Diskussion olyckor 2011

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Ort
Kalmar
Hoj
En sån där dödsmaskin
http://www2.blocket.se/news?id=250993,250992&ca=11&cg=1160

"Två mc-förare skadades vid en olycka nära Hallstavik på onsdagskvällen.

Olyckan inträffade strax före klockan 20 på riksväg 76. Det finns inga uppgifter om hur olyckan gått till eller vilka skador de inblandade fått. Båda två fördes i ambulans till sjukhus."

Två hojar som smäller. Vad kan det bero på? Någon som vet?
 

ladelai

The Patriots
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Huddinge Hills
Hoj
Yamaha R1, Yamaha MT-07
Kan inte annat än hålla med, förare som snackar i mobil kör för fan sämre än rattfyllon.
Om ni inte tror på det, kolla in vad som händer när Mythbusters testar det hela.

Del 1
Del 2
Del 3

Skönt att höra att det gick bra för dig iallafall. :tummenupp

Det där var väldigt intressant. Det är ofta om inte alltid när man ser bilar vingla omkring som det visar sig att när man kör upp jämnsides så sitter föraren och pratar i telefon.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
ajajaj verkar inte lovande;(

http://www.aftonbladet.se/incoming/article13119171.ab



"Minst fem personer skadades då en personbil frontalkrockade med tre motorcyklar på riksväg 23 i höjd med Marklanda sydväst om Växjö på torsdagseftermiddagen.

Samtliga skadade fördes i ambulans till Växjö lasarett. Tillståndet för en eller flera ska vara kritiskt.

Räddningstjänsten larmades klockan 14.45. Hur olyckan gått till är oklart. Eventuellt kan personbilen ha kommit över på fel sida. En person i bilen klämdes fast"
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Kan inte annat än hålla med, förare som snackar i mobil kör för fan sämre än rattfyllon.
Om ni inte tror på det, kolla in vad som händer när Mythbusters testar det hela.

Del 1 http://www.youtube.com/watch?v=3vFcIpzF7pc
Del 2 http://www.youtube.com/watch?v=iGN1pLI4ZaM
Del 3 http://www.youtube.com/watch?v=t8LuM92Twm8

Skönt att höra att det gick bra för dig iallafall. :tummenupp

Lite märkligt egentligen att en del stater i USA sätter sin gräns vid 0,8 promille... Då är man väl ganska märkbart berusad?
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
ajajaj verkar inte lovande;(

http://www.aftonbladet.se/incoming/article13119171.ab



"Minst fem personer skadades då en personbil frontalkrockade med tre motorcyklar på riksväg 23 i höjd med Marklanda sydväst om Växjö på torsdagseftermiddagen.

Samtliga skadade fördes i ambulans till Växjö lasarett. Tillståndet för en eller flera ska vara kritiskt.

Räddningstjänsten larmades klockan 14.45. Hur olyckan gått till är oklart. Eventuellt kan personbilen ha kommit över på fel sida. En person i bilen klämdes fast"

Fy fan. Låter som att bilföraren pysslat med annat. :(
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Lite märkligt egentligen att en del stater i USA sätter sin gräns vid 0,8 promille... Då är man väl ganska märkbart berusad?

Har alltid varit nyfiken på vad man har för promille under kvällens gång när man dricker alkohol men har aldrig haft en mätare att kolla med, men jag antar att man defenitivt känner av 0.8.

0.8 har för övrigt Italien och Storbritannien också. Tyskland har 0.5 har jag för mig. Dock har vissa öststater 0.0 så där blir det bannor efter en lättöl. Kanske därför deras lastbilschaffisar passar på här... :D
Läste dessa siffror i en tidning för ett tag sedan, tror det var i Allt om MC med ett touringrepotage.
 

pg_ice

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha YZF R1-05
ajajaj verkar inte lovande;(

det skjuts för lite
jävla idioter som inte kan hålla sig på rätt sida vägen.
dom måste ju inse när dom inte har nåt ute på vägarna att göra.

frågan är som vanligt med alla jävla olyckor
VAD var orsaken?
ytterst sällan man får reda på det
 

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Ulricehamn
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Jo dagens journalistik bygger ju på att det ska vara sensationellt, att undersöka och gräva lite mer för att hitta orsaker och förklaringar är tydligen inte intressant längre.

Kan tänka mig att det har blivit någon sorts tävlan att hinna ut med nyheten först och iom intenet så är det väl sån tidspress att de inte har tid att få fram tillräckligt med uppgifter. Synd om det är så för jag tror att många skulle vilja veta bakgrunden så man vet hur man ska bedöma det hela och kanske undvika att hamna i samma situation.
 

MomsAngel_RR

påskynda växthusefekten, kör mer tvåtakt
Gick med
7 May 2010
Ort
nyköping
Hoj
aprilia sx
fick möte av ett mongo ( bilist ) som låg och skar innerkurva så det heter duga idag, jag låg i ca 70 (grusväg med rullgrus) så inge jättebra val men ändå..
mötte en bil som hade sina hjul i min vägren så va ju bara att välja, fronten på en extremt hård bil i 70 plus hans säkert lika eller högre hastighet eller diket, jag valde då diket och flög som en vante, skrapade sidan på hojen och hela hjälmen, landade på höften så lite småont, och det är väll inget med de igentligen förutom att det är trist, ibland kör man idiotiskt men han i bilfan stannade inte!!!....... smitning lång väg... tur att det gick bra och att man kör helförsäkrat iaf... kör försikgtigt, folk är inte kloka
 

manneman

Guest
Kan det vara så att lastbilen för att klara korsningen först hållt ut till
vänster för att sedan svänga höger?
Lätt att få uppfattningen av bakomvarande att en vänstersväng
förbereds. Avgörande är väl om lastbilen blinkade höger?

Det är en fråga jag själv ställer mig?

Hur det var lär ingen få veta så därom kan vi bara spekulera...
Dock instämmer jag i funderingen att det gått till som du säger då det inte finns något annat synsätt om hur denna unga ikon bragdes om livet.
Som jag förstår det så är det iaf prexis som du säger att lastbilschaffissen gömde att blinka men vem ska man hänga och varför tyvärr?
 

pg_ice

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha YZF R1-05
jag tror att många skulle vilja veta bakgrunden så man vet hur man ska bedöma det hela och kanske undvika att hamna i samma situation.

exakt så är det
ju mer info om orsaker till olyckor man kan ta in ju mer förberedd tror jag man är om liknande situation uppstår.
nu känns det bara bortkastat att läsa om det,ändå gör man det ;)
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Fyfan.. en anledning till att ta det lite lugnt om man kör själv.. vad hade hänt om han kört av där man inte syns från vägen?

"Medvetslös efter mc-olycka
En man hittades medvetslös bredvid en motorcykel strax norr om Färjestaden på Öland natten till lördagen. Polisen förmodar att han har kört av vägen.

Mannen fördes till Kalmar lasarett för vård. Han har inte kunnat höras om olyckan, säger vakthavande befäl vid polisen i Kalmar län."

- http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13124902.ab
Finns ju emergency assist dosor att montera som automtiskt skickar ut din position vid en olycka.
 

succe

Hojtroll
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Mumindalen
Hoj
Offroad
jag såg att hans kompis svängde ut och skulle hänga på men då kom en mötande bil och han tappade kontrollen när han skulle bromsa för att lägga sig bakom men nått gick fel och han hamnade under lastbilen,


Fan man blir så ledsen!fru och barn stackarna.Men man undrar om han hade kört själv så kanske han tagit tid att planera omkörningen och inte försökt att stressa sig förbi bara för att hänga på! Det finns ju flera tillfällen att komma om.Japp man är ju själv ansvarig över sina beslut oavsett man kör själv eller i grupp. Beklagar!!
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Utveckla gärna.

Det senaste inom området GPS-nödlarm för MC är den här typen av hjälm som både kyler ner huvudet direkt och skickar ut en nödsignal om var du ligger vid en olycka.
ThermaHelm

Tyvärr finns ingen direktkoppling till SOS-alarm här i Sverige vad jag vet.

Nödsignalen sänds ut på 406 MHz och fångas upp av en Spotsattelit.

Sändaren fungerar alltså även utan mobiltäckning men det krävs att du abbonerar på en tjänst för att ditt nödläge ska vidareförmedlas.
 
Last edited:

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Vad blir straffet för danskarna som åkte på fel sida? För mig är det ofattbart hur man lyckas med den bedriften.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top