Diskussion olyckor 2011

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR
Känns som en ganska stor sten i glashuset att som hojåkare plocka fram det argumentet..

(förstår givetvis poängen, både din och ScaniaR580's)

Men om vi ska generalisera på det sättet så kan vi ju sluta diskutera någonting överhuvudtaget. Om jag kör 80 km/h på en väg som tillåter 70 km/h och blir ertappad så får jag betala ett visst antal kronor i böter.

Det är lite som argumenten varför polisen ska jaga fartsyndare och snattare när det går våldtäktsmän och mördare lösa. Man ignorerar inte all annan vägsäkerhet bara för att det är ganska lätt att köra lite för fort på MC.

Jag ser inga problem med att kasta spjut i radhus! :tummenupp
 

pg_ice

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha YZF R1-05
Iom olyckan förra(?) veckan tänker man
lite extra på det här med timmerupplag
längs vägar..

läs på lite
det var ingen olycka
han siktade väl på närmsta timmer?
hade inte timmerupplaget varit där så hade han väl valt närmsta gran.
lite svårare att pricka in i över 200 blås möjligen.

från olyckstråden
Ang dödsolyckan i blge så kan vi räkna bort den från statestiken då det var ett planerat självmord! Ska tydligen finnas ett brev från föraren enl ganska säkra källor.
 
Last edited:

Methx

Medelhavet <3
Gick med
17 Jan 2011
Ort
Malta
Hoj
YZF600R Dunderkatt -97 (Såld)
läs på lite
det var ingen olycka
han siktade väl på närmsta timmer?
hade inte timmerupplaget varit där så hade han väl valt närmsta gran.
lite svårare att pricka in i över 200 blås möjligen.

från olyckstråden

Är ganska så övertygad om att ett fordon som kraschar, medvetet
eller omedvetet av föraren, kallas för en fordonsolycka/singelolycka.

olycka; 1 olyckshändelse, olycksfall, ofall, missöde, kalamitet, våda, tragedi, haveri, krasch, katastrof; fördärv, ofärd, förstörelse, elände, misär, otur, motgång; otrevlig händelse, malör, tillbud

Men tack för att du försöker läxa upp mig.. :Bugar

Edit:
Eller menar du att jag inte skall bry mig om de olagligt placerade
timmerupplagen eftersom ingen kört in i ett omedvetet?

Förstår inte riktigt vad du är ute efter?
 
Last edited:

ScaniaR580

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2010
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kawasaki Z750 09
Jag kan förstå din utgångspunkt och det är nyttigt att få berättat av en som "varit med", men jag tycker du ser det lite från fel synvinkel. Om det finns regler som dikterar ett visst avstånd och att det då krävs att man fyller ut vägsidan eller en liten sidoväg för uppläggningen så får de väl räkna in det i avverknings- + försäljningskostnaden. I annat fall följer de inte lagar och regler och det bör då rimligen beivras.

Ang. skyltar så är det ju lite som att det är ok med rullgrus över hela vägbanorna bara man sätter upp någon varningsskylt. Även om du anpassar dig efter omständighetera så kanske det händer något oväntat och då är det där virkesupplaget precis lika illa placerat tyvärr.


Förstår vad du säger men samtidigt , Vägverket bryr ju sej inte ens om att sätta upp varje säg skyltar eller varna för Tjärl skador , Pott hål osv på vägen... Och dom är ju minst lika farliga som en Virkes hög utmed vägen....

Blir lite luddigt allt detta och man kommer ingen vart i Disskusionen , men det jag säger är att en Virkes hög är ett farligt " hinder " som ligger upplagt oftast under en begränsad Tid , Precis som både rull grus , och Pott hål.

Att anlägga en Rund slinga från vägen där skogsmaskinerna skall göra ett avlägg på mellan 500-1500 Kubik med timmer/massaved , det kommer kosta en bra bit över 50 000 kr , vem skall stå för den kostnaden ? Mark ägaren ? Då gör han Plus minus noll på virket han säljer , Skogs industrin ? Dom vägrar för dom vill göra så stora vinster som möjligt..
Och oftast så ligger virket på mindre vägar , men Finns inga närliggande Mindre vägar Då Anser jag att man skall varna för virkes upplag längs med vägen .

Jag är en sån människa att jag ser jag en ovanliga skylt längs vägen ( Ex Varning för tjälskador ) eller liknande då blir jag extra observant..
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Läste precis det där. Verkar vara en helt onödig olycka oavsett vad som låg bakom flykt försöket. Körde polisen ens efter föraren eller kände han sig bara förföljd och stressad åkte av vägen.

Meningslöst..

polisen följde väl inte ens efter ? hur vet tidningarna att det är samma mc som kört omkull ? eller det finns bara en hoj i den stan ?

tycker dom drar lite för snabba slutsatser
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Förstår vad du säger men samtidigt , Vägverket bryr ju sej inte ens om att sätta upp varje säg skyltar eller varna för Tjärl skador , Pott hål osv på vägen... Och dom är ju minst lika farliga som en Virkes hög utmed vägen....

Blir lite luddigt allt detta och man kommer ingen vart i Disskusionen , men det jag säger är att en Virkes hög är ett farligt " hinder " som ligger upplagt oftast under en begränsad Tid , Precis som både rull grus , och Pott hål.

Att anlägga en Rund slinga från vägen där skogsmaskinerna skall göra ett avlägg på mellan 500-1500 Kubik med timmer/massaved , det kommer kosta en bra bit över 50 000 kr , vem skall stå för den kostnaden ? Mark ägaren ? Då gör han Plus minus noll på virket han säljer , Skogs industrin ? Dom vägrar för dom vill göra så stora vinster som möjligt..
Och oftast så ligger virket på mindre vägar , men Finns inga närliggande Mindre vägar Då Anser jag att man skall varna för virkes upplag längs med vägen .

Jag är en sån människa att jag ser jag en ovanliga skylt längs vägen ( Ex Varning för tjälskador ) eller liknande då blir jag extra observant..

Omkring i mina hemtrakter tycker jag det sitter väldigt många skyltar om tjälskador uppe på diverse obskyra småvägar. Men det kanske skiljer sig runt om i landet.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
polisen följde väl inte ens efter ? hur vet tidningarna att det är samma mc som kört omkull ? eller det finns bara en hoj i den stan ?

tycker dom drar lite för snabba slutsatser

Jag har ingen aning, tycker precis som dig att det fattas bitar i den här storyn. Men om det är som det stod känns det väldigt onödigt. Man får uppfattningen att polisen inte följt efter mc-föraren när han vände. Kanske var det förarens hjärnspöke som gjorde att han körde av vägen. Att känna sig jagad kan få en stressad person att ta tokiga beslut och tyvärr fick det tråkiga följder i det här fallet.

Lustigt nog vände jag själv vid en poliskontroll igår. Lät för en tid sedan tillverka en reg.skylt i reflekterande material på min hobby bil. Tyvärr gjorde firman fel och satte dit en bokstav som inte tillhör mitt reg.nr. Istället för att stå och dividera med polisen om falskskyltning om jag eventuellt blev stoppad valde jag att vända. Körde in på en avtagsväg och låtsades parkera. Fick tillsägelse av en boende på området att det var en boendeparkering och körde då därifrån. Tror inte ens att polisen märkte att jag gjorde hela den här manövern bara för att slippa köra förbi dem. Skyltfirman har lovat mig att rätta till sitt misstag. Jag var så upptagen med att se att formatet och placeringen var rätt att jag inte tittade på om reg.nr var rätt. Tog det för givet :D

Angående smitningen tror jag nog att mer info kommer att komma fram. Tycker det verkar vara konstigt att någon drar på så mycket utan att vara eller känna sig förföljd. Det inträffade kan vara en bra läxa för alla som tänker tanken att smita från polisen. Man bör tänka sig för både en och två gånger om det är värt det. Jag hade t ex aldrig försökt köra ifrån polisen igår om de valt att kontrollera varför jag vände även om jag antagligen hade kunnat köra ifrån dem eftersom jag har god lokalkännedom. Det är helt enkelt inte värt det. Inte ens om man var rattfull eller drogpåverkad eller hade vapen i bilen. Möjligtvis om man har ett lik i bilen. Då kanske man bör överväga att smita.
 

Clinchen

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2009
Ort
Ludvika
Hoj
Honda Transalp och KTM 350 EXC
Jag tycker att det är polisens fel. Hade de inte haft kontroll där så hade han aldrig kört omkull. Dumma polisen :D
 

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Ort
Kalmar
Hoj
En sån där dödsmaskin
polisen följde väl inte ens efter ? hur vet tidningarna att det är samma mc som kört omkull ? eller det finns bara en hoj i den stan ?

tycker dom drar lite för snabba slutsatser

Nog för att man kan kritisera mediala slutsatser men nu talar vi inte om juridisk bevisning utan snarare logisk slutsats. Det fanns troligtvis bara en hoj som vände och körde på just den vägen i hög hastighet vid just den tiden. Visst, rent juridiskt sett skulle det nog inte kunna hålla men nu är vi realister...

Frågan är bara om det är någon på sporthoj som känner igen sig i storyn. Får hoppas att han klarar sig utan bestående men och att han glider in här och skriver en kommentar om händelsen.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Nog för att man kan kritisera mediala slutsatser men nu talar vi inte om juridisk bevisning utan snarare logisk slutsats. Det fanns troligtvis bara en hoj som vände och körde på just den vägen i hög hastighet vid just den tiden. Visst, rent juridiskt sett skulle det nog inte kunna hålla men nu är vi realister...

Frågan är bara om det är någon på sporthoj som känner igen sig i storyn. Får hoppas att han klarar sig utan bestående men och att han glider in här och skriver en kommentar om händelsen.

Tja - tragisk hursomhälst...
Vi har nästan årligt flera av denna typ av olyckor.

Två har dött i liknande "dra snuten" olyckor senaste åren. Fullkomligt onödiga olyckor - och paniks ångest för polisen.. Och "brottet" var kanske endast nått till ett par tusind lapper!

Några fall har rent mjöl i påsen, och andra har det inte.. "Att dra" ger ofta ett mycket högt stress nivå, och då gör man fel! Och det kan vara livsfarligt..
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Det MÅSTE ju vara järnvägens fel:tummenupp Lägga en järnväg som korsar vägen bara sådär. rälsen bara ligger där helt stilla, hur läskigt
som helst.:näsblod

Den är riktigt läskigt att köra över den där då det svänger ganska bra där och järnvägen är lite högre än omgivningen. Dom la dit något nytt material som är skitläskigt att köra på för något år sedan, första gångerna trodde jag att jag skulle stanna i trädgården brevid. Är man stressad och ovan och kommer fort dit så är det inga som helst problem att köra åt helsike där.. (växte upp 300m därifrån)

Jag har känslan av att det var någon utan körkort som var ute eventuellt första gången. Troligtvis kört där i flera år med bil och inte märkt att det är riktigt kasst grepp just där..

ot: samma ställe som en psyksjuk killen knivhögg en liten kille till döds för 5(?) år sedan. http://www.expressen.se/nyheter/1.532897/psykpatient-misstankt-for-brottet bilden till höger visar bommen jag tror han brakade in i. kurvan är väl ca 35-40grader och snäv. tyvärr syns inte så mkt.
 
Last edited:

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
MC-förare i dödsolycka
Norrköping

En otäck dödsolycka inträffade vid 12-tiden i dag när en motorcyklist skulle köra om en timmerbil på Kvarsebovägen.

Hoppas det inte är någon från SH

http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=6822467

Jag var med:( jag en arbetskamrat och killen som omkom var en kompis till honom, det hela gick så fort, jag åkte först och sen åkte min kamrat bakom och körde om tradaren samtidigt som mig, jag såg att hans kompis svängde ut och skulle hänga på men då kom en mötande bil och han tappade kontrollen när han skulle bromsa för att lägga sig bakom men nått gick fel och han hamnade under lastbilen, jag och min kamrat mår bra med tanke på situationen men tankarna går till hans familj, fru och 2 småbarn R.I.P Micke:(
 

JJ(CBR)JJ

Nybörjare!
Gick med
1 Dec 2010
Ort
Göteborg!
Hoj
Bmw S1000RR 2010
Jag var med:( jag en arbetskamrat och killen som omkom var en kompis till honom, det hela gick så fort, jag åkte först och sen åkte min kamrat bakom och körde om tradaren samtidigt som mig, jag såg att hans kompis svängde ut och skulle hänga på men då kom en mötande bil och han tappade kontrollen när han skulle bromsa för att lägga sig bakom men nått gick fel och han hamnade under lastbilen, jag och min kamrat mår bra med tanke på situationen men tankarna går till hans familj, fru och 2 småbarn R.I.P Micke:(

beklagar :(

.R.I.P.
 
Last edited:

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
R.I.P

nåt måste gått åt helvete fel.
jag menar köra om när man får möte det gör man ju ändå men möter man en bil så får en hoj rum utan problem på just den vägen.

så vad i helvete hände?

det var en timmertradare så den var lång och körde sakta ca 30-40km/h så min första tanke var att när jag får läge så åker jag om och så nästa får läge kör den om men han trodde väl vägen var fri som han såg men den vägen är väldigt kurvig som vissa vet men jag såg aldrig händelseförloppet eftersom en skog efter skymde sikten bakåt men jag misrtänker att han fick panik när han såg bilen och råkade låsa förmodligen bakbromsen och gled under lastbilen för han krockade aldrig med personbilen
 

istvan84

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2011
Ort
Borås
Hoj
Fighter GSX-R 1000 K5
Usch gud vilken hemsk dödsolycka, fan får verkligen en att tänka efter. Verkar bara varit en vanlig kille som inte "idotkörde" eller något utan något gick bara fel. Skänker en tanke till hans nära & kära.. R.I.P. Och till alla andra, ta de lugnt!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top