döma ut andra trots att många av oss har dragit nynäsvägen ståendes på bakhjulet i 250 km/h men sen sitter vi och spyr skit när något sånt här händer.

Denna dubbelmoral får mig att spy!!
 

ewook

trummis på två hjul
Gick med
4 Jun 2006
Ort
tokholm
Hoj
R6 -07
Vi människor är jävligt snabba på att döma ut andra trots att många av oss har dragit nynäsvägen ståendes på bakhjulet i 250 km/h men sen sitter vi och spyr skit när något sånt här händer.

Denna dubbelmoral får mig att spy!!

Vad sägs om att du tar med i beräkningen att 1: du har snuthäng o stannar inte, 2: du har skjuts - finner du fortfarande att det är dubbelmoral - eller kanske ändrade förhållanden som kanske tillomed skulle få dig att tänka om? Lite skillnad mot att solo leka laban o spetta på i över 250..
 

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Täby
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Okej, hittar nada i stockholmo så :tungan

På nynäsvägen var killen enligt inläggen här vid halv nio...
Kraschen var vid halv elva och inte i närheten av Nynäsvägen..

I artikeln står det att på vägen tillbaka från Södertälje så fick ingen polisbil synas och det var väl gissningsvis då som helikoptern gick högre upp oxå...
 

Mr J

:-)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vendelsö
Hoj
GSX1000R 07
Det var ju dock lite intressant, då helikoptern enligt polisernas uppgifter låg så högt att han omöjligt kunnat se den & bilarna inte jaga utan väntade vid avfarterna :va

Mmm, reflekterade också över det och så var inte fallet. Vet inte vilken tid jakten började, men förbi mig åkte dom vid 21.50-21.55.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top