Diskussion olyckor 2011

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Som alla som kör Sporthoj vet är en 60-liters vandringsryggsäck, svart sopsäck taffligt apterad på passagerarkutsen med billigaste bläckfisken från macken det optimala ur packningssynpunkt. Detta påverkar varken tyngdpunkt eller annat. Möjligen kan det vara säkrare med denna knuta på ryggen då vitala delar som rygg och nacke hålls väl skyddade. Vikten högst upp på ekipaget kan vi naturligtvis bortse ifrån. (Doh).

Touringnissarna som envisas med att ha packning i väskor fast monterat, lågt på cykeln har ju inte fattat nånting. De skämmer ju ut mc-ns prestanda genom att sunka ner den på detta sätt. (Doh igen).

Vad gäller Powerglides val av fordon så har den mc-n förutsättningar att slippa surra på de besynnerligaste sätt då det mesta går i fasta väskor. Behöver man surra så finns det ypperliga möjligheter därtill.
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Edit: Mycket möjligt att du aldrig kör med annat än fasta väskor, gör alla runt omkring dig det? Om du ser någon som fäst sin packning felaktigt, påpekar du det? Vet du hur en man korrekt använder spännband så att du kan påpeka om någon gör fel? Är det bra eller dåligt om vi hjälps åt att sprida kunskapen?
Det är en bra grej. Men jag är fortfarande emot det som fast moment. Varför ska jag lära mig ngt jag inte har behov av?

Det finns mycket som är bra att kunna. På förförra avrostningen fick jag en givande insikt av hur egen placering på vägen är avgörande för hur du syns och vad du ser (håll mer vänster än bara mitt i).

Det momentet har räddat mig undan flera tillbud sedan det, men fanns inte med i år. Vart tog det vägen t.ex?
Most bang for the Bucket borde ju vara det man ska satsa på när man bara har en dag på sig att påverka deltagarna.

Visst är det oturligt med Ezzos dödsfall. Men hur många dödsolyckor sker det där lös packning på hojar är involverade?
 
Last edited:

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Ort
Taipei, Palma, STHLM
Hoj
KTM 950 SM
Det är en bra grej. Men jag är fortfarande emot det som fast moment. Varför ska jag lära mig ngt jag inte har behov av?

Det finns mycket som är bra att kunna. På förförra avrostningen fick jag en givande insikt av hur egen placering på vägen är avgörande för hur du syns och vad du ser (håll mer vänster än bara mitt i).

Det momentet har räddat mig undan flera tillbud sedan det, men fanns inte med i år. Vart tog det vägen t.ex?
Most bang for the Bucket borde ju vara det man ska satsa på när man bara har en dag på sig att påverka deltagarna.

Visst är det oturligt med Ezzos dödsfall. Men hur många dödsolyckor sker det där lös packning på hojar är involverade?

Jag hänger med i ditt resonemang och förstår vad du menar.

Men jag tycker du resonerar lite fel i alla fall, själv går jag t.ex HLR utbildning varje år men kommer aldrig själv att ha nytta av den, däremot kanske någon annan får det, även utanför MC- kretsar, poängen jag vill göra är att man aldrig vet när man kan få nytta av något man lärt sig.

Personligen känner jag till två fall där tappad packning fått ödestigra konsekvenser och ett fall(mitt eget) där konsekvenserna inskränkte sig till materiella skador (höll mig på hjulen) och en stunds funderande över vad jag gjort fel.

Sen om det skall vara obligatoriskt eller ej vet jag inte, hela avrostningen är ju frivillig så även detta moment kan ju vara det.
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
HLR är ju lite svår att göra på sig själv ;)
Så den måste ngn annan lära sig och den har även jag gått ett flertal ggr.
 

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Ort
Taipei, Palma, STHLM
Hoj
KTM 950 SM
Att påpeka felaktigheter är att be om stryk.

Tror du de som bäst behöver den hjälpen inser det?


Det beror alltsomoftast på hur man framför sin synpunkt, att börja meningen med "ditt ålarens...." brukar inte vara så produktivt nej.

Ett vänligt råd brukar inte leda till att man får stryk, ibland skiter personen i rådet och det är fine för mig, jag är en stark anhängare av eget ansvar. Ibland går det bra, ibland mindre bra.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Var en singelolycka med bil om jag är rätt informerad på Almungevägen vid 14-tiden, åkte förbi lite senare och det kunde ha slutat ännu värre det där. Naturligtvis hoppas jag att det gick/går bra för de inblandade och vill inte trampa på några tår.

http://xn--blljus-jua.se/display.asp?newsID=6626&visa=bilder&mapp=public_pictures/tom

Samtidigt är det en i högsta grad varningssignal då vi brukar komma där med ca 10-20 hojar vid gruppkörningarna, hade kunnat sluta med en rejäl seriekrock. Kurvan/kurvorna aktuella vid just denna olycka har diskuterats flertalet ggr förr, naturligtvis kan man inte hänga upp sig på varenda trafikolycka men just denna inträffade i öppningen till våra Roslagsturer.

Jag har en del foton och videos från olycksplatsen, ingen person eller inblandat fordon är med men lite bråte och kanske något personligt tillbehör, kluven hurvida det kan uppfattas stötande att publicera materialet. Andemeningen är god och materialet visar på ett ungefär hur bilen har färdats, en av de läskigare delarna enligt mig själv var att jag kunde inte se ett enda bromsspår eller liknande och då blir man lite fundersam vad som egentligen har hänt.

Efter att laddat över materialet till datorn så ser det ändå "bra" ut, videon är inte knivskarp = ev känsliga detaljer exponeras inte, iaf inte med avsikt:

Översiktsbild vart olyckan inträffade dock inte korrekt på metern:

32468646.jpg


32468645.jpg


Färdriktning
32469133.jpg


Här gick de högra hjulen ned, kan kanske varit en touch några meter tidigare
32469132.jpg


Underredet verkar ha tagit i
32469131.jpg


Ungefär i höjd med stolpen har fordonet kommit upp på vägen igen
32469130.jpg


Stolpen till vänster är samma som ovan, fordonet korsar sedan båda körfälten
32469129.jpg


Här kommer fordonet ur mötande fil och av vägen
32469128.jpg


Över grusvägen
32469127.jpg


32469126.jpg


Rätt ut i rabatten, skaplig höjdskillnad
32469125.jpg


Någonstans ska fordonet enligt uppgift ha voltat vilket för mig är oklart var men den multipla stubben till vänster svarade nog ordentligt...
32469124.jpg


http://www.youtube.com/watch?v=k71AhrZmddc

Klicka två gånger på bifogade bilder nedan för full storlek.
 

Bifogat

  • 2011-06-08 17.11.53.jpg
    2011-06-08 17.11.53.jpg
    231.8 KB · Visningar: 167
  • 2011-06-08 17.13.23.jpg
    2011-06-08 17.13.23.jpg
    188.7 KB · Visningar: 145
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Det beror alltsomoftast på hur man framför sin synpunkt, att börja meningen med "ditt ålarens...." brukar inte vara så produktivt nej.

Ett vänligt råd brukar inte leda till att man får stryk, ibland skiter personen i rådet och det är fine för mig, jag är en stark anhängare av eget ansvar. Ibland går det bra, ibland mindre bra.

ska du ha stryk?


















:tungan
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Vad skall man säga? Vet ju inte vilken vänstersväng det rör sig om eller andra omständigheter, som mc-ns hastighet mm. Blaskan verkar dock ha sin bild klar då deras formuleringar lägger all skuld på mc-föraren. De torde veta mer än vi, men ändå...

Undrar;
-Var det vid omkörning, (samma färdriktning)?
-Mötande som korsar färdvägen för mc?
-Kom bilen från korsning, höger eller vänster?
-Hastighet hos fordonen? En inte oviktig parameter för att förstå vad som hänt.

Vet hur det ser ut varje meter på den sträckan. Har själv blivit touchad av bil som korsar E22 vi Statoil Tollarp men det finns många farliga lösningar på den sträckan.

Tragiskt och jag tycker tidningen borde förhålla sig neutral av respekt för anhöriga och berörda. Polisens slutsats är också besynnerlig mtp vilka orsaker som kan finnas bakom en olycka vid vänstersväng.

Kopierar in texten för de som, fullt förståeligt, störs av AB. Länken finns i olyckstråden;

"Mc i krock med bil – 30-åring dog

på E22 mellan Kristianstad och Tollarp.
En mc-förare i 30-årsåldern omkom i en kollision med en bil på E 22 mellan Kristianstad och Tollarp på söndagsmorgonen. Motorcyklisten körde in i bilen, som gjorde en vänstersväng. Skånepolisen har inga brottsmisstankar i samband med olyckan.
Bilföraren klarade sig utan fysiska skador.

TT"

/En som smällt med mötande vänstersvängare.
 

Sotlynx

Fartblindast
Gick med
11 Feb 2010
Ort
Harlösa
Hoj
Yamaha Fazer 98
Jag körde förbi strax efter polisbilen kommit fram. Det var en bil som korsade MC-förarens väg mellan Tollarp och Kristianstad. En liten korsning på 2+1 väg. Hojen totaldemolerad, delar över hela vägen. Bilen i diket en bra bit utanför vägen. Polisen arbetade förbrilt med hjärtmassage, men det syntes att det inte skulle gå. Jag mötte ambulansen några km senare... Fy fan vad dåligt jag mår idag. Det kunde varit jag. Vi var många hojåkare som var på väg hem från Sweden Rock i morse... Är så ledsen för grabbens skull, men samtidigt fruktansvärt glad att jag tog ett litet stopp vid Biltema innan jag åkte vidare..
 

nerus

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
2008, Suzuki B-king
MC har kört i laglig fart verkar det som, och bilen missade den pga nedbländning till halvljus i fel ögonblick.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top